Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av P_EL »

Idag råkade min fru ut för att när hon la i ”R” så körde bilen framåt (!). Hon växlade mellan ”D” och tillbaka till ”R” tre gånger med samma resultat, bilen gick framåt. Inte förrän hon tryckte in ”P” knappen fick hon ”R” att fungera. Det skedde vid parkering i brant backe så det blev en ganska läskig situation. Någon som varit med om ngt liknande?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av Legato »

Oj, det lät riktigt galet/otäckt. Aldrig hört talas om förut och hittills sluppit med mina fem olika Teslor.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av miksch »

Dette har aldri skjedd hverken meg eller min kone. Vi har vår 4. Tesla, og den går alltid rett vei.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av Svenssons »

Felanmäl det med tidsstämpel till Tesla, de kan kolla vad som hänt i loggarna. Kan vara något fel på din bil och då vill du ha det fixat. Aldrig inträffat på min bil under 4,5 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av Franz »

Eftersom du skriver att det var i en brant backe undrar jag ifall det var så att bilen accelererade framåt av "gaspådraget" eller om det var att den rullade framåt utan att accelerationspedalen var nedtryckt alternativt nedtryckt lite grann?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av P_EL »

Franz skrev:
Eftersom du skriver att det var i en brant backe undrar jag ifall det var så att bilen accelererade framåt av "gaspådraget" eller om det var att den rullade framåt utan att accelerationspedalen var nedtryckt alternativt nedtryckt lite grann?
Det var det sistnämnda, att den rullade framåt utan/alternativt nedtryckt lite grann. Funderar på om hon kan ha bromsat så försiktigt att bromsen inte slog till läge ”hold”...? Och att det sen löstes när hon istället la i ”P”
Model S90D -16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av Svenssons »

P_EL skrev:
Franz skrev:
Eftersom du skriver att det var i en brant backe undrar jag ifall det var så att bilen accelererade framåt av "gaspådraget" eller om det var att den rullade framåt utan att accelerationspedalen var nedtryckt alternativt nedtryckt lite grann?
Det var det sistnämnda, att den rullade framåt utan/alternativt nedtryckt lite grann. Funderar på om hon kan ha bromsat så försiktigt att bromsen inte slog till läge ”hold”...? Och att det sen löstes när hon istället la i ”P”
Det är möjligt. Har man tryckt hårt ligger ju Hold i men om man trycker försiktigt på bromsen så släpper Hold. Trycker man inte på acceleration så kommer bilen frirulla. Tesla Service kan oavsett granska loggarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av e5m1r »

Det är liten skillnad om man har creep på eller av
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av martinot »

P_EL skrev:
Idag råkade min fru ut för att när hon la i ”R” så körde bilen framåt (!). Hon växlade mellan ”D” och tillbaka till ”R” tre gånger med samma resultat, bilen gick framåt. Inte förrän hon tryckte in ”P” knappen fick hon ”R” att fungera. Det skedde vid parkering i brant backe så det blev en ganska läskig situation. Någon som varit med om ngt liknande?
Låter som en mjukvarubugg. Tesla har ju troligen börjat att förbereda detta i koden nu inför lanseringen med nya Model S/X att automatiskt välja mellan D och R (eftersom de idiotiskt tagit bort den spaken). Tror detta bara är början på problem, och vi kommer att få se många trådar med liknande problem när de nya S&X är ute hos kunder.

Felanmäl till Tesla är det enda som ni kan göra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av jpetters »

Min erfarenhet är att det alltid fungerat som beskrivet, dvs vid start i brant backe måste man "gasa" för att bilen inte ska rulla ner för backen. Oavsett om man har lagt i körläge för andra riktningen. Även med Creep har den gjort det, men krävs lite mer lutning på backen. Om (H) / Hold är aktiv ska bilen förståss stå still.

Detta beteende kan såklart ändras via mjukvara.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det låter som att backen krävde mer tryck på pedalen helt enkelt. Händer mig då och då även med creep igång.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
P_EL skrev:
Idag råkade min fru ut för att när hon la i ”R” så körde bilen framåt (!). Hon växlade mellan ”D” och tillbaka till ”R” tre gånger med samma resultat, bilen gick framåt. Inte förrän hon tryckte in ”P” knappen fick hon ”R” att fungera. Det skedde vid parkering i brant backe så det blev en ganska läskig situation. Någon som varit med om ngt liknande?
Låter som en mjukvarubugg. Tesla har ju troligen börjat att förbereda detta i koden nu inför lanseringen med nya Model S/X att automatiskt välja mellan D och R (eftersom de idiotiskt tagit bort den spaken). Tror detta bara är början på problem, och vi kommer att få se många trådar med liknande problem när de nya S&X är ute hos kunder.

Felanmäl till Tesla är det enda som ni kan göra.
Tror inte alls att kod för automatisk körriktning kommer till bilar som inte kör med FSD-mjukvaran som enbart är ute till några få betatestare i USA. Helt annat kodspår så jag ser det itne möjligt att det kommer in på bilar här i Sverige. Att ta kontakt med Tesla är dock att rekommendera. Det går dock även att testa att upprepa det i samma backe så man vet hur bilen agerar där även när det fungerar som det ska.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av P_EL »

OfarligTesla: Låter troligt, kan tänka mig att hon dessutom blev försiktigare och försiktigare med att trycka på gasen för varje försök i takt med att hon rullade närmare bilen framför. Det fick omvänd effekt, när hon istället borde tryckt till lite. Väl i P läget förblev sedan bilen stilla tills hon tryckte på pedalen i R och då ”funkade som vanligt”. Ska ut och backa i brant uppför från stillastående nu och se om jag kan återupprepa. Eftersom jag aldrig märkt det eller läst någonstans om problemet kan det säkert vara att bilen betedde sig som en fossilbil hade gjort (dvs rull framåt om för lite gas i backläget), men att det kändes ovant i Teslan som brukar stå stadigt på mer plan mark...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av miksch »

Jeg er enig med P_EL her. Når hun satte bilen i «P» så ble også «hold» aktivert. Da forsvant problemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bilen gick framåt (!) i läge ”R”

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Detta med att elbilar kan rulla på frihjul i backar borde uppmärksammas av alla förare.

Jag hade stora bekymmer med Audi e-tron i början, den ville inte alls stå stilla där jag hade tänkt mig.

Även Taycanförare har ju haft problem....

Skriv svar