Körjournal?
Moderator: Redaktion
Körjournal?
Ni som har tjänstebilar hur fixar ni körjournalerna?
Tesla borde ha en egen app för detta
Tesla borde ha en egen app för detta
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- martinsson
- elbilist
Re: Körjournal?
Behöver man ens det för en elbil? Jag menar vad är det du skall skriva in där? Hur mycket el du har tankat?
Kan man kanske få avdrag för kostnaden av uppladdning i hemmet? Hade varit intressant. Kan mitt företag till exempel betala för installation av trefasuttag?
Många frågor på en redan ställd fråga
I vanliga fall får man ju ett bensinkort och tankar med och sedan räknas det av på lönen.
Verkligen intressant hur man gör med en Tesla: Bra inlägg.
Kan man kanske få avdrag för kostnaden av uppladdning i hemmet? Hade varit intressant. Kan mitt företag till exempel betala för installation av trefasuttag?
Många frågor på en redan ställd fråga

I vanliga fall får man ju ett bensinkort och tankar med och sedan räknas det av på lönen.
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Kort som firman betalar är ett alternativ. Eller så betalar du bränsle själv och tar ut 9kr/mil skattefritt (grundregeln). Vilket är lönsamt med en Tesla. Om företaget är registrerat och har verksamhet på din hemadress kan det sätta upp laddare. Annars ska du nog betala privat.martinsson skrev:Behöver man ens det för en elbil? Jag menar vad är det du skall skriva in där? Hur mycket el du har tankat?
Många frågor på en redan ställd fråga![]()
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
6,2 kWp solenergi
- martinsson
- elbilist
Intressant.
Vad skulle kunna ersätta ett bensinkort när man har en Tesla?
Räknar man på det så kostar nog ett bensinkort mer än ett eluttag per år. Borde man inte kunna hitta en lösning på en del av sin elkostnad när man laddar hemma? Någon ekonom som är insatt i förmånsbeskattning som kan reda ut?
Vad skulle kunna ersätta ett bensinkort när man har en Tesla?
Räknar man på det så kostar nog ett bensinkort mer än ett eluttag per år. Borde man inte kunna hitta en lösning på en del av sin elkostnad när man laddar hemma? Någon ekonom som är insatt i förmånsbeskattning som kan reda ut?
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
MoneymakerBasunen skrev:Eller så betalar du bränsle själv och tar ut 9kr/mil skattefritt (grundregeln).

På vilket sätt?
Det finns en 138 sidor lång tråd på TMC där det säkert finns en massa svar på dina funderingar
Det finns en 138 sidor lång tråd på TMC där det säkert finns en massa svar på dina funderingar

1. Vad säger Reglerna (Skatteverket) om man kör Tesla som förmånsbil och tankar hemma utan att begära ersättning från arbetsgivaren? Behöver man överhuvudtaget föra körjournal?
2. Om man vill begära ersättning,(vilket kräver körjournal), från arbetsgivaren hur visar/verifierar man hur mycket man förbrukat på tjänsteresan? Foto på instrumentpanelen? App?
2. Om man vill begära ersättning,(vilket kräver körjournal), från arbetsgivaren hur visar/verifierar man hur mycket man förbrukat på tjänsteresan? Foto på instrumentpanelen? App?
1. Bäst är att arbetsgivaren inte tillhandahåller drivmedel (el). Du betalar förmånsvärde för möjligheten att disponera bilen. Du betalar själv bränsle (el) för privatkörning. För tjänsteresor för du körjournal och tar ut 9,50kr milen skattefritt. (dieselolja 6,50 kr/mil, övrigt drivmedel 9,50 kr/mil).Tosh skrev:1. Vad säger Reglerna (Skatteverket) om man kör Tesla som förmånsbil och tankar hemma utan att begära ersättning från arbetsgivaren? Behöver man överhuvudtaget föra körjournal?
2. Vad du förbrukar spelar ingen roll enligt modellen ovan. Statlig norm. Körjournal ska innehålla var du varit, varför, hur långt du kört.
RGNT Classic, Vässla
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
6,2 kWp solenergi
Jag har fått reda på att om man laddar hemma och på kontoret så ser skatteverket det som ett nollsumma spel där det kvittar ut varandra. Det ändock viktigt att man verkligen laddar bilen hemma och allra helst har n fast installation för det.Basunen skrev:1. Bäst är att arbetsgivaren inte tillhandahåller drivmedel (el). Du betalar förmånsvärde för möjligheten att disponera bilen. Du betalar själv bränsle (el) för privatkörning. För tjänsteresor för du körjournal och tar ut 9,50kr milen skattefritt. (dieselolja 6,50 kr/mil, övrigt drivmedel 9,50 kr/mil).Tosh skrev:1. Vad säger Reglerna (Skatteverket) om man kör Tesla som förmånsbil och tankar hemma utan att begära ersättning från arbetsgivaren? Behöver man överhuvudtaget föra körjournal?
2. Vad du förbrukar spelar ingen roll enligt modellen ovan. Statlig norm. Körjournal ska innehålla var du varit, varför, hur långt du kört.
Men nu blir jag väldigt nyfiken på vad som verkligen gäller. Få ringa skatteverket och reda ut det innan jag får min egen Tesla.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.