Bod skrev:Tror uppgången idag beror på att Shanghaifabriken är klar.
Kommer det som en överraskning?
Moderator: Redaktion
Bod skrev:Tror uppgången idag beror på att Shanghaifabriken är klar.
Finns det någon pressrelease på detta ?Sabbe skrev:Tesla meddelar att man investerar 1.5 miljarder dollar i Bitcoins och att man i framtiden kommer att acceptera betalning i Bitcoins vid köp av produkter från Tesla.
https://www.facebook.com/37929856258647 ... 74961/?d=n
Det är sant, Tesla har gjort en ”SEC filing” med den informationen.Toja skrev:Finns det någon pressrelease på detta ?
Jag är tveksam till att detta är sant.
Ett Facebook duger inte som bevis
Nej, de säljer inte bitcoinen på kort sikt, om man förstått vad bitcoin är köper man dem på lång sikt. Och Elon lär ha förstått Bitcoins potential.MWall skrev:fth skrev:Dom kanske (helt korrekt) gör bedömningen att denna nyhet i sig driver upp kursen på Bitcoin.MWall skrev:Varför spekulerar Tesla med Bitcoin istället för att investera i sin egen verksamhet? Har de pengar över borde de delas ut till aktieägarna.
Det här borde påverka aktiekursen negativt men tydligen inte... Världen är galen.
Köpte dom innan nyheten släpptes och sålde direkt efter så fick dom 10-15% avkastning på en halvtimme.
/fth
Gör de såna fulingar (i praktiken lurar man av småsparare pengar. Faktiskt ens egna "fans") så blir jag oerhört besviken. Så cyniska kan man väl ändå inte vara med den höga svansföring de håller sig med? ("vi är ute efter att förändra världen och inte gå med vinst")
Maxerl skrev:Nej, de säljer inte bitcoinen på kort sikt, om man förstått vad bitcoin är köper man dem på lång sikt. Och Elon lär ha förstått Bitcoins potential.MWall skrev:fth skrev:Dom kanske (helt korrekt) gör bedömningen att denna nyhet i sig driver upp kursen på Bitcoin.MWall skrev:Varför spekulerar Tesla med Bitcoin istället för att investera i sin egen verksamhet? Har de pengar över borde de delas ut till aktieägarna.
Det här borde påverka aktiekursen negativt men tydligen inte... Världen är galen.
Köpte dom innan nyheten släpptes och sålde direkt efter så fick dom 10-15% avkastning på en halvtimme.
/fth
Gör de såna fulingar (i praktiken lurar man av småsparare pengar. Faktiskt ens egna "fans") så blir jag oerhört besviken. Så cyniska kan man väl ändå inte vara med den höga svansföring de håller sig med? ("vi är ute efter att förändra världen och inte gå med vinst")
Tesla har stor kassa pga att de har sålt aktier. Kanske lite baklänges att köpa tillbaka dem igen då?MWall skrev:Ändå jävligt märkligt att de tror mer på Bitcoin än på sig själva. Varför köper de inte tillbaka sina egna aktier t ex?
Ja, uppenbarligen tycker Tesla själva att kursen är för hög.Jordad skrev:Tesla har stor kassa pga att de har sålt aktier. Kanske lite baklänges att köpa tillbaka dem igen då?MWall skrev:Ändå jävligt märkligt att de tror mer på Bitcoin än på sig själva. Varför köper de inte tillbaka sina egna aktier t ex?![]()
Tesla sa vid senaste resningen att de skulle investera i olika instrument. Att av dem blev bitcoin tycker jag också känns märkligt men de på Tesla har förhoppningsvis bra koll.
Elon förklarade under senaste ER att Tesla kan ses som undervärderat. Skulle ett företag först ta in pengar genom att sälja aktier och sedan vara så veligt att de börjar återköpa utan vettig anledning så kommer inte en enda aktieägare våga vara kvar.MWall skrev:Ja, uppenbarligen tycker Tesla själva att kursen är för hög.Jordad skrev:Tesla har stor kassa pga att de har sålt aktier. Kanske lite baklänges att köpa tillbaka dem igen då?MWall skrev:Ändå jävligt märkligt att de tror mer på Bitcoin än på sig själva. Varför köper de inte tillbaka sina egna aktier t ex?![]()
Tesla sa vid senaste resningen att de skulle investera i olika instrument. Att av dem blev bitcoin tycker jag också känns märkligt men de på Tesla har förhoppningsvis bra koll.
Att gå från cash till bitcoin bör nog inte beskrivas som att ”sprida” risken utan att ”ÖKA” risken...Svenssons skrev:Undra vad kapitalkostnaden för Tesla är att ha $1,5 miljarder på banken och hur de löst Bitcoin-"plånboken". Gissar att Tesla gör detta för att sprida riskerna och då främst diversifiera ifrån dollar.
I min värld är det att minska risken. Då FED i USA fullkomligt mördar dollarn. Så det är en FED hedge, man är orolig för dollarkollaps helt enkelt.josve skrev:Att gå från cash till bitcoin bör nog inte beskrivas som att ”sprida” risken utan att ”ÖKA” risken...Svenssons skrev:Undra vad kapitalkostnaden för Tesla är att ha $1,5 miljarder på banken och hur de löst Bitcoin-"plånboken". Gissar att Tesla gör detta för att sprida riskerna och då främst diversifiera ifrån dollar.
Hur mycket resurser går det åt dagens system för internationella transaktioner? Alla anställda, kontor, el osv för att upprätthålla det?Elof skrev:Med tanke på att brytningen av bitcoin förbrukar mer energi än typ allt annat skulle men verkligen vilja ha en förklaring av hur denna ”investering” kan passa hållbarhetspolicyn. Det är bara så konstigt detta.
Här en jfr med Visa transaktioner, det går ung. 500.000 Visa transaktioner på 1 Bitcoin transaktion energimässigt.termosen skrev:Hur mycket resurser går det åt dagens system för internationella transaktioner? Alla anställda, kontor, el osv för att upprätthålla det?Elof skrev:Med tanke på att brytningen av bitcoin förbrukar mer energi än typ allt annat skulle men verkligen vilja ha en förklaring av hur denna ”investering” kan passa hållbarhetspolicyn. Det är bara så konstigt detta.
Wow! Om du verkligen tror på det du skriver borde du sälja dina aktier i TeslaMickep skrev:Är inte bitcoins främsta syfte att tvätta pengar åt knarktkarteller? Anonymt och diskret.
Och alla elon som erbjudit bitcoins på Elons twitterflöde. många som tyckt dem vara iritterade botar, tydligen inte.
Jag är själv rätt kluven inför kryptovalutor i allmänhet och Bitcoin i synnerhet, av skäl som diskuterats ovan, men jag tror inte heller att Tesla gör detta utan grundlig eftertanke.[JM] skrev:Enl Amerikanska skatteregler så kan Tesla skriva av en ev värdeminskning som en förlust. Även fast man inte realiserat förlusten.
Så om BTC går ner så kan Tesla ta upp det som en förlust och får lägre skatt.
Om värdet på BTC överstiger inköpsvärdet så behöver man däremot inte ta upp det som en vinst förän man realiserar vinsten.
Dvs köpet av BTC är en kombination av kapitalförsäkring, investering och skatteplanering.
Mickep skrev:Är inte bitcoins främsta syfte att tvätta pengar åt knarktkarteller? Anonymt och diskret.
Och alla elon som erbjudit bitcoins på Elons twitterflöde. många som tyckt dem vara iritterade botar, tydligen inte.
Hur mycket nya dollar ska skapas innan dollarns risk ökar? 50% nytryckning per år? 100% per år? Aldrig? Själv tror jag att risken för dollar har ökat efter 2020 års nytryckning. Aldrig tidigare har mängden dollar ökat i både mängd och procentuell ökning under ett år utom året då dollarn skapades då procentuella ökningen var oändlig.josve skrev:Att gå från cash till bitcoin bör nog inte beskrivas som att ”sprida” risken utan att ”ÖKA” risken...Svenssons skrev:Undra vad kapitalkostnaden för Tesla är att ha $1,5 miljarder på banken och hur de löst Bitcoin-"plånboken". Gissar att Tesla gör detta för att sprida riskerna och då främst diversifiera ifrån dollar.
Jag tycker verkligen inte allt Elon gör är fantastiskt, min tveksamhet inför Bitcoin har nog inte heller påverkats av detta, men att Teslas investering i Bitcoin har gjort valutan mer salongsfähig är nog odiskutabelt.MWall skrev:App app. Elon får icke kritiseras här. Allt han gör är fantastiskt. Till och med sådana som tidigare ogillat Bitcoins har efter Elons välsignelse svängt i frågan.