Plaid+ prestanda

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Plaid+ prestanda

Inlägg av thebishop »

Kikade på kul på ett par sportbilar 0-250 (Tesla har ju historiskt kroknad efter 0-100) - där vanliga Plaid (inte +) gör det på 9.2-9.3s, hittade ett par gamla Halo-bilar:

Ferrari LaFerrari est. 10.5s (https://fastestlaps.com/models/ferrari-laferrari)
Porsche 918 Spider est. 11.4s (https://fastestlaps.com/models/porsche-918-spyder)
BMW M5 Competition est. 17.5s (https://fastestlaps.com/models/bmw-m5-f90-competition)

och smiskar även typ Bugatti Veyron mfl.

Värsta nya supersportbilarna (typ Koenigsegg Gemera, Porsche 919 Hybrid och liknande) är ju snabbare, men måste säga att det verkar som att Tesla nu faktiskt fått till acc. hela vägen upp till 250+ nu, vilket är lite kul - mellanregistret 50-150 (som är favoriten personligen) blir ju grymt då.

Och det är vanliga Plaid. Blir extremet intressant att se vad de får ur Plaid+ då man ökar antalet hk man tar ur batterier från 1020 -> 1100+.

Trevligt för en familjebil får man säga.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av HelectriC »

helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10422
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Legato »

Lite synd om fossilkramarna... Deras sista desperata argument dör ett efter ett ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Lite synd om fossilkramarna... Deras sista desperata argument dör ett efter ett ;)
Det verkar vara Teslas mål. Vilka argument finns kvar så vi kanske får en hint om framtiden?

Snabb tankning
Räckvidd?

En del argument löses kanske inte genom att angripa problemet på samma sätt som i en avgasbil. Tar man räckvidden så är det inte särskilt vanligt att de med avgasbilar kan tanka där hemma eller att energin fylls på utan att man behöver göra något som för elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av HelectriC »

stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.
Sant men å andra sidan är det lättare att på riktigt isolerade platser skapa el för att ladda elbil än få tag på fossilsoppa.

Men du har nog rätt att detta är något som vi i framtiden kommer få se utveckling kring. Tror att Elon vill binda samma Supercharger-nätverken i Asien och Europa tex. Tror nog att vi kommer få se offgrid-snabbladdare i framtiden som funkar för lågt antal bilar per vecka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Credde »

Jag är nyfiken hur Tesla har löst det för den nuvarande performance model är ju "hyfsat slö" när man kommer upp i högre hastigheter jämfört med t.ex Taycan som har en extra växel. Kan de 3 motorer på Plaid (en front och en på varje hjul bak) fixa det på samma sätt som att ha en extra växel.

Det tycker jag blir spännande att följa.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MarkusL »

Credde skrev:
Jag är nyfiken hur Tesla har löst det för den nuvarande performance model är ju "hyfsat slö" när man kommer upp i högre hastigheter jämfört med t.ex Taycan som har en extra växel. Kan de 3 motorer på Plaid (en front och en på varje hjul bak) fixa det på samma sätt som att ha en extra växel.

Det tycker jag blir spännande att följa.
Den extra växeln är ju inte där för att förbättra accelerationen i höga farter utan för att förbättra effektiviteten i hög fart och öka toppfarten. Har du någonsin växlat upp och upplevt en ökad acceleration :D .
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av thebishop »

Där tror jag de har ändrat utväxlingen lite på bakmotorerna (som kompenserar genom att vara just två för låga hastigheter). Sen är det väl kolfiber i motorerna nu någonstans som lät de ta ut Max effekt hela vägen upp. Kanske något mer?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.
Som tur är så är ju solceller som allra bäst där :)
Min gissning blir att det är just det som blir stort i dom delarna av världen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.
Som tur är så är ju solceller som allra bäst där :)
Min gissning blir att det är just det som blir stort i dom delarna av världen...
Kanske i Afrika och Brasilien, men det är ju stora delar av resterande världen som inte har så extremt mycket sol och om alla ska köra elektriskt blir det en utmaning. Dessutom tar det nog en bra stund innan begagnade elbilar hittar till Afrika. Dessutom är nog inte den lokala mekanikern i Afrika så duktig på elbilar som de är på att fixa fossilbilar så dom går i all evighet. Men nya fossilbilar är ju ganska komplicerade de också, så även här behövs nog mer kunskap i form av dataprogrammering etc för att fixa en modern bil i Afrika. Omställningen kommer nog inte de närmsta 15 åren iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

MarkusL skrev:
Credde skrev:
Jag är nyfiken hur Tesla har löst det för den nuvarande performance model är ju "hyfsat slö" när man kommer upp i högre hastigheter jämfört med t.ex Taycan som har en extra växel. Kan de 3 motorer på Plaid (en front och en på varje hjul bak) fixa det på samma sätt som att ha en extra växel.

Det tycker jag blir spännande att följa.
Den extra växeln är ju inte där för att förbättra accelerationen i höga farter utan för att förbättra effektiviteten i hög fart och öka toppfarten. Har du någonsin växlat upp och upplevt en ökad acceleration :D .

På en elmotor blir det faktiskt så eftersom den tappar effekt vid för höga rpm, som ju är resultatet av single speed och höga hastigheter...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.
Sant men å andra sidan är det lättare att på riktigt isolerade platser skapa el för att ladda elbil än få tag på fossilsoppa.

Men du har nog rätt att detta är något som vi i framtiden kommer få se utveckling kring. Tror att Elon vill binda samma Supercharger-nätverken i Asien och Europa tex. Tror nog att vi kommer få se offgrid-snabbladdare i framtiden som funkar för lågt antal bilar per vecka.

Är platsen så isolerad att det är svårt att få dit bensin så finns det kanske inget större behov av en bil öht heller. Vägar och annan infrastruktur lär saknas.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.
Sant men å andra sidan är det lättare att på riktigt isolerade platser skapa el för att ladda elbil än få tag på fossilsoppa.

Men du har nog rätt att detta är något som vi i framtiden kommer få se utveckling kring. Tror att Elon vill binda samma Supercharger-nätverken i Asien och Europa tex. Tror nog att vi kommer få se offgrid-snabbladdare i framtiden som funkar för lågt antal bilar per vecka.

De behöver nog inte bindas samman. Tror inte det är så vanligt med interkontinentala bilresor. ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
På en elmotor blir det faktiskt så eftersom den tappar effekt vid för höga rpm, som ju är resultatet av single speed och höga hastigheter...
Stämmer väl på avgasbilar också? Ligger man i 80 km/h på 2:ans växel så lär accelerationen bli bättre när man lägger i 3:an på en 5/6 växlad personbil...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
På en elmotor blir det faktiskt så eftersom den tappar effekt vid för höga rpm, som ju är resultatet av single speed och höga hastigheter...
Stämmer väl på avgasbilar också? Ligger man i 80 km/h på 2:ans växel så lär accelerationen bli bättre när man lägger i 3:an på en 5/6 växlad personbil...
Ja, de flesta bensinbilar tappar också lite effekt när de är uppe mot varvstoppet. Särskilt turbobilar tror jag. Men varvstoppet är ju den huvudsakliga anledningen till uppväxlingen.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av erbo73 »

Legato skrev:
Lite synd om fossilkramarna... Deras sista desperata argument dör ett efter ett ;)
Ja, till slut återstår bara ett stort argument för oss "äkta" bilentusiaster, inte bara Tesla-entusiaster (vilket jag också är, märk väl!) : att KÖRA bil.
Jag trodde når jag köpte min första Tesla för tre år sedan att nu jäklar är det finito med allt annat i bilväg! Vilken bil, och jag tänkte direkt teckna mig för en Roadster också.
Månaderna gick och jag insåg att detta är ju världens bästa VARDAGSBIL. Snabb, snygg, bekväm, rymlig, appstyrd, ja allt man behöver i vardagen. MEN, så jäkla rolig var den kanske inte?
Blir mer att man åker än att köra. Byte till ny S Performance förstärkte en del positiva inslag, inte minst prestanda, men det blir fortfarande väldigt mycket "åkande". Men än så länge är det ändå den enda bilen
jag kan tänka mig i vardagen, tills Plaid+ kommer och det ev blir en sådan.

