Hade jag inte kunnat ladda hemma hade jag definitivt gått för en bil med fri SuC.point1 skrev:I mitt fall där snittförbrukningen är kring 2,7-3,3 kWh / mil på resor (där jag använder supercharger) blir nu milkostnad typ 9,7-12 kr / milen. Det är rätt dyrt, hade förbrukningen varit i närheten av typical så hade det inte varit så farligt, men det är den aldrig om man har takbox eller cyklar på draget (vilket jag alltid har när jag reser). Kommer nog inte behålla min Tesla så länge till eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning utan är låst till Supercharger och andra offentliga stationer, dvs milkostnaden blir väldigt hög.
Rejält höjda priser?
Moderator: Redaktion
Re: Rejält höjda priser?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Rejält höjda priser?
Tror Tesla nu kommer tappa kunder (om man tar betalt för mycket per kwh för SuC) till andra elbilstillverkare om fördelen med SuC minskar... Eller ännu sämre att folk fortsätter att köra sina fossilbilar då ekonomibiten för elfordon/Tesla inte är lika bra som för något år sedan. :/Zalman3 skrev:En teori kan ju vara att Tesla vill få helkunder.
Har följande:
1. Tesla solceller
2. Tesla Powerwall
3. Tesla bil
4. Tesla elbolag
Då får du 30% i rabatt när du laddar din bil på SuC.
Re: Rejält höjda priser?
Jag vill ju inte vara sån, men 3,60 är väl ändå fortfarande hyfsat okej eller? Man slipper ju (än så länge i alla fall) betala en fast månadskostnad så som hos Ionity-maffian.
Men visst, skillnaden kymper. Och det är inte bra. Det blir allt mer uppenbart att det är hemmaladdning som gäller om man vill ha elbil. För alla som inte kan ladda hemma är en elbil ganska ointressant. Och för långresor är tyvärr en snål dieselkombi oslagbar. Jag gillar inte den utvecklingen. Man börjar få lite etanol-vibbar. Idén med etanol var bra, men folk började köpa dieselbilar istället, eftersom det var billigare och smidigare. Elbilar har prismässigt aldrig kunnat konkurrera på riktigt med fossilbilar. Glädjekalkylerna som vi alla var så duktiga på för ett antal år sedan byggde ju på att laddning i princip var gratis och att förmånsskatten var extremt låg. Den tiden är tyvärr över. Det var faktiskt bättre förr.
Men visst, skillnaden kymper. Och det är inte bra. Det blir allt mer uppenbart att det är hemmaladdning som gäller om man vill ha elbil. För alla som inte kan ladda hemma är en elbil ganska ointressant. Och för långresor är tyvärr en snål dieselkombi oslagbar. Jag gillar inte den utvecklingen. Man börjar få lite etanol-vibbar. Idén med etanol var bra, men folk började köpa dieselbilar istället, eftersom det var billigare och smidigare. Elbilar har prismässigt aldrig kunnat konkurrera på riktigt med fossilbilar. Glädjekalkylerna som vi alla var så duktiga på för ett antal år sedan byggde ju på att laddning i princip var gratis och att förmånsskatten var extremt låg. Den tiden är tyvärr över. Det var faktiskt bättre förr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rejält höjda priser?
Om elpriset höjs blir väl även SUC dyrare, tror inte Tesla vill sälja el med förlust.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rejält höjda priser?
Då har priset gått upp nästan 50% sedan jag beställde min (mina) Tesla. Till hösten planerar jag att byta bil, vi får se om det blir till den MY jag redan beställt eller om det blir något annat. Jag tvivlar på att OKQ8 hunnit bygga något laddnätverk tills dess, men.....
P.g.a. pandemin har det inte blivit så många långresor, så jag har kvar fria mil, och till vardags laddar jag på publika laddare för 3:-/kWh. Än så länge har jag inte sett några prishöjningar där.
P.g.a. pandemin har det inte blivit så många långresor, så jag har kvar fria mil, och till vardags laddar jag på publika laddare för 3:-/kWh. Än så länge har jag inte sett några prishöjningar där.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Rejält höjda priser?
Aftonbladet påstod så sent som igår att elpriset femdubblats på kort tid - sanningshalt okänd som allt annat i den blaskan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Rejält höjda priser?
Visst kan tesla via längre kontrakt på el få ett bra pris. Men med tanke på hur mycket elpriset varierar på elbörsen så är det lite konstigt att tesla har ett fast pris på elen vid SuC.
Mer naturligt hade varit att priset till viss del varierade över tid och kanske över dygnet för att återspegla elpriset just då.
Lite som bensinpriset som följer oljepriset plus skatter.
Mer naturligt hade varit att priset till viss del varierade över tid och kanske över dygnet för att återspegla elpriset just då.
Lite som bensinpriset som följer oljepriset plus skatter.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Rejält höjda priser?
Priserna är ju inte fasta eftersom det står att de när som helst kan ändras samt variera lokalt.frippe skrev:Visst kan tesla via längre kontrakt på el få ett bra pris. Men med tanke på hur mycket elpriset varierar på elbörsen så är det lite konstigt att tesla har ett fast pris på elen vid SuC.
Mer naturligt hade varit att priset till viss del varierade över tid och kanske över dygnet för att återspegla elpriset just då.
Lite som bensinpriset som följer oljepriset plus skatter.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rejält höjda priser?
Jag stod 5,5 timmar i MoS igår kväll för att ladda bilen, 3kr/kWh + parkeringsavgift. Tack Solna stad.point1 skrev:Absolut, det är inte att 3,60 är sjukt dyrt, som tex Ionity. Men en 25% ökning i resekostnaden är en stor utgift, det är tyvärr inte så att jag t.ex. har löneökning på 25% per år för att täcka upp detta. Sen jag köpte min Model 3 för ett år sen har priset på laddning vid supercharger ökat med 40%. Det gör faktiskt skillnad på en resa ned till Europa, i somras så hade jag kring 2.9 i förbrukningen med 3 cyklar på kroken har jag för mig. Det är inte så att det blir alldeles för dyrt för att resa, men det är inte lika attraktivt längre. Speciellt eftersom det tar längre tid att ladda än att tanka. Hade det varit lika eller inte lika stor skillnad, typ om räckvidden varit 40-50 mil istället för 25 så hade det varit mer jämförbart. När man som mig inte heller kan ladda billigt hemma (vattenfall-laddarna där jag bor kostar 3 kr/kWh) så finns det inte samma incitament, det är tråkigt. Det blir ju inte lika motiverande att välja ett miljövänligt val, det är många faktorer som arbetar mot elbilar nu, högre förmånsvärden, dyrare laddning, och inte minst Solna kommun där jag bor som hatar elbilar och vägrar installera laddplatser på deras förhyrda parkeringarmati skrev:Jag vill ju inte vara sån, men 3,60 är väl ändå fortfarande hyfsat okej eller? Man slipper ju (än så länge i alla fall) betala en fast månadskostnad så som hos Ionity-maffian.
Men visst, skillnaden kymper. Och det är inte bra. Det blir allt mer uppenbart att det är hemmaladdning som gäller om man vill ha elbil. För alla som inte kan ladda hemma är en elbil ganska ointressant. Och för långresor är tyvärr en snål dieselkombi oslagbar. Jag gillar inte den utvecklingen. Man börjar få lite etanol-vibbar. Idén med etanol var bra, men folk började köpa dieselbilar istället, eftersom det var billigare och smidigare. Elbilar har prismässigt aldrig kunnat konkurrera på riktigt med fossilbilar. Glädjekalkylerna som vi alla var så duktiga på för ett antal år sedan byggde ju på att laddning i princip var gratis och att förmånsskatten var extremt låg. Den tiden är tyvärr över. Det var faktiskt bättre förr.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rejält höjda priser?
Verkligen?
Jag cyklade hem från jobbet en halvtimme tidigare än vanligt och körde ned till MoS. Sedan gick jag tillbaks och hämtade bilen 21.30
Min fru tycker det är bökigt med elbil.
Jag cyklade hem från jobbet en halvtimme tidigare än vanligt och körde ned till MoS. Sedan gick jag tillbaks och hämtade bilen 21.30
Min fru tycker det är bökigt med elbil.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Rejält höjda priser?
Ha, jag tecknade nyss nytt elavtal på 21 öre/kwh. Elnätet har oförändrat pris så vad dillar de om?holden skrev:Aftonbladet påstod så sent som igår att elpriset femdubblats på kort tid - sanningshalt okänd som allt annat i den blaskan.
Re: Rejält höjda priser?
Jag håller med. Elbilar är inte bättre på allt, även om många här på forumet bestämt hävdar det. Till vardags och för jobbpendling är de helt klart oslagbara. Att ladda hemma är både smidigt och billigt. Och drivlinan är helt överlägsen en fossil drivlina. Men när det kommer till långresor måste man kompromissa. Det tar betydligt längre tid att ta sig från A till B, man tvingas stanna på ställen där man normalt sett aldrig hade stannat. Och man kanske inte ens kan åka överallt. Tidigare har alla dessa nackdelar till viss del kompenserats med att det åtminstone var billigt att resa. Den fördelen är på väg att försvinna, uppenbarligen även för Teslaägare. Man kan fortfarande trösta sig med att hemmaladdning är oslagbart billigt. Men alla kan inte ladda hemma. Och det finns ju många som har skaffat elbil just för att de reser mycket och för att elbilen var billigare i drift. Den gamla sanningen gäller inte längre.point1 skrev:Absolut, det är inte att 3,60 är sjukt dyrt, som tex Ionity. Men en 25% ökning i resekostnaden är en stor utgift, det är tyvärr inte så att jag t.ex. har löneökning på 25% per år för att täcka upp detta. Sen jag köpte min Model 3 för ett år sen har priset på laddning vid supercharger ökat med 40%. Det gör faktiskt skillnad på en resa ned till Europa, i somras så hade jag kring 2.9 i förbrukningen med 3 cyklar på kroken har jag för mig. Det är inte så att det blir alldeles för dyrt för att resa, men det är inte lika attraktivt längre. Speciellt eftersom det tar längre tid att ladda än att tanka. Hade det varit lika eller inte lika stor skillnad, typ om räckvidden varit 40-50 mil istället för 25 så hade det varit mer jämförbart. När man som mig inte heller kan ladda billigt hemma (vattenfall-laddarna där jag bor kostar 3 kr/kWh) så finns det inte samma incitament, det är tråkigt. Det blir ju inte lika motiverande att välja ett miljövänligt val, det är många faktorer som arbetar mot elbilar nu, högre förmånsvärden, dyrare laddning, och inte minst Solna kommun där jag bor som hatar elbilar och vägrar installera laddplatser på deras förhyrda parkeringar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rejält höjda priser?
Å andra sidan så blir laddnätverket bättre och bättre så man slipper köra omvägar eller planera särskilt mycket. Det är ju det viktiga. Om elen kostar en krona hit eller dit mer per mil är helt klart underordnat.
Diesel/bensinpriser fluktuerar betydligt mer utan att folk börjar ändra sina resvanor.
Diesel/bensinpriser fluktuerar betydligt mer utan att folk börjar ändra sina resvanor.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Rejält höjda priser?
