Har drygt 200km kvar. Vad händer om man exempelvis vill ladda 300km vid ett tillfälle? Säger det stopp vid 200km eller fortsätter bilen ladda till önskad gräns?
Hur sker debitering därefter? Har aldrig personligen kopplat något betalkort till bilen men det gjorde arbetsgivaren när de köpte bilen i fjol. Kommer varje km utöver mina fria mil debiteras arbetsgivaren?
Är det via appen eller hemsidan man kopplar ett kort? Kan man ev ha en skuld till Tesla för supercharging efter fria milens slut eller ska allt debiteras direkt?
Supercharging efter fria mil slut
Moderator: Redaktion
Re: Supercharging efter fria mil slut
Vet inte hur det blir om de fria milen tar slut mitt i en laddning, men troligen fortsätter det bara och går över till att debitera kostnaden. Finns det ett kort registrerat så debiteras det. Man ändrar kort på inloggningen på hemsidan, inte i appen. Om det inte finns nåt kort kan du antagligen ladda ändå och så kommer det förmodligen en räkning per post till den som står registrerad som ägare.Arn skrev:Har drygt 200km kvar. Vad händer om man exempelvis vill ladda 300km vid ett tillfälle? Säger det stopp vid 200km eller fortsätter bilen ladda till önskad gräns?
Hur sker debitering därefter? Har aldrig personligen kopplat något betalkort till bilen men det gjorde arbetsgivaren när de köpte bilen i fjol. Kommer varje km utöver mina fria mil debiteras arbetsgivaren?
Är det via appen eller hemsidan man kopplar ett kort? Kan man ev ha en skuld till Tesla för supercharging efter fria milens slut eller ska allt debiteras direkt?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Det stämmer, när fria mil tar slut mitt i en laddning så debiteras resterande mil under samma laddning på kortet automagiskt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Se till att det finns ett kort kopplat till bilen. Det finns en risk annars att laddningen strular om du bygger upp en skuld, intealls värt den risken.
Skulden kan betalas via ditt konto på hemsidan. Samma sak händer om du inte har täckning på kortet. Men har för mig att du inte kan ladda mer än en gång på SuC innan den säger stopp om du inte uppdaterat betalaningsmetoden.
Precis som Wector säger så går det att ladda en (eller ett par) gånger om inte tesla kan dra pengar från något kort, hände mig i Kristinehamn när kortet hade gått ut, då hade jag laddat i Torsby och Borlänge samma dag.
Det kommer upp ett meddelande om att superladdning inte är tillgängligt, då måste man logga in på teslakontot, uppdatera kortuppgifterna *och* gå igenom historiken och betala den eller de superladdningar som de inte lyckats dra pengar för.
Men när man betalt börjar det funka tämligen omgående, bara att plugga in sedan.
Det kommer upp ett meddelande om att superladdning inte är tillgängligt, då måste man logga in på teslakontot, uppdatera kortuppgifterna *och* gå igenom historiken och betala den eller de superladdningar som de inte lyckats dra pengar för.
Men när man betalt börjar det funka tämligen omgående, bara att plugga in sedan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -