Välja begagnad model s
Moderator: Redaktion
Välja begagnad model s
Hej alla,
Nu har familjen bestämt att vi ska köpa en beg model s och jag behöver verkligen lite insikter. Vi övervägde en ny model 3 men tycker att den större bilen skulle funka bättre för oss. Detta blir första elbilen (första egen bil överhuvudtaget, faktiskt). Jag har kollat igenom trådar här på forumet men vissa är så otroligt långa att det är svårt som nybörjare att hitta information.
Vi tittar främst på två modeller, en 2017 100d med ca 5000 mil och med total självkörning, och en 2018 75d med ca 2500 mil och ingen autopilot. Skillnaden i pris är ungefär 100,000kr. Länkarna om nån är intresserad,
17: https://www.riddermarkbil.se/tesla/ykr153
18:https://www.riddermarkbil.se/tesla/amj357
Våra körningar kommer främst vara kring Stockholms området där det extra räckvidden kommer inte behövas. Men vi tar 4-5 längre road trips per år ner till Småland och Skåne. Troligtvis några fler om vi har egen bil (har hittills bara hyrt vid behov). Kanske värt att nämna att närmsta SuC till dit vi brukar köra i Småland är 10 mil bort.
Såsom jag ser för- och nackdelarna (utifrån 75d perspektivet) :
+låga mil
+nyare bil och därmed längre garanti
+100,000 kr billigare
+troligtvis ingen eMMC problem (en mindre grej, men en plus iaf)
-mindre räckvidd
-ingen FSD eller autopilot
-något sämre prestandet (av de grejerna på listan spelar detta klart minst roll)
Frågan då till ni som kan, givet dessa val vad hade ni gjort? Ni som har en 75d, hade det varit värt att betala mer för att få lite extra komfort gällande räckvidden? Eller tycker ni att det räcker med det ni har? Till er som har FSD, hur mycket uppskattar ni det? Och generellt, finns det flera för- eller nackdelarna gällande dessa modeller som jag inte har tagit hänsyn till?
Tack för hjälpen!
Nu har familjen bestämt att vi ska köpa en beg model s och jag behöver verkligen lite insikter. Vi övervägde en ny model 3 men tycker att den större bilen skulle funka bättre för oss. Detta blir första elbilen (första egen bil överhuvudtaget, faktiskt). Jag har kollat igenom trådar här på forumet men vissa är så otroligt långa att det är svårt som nybörjare att hitta information.
Vi tittar främst på två modeller, en 2017 100d med ca 5000 mil och med total självkörning, och en 2018 75d med ca 2500 mil och ingen autopilot. Skillnaden i pris är ungefär 100,000kr. Länkarna om nån är intresserad,
17: https://www.riddermarkbil.se/tesla/ykr153
18:https://www.riddermarkbil.se/tesla/amj357
Våra körningar kommer främst vara kring Stockholms området där det extra räckvidden kommer inte behövas. Men vi tar 4-5 längre road trips per år ner till Småland och Skåne. Troligtvis några fler om vi har egen bil (har hittills bara hyrt vid behov). Kanske värt att nämna att närmsta SuC till dit vi brukar köra i Småland är 10 mil bort.
Såsom jag ser för- och nackdelarna (utifrån 75d perspektivet) :
+låga mil
+nyare bil och därmed längre garanti
+100,000 kr billigare
+troligtvis ingen eMMC problem (en mindre grej, men en plus iaf)
-mindre räckvidd
-ingen FSD eller autopilot
-något sämre prestandet (av de grejerna på listan spelar detta klart minst roll)
Frågan då till ni som kan, givet dessa val vad hade ni gjort? Ni som har en 75d, hade det varit värt att betala mer för att få lite extra komfort gällande räckvidden? Eller tycker ni att det räcker med det ni har? Till er som har FSD, hur mycket uppskattar ni det? Och generellt, finns det flera för- eller nackdelarna gällande dessa modeller som jag inte har tagit hänsyn till?
Tack för hjälpen!
Re: Välja begagnad model s
Ingen autopilot alls?darrel22 skrev:Hej alla,
Nu har familjen bestämt att vi ska köpa en beg model s och jag behöver verkligen lite insikter. Vi övervägde en ny model 3 men tycker att den större bilen skulle funka bättre för oss. Detta blir första elbilen (första egen bil överhuvudtaget, faktiskt). Jag har kollat igenom trådar här på forumet men vissa är så otroligt långa att det är svårt som nybörjare att hitta information.
Vi tittar främst på två modeller, en 2017 100d med ca 5000 mil och med total självkörning, och en 2018 75d med ca 2500 mil och ingen autopilot. Skillnaden i pris är ungefär 100,000kr. Länkarna om nån är intresserad,
17: https://www.riddermarkbil.se/tesla/ykr153
18:https://www.riddermarkbil.se/tesla/amj357
Våra körningar kommer främst vara kring Stockholms området där det extra räckvidden kommer inte behövas. Men vi tar 4-5 längre road trips per år ner till Småland och Skåne. Troligtvis några fler om vi har egen bil (har hittills bara hyrt vid behov). Kanske värt att nämna att närmsta SuC till dit vi brukar köra i Småland är 10 mil bort.
Såsom jag ser för- och nackdelarna (utifrån 75d perspektivet) :
+låga mil
+nyare bil och därmed längre garanti
+100,000 kr billigare
+troligtvis ingen eMMC problem (en mindre grej, men en plus iaf)
-mindre räckvidd
-ingen FSD eller autopilot
-något sämre prestandet (av de grejerna på listan spelar detta klart minst roll)
Frågan då till ni som kan, givet dessa val vad hade ni gjort? Ni som har en 75d, hade det varit värt att betala mer för att få lite extra komfort gällande räckvidden? Eller tycker ni att det räcker med det ni har? Till er som har FSD, hur mycket uppskattar ni det? Och generellt, finns det flera för- eller nackdelarna gällande dessa modeller som jag inte har tagit hänsyn till?
Tack för hjälpen!
Jag pendlar långt regelbundet och då är det guld värd (aldrig haft problem med spökbrom osv, AP2.5)
Jag sitter också i en del köer som är vanligt i sthlm och då tycker jag också de är en stor fördel..
Re: Välja begagnad model s
Mitt råd är att titta på auktionssajterna, det är där många bilhandlare köper in bilar, särskilt Tesla.
Då kan du spara en bra slant. En 75D kan du nog få för runt 500k tex.
Då kan du spara en bra slant. En 75D kan du nog få för runt 500k tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Välja begagnad model s
75:an har lägre batterispänning och laddar därför långsammare på snabbladdare,
speciellt märkbart vid 50kW-laddarna kanske där man får typ 30kW i början jämfört med över 40kW på
100-batterierna, men skillnaden är ungefär lika stor på SuC (eller egentligen precis lika stor eftersom det är
strömmen som är begränsande i början men på SuC går det ju undan ändå liksom).
Vi har en av varje och vi tar ofta 75:an på längre resor ändå eftersom det går riktigt bra och den är trevlig
att åka långt i (19-tummare på den så den är mycket tystare bla.)
I din situation skulle jag nog valt 75:an...
speciellt märkbart vid 50kW-laddarna kanske där man får typ 30kW i början jämfört med över 40kW på
100-batterierna, men skillnaden är ungefär lika stor på SuC (eller egentligen precis lika stor eftersom det är
strömmen som är begränsande i början men på SuC går det ju undan ändå liksom).
Vi har en av varje och vi tar ofta 75:an på längre resor ändå eftersom det går riktigt bra och den är trevlig
att åka långt i (19-tummare på den så den är mycket tystare bla.)

I din situation skulle jag nog valt 75:an...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Välja begagnad model s
Som kvd? Jag vet inte om jag vågar iom att jag inte kan så mycket om bilar och litar inte riktigt på deras test/besiktning. Å andra sidan, jag vet heller inte hur pålitliga en bilhandlares inspektion är men det känns lite mera seriöst.taliz skrev:Mitt råd är att titta på auktionssajterna, det är där många bilhandlare köper in bilar, särskilt Tesla.
Då kan du spara en bra slant. En 75D kan du nog få för runt 500k tex.
Jag kanske har fel, som sagt detta blir första bilen.
Re: Välja begagnad model s
Som jag förstår annonsen ja. Jag har hört av mig för att få det bekräftat men inte fått svar än.Elexotico skrev:Ingen autopilot alls?
Jag pendlar långt regelbundet och då är det guld värd (aldrig haft problem med spökbrom osv, AP2.5)
Jag sitter också i en del köer som är vanligt i sthlm och då tycker jag också de är en stor fördel..
Men bra att veta att du tycker AP är värd även i stan, jag hade tänkt att det skulle främst vara av nytta på motorvägen.
Re: Välja begagnad model s
Jag bor i Vällingby. Åker främst inomsocknes men ibland till Västerås och Göteborg. Jag använder AP varje körning och skulle aldrig vilja vara utan, framför allt i bilköer och på motorvägen vid långkörning.
Så för mig är valet enkelt beroende på vad det kostar att köpa till AP till den billigare bilen.
FSD däremot är onödigt att köpa extra (inte för att jag har det men baserat på vad jag läst här).
Sedan är frågan vad det är för version på hårdvaran då de varit olika bra på att hantera AP. Det kanske är samma i de två.
Så för mig är valet enkelt beroende på vad det kostar att köpa till AP till den billigare bilen.
FSD däremot är onödigt att köpa extra (inte för att jag har det men baserat på vad jag läst här).
Sedan är frågan vad det är för version på hårdvaran då de varit olika bra på att hantera AP. Det kanske är samma i de två.
Re: Välja begagnad model s
Jag är inget jättefan av just kvd, särskilt inte Kungälv, men jag tror inte de är sämre än valfri bilhandlare.darrel22 skrev:Som kvd? Jag vet inte om jag vågar iom att jag inte kan så mycket om bilar och litar inte riktigt på deras test/besiktning. Å andra sidan, jag vet heller inte hur pålitliga en bilhandlares inspektion är men det känns lite mera seriöst.taliz skrev:Mitt råd är att titta på auktionssajterna, det är där många bilhandlare köper in bilar, särskilt Tesla.
Då kan du spara en bra slant. En 75D kan du nog få för runt 500k tex.
Jag kanske har fel, som sagt detta blir första bilen.
Köper du en 2018 så har du ju garanti forfarande. Å skulle det vara något större fel de missat så får du pengarna tillbaka. Sedan har du ju försäkring på den också. Hängslen och livrem...
Sen ska man förstås akta sig för att triggas med i budstrider. Man bör inte betala mer än motsvarande objekt kostar hos bilhandlare minus deras provision samt kostnad för rekond etc. För en Tesla kanske maxbud 50k under bilhandlarpris kan va lämpligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Välja begagnad model s
OK, intressant, jag har inte kollat mycket på auktionerna än. Vad tycker ni om att köpa beg direkt från Tesla? Man får ett år extra i garanti men man får inte se bilen innan köp.taliz skrev:Jag är inget jättefan av just kvd, särskilt inte Kungälv, men jag tror inte de är sämre än valfri bilhandlare.darrel22 skrev:Som kvd? Jag vet inte om jag vågar iom att jag inte kan så mycket om bilar och litar inte riktigt på deras test/besiktning. Å andra sidan, jag vet heller inte hur pålitliga en bilhandlares inspektion är men det känns lite mera seriöst.taliz skrev:Mitt råd är att titta på auktionssajterna, det är där många bilhandlare köper in bilar, särskilt Tesla.
Då kan du spara en bra slant. En 75D kan du nog få för runt 500k tex.
Jag kanske har fel, som sagt detta blir första bilen.
Köper du en 2018 så har du ju garanti forfarande. Å skulle det vara något större fel de missat så får du pengarna tillbaka. Sedan har du ju försäkring på den också. Hängslen och livrem...
Sen ska man förstås akta sig för att triggas med i budstrider. Man bör inte betala mer än motsvarande objekt kostar hos bilhandlare minus deras provision samt kostnad för rekond etc. För en Tesla kanske maxbud 50k under bilhandlarpris kan va lämpligt.
Re: Välja begagnad model s
Vi är precis på väg att sälja en model s 100d och har fått pris på inbyte på 650'. 2018 (uttagen i juni, så drygt 2,5 år) med ap och hw2.5 som gått 5800 mil. Om det är intressant för dig kan vi säkert komma överrens (allt över 650 är ju bätte). Skicka pm om det låter som något för dig
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Välja begagnad model s
Jag hade en 70D innan och nu en 100D. Jag har ju åkt mycket långa sträckor och där är det klart bekvämare med 100 batteriet, ingen tvekan om det. Men skulle jag stå i din situation, är batteriet inte en deal- braker trots allt, men en rätt stor fördel med större batteri. Tror att jag skulle satsat på en nyare bil, men frågan är svår.
100D laddar mycket snabbare och är snabbare. MCU1 suger. Ju nyare desto bättre. Jag skulle försöka ha råd med en Raven LR om det går.
100D laddar mycket snabbare och är snabbare. MCU1 suger. Ju nyare desto bättre. Jag skulle försöka ha råd med en Raven LR om det går.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Välja begagnad model s
En sånhär privatgrej är det absolut bästa köpet. Det finns ändå garanti kvar. istället för att köpa av typ Riddermark eller någon firma som ej vet något om bilen, så köp av en privatperson som kan berätta exakt hur den skötts, tvättats, förvarats, eventuella omlackade partier mm. Dessutom tjänar man massa pengar på det. KVD är bra på att beskriva, alla de småfel de skriver står inget om när den hamnar hos nästa bilhandlare, de fixar de iögonfallande felen enkelt i och för sig men en del som är beskrivet på KVD står inget om när den är hos bilhandlaren.Arctic skrev:Vi är precis på väg att sälja en model s 100d och har fått pris på inbyte på 650'. 2018 (uttagen i juni, så drygt 2,5 år) med ap och hw2.5 som gått 5800 mil. Om det är intressant för dig kan vi säkert komma överrens (allt över 650 är ju bätte). Skicka pm om det låter som något för dig
Re: Välja begagnad model s
Egentligen hade vi tänkt köpa via handlaren just för att vi har aldrig köpt bil innan, men om garanti finns kvar på bilen så är det en annan sak. Skönt att höra allt positivt om att köpa privat eller via en auktion. Jag har redan PM:at Arcticpejvic skrev:En sånhär privatgrej är det absolut bästa köpet. Det finns ändå garanti kvar. istället för att köpa av typ Riddermark eller någon firma som ej vet något om bilen, så köp av en privatperson som kan berätta exakt hur den skötts, tvättats, förvarats, eventuella omlackade partier mm. Dessutom tjänar man massa pengar på det. KVD är bra på att beskriva, alla de småfel de skriver står inget om när den hamnar hos nästa bilhandlare, de fixar de iögonfallande felen enkelt i och för sig men en del som är beskrivet på KVD står inget om när den är hos bilhandlaren.Arctic skrev:Vi är precis på väg att sälja en model s 100d och har fått pris på inbyte på 650'. 2018 (uttagen i juni, så drygt 2,5 år) med ap och hw2.5 som gått 5800 mil. Om det är intressant för dig kan vi säkert komma överrens (allt över 650 är ju bätte). Skicka pm om det låter som något för dig

Re: Välja begagnad model s
Min erfarenhet är att bilhandlare köper på KVD, sen gör de inget förutom att inte nämna det som KVD nämnt som negativt. KVD skriver ofta ner bilen tycker jag. Man blir tveksam till skicket men de är ärliga. Bilhandlarna säljer bara vidare samma bil men nämnder bara det positiva och så lägger de på en rejäl summa förstås. Enligt KVD har du samma garantier hos dem som hos en bilhandlare.darrel22 skrev:Som kvd? Jag vet inte om jag vågar iom att jag inte kan så mycket om bilar och litar inte riktigt på deras test/besiktning. Å andra sidan, jag vet heller inte hur pålitliga en bilhandlares inspektion är men det känns lite mera seriöst.taliz skrev:Mitt råd är att titta på auktionssajterna, det är där många bilhandlare köper in bilar, särskilt Tesla.
Då kan du spara en bra slant. En 75D kan du nog få för runt 500k tex.
Jag kanske har fel, som sagt detta blir första bilen.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."