Alternativ däcksdimension 18"
Moderator: Redaktion
Alternativ däcksdimension 18"
Hej!
Någon som provat 235/50-18 på sin Tesla 3? Jag har 4 st friska dubbdäck i den dimensionen och originalHakka i 235/45-18 börjar bli slitna.
På olika forum finns olika erfarenheter av att det fungerar resp inte fungerar, men har någon härinne provat?
Någon som provat 235/50-18 på sin Tesla 3? Jag har 4 st friska dubbdäck i den dimensionen och originalHakka i 235/45-18 börjar bli slitna.
På olika forum finns olika erfarenheter av att det fungerar resp inte fungerar, men har någon härinne provat?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Alternativ däcksdimension 18"
Det är fullt lagligt, din hastighetsmätare kommer att visa 3,5% för låg hastighet och lagen säger +-5%.BrooklynS skrev:Hej!
Dock bör man ha detta i åtanke om man redan åker förbi fartkameror i 53km/h istället för 50 på mätaren tex för då kan den nog börja fota.
Jag körde 245/45 18 innan på vinterdäck vilket blir ungefär samma sak men det funkar bra som sagt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Knappast så tajt att det ska ta i, i alla fall om du kör samma ET osvBrooklynS skrev:Tänkte mer på om det tar i någonstans...
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
Tror det var ca 10-15 mm till övre kulled som är det första som tar i. Du kan köra ännu högre profil innan det tar i. Blir bara snyggt att fylla ut hjulhusen lite merBrooklynS skrev:Tänkte mer på om det tar i någonstans...
-
- elbilist
Inte så insatt i svensk vägtrafiklag, men får man köra med andra dimensioner än det som står i manualen? 

Det är väl snarare EUs helbilsgodkännande som styr det?heldiggrisen skrev:Inte så insatt i svensk vägtrafiklag, men får man köra med andra dimensioner än det som står i manualen?
Enligt det skall det väl vara enligt spec, men i praktiken är det ingen som bryr sig. Besiktningen noterar det inte heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det du inte får ändra är rullomkrets mer än 10 % så att hastighetsmätaren visar fel. I så fall måste du dreva om hastighetsmätaren.
Jag var mer orolig för om det skulle ta i någonstans, skillnaden i rullomkrets är typ 3%
Jag var mer orolig för om det skulle ta i någonstans, skillnaden i rullomkrets är typ 3%
Tesla Y LR -22 EAP
Nej det där är inte helt rätt....LasseTM skrev:Det är fullt lagligt, din hastighetsmätare kommer att visa 3,5% för låg hastighet och lagen säger +-5%.BrooklynS skrev:Hej!
......
” REGLER FÖR HASTIGHETSMÄTARE
Enligt EU:s normer för hastighetsmätares avvikelser mot den faktiska farten, är grundregeln att mätarna aldrig får visa för lite.
Den faktiska farten får aldrig överstiga det som hastighetsmätaren visar. Däremot får den faktiska farten vara lägre än vad mätaren anger.”
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -visar-fel
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx