Solceller, hemma batteri och ödrift

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Solceller, hemma batteri och ödrift

Inlägg av Zalman3 »

Allt flera skaffar sig solceller och hemmabatterier.
Och kan köra ödrift.
Så klarar sig Max på egenproducerad solel när det blir strömavbrott.

Solen var långt bakom molnen och regnet piskade ner när vi svängde in hemma hos Max Ramselius i Rävlanda mellan Göteborg och Borås. Även om solen såhär års knappast är att lita på — juni månad levererar ungefär tjugo gånger mer solel än november — stod ett batteri, fulladdat på egenproducerad solel, i hans garage.

För nästan exakt ett år sen lät Max nämligen installera en solcellsanläggning med ett tillhörande batterisystem med så kallad ödriftsfunktionalitet. Det vill säga, när strömmen går har han tillgång till el ändå. Och såhär års — när solen inte är tillräcklig för att ladda upp batteriet dagligen — ställer han in batteriet för att enbart agera som backup.

“Det var vanligt med strömavbrott före jag lät installera detta. Det har inte hänt sen dess. Murphy finns!” säger han och skrattar när vi frågar om han haft nytta av ödriftsfunktionaliteten ännu. Ja, Murphys lag ja, det är alltså tänkespråket om att allt som kan gå fel, kommer göra det.

Så funkar systemet

Max anläggning består av 62 st solpaneler och en toppeffekt på 19 kW fördelat på tre olika väderstreck. Till det har han ett batterisystem på totalt 9,6 kWh. Hjärnan i systemet är två växelriktare på 10 kW vardera, och där den ena är en så kallad hybridväxelriktare som kan välja om den ska mata batteriet eller huset med den solel som produceras.

“Jag trodde först jag kunde driva hela huset vid strömavbrott, men det var sämre än jag trodde, jag blev tvungen att välja ut några saker som skulle funka om strömmen går.” säger Max och berättar att han i samråd med installatören Soldags valde att göra installationen så att kyl- och frys samt några eluttag gick att driva även vid strömavbrott.

Även Max hemmakontor var viktigt att kunna driva. “Man vill ju inte att strömmen går kl. 9 när börsen öppnar och det är full aktivitet” säger Max och refererar till sitt dagliga arbete.

Förutom solcellsanläggningen räknar Max med att merinvesteringen för batterianläggningen med ödrift gick på runt 50 000 kr. “Batteriet kostade 83 000 kronor, och efter batteristödet blev det 33 000. Sen tillkom runt 10 000 kronor för tillkommande eljobb och ett par tusenlappar för hybridväxelriktaren.”

Max berättar även att han kan ändra hur batteriet används. Nu är batteriet inställt på ödrift, dvs det hålls fulladdat för att kunna kicka in när det behövs. I somras var batteriet inställt så att det skulle användas för att minimera mängden el som såldes via elnätet. “Jag märkte dock att huset drar en hel del då elen snabbt tog slut i batteriet ganska snart efter att solen gått ner.
https://solcellskollen.se/blogg/sa-klar ... oZtc8WvzTo
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wheels

Re: Solceller, hemma batteri och ödrift

Inlägg av wheels »

Nån ö-drift lär väl knappast va möjligt med endast ett 9.6 kWh batteripack. Skal man köra ö-drift på vår sommar höst får man nog upp i Teslaland. Så man klarar sig en vecka
Skriv svar