slugger75 skrev:Legato skrev:thebishop skrev:Att stå i kö har ju visat sig vara värt hyfsat noll än så länge på riktigt. Tänker inte göra det för nästa bil.
Fast räntan på 1000:- är ännu närmare 0:-
Personligen är jag väldigt nöjd med avkastningen på att ställa sig i kö på en X. Det gav 20.000:- i rabatt. Potentiellt även leverans tidigare än de som beställer nu (jag tror S&X produktionen kommer gå på max, åtminstone första halvåret, så sen beror det ju lite på hur de prioriterar olika marknader osv).
Det är inte 1000 kr för Model Y, det är 15000 kr.
Låter bra med rabatt på 20000 kr. Men det inträffar väl bara om den bokade bilen man bokade är billigare än den som ska komma att levereras.
Aha, de håller kvar vid "gamla" 15000 för Y alltså... Då är den ju å andra sidan helt återbetalningsbar till skillnad från "tusenlappen".
Svårt att veta när de väljer att ge en rabatt, men troligast är nog som du säger vid en prishöjning. Personligen tycker jag dock nya S & X är mer prisvärda än de gamla även utan rabatt.
Jag tycker uppsidan är väldigt mycket större än nedsidan hur som helst. Det handlar ju om tior eller hundralappar i kostnad för optionen som
kan ge lägre pris och/eller snabbare leverans.
Jag tycker tex fortfarande S Plaid+ känns "för billig" på 1,5 MSEK jämfört med USA osv. Skulle de höja priset på den med tex 100k så tror jag det är stor chans att man får "rabatt" när man bokat det för 1,5 MSEK också.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021