MEN ja, jag saknar soundet av en riktigt bra mångcylindrig motor. Känslan av en riktigt bra manuell låda. En bra styrning med känsla. Finns många av oss som kommer att försöka hålla denna typ av fossilbilar levande, även om de på papperet är helt värdelösa.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
På en elmotor blir det faktiskt så eftersom den tappar effekt vid för höga rpm, som ju är resultatet av single speed och höga hastigheter...
Stämmer väl på avgasbilar också? Ligger man i 80 km/h på 2:ans växel så lär accelerationen bli bättre när man lägger i 3:an på en 5/6 växlad personbil...
Om vi pratar om bensinbilar ska du ha en extremt tätstegad växellåda för att något sådant ska hända. Jag tror inte det sålts någon sådan bensinbil detta sekel. Bland dieselbilar kan det förekomma att varvstoppet ligger så pass mycket högre än effekttoppen att det kan hända.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11667
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av martinot »

erbo73 skrev:
Legato skrev:
Lite synd om fossilkramarna... Deras sista desperata argument dör ett efter ett ;)
Ja, till slut återstår bara ett stort argument för oss "äkta" bilentusiaster, inte bara Tesla-entusiaster (vilket jag också är, märk väl!) : att KÖRA bil.
Jag trodde når jag köpte min första Tesla för tre år sedan att nu jäklar är det finito med allt annat i bilväg! Vilken bil, och jag tänkte direkt teckna mig för en Roadster också.
Månaderna gick och jag insåg att detta är ju världens bästa VARDAGSBIL. Snabb, snygg, bekväm, rymlig, appstyrd, ja allt man behöver i vardagen. MEN, så jäkla rolig var den kanske inte?
Blir mer att man åker än att köra. Byte till ny S Performance förstärkte en del positiva inslag, inte minst prestanda, men det blir fortfarande väldigt mycket "åkande". Men än så länge är det ändå den enda bilen
jag kan tänka mig i vardagen, tills Plaid+ kommer och det ev blir en sådan.

MEN ja, jag saknar soundet av en riktigt bra mångcylindrig motor. Känslan av en riktigt bra manuell låda. En bra styrning med känsla. Finns många av oss som kommer att försöka hålla denna typ av fossilbilar levande, även om de på papperet är helt värdelösa.
Nu tycker jag själv att det har sin charm med klassiska sportbilar (V8, V12, etc.), men det är ju inte sant att det inte går att ha kul i en elbil!

Tycker personligen att M3 är mycket roligare att köra än en MS. Bilen blir mindre, lättare och mer agil i kurvorna. Visst, inte samma sak som en klassiskt effektiv ICE (som kan bli ännu lättare), men betydligt roligare än en stor tung MS/MX.

Annars så tycker jag att det låter som det skulle kunna vara idé för dig att testköra en Taycan, om du är inne på något eldrivet alternativ med tightare styrning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av spacecoin »

HelectriC skrev:
helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet :D
När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

martinot skrev:


Annars så tycker jag att det låter som det skulle kunna vara idé för dig att testköra en Taycan, om du är inne på något eldrivet alternativ med tightare styrning.

Taycan är faktiskt rätt mycket tyngre än en S. Även om jag misstänker att den känns betydligt tajtare.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av AndersBosson »

spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet :D
När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Det är då man bara trafikförsäkring ...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av HelectriC »

AndersBosson skrev:
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet :D
När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Det är då man bara trafikförsäkring ...
Eller som i Brasilien, man har helt enkelt ingen försäkring. Den är så dyr att folk struntar i det. Om den som orsakar olyckan inte har tillräckligt med pengar att betala, så får offret själv stå för det. Om den som orsakar skadan eventuellt har tillräckligt med pengar, så stämmer man hen och får betalt. Ingen ideell situation dock ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Tellus »

Blir ungefär samma acceleration som denna trimmade McLaren

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av thebishop »

För att komma lite on-topic igen, vanliga "långsamma" Plaid (ej +) tar även:

Ferrari SF90 Stradale 1/4mil 9.6s (https://fastestlaps.com/models/ferrari-sf90-stradale) - snabbaste Ferrarin jag hittade
Lamborghini Huracán Performante 1/4mil 10.2s (https://fastestlaps.com/models/lamborgh ... erformante)
McLaren P1 1/4mil 9.8s (https://fastestlaps.com/models/mclaren-p1)
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport 1/4mil 9.9s (https://fastestlaps.com/models/bugatti- ... uper-sport)

osv...

Skulle man sen justera prestanda per krona...

Ferrari - $625,000
Lamborghini - $281,048
McLaren P1 - $1,000,000+
Bugatti - $2,000,000+

Men de har ju oftast en väldigt fräsig design, dock inte så praktiskt som vardagsbil - sen har de säkert brutalt bättre prestanda på bana som lättare bilar med bättre bromsar osv, osv - de är upp till 30s snabbare på ringen som är enda kända jämförelsen vilket ju är en del (och Plaid där var ju prototyp).

Men spännande tider för oss vardagsförare :-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar