Audi e-tron GT

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Pontus »

Om man kan anmäla sig för en bil utan att det kostar något så ser jag inte riktigt meningen med det, kan ju knappast användas som underlag för planering av produktionsvolymer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
Om man kan anmäla sig för en bil utan att det kostar något så ser jag inte riktigt meningen med det, kan ju knappast användas som underlag för planering av produktionsvolymer.
Nej, antagligen får dom förlita sig på samma metoder som man tidigare använt. Men att bilen är förbeställd i stora antal börjar ju bli något kunderna förväntar sig.
Det är väl lite som att vissa krogar vill ha en liten kö utanför.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
martinot skrev:
@Legato;

Jag kan bara tala för mig (hatar folk som säger "vi", och tar på sig rätten att låtsas företräda andra människor som inte bett om det), men har aldrig upplevt dig som fanboy av Tesla, utan generellt som en mycket kunnig och elbilsintresserad person. Sedan är det en helt annan sak att man kan ha olika åsikter (har debatterat många gånger mot dig med åsikter som skilt oss åt), och har inget problem med det i sig.

Är som du inne på att det däremot är mycket mer trist med folk som har noll både intresse, och framför allt noll erfarenhet, av elbilar som alltid är 100% negativa till allt med både Tesla och elbilar genrellt. Inget fel med kritik, och avvikande åsikter, men blir inte speciellt trovärdigt när de som alltid är kritiska är samma personer som aldrig har någon som helst egen erfarenhet på området eller produkterna. Blir tyvärr ofta osakligt och dåligt underbyggd kritik då (ofta baserat på spekulation, då man som sagt många gånger saknar både kunskap och erfarenhet gällande Tesla och elbilar). Kritik och högt i tak är bra, och för både diskussion och forum framåt. Men osaklig/påhittad sådan är av noll värde.

Apropå förbokning, och ett försök att få tråden att bli lite mer on-topic; Hur fungerar det för Audi och specifikt denna e-tron GT?

Betalar man ett återbetalningsbart förskott (typ 15 papp som för Model Y), eller betalar man en icke krediterbar avgift (typ tusing som för Model S), eller är det helt utan kostnad?

Tänker lite på att den verkar rätt populär om man ser på förbokningar (och skall ju erkänna att jag är lite sugen själv):
"Om några dagar är det dags för en av årets hetaste bilpremiärer. Audi visar då upp nya elektriska sportbilen e-tron GT. 100-tals svenskar har redan ställt sig på kölista för att få köpa bilen."
https://www.dagensps.se/motor/sportbila ... miljonbil/

Bild
Tack!

Gällande bokning så skrev jag tidigare i tråden:
" Tycker det säger ganska lite när det är gratisreservationer."

Man anmälde helt enkelt intresse, fick välja variant (vanlig eller RS) och handlare. Ingen betalning överhuvudtaget. Så de där "100-tals" kanske bara är "10-tals" i verkligheten.

Håller med helt. Blir ju rätt intetsägande då.

Inte för att Teslas bokningar är säkra på något sätt, men här blir det ju då ungefär lika mycket värt som att skriva upp sig på en epostlista! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Fick veta från min säljare att de första kundbilarna levereras redan i maj. Men då är det förhandskonfigurerade bilar. Egen spec levereras under sommaren. Känns ju snabbt jobbat map att officiell avdukning inