Leverans av model 3
Moderator: Redaktion
Leverans av model 3
Har reserverat en model 3 LR. Ser att leverans sker nu i slutet av februari. När är isåfall nästa leverans om man tackar nej till kommande leverans?
Senast redigerad av TBC, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Leverans av model 3
Info och Tesla i samma mening?TBC skrev:Har reserverat en model 3 LR och vill såklart ha de nya strålkastarna. Ser att leverans sker nu i slutet av februari. Finns det info någonstans att de kommer levereras med led matrix? När är isåfall nästa leverans om man tackar nej till kommande leverans?

Varifrån har du fått att de nya strålkastarna har matrix?
Från vad jag sett så är skillnaderna mellan strålkastarna minimala.
En förutsättning för att matrix/avskärmning skall kunna fungera är att bilens kamera och dator klarar av att identifiera andra bilars strålkastare och bakljus. Min bil klarar inte ens att blända av för mötande bilar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Kan man själv se specifikationer när man fått WIN nummer eller kan bara säljaren se vdet?
Fölhande hade varit intressant att se
-om den har nya strålkastarna
-tillverkningsmånad
-vilket batteri (verkar somTesla vill hemlighålla denna info?)
-ev rattvärme
Något annat som är bra att fråga om innan man tackar ja eller nej?
Kan man fråga något ang värmepumpen så man vet om man fått den nya som är fri från barnsjukdomar?
Fölhande hade varit intressant att se
-om den har nya strålkastarna
-tillverkningsmånad
-vilket batteri (verkar somTesla vill hemlighålla denna info?)
-ev rattvärme
Något annat som är bra att fråga om innan man tackar ja eller nej?
Kan man fråga något ang värmepumpen så man vet om man fått den nya som är fri från barnsjukdomar?
Det är rätt bra lyse i de nya strålkastarna så det är inte bara kosmetika.mikebike skrev:Från vad jag sett så är skillnaderna mellan strålkastarna minimala.
En förutsättning för att matrix/avskärmning skall kunna fungera är att bilens kamera och dator klarar av att identifiera andra bilars strålkastare och bakljus. Min bil klarar inte ens att blända av för mötande bilar.
Man ser att de bländar av så att det är flera små segment som rör sig efter varandra. Teslabjörn har filmat och visat samma sak i slowmotion. Det ser även där ut som att lyktan kan ha möjlighet att arbeta med flera mindre områden individuellt.
Det, samt att US-bilar inte har den strålkastaren ( Led Matrix inte lagligt i USA) tyder på att det kan vara något på G efter en uppdatering.
Man kan säkert leva med de gamla strålkastarna också men jag trycker iaff de nya är riktigt bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tesla levererar det som står när du beställer.TBC skrev:Har reserverat en model 3 LR och vill såklart ha de nya strålkastarna. Ser att leverans sker nu i slutet av februari. Finns det info någonstans att de kommer levereras med led matrix? När är isåfall nästa leverans om man tackar nej till kommande leverans?
Står det inget om att du ska få några specifika strålkastare så är det alltså inget du kan räkna med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tyckte att Teslabjörn sa det i någon video nyligen.mikebike skrev:Info och Tesla i samma mening?TBC skrev:Har reserverat en model 3 LR och vill såklart ha de nya strålkastarna. Ser att leverans sker nu i slutet av februari. Finns det info någonstans att de kommer levereras med led matrix? När är isåfall nästa leverans om man tackar nej till kommande leverans?![]()
Någon som vet när nästa leverans sker? Är det en gång per kvartal eller en gång per månad?
Står inget om att Performance levereras med det men ändå får man det. Går logiken ihop?taliz skrev:Tesla levererar det som står när du beställer.TBC skrev:Har reserverat en model 3 LR och vill såklart ha de nya strålkastarna. Ser att leverans sker nu i slutet av februari. Finns det info någonstans att de kommer levereras med led matrix? När är isåfall nästa leverans om man tackar nej till kommande leverans?
Står det inget om att du ska få några specifika strålkastare så är det alltså inget du kan räkna med.
Man har ju uppenbarligen bytt till hårdvara som klarar dynamiskt helljus. Varför skulle man gjort det om man inte planerar att införa funktionen. Man kommer ju säkert skicka den som tecken på ständiga förbättringar genom uppdateringar.AAKEE skrev:Det är rätt bra lyse i de nya strålkastarna så det är inte bara kosmetika.mikebike skrev:Från vad jag sett så är skillnaderna mellan strålkastarna minimala.
Man ser att de bländar av så att det är flera små segment som rör sig efter varandra. Teslabjörn har filmat och visat samma sak i slowmotion. Det ser även där ut som att lyktan kan ha möjlighet att arbeta med flera mindre områden individuellt.
Det, samt att US-bilar inte har den strålkastaren ( Led Matrix inte lagligt i USA) tyder på att det kan vara något på G efter en uppdatering.
Man kan säkert leva med de gamla strålkastarna också men jag trycker iaff de nya är riktigt bra.
Om man bestämt vill ha en specifik funktion som det ryktas om så får man helt enkelt vänta tills det kommunicerats officiellt.TBC skrev:Står inget om att Performance levereras med det men ändå får man det. Går logiken ihop?taliz skrev:Tesla levererar det som står när du beställer.TBC skrev:Har reserverat en model 3 LR och vill såklart ha de nya strålkastarna. Ser att leverans sker nu i slutet av februari. Finns det info någonstans att de kommer levereras med led matrix? När är isåfall nästa leverans om man tackar nej till kommande leverans?
För att göra en lång historia kort: man vet inte exakt vad man får eftersom Tesla till skillnad mot traditionella biltillverkare skruvar på grejer hela tiden och oannonserat inför förändringar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Nja, traditionella ändrar också då och då. Men det sitter inte hundratusentals på onlineforum som detaljstuderar dem och rapporterar om det.holden skrev:För att göra en lång historia kort: man vet inte exakt vad man får eftersom Tesla till skillnad mot traditionella biltillverkare skruvar på grejer hela tiden och oannonserat inför förändringar.
"När får jag gaffelben revision J i min Toyota Corolla?!"

Det är säkert som du säger, men en stor skillnad är Teslas synnerligen sparsmakade utrustningslista. Jag hade ingen aning om bilen skulle ha USB-c, trådlös mobilladdare, värmepump etc. Sådant hade traditionella tillverkare specat vid beställning.taliz skrev:Nja, traditionella ändrar också då och då. Men det sitter inte hundratusentals på onlineforum som detaljstuderar dem och rapporterar om det.holden skrev:För att göra en lång historia kort: man vet inte exakt vad man får eftersom Tesla till skillnad mot traditionella biltillverkare skruvar på grejer hela tiden och oannonserat inför förändringar.
"När får jag gaffelben revision J i min Toyota Corolla?!"
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Efter den som kommer nu i Feb så är där en i April och troligtvis en i Juni också. Detta gäller leveranser från US har ingen info gällande bilar från China.TBC skrev:Tyckte att Teslabjörn sa det i någon video nyligen.mikebike skrev:Info och Tesla i samma mening?TBC skrev:Har reserverat en model 3 LR och vill såklart ha de nya strålkastarna. Ser att leverans sker nu i slutet av februari. Finns det info någonstans att de kommer levereras med led matrix? När är isåfall nästa leverans om man tackar nej till kommande leverans?![]()
Någon som vet när nästa leverans sker? Är det en gång per kvartal eller en gång per månad?
(Enligt min kontakt på Tesla) kan inte svara hur trovärdigt det är. Fick den när jag sa att jag funderade på att beställa en bil för leverans i maj månad.