mati skrev:Jag håller med. Elbilar är inte bättre på allt, även om många här på forumet bestämt hävdar det. Till vardags och för jobbpendling är de helt klart oslagbara. Att ladda hemma är både smidigt och billigt. Och drivlinan är helt överlägsen en fossil drivlina. Men när det kommer till långresor måste man kompromissa. Det tar betydligt längre tid att ta sig från A till B, man tvingas stanna på ställen där man normalt sett aldrig hade stannat. Och man kanske inte ens kan åka överallt. Tidigare har alla dessa nackdelar till viss del kompenserats med att det åtminstone var billigt att resa. Den fördelen är på väg att försvinna, uppenbarligen även för Teslaägare. Man kan fortfarande trösta sig med att hemmaladdning är oslagbart billigt. Men alla kan inte ladda hemma. Och det finns ju många som har skaffat elbil just för att de reser mycket och för att elbilen var billigare i drift. Den gamla sanningen gäller inte längre.point1 skrev:Absolut, det är inte att 3,60 är sjukt dyrt, som tex Ionity. Men en 25% ökning i resekostnaden är en stor utgift, det är tyvärr inte så att jag t.ex. har löneökning på 25% per år för att täcka upp detta. Sen jag köpte min Model 3 för ett år sen har priset på laddning vid supercharger ökat med 40%. Det gör faktiskt skillnad på en resa ned till Europa, i somras så hade jag kring 2.9 i förbrukningen med 3 cyklar på kroken har jag för mig. Det är inte så att det blir alldeles för dyrt för att resa, men det är inte lika attraktivt längre. Speciellt eftersom det tar längre tid att ladda än att tanka. Hade det varit lika eller inte lika stor skillnad, typ om räckvidden varit 40-50 mil istället för 25 så hade det varit mer jämförbart. När man som mig inte heller kan ladda billigt hemma (vattenfall-laddarna där jag bor kostar 3 kr/kWh) så finns det inte samma incitament, det är tråkigt. Det blir ju inte lika motiverande att välja ett miljövänligt val, det är många faktorer som arbetar mot elbilar nu, högre förmånsvärden, dyrare laddning, och inte minst Solna kommun där jag bor som hatar elbilar och vägrar installera laddplatser på deras förhyrda parkeringar
Det är ju åtminstone inte dyrare med el än med diesel på långresa. Inte än åtminstone.
Btw, en BMW som laddas på Ionity blir billigare än en Tesla (om de har samma förbrukning) vid 137/0.72 = 190,3 kWh/mån. Med en förbrukning på 250 Wh/km så blir det billigare med Ionity redan vid 913 mil/år. Dock kvarstår täckningen som en mycket stor fördel för Tesla. Samt förmodat lägre förbrukning.
Re: Rejält höjda priser?
Fossila bränslen är fortfarande mycket överlägsna när det gäller att effektivt lagra energi. Men det är väl den enda fördelen egentligen.mati skrev:Jag håller med. Elbilar är inte bättre på allt, även om många här på forumet bestämt hävdar det. Till vardags och för jobbpendling är de helt klart oslagbara. Att ladda hemma är både smidigt och billigt. Och drivlinan är helt överlägsen en fossil drivlina. Men när det kommer till långresor måste man kompromissa. Det tar betydligt längre tid att ta sig från A till B, man tvingas stanna på ställen där man normalt sett aldrig hade stannat. Och man kanske inte ens kan åka överallt. Tidigare har alla dessa nackdelar till viss del kompenserats med att det åtminstone var billigt att resa. Den fördelen är på väg att försvinna, uppenbarligen även för Teslaägare. Man kan fortfarande trösta sig med att hemmaladdning är oslagbart billigt. Men alla kan inte ladda hemma. Och det finns ju många som har skaffat elbil just för att de reser mycket och för att elbilen var billigare i drift. Den gamla sanningen gäller inte längre.point1 skrev:Absolut, det är inte att 3,60 är sjukt dyrt, som tex Ionity. Men en 25% ökning i resekostnaden är en stor utgift, det är tyvärr inte så att jag t.ex. har löneökning på 25% per år för att täcka upp detta. Sen jag köpte min Model 3 för ett år sen har priset på laddning vid supercharger ökat med 40%. Det gör faktiskt skillnad på en resa ned till Europa, i somras så hade jag kring 2.9 i förbrukningen med 3 cyklar på kroken har jag för mig. Det är inte så att det blir alldeles för dyrt för att resa, men det är inte lika attraktivt längre. Speciellt eftersom det tar längre tid att ladda än att tanka. Hade det varit lika eller inte lika stor skillnad, typ om räckvidden varit 40-50 mil istället för 25 så hade det varit mer jämförbart. När man som mig inte heller kan ladda billigt hemma (vattenfall-laddarna där jag bor kostar 3 kr/kWh) så finns det inte samma incitament, det är tråkigt. Det blir ju inte lika motiverande att välja ett miljövänligt val, det är många faktorer som arbetar mot elbilar nu, högre förmånsvärden, dyrare laddning, och inte minst Solna kommun där jag bor som hatar elbilar och vägrar installera laddplatser på deras förhyrda parkeringar
Re: Rejält höjda priser?
Ja, om man helt räknar bort energin som går åt vid utvinningen, transporterna och raffineringen...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Rejält höjda priser?
Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)
Re: Rejält höjda priser?
Mickep skrev:Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)
Då tänker de alltså även ta bort den absolut största fördelen med SuC. Tillgängligheten. Vore rena självmordet.
Re: Rejält höjda priser?
Var ut och klickade lite i bilen, för att se vad de nya priserna faktiskt är, verkar vara 3:50-3:70 som vanligast. Några avstickare dock:
Hudiksvall 3:45
Ödeshög 3:05 (!)
Jokkmokk 4:20
Kan det vara en lite specifik anpassning till att priserna f.n. har höga peakar på Nordpool, och att det kommer en sänkning framåt våren när elpriset blir lägre?
Hudiksvall 3:45
Ödeshög 3:05 (!)
Jokkmokk 4:20
Kan det vara en lite specifik anpassning till att priserna f.n. har höga peakar på Nordpool, och att det kommer en sänkning framåt våren när elpriset blir lägre?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Rejält höjda priser?
i Korea kan man boka snabbladdare 1h i förväg (hos en annan tillverkares nätverk) kanske det kommer på suc så man inte behöver oroa sig för att inte ha en ledig plats när man kommer fram.
Re: Rejält höjda priser?
Visserligen men prisändringarna är relativt få sett historiskt.holden skrev:Priserna är ju inte fasta eftersom det står att de när som helst kan ändras samt variera lokalt.frippe skrev:Visst kan tesla via längre kontrakt på el få ett bra pris. Men med tanke på hur mycket elpriset varierar på elbörsen så är det lite konstigt att tesla har ett fast pris på elen vid SuC.
Mer naturligt hade varit att priset till viss del varierade över tid och kanske över dygnet för att återspegla elpriset just då.
Lite som bensinpriset som följer oljepriset plus skatter.
Jag tänker mig en större fluktuation efter tid på dygnet och tid på året, baserat på tillgång och efterfrågan.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Rejält höjda priser?
Nej.tor-ake skrev:Var ut och klickade lite i bilen, för att se vad de nya priserna faktiskt är, verkar vara 3:50-3:70 som vanligast. Några avstickare dock:
Hudiksvall 3:45
Ödeshög 3:05 (!)
Jokkmokk 4:20
Kan det vara en lite specifik anpassning till att priserna f.n. har höga peakar på Nordpool, och att det kommer en sänkning framåt våren när elpriset blir lägre?
Jokkmokk ligger i elområde 1 vilket har de lägsta priserna.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Rejält höjda priser?
Frågan är om de börjar räkna in investeringskostnad med mera, stationer som används mindre kommer bli dyrare per kWh för att kunna täcka framtida investeringar. Tidigare kan de omöjligen fått rimlig återbetalningstid på investeringen med de priserna som rådde. I förlängningen måste ju dock priset både klara av att täcka att gamla stationer måste repareras/bytas ut men även framtida investeringar i nya stationer, Tesla kan inte fortsätta pumpa in kapital för att hålla priset nere eftersom med tiden får de ett större och större nätverk som skall underhållas.
Re: Rejält höjda priser?
Hur effektiv lagringen är har ju ingenting att göra med hur mycket energi som går åt vid framställning.BrooklynS skrev:Ja, om man helt räknar bort energin som går åt vid utvinningen, transporterna och raffineringen...
När det gäller lagring av energi är fossila bränslen helt överlägsna och en stor anledning till varför dom fortfarande används.
Tänk om en elbil skulle kunna tillgodogöra sig energin i 10 liter diesel. Det motsvarar väl drygt vad som finns i en fulladdad Model3 LR?
Tänk sedan att en dieselbil skulle behöva ha en bränsletank lika stor som 10 model3-batterier med tillhörande kostnad och laddtid.
Re: Rejält höjda priser?
Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.MWall skrev:Mickep skrev:Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)
Då tänker de alltså även ta bort den absolut största fördelen med SuC. Tillgängligheten. Vore rena självmordet.
Det måste ju Tesla ändå känna till. Så dumma är de väl inte? Men det kanske inte har lika stor betydelse i andra länder som i Sverige. Här är SuC-nätverket så otroligt mycket bättre än allt annat som finns (eller inte finns).
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14