Nu när det har kommit hyggligt mycket snö även i mellansverige fick även jag tillfälle att stresstesta skyltavläsningen. Fungerar minst sagt sådär med lite snö på skyltarna.
Åkte längs en 80-sträcka (på väg 55). Vissa skyltar läste bilen korrekt som 80, men både 60 och 30 förkom också. Visst, jag fattar att lite strategiskt placerad snö kan få precis den effekten, men det känns ändå som om det borde finnas lite mer logik bakom än att bara direkt gå på utläsningen. T ex vad andra bilar läst tidigare, och vad som står i databasen. Någon som vet om AP1-systemet fungerar bättre i dessa förhållanden?
Skyltavläsning i snö
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skyltavläsning i snö
Jag har full förståelse för att skyltavläsningen fungerar dåligt på snötäckta skyltar, mindre förståelse för att den missar tydliga skyltar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ska bilen bli smartare än en människa får den ju börja med att komma ihåg vad det stod på skylten sist och om det är rimligt att gränsen har ändrats sedan dess.simonk skrev:Nu när det har kommit hyggligt mycket snö även i mellansverige fick även jag tillfälle att stresstesta skyltavläsningen. Fungerar minst sagt sådär med lite snö på skyltarna.
Åkte längs en 80-sträcka (på väg 55). Vissa skyltar läste bilen korrekt som 80, men både 60 och 30 förkom också. Visst, jag fattar att lite strategiskt placerad snö kan få precis den effekten, men det känns ändå som om det borde finnas lite mer logik bakom än att bara direkt gå på utläsningen. T ex vad andra bilar läst tidigare, och vad som står i databasen. Någon som vet om AP1-systemet fungerar bättre i dessa förhållanden?
Ja, jag tycker också det. Har aldrig kört en bil med skyltavläsning tidigare, så andra system kanske fungerar likadant, men jag tycker ändå det känns som om det borde gå att göra bättre. Om inte annat är det ju en förutsättning för en fullt självkörande bil i framtiden.Fredrik j skrev:Ska bilen bli smartare än en människa får den ju börja med att komma ihåg vad det stod på skylten sist och om det är rimligt att gränsen har ändrats sedan dess.
Åkte på felavläsningar i höstas också, och ganska irriterande när bilen bromsar ner från 80 till 30 med autopiloten igång. I helgen körde jag helt manuellt eftersom autopiloten ändå inte såg filen i snön, så inte lika irriterande trots allt.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Misstänker att det ändå är rätt långt bort till nivå 5 för självkörande bilar på Europas alla vägar (vissa zoner sommartid kommer det säkert gå bra dock).simonk skrev:Ja, jag tycker också det. Har aldrig kört en bil med skyltavläsning tidigare, så andra system kanske fungerar likadant, men jag tycker ändå det känns som om det borde gå att göra bättre. Om inte annat är det ju en förutsättning för en fullt självkörande bil i framtiden.Fredrik j skrev:Ska bilen bli smartare än en människa får den ju börja med att komma ihåg vad det stod på skylten sist och om det är rimligt att gränsen har ändrats sedan dess.
Åkte på felavläsningar i höstas också, och ganska irriterande när bilen bromsar ner från 80 till 30 med autopiloten igång. I helgen körde jag helt manuellt eftersom autopiloten ändå inte såg filen i snön, så inte lika irriterande trots allt.
MVH
Kanske blir kostnaden för att hålla all denna information uppdaterad lite för hög jämfört med vinsten man får av att föraren kan kolla på youtube istället för att köra bilen?NiklasTesla skrev:Misstänker att det ändå är rätt långt bort till nivå 5 för självkörande bilar på Europas alla vägar (vissa zoner sommartid kommer det säkert gå bra dock).simonk skrev:Ja, jag tycker också det. Har aldrig kört en bil med skyltavläsning tidigare, så andra system kanske fungerar likadant, men jag tycker ändå det känns som om det borde gå att göra bättre. Om inte annat är det ju en förutsättning för en fullt självkörande bil i framtiden.Fredrik j skrev:Ska bilen bli smartare än en människa får den ju börja med att komma ihåg vad det stod på skylten sist och om det är rimligt att gränsen har ändrats sedan dess.
MVH