IF-försäkring dagens humor - Tesla Plaid+
Moderator: Redaktion
IF-försäkring dagens humor - Tesla Plaid+
Dagens humor. Ringer if.
"Hej, jag har varit kund hos er i 20+ år och har min Tesla försäkrad hos er idag, skulle vilja få en indikation på vad det skulle kosta att försäkra en ny bil jag kikar på? Det står på er hemsida att man måste ringa er om man inte har regnr så skall ni hjälpa till."
"Vi kan inte ge priser om du inte har regnr"
"Men, det står ju på er hemsida att man skall ringa om man inte har regnr så skall ni hjälpa till?"
"Ooook. Så det finns inte ens någon fingervisning vad det skulle kunna kosta?" (har inte ens sagt vilken bil det gäller nota bene)
"Så varför skriver ni att man skall ringa er för att få hjälp om inte har regnr??"
"Kan du inte framföra internt att det vore lämpligt att kunna få pris utan att behöva köpa bilen först?"
"Ok, då får jag prata med någon annan..."
"Ok, då får jag prata med någon annan som vill hjälpa mig...."
"Vi kan inte ge priser om du ....."
------------
Om någon annan vid något tillfälle får pris på ivf halvförsäkring plaid+ så posta gärna...
IF har annars varit väldigt bra när något gått snett generellt sett, men vad fn.
"Hej, jag har varit kund hos er i 20+ år och har min Tesla försäkrad hos er idag, skulle vilja få en indikation på vad det skulle kosta att försäkra en ny bil jag kikar på? Det står på er hemsida att man måste ringa er om man inte har regnr så skall ni hjälpa till."
"Men, det står ju på er hemsida att man skall ringa om man inte har regnr så skall ni hjälpa till?"
"Ooook. Så det finns inte ens någon fingervisning vad det skulle kunna kosta?" (har inte ens sagt vilken bil det gäller nota bene)
"Så varför skriver ni att man skall ringa er för att få hjälp om inte har regnr??"
"Kan du inte framföra internt att det vore lämpligt att kunna få pris utan att behöva köpa bilen först?"
"Ok, då får jag prata med någon annan..."
"Ok, då får jag prata med någon annan som vill hjälpa mig...."
"Vi kan inte ge priser om du ....."
------------
Om någon annan vid något tillfälle får pris på ivf halvförsäkring plaid+ så posta gärna...
IF har annars varit väldigt bra när något gått snett generellt sett, men vad fn.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: IF-försäkring dagens humor - Tesla Plaid+
Byt bolag
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
"Har du inget regnummer" brukar syfta på att dom kan hjälpa till att få fram ett pris genom att titta på en likadan bil, inte att trolla fram information som ingen har i dagsläget.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jo, men till vilket? IF var klart billigare än TH ivf. För att inte tala om Protector när det begav sig...fth skrev:Byt bolag
/fth
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Fast de har ju aktuarier som trollar fram pris baserat på slumpmässiga saker som reggad effekt, inköpspris, månens fas och 2017-års solinstrålning i Vilhelmina. (typ) - De kommer ju inte ha något annat att gå på, eftersom det är en ny modell - så de lär ju basera det på nuvarande performance +- slump. Jag var lite nyfiken på vad +- gav vid handen.dd88 skrev:"Har du inget regnummer" brukar syfta på att dom kan hjälpa till att få fram ett pris genom att titta på en likadan bil, inte att trolla fram information som ingen har i dagsläget.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Bilen är inte typad än så det finns inget att gå på.thebishop skrev:Fast de har ju aktuarier som trollar fram pris baserat på slumpmässiga saker som reggad effekt, inköpspris, månens fas och 2017-års solinstrålning i Vilhelmina. (typ) - De kommer ju inte ha något annat att gå på, eftersom det är en ny modell - så de lär ju basera det på nuvarande performance +- slump. Jag var lite nyfiken på vad +- gav vid handen.dd88 skrev:"Har du inget regnummer" brukar syfta på att dom kan hjälpa till att få fram ett pris genom att titta på en likadan bil, inte att trolla fram information som ingen har i dagsläget.
Förstår att man vill veta och även om jag inte är så förtjust i IF så kan jag inte klandra dom.
- fth
- Teslaägare
Bemötandet som beskrivet kan man absolut klandra dom för, rent oförskämt.dd88 skrev:Förstår att man vill veta och även om jag inte är så förtjust i IF så kan jag inte klandra dom.
Kundtjänst är en av de absolut viktigaste tjänsterna i ett företag, jag förundras ständigt över hur ofta detta missköts.
/fth
Jag skall väl säga att tonen var trevligare än budskapet. Men lite frustrerande, och jag ställde frågan "varför har ni ens informationen på hemsidan att man skall ringa er om man inte har regnr?? Ni kan ju inte hjälpa en då?" - personen visst ju inte att det var en otypad bil ens, hade varit rimligare att isf börja med att fråga vad det var för bil - nog fasen borde de kunna ge ett pris på en bil som är typad och går i trafik utan att veta exakt vilken bil det är.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Jag kanske är snål, men beställer jag en Plaid+ vill jag inte lägga flera hundra tusen på försäkring under de 5-6 år som jag förmodligen behåller den... De kanske har en intern "1000+ hästkrafter, då kostar det automatiskt 88K i halvåret oavsett alla andra faktorer" - jag tar givetvis ett annat bolag då, men man vet ju inte hur det landar då. De av er som hade Protector minns säkert vad som hände när det var dags för helförsäkring....
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Ja det kan dom, även om det inte finns bilar i trafik. När jag har beställt ny bil som inte finns på marknaden så har försäkringsbolagen kunnat ge pris 2-3 månader innan lansering. Sen är det klart att man hade kunnat önska att priset var satt efter ett antal variabler som är statiska, men det är mycket annat som ska med i beräkningen. Just korrekt registrerad fordonsdata är nog den viktigaste biten dock.thebishop skrev:nog fasen borde de kunna ge ett pris på en bil som är typad och går i trafik utan att veta exakt vilken bil det är.
Jag lägger inget värde i hanteringen utan påpekade bara deras möjlighet att få fram rätt information.fth skrev:Bemötandet som beskrivet kan man absolut klandra dom för, rent oförskämt.dd88 skrev:Förstår att man vill veta och även om jag inte är så förtjust i IF så kan jag inte klandra dom.
Kundtjänst är en av de absolut viktigaste tjänsterna i ett företag, jag förundras ständigt över hur ofta detta missköts.
/fth
- OfarligTesla
- Teslaägare
thebishop skrev:Fast de har ju aktuarier som trollar fram pris baserat på slumpmässiga saker som reggad effekt, inköpspris, månens fas och 2017-års solinstrålning i Vilhelmina. (typ) - De kommer ju inte ha något annat att gå på, eftersom det är en ny modell - så de lär ju basera det på nuvarande performance +- slump. Jag var lite nyfiken på vad +- gav vid handen.dd88 skrev:"Har du inget regnummer" brukar syfta på att dom kan hjälpa till att få fram ett pris genom att titta på en likadan bil, inte att trolla fram information som ingen har i dagsläget.
Nej det är inte det vi gör. Än så länge finns ju ingen info och tror knappast någon aktuarie har lagt tiden på att bygga en schablon så att säljarna kan ge pris till de 5 personer som kommer ringa in.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
if är klart dyrare än TH för mig, men TH ger väl rabatt första året?thebishop skrev:Jo, men till vilket? IF var klart billigare än TH ivf. För att inte tala om Protector när det begav sig...fth skrev:Byt bolag
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
Försäkring för Tesla är ju tyvärr en djungel med till synes slumpmässiga premier, det finns rätt många trådar om detta här på TCS, men det finns nog inga generella slutsatser, det verkar vara typ väder och vind som avgör vilken premie man får. Jag har t.ex. fått offerter på månadspremie för helförsäkring på över 50.000:- från vissa bolag.thebishop skrev:Jo, men till vilket? IF var klart billigare än TH ivf. För att inte tala om Protector när det begav sig...
Jag bytte till "Autodeal (Modern Car Group International AB) obligatoriska gruppförsäkring" när den erbjöds, då blev min premie 1/3 av vad TH ville ha.
Det ironiska är att det ändå är TH som till slut ligger bakom försäkringen, Autodeal är någon form av "virtuellt" försäkringsbolag, mina villkor etc ligger fortfarande på TH:s hemsida

Under förutsättning att det är en leasingbil så kanske du skall kontakta dom, jag tecknade genom Daniel Qvarforth [daniel.qvarforth@autodeal.se], han var trevlig och smidig i mina kontakter.
/fth
Ok, jag trodde i min ringa enfald att man satte upp modeller för prissättningen baserat på känd information - och kompletterade med närliggande modell för den information som är okänd plus en riskpremie för att just den är okänd. Det torde ju vara på gränsen till automatiskt för något som är såpass standardiserat som bilar kunde man ju tro.OfarligTesla skrev:thebishop skrev:Fast de har ju aktuarier som trollar fram pris baserat på slumpmässiga saker som reggad effekt, inköpspris, månens fas och 2017-års solinstrålning i Vilhelmina. (typ) - De kommer ju inte ha något annat att gå på, eftersom det är en ny modell - så de lär ju basera det på nuvarande performance +- slump. Jag var lite nyfiken på vad +- gav vid handen.dd88 skrev:"Har du inget regnummer" brukar syfta på att dom kan hjälpa till att få fram ett pris genom att titta på en likadan bil, inte att trolla fram information som ingen har i dagsläget.
Nej det är inte det vi gör. Än så länge finns ju ingen info och tror knappast någon aktuarie har lagt tiden på att bygga en schablon så att säljarna kan ge pris till de 5 personer som kommer ringa in.
Ber om ursäkt om det var stötande för er aktuarier i publiken, men upplys oss gärna - vilken ny information kommer att behövas och hur stor roll spelar den jämfört med det som är känt (dvs prestanda, kön, ålder, bostadsort, tidigare olyckor mm).
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Tyvärr privat. :-/fth skrev:Försäkring för Tesla är ju tyvärr en djungel med till synes slumpmässiga premier, det finns rätt många trådar om detta här på TCS, men det finns nog inga generella slutsatser, det verkar vara typ väder och vind som avgör vilken premie man får. Jag har t.ex. fått offerter på månadspremie för helförsäkring på över 50.000:- från vissa bolag.thebishop skrev:Jo, men till vilket? IF var klart billigare än TH ivf. För att inte tala om Protector när det begav sig...
Jag bytte till "Autodeal (Modern Car Group International AB) obligatoriska gruppförsäkring" när den erbjöds, då blev min premie 1/3 av vad TH ville ha.
Det ironiska är att det ändå är TH som till slut ligger bakom försäkringen, Autodeal är någon form av "virtuellt" försäkringsbolag, mina villkor etc ligger fortfarande på TH:s hemsida![]()
Under förutsättning att det är en leasingbil så kanske du skall kontakta dom, jag tecknade genom Daniel Qvarforth [daniel.qvarforth@autodeal.se], han var trevlig och smidig i mina kontakter.
/fth
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Prestandan är ju för det första inte känd bara att accelerationen är under ett visst värde och hästkrafterna över ett annat, all information som finns just nu är vag och enligt Tesla själva endast baserad på amerikansk konfiguration. För det andra så sitter man inte och lägger in modeller för bilar som ännu inte kommer typgodkännas på många månader, när den är typgodkänd så finns känd information.thebishop skrev:
Ok, jag trodde i min ringa enfald att man satte upp modeller för prissättningen baserat på känd information - och kompletterade med närliggande modell för den information som är okänd plus en riskpremie för att just den är okänd. Det torde ju vara på gränsen till automatiskt för något som är såpass standardiserat som bilar kunde man ju tro.
Ber om ursäkt om det var stötande för er aktuarier i publiken, men upplys oss gärna - vilken ny information kommer att behövas och hur stor roll spelar den jämfört med det som är känt (dvs prestanda, kön, ålder, bostadsort, tidigare olyckor mm).
Plaid+ kanske inte anländer här förens om ett år så det är ju inte konstigt att man inte kan svara på några frågor ännu. Hell, priset kan ju ändras 3 ggr innan den kommer så inte ens priset vet man säkert.
- fth
- Teslaägare
Jag har konsultat i många år (30+) inom försäkringsbranchen och har stor respekt för aktuarier som yrkesgrupp.thebishop skrev:Ber om ursäkt om det var stötande för er aktuarier i publiken, men upplys oss gärna - vilken ny information kommer att behövas och hur stor roll spelar den jämfört med det som är känt (dvs prestanda, kön, ålder, bostadsort, tidigare olyckor mm).
Det är därför jag har svårt att tro att några aktuarier öht är inblandade i prissättningen för bilförsäkring på dom flesta bolag, då skulle inte premierna kunna fluktuera till synes helt slumpmässigt som det gör idag.
/fth
- OfarligTesla
- Teslaägare
Kan vara både och, ofta en kombination av aktuarier och underwriters.fth skrev:Jag har konsultat i många år (30+) inom försäkringsbranchen och har stor respekt för aktuarier som yrkesgrupp.
Det är därför jag har svårt att tro att några aktuarier öht är inblandade i prissättningen för bilförsäkring på dom flesta bolag, då skulle inte premierna kunna fluktuera till synes helt slumpmässigt som det gör idag.
/fth
Jag ser personligen inte den här slumpmässiga fluktuationen folk verkar tycka finns. Visst vill vissa bolag inte försäkra bilarna och då drar man till med skyhög premie men i grund och botten handlar det ju om parametrar som styr risk.
Det var IF som plötsligt ville höja min premie kraftigt på sommarbilen. När jag ringde och undrade varför berättade man att det var om omsorg av mig. Det var viktigt för både dom och mig att "bilen är rätt försäkrad".
"Att bilen är rätt försäkrad" upprepade hon säkert 10 gånger under samtalet. Jag bytte naturligtvis bolag vilket antagligen var precis vad dom ville.
"Att bilen är rätt försäkrad" upprepade hon säkert 10 gånger under samtalet. Jag bytte naturligtvis bolag vilket antagligen var precis vad dom ville.
- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Länsförsäkringar kunde iaf. försäkra min Corvette som inte är typgodkänd i Sverige, fast det berodde kanske på att den var 23 år gammal redan då. (2010) Den proportionella effektskillnaden jämfört med den vanliga modellen är ungefär som mellan Plaid och P100DL 

Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Jag har en bil som saknar både registreringsnummer och VIN-nummer garageförsäkrad genom LF. Jag blev förvånad att det gick...sven-labil skrev:Länsförsäkringar kunde iaf. försäkra min Corvette som inte är typgodkänd i Sverige, fast det berodde kanske på att den var 23 år gammal redan då. (2010) Den proportionella effektskillnaden jämfört med den vanliga modellen är ungefär som mellan Plaid och P100DL
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Tesla kanske hinner få igång sin försäkring då det är dax
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... edirect=no
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... edirect=no
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh