Fastfrusen frunklucka?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Fastfrusen frunklucka?
Nu i kväll skulle jag öppna frunken för att plocka ur laddkabeln. Den poppar upp som vanligt när man klickar på skärmen, men sedan gick det inte att få upp den. Kan den ha frusit och finns det i såfall något knep att ta till.
Ska säga att jag i stället åkte till en laddstolpe med fast kabel, så jag får ström i alla fall och i morgon hade jag tänkt ställa bilen någon timme i ett varmgarage, så det kanske löser sig relativt enkelt, men jag är ändå nyfiken om det finns något knep för att få upp luckan.
Ska säga att jag i stället åkte till en laddstolpe med fast kabel, så jag får ström i alla fall och i morgon hade jag tänkt ställa bilen någon timme i ett varmgarage, så det kanske löser sig relativt enkelt, men jag är ändå nyfiken om det finns något knep för att få upp luckan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Fastfrusen frunklucka?
Misstänker att den inte är fastfrusen utan att det är annat fel. Finns trådar om liknande problem på Model 3. Själv hade jag problem för några år sedan på min Model X men vet inte om det är samma konstruktion på X som för 3:an. På min var det en vajer som gått av, SC Köpenhamn kunde öppna frunken för hand och sedan lagades den i Mölndal.
PS. En tråd om detta:
viewtopic.php?f=51&t=21805
PS. En tråd om detta:
viewtopic.php?f=51&t=21805
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min frunk är helt igenisad. Därför har jag kabel i bak.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Råkade ut för samma problem.
Hittade ett klipp på youtube som visade att det är två spärrar till frunken.
Både med var sin vajer.
Den andra går igen om man börjar köra med upplåst frunk. Då får man låsa upp igen för att kunna öppna helt.
Jag har bokat ett SC ärende med Ranger, tyvärr först om 10 dagar. Men min spolarvätska är slut nu så jag böjde till ett verktyg för att flytta den andra spärren åt sidan så jag kom in.
Trycker jag på knappen i frunken är det bara en första av spärrarna som lossar.
Läste mig till att det sannolikt blir låskistebyte.
Hittade ett klipp på youtube som visade att det är två spärrar till frunken.
Både med var sin vajer.
Den andra går igen om man börjar köra med upplåst frunk. Då får man låsa upp igen för att kunna öppna helt.
Jag har bokat ett SC ärende med Ranger, tyvärr först om 10 dagar. Men min spolarvätska är slut nu så jag böjde till ett verktyg för att flytta den andra spärren åt sidan så jag kom in.
Trycker jag på knappen i frunken är det bara en första av spärrarna som lossar.
Läste mig till att det sannolikt blir låskistebyte.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag såg att samma problem diskuterades i Model 3 facebookgruppen. Där var det någon som löst problemet genom att tina upp bilen, medan andra inte kunnat få bukt med problemet så enkelt. Denna video:
Visar samma teknik som FStaake nämner.
Visar samma teknik som FStaake nämner.
Hände mig på resa för några veckor sedan.
Fick hjälp omgående på Tesla Norrköping. Det tog en timme då de enligt teknikern behövde lyfta bilen och komma åt från undersidan (?)
Har funkat bra sedan dess.
Smart hack av FStaake.
Fick hjälp omgående på Tesla Norrköping. Det tog en timme då de enligt teknikern behövde lyfta bilen och komma åt från undersidan (?)
Har funkat bra sedan dess.
Smart hack av FStaake.
Audi Q8 e-tron 55 -24
- Niklas Z
- Teslaägare
Nu på förmiddagen gick det bra att öppna frunkluckan, men vi får väl se om problemet återkommer.
- Nenad_Antic
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nenad18582
Min frös till, men efter drygt en timme i varmgarage så gick det att öppna frunken.
Passade på att smörja upp hela mekanismen, får se om det hjälper.
Passade på att smörja upp hela mekanismen, får se om det hjälper.
Tesla Model 3 LR Highland
Min började också fungera igen.
Ska kolla så det håller innan jag avbokar servicen.
Ska kolla så det håller innan jag avbokar servicen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Hade också samma problem för ett tag sedan. Bokade in besök på SC till ca 1v senare. Samma dag jag åkte till SC så gick det att öppna frunken igen. Men de tog en titt på det iaf. Inte haft några problem sedan dess men helt klart irriterande och något Tesla får göra bättre då många verkar ha haft problem med detta.
- Niklas Z
- Teslaägare
För mig har det hänt igen att den fastnat och någon dag senare gått att öppna.
- Nenad_Antic
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nenad18582
Min frunk gick inte att öppna igen.... en kort stund igår då solen låg på gick den upp, men idag på morgonen (-15) gick den inte upp...
I samma veva fick jag dimljus isf helljus.. mekanismen för helljus har också frusit fast under natten...
I samma veva fick jag dimljus isf helljus.. mekanismen för helljus har också frusit fast under natten...
Tesla Model 3 LR Highland
- Niklas Z
- Teslaägare
Sedan det blev varmt har jag inte haft några problem med frunkluckan, så det verkar ha varit kylan som ställde till det.