Problem med laddning 220v

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cy_berg
Teslaägare

Problem med laddning 220v

Inlägg av cy_berg »

Jag har en Model S från 2018, som jag brukar ladda hemma via 220v och den "mobile connector" som följde med bilen. Eluttaget går på en helt egen grupp och används bara för att ladda bilen. Det har aldrig varit några problem, men i går kväll fick jag ett meddelande i telefon att laddningen avbrutits. Bilen var laddad till ca. 11 mils räckvidd, gränsen jag ställt in i bilen är ca. 25 mil. Jag låste upp laddluckan, drog ut sladden, stoppade in den igen och allt såg OK ut. I morse noterade jag att bilen inte laddat något alls under natten.

Har gjort reset av mobileconnector och har testat att stoppa in connector i ladduthaget i bilen säkert 20 gånger med samma händelseförlopp: lampan vid connectorn vid ladduttaget på bilen börjar pulsera grönt som den ska. Lampan på "klumpen" till laddsladden börjar lysa grönt i en rullande rörelse eller vad det kallas, precis som det ska. Men, inget händer, bilen börjar inte ladda. Efter nån minut växlar lampan vid laddutaget till fast rött sken och jag får meddelande på bilens skärm om att kontrollera laddningsutrustning. Några gånger har jag på skärmen (innan det skett) sett att voltmätaren anger att den börjar ladda från 1 till 20 volt eller något sådant men sedan rullar den snabbt ner på noll igen.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Naturligtvis har jag efter lite körning idag bara 4 mil kvar så jag kommer varken till en SuperCharger eller till närmaste Tesla-verkstad på så lite batteri...
/Kristian
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Problem med laddning 220v

Inlägg av martinot »

Teslas Mobile UMC är inte av någon superkvalitet, och inget att rekommendera som regelbunden lösning. Vissa klarar flera år, men många dukar under efter mindre än ett års användning. Min gissning är att det är den som rasat.

Var jag du så skulle jag sätta upp en riktig fast anslutning hemma, och du kan dessutom få 50% betalt för kostnaden. Gällande UMC så kontakta Tesla så kan du förhoppningsvis få en ny på garanti, och så lägger du den i frunken på bilen att ha som en reservlösning på resa.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
cy_berg
Teslaägare

Inlägg av cy_berg »

Har nu testat att ladda via publik laddstolpe från Bee och det funkar hur bra som helst :-) Alltså är det mobile connectorn som är paj så det blir en tur till Tesla på måndag.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Inlägg av roder99 »

Min nya UMC 3-fas höll i ett år. Innan jag fick en ny på garanti tillverkade jag en adapter som gjorde att jag kunde ladda med 1-fas via fas L2.

UMC:n var trasig på fas L1. Byggde en adapter från Schuko til L2 på en 3-fas handske och koppla in i 3-fas adaptern som sitter på UMC:n. Gjorde en bygel mellan L1 och L2 för att ge ström till elektroniken i UMC:n.

Tänk på att ställa ner strömmen i bilen. Annars laddar bilen med 1-fas 16A vilket inte är så lyckat.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

cy_berg skrev:
Har nu testat att ladda via publik laddstolpe från Bee och det funkar hur bra som helst :-) Alltså är det mobile connectorn som är paj så det blir en tur till Tesla på måndag.
Har du haft UMC utomhus? Har du haft nederbörd? Den är visst inte typad i allra högsta väderklass så det kan bli fuktproblem.
I så fall, testa att torka den sakta inomhus något dygn. Kanske trä en plastpåse över känsliga delar sedan?

Min första blev utbytt på garanti mot en med lite tätare knapp på bilanslutningen, men även den ogillar att bli genomvåt i snöglopp. La den på frostvakt-elementet i garaget ett par dar och gav den lite krypolja. Efter garantibytet berättade SeC att originalladdaren var felfri, men då hade den ju fått torka i flera dygn.

Jag har "klumpen" inne i garaget men bilen ute.

Lite WD-40 / CRC 5-56 i bilens uttag är nog heller inte fel. Krypströmmar tycker man inte om.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Hej!

Det kommer in fukt i handtaget (kontakten du sätter i bilen).

Själva dekoren där knappen sitter för att öppna luckan är bara en tejpliknande konstruktion. Ta in sladden och lägg handtaget på ett element så fungerar den igen.

Riv bort delkorplastfliken om det kommit in mkt vatten.
Jag är på min tredje UMC efter 12500 mil. Robotgräsklippare också orsak...

Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
cy_berg
Teslaägare

Inlägg av cy_berg »

Stort tack för era svar! Naturligtvis hade bilen under natten laddat ur de tre mil jag hade kvar som skulle tas mig den knappa mil till en publik laddstolpe för att ladda ett antal timmar, så nu är jag på ruta noll igen...Men, har testat att ta in hela kabel och adapter och lagt i pannrummet i huset med en värmefläkt igång för att se om jag kan torka ur allt och kunna ladda åtminstone några mil igen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tips: skaffa en riktig väggbox med fast anslutning till elnätet (alternativt så kan ni köra på en med Bjelkemetoden) för att ladda era elbilar hemma.

Tål både fukt och gräsklippare bättre (om man inte lägger kabel på marken). :) En mycket god investeringen för husets värde. Dessutom till 50% av kostnaden som ersätts av staten.

Om ni kan få ny mobil UMC på garanti, eller lyckas reparera kablar och torka ur fukt på de trasiga så de fungerar igen; lägg de i frunken på era Teslor för att just hade som de mobila EVSE-lösningar de är avsedda och konstruerade för att vara. 8-)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
cy_berg
Teslaägare

Inlägg av cy_berg »

martinot skrev:
Tips: skaffa en riktig väggbox med fast anslutning till elnätet (alternativt så kan ni köra på en med Bjelkemetoden) för att ladda era elbilar hemma.

Tål både fukt och gräsklippare bättre (om man inte lägger kabel på marken). :) En mycket god investeringen för husets värde. Dessutom till 50% av kostnaden som ersätts av staten.

Om ni kan få ny mobil UMC på garanti, eller lyckas reparera kablar och torka ur fukt på de trasiga så de fungerar igen; lägg de i frunken på era Teslor för att just hade som de mobila EVSE-lösningar de är avsedda och konstruerade för att vara. 8-)
Jag ska bara ha bilen i några månader till (tjänstebil) och eftersom vi just nu gör om våra regler för tjänstebilar i bolaget jag jobbar i kommer Tesla att bli för dyrt för mig vid nästa byte, så någon Tesla väggbox blir det inte :-)

Kuriosa: När jag satte nya UMC, som jag hämtade hos Tesla idag, i bilen tog det över 2 timmar innan laddningen kom över 0% så det känns som att det finns en buffert på minst 26km när man nått 0% :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

cy_berg skrev:
martinot skrev:

Kuriosa: När jag satte nya UMC, som jag hämtade hos Tesla idag, i bilen tog det över 2 timmar innan laddningen kom över 0% så det känns som att det finns en buffert på minst 26km när man nått 0% :)
Nej det gör det inte (annat än om bilens BMS är dåligt kalibrerad). Men däremot hade du nog kallt batteri vilket gjorde att all energi gick till uppvärmning istället för laddning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

cy_berg skrev:
martinot skrev:

Jag ska bara ha bilen i några månader till (tjänstebil) och eftersom vi just nu gör om våra regler för tjänstebilar i bolaget jag jobbar i kommer Tesla att bli för dyrt för mig vid nästa byte, så någon Tesla väggbox blir det inte :-)

FYI: Teslas väggbox fungerar med de flesta andra elbilar.

Men det sagt så skall du inte köpa Teslas WC oavsett, och inte ens om du skall fortsätta med Tesla. Den är gammal, omodern och inte så prisvärd. Saknar många nya smidiga funktioner, och enligt en del på forumet så är kvaliteten varierande också på Teslas WC (även om min egna klarat sig fint i 1,5 år).

Köp en modern bra väggbox istället! :)

Senast skaffade jag en Easee som jag köpte från Tibber (fick 1500.- i rabatt tack vare Tibor/TCS + 500.- via referal som tex. den här https://tibber.com/se/invite/68e6c431). Mycket mer nöjd med den än vår gamla Tesla WC! :D
Bild
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

cy_berg skrev:
martinot skrev:

Är batteriet kallt så värmer den batteriet först innan den börjar ladda om jag förstår det rätt. Jag laddade min bil vid minus 14 grader för några dager sedan med 3 x 8A och det tog 30-40 minuter innan den började ladda batteriet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Min laddare som ingick vid köp av bil i dec 2020 dog i januari. Fick ny på garantin. Bor hälften av tiden i hus med Eease-laddare och andra hälften av tiden används reseledaren som ingick i bilköpet än så länge.

Självklart dog laddaren i 20 graders kyla så på morgonen hade jag ren tur att jag kom fram till superchargern med några kilometer tillgodo. Där stod bilen ansluten i trekvart innan laddningen kom igång.

Problemet med min laddare var att den hamnade i en loop där den växlade ner strömstyrkan någon gång i minuten och då började om med att rampa upp, vilket gjorde att bilen långsamt tömde sitt batteri med vampire-drain samtidigt som den inte larmade telefonen med notis om avbruten laddning.. så därav upptäcktes felet först dagen efter med nerkylt och nästan tomt batteri.

Det där vill jag inte vara med om igen så snart blir det laddbox även i andra fastigheten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Ansluten i tre kvart på SuC innan laddning, det verkar riktigt dåligt. Den borde värma batteriet mycket snabbare än så.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

kenjon skrev:
Ansluten i tre kvart på SuC innan laddning, det verkar riktigt dåligt. Den borde värma batteriet mycket snabbare än så.
Det trodde jag också.. men antar att det var väldigt speciella omständigheter. Bilen gick inte fortare än 45-50 km/h fram till SuC så stackaren var ordentligt nerkyld. Hade rejäl tur att batteriet inte gick tomt. Undrar om tesla hade sponsrat med nytt batteri då med tanke på att det var deras laddare som var grundproblemet..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Du skrev aldrig med hur många ampere du laddade med. I schuko (230v) så ska du inte dra mer än 10!

Vart befinner du dig? Kanske om det finns någon elbilsägare i närheten av dig som kan låna ut sin EVSE (UMC) till dig?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Du skrev aldrig med hur många ampere du laddade med. I schuko (230v) så ska du inte dra mer än 10!

Vart befinner du dig? Kanske om det finns någon elbilsägare i närheten av dig som kan låna ut sin EVSE (UMC) till dig?
Ja, eller ännu hellre någon granne i närheten som har en riktig väggbox med 11 eller 22 kW att låta dig ladda på.

Tycker det extremt vanligt med väggboxar på många av husen idag. När man tar en promenad i villaområden så tycker jag det känns som minst vart 5:e hus har en väggbox.
Bild
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Som skrivits tidigare, ladda alltid direkt när du kommer hem medan batteriet är varmt. På morgonen är det inte säkert att man får den energi man behöver så här års.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

martinot skrev:
Teslaspolen skrev:

Ja, eller ännu hellre någon granne i närheten som har en riktig väggbox med 11 eller 22 kW att låta dig ladda på.

Tycker det extremt vanligt med väggboxar på många av husen idag. När man tar en promenad i villaområden så tycker jag det känns som minst vart 5:e hus har en väggbox.
Finns nada här. :( Där X:en står i garage är det trefas CEE, och själv kör jag med Schuko.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
martinot skrev:
Teslaspolen skrev:

Finns nada här. :( Där X:en står i garage är det trefas CEE, och själv kör jag med Schuko.
Tänkte främst på cy_berg, men det varier ju givetvis hur och var man bor.

Vi bor ju i ett klassiskt villaområde vid kusten på landet ca. 1,5-2 mil utanför storstan, och här finns det rätt många både elbilar och hybridbilar på garageuppfarterna (även många hybridbilsägare har jag sett har väggboxar med Typ2 på sina hus och garageväggar).

Skulle jag ta en promenadslinga på 8-10 minuter runt hemmet så ser jag säkert en 15-20 väggboxar under rundan skulle jag tippa på (men kan räkna nästa gång).

Bor man däremot i lägenhet inne i stan, eller på landet där det inte är så tätbebyggt med villor, så förstår jag att läget är ett annat.

Ingen av dina grannar eller andra i närområdet som har elbil, eller åtminstone hybrid?
Bild
Skriv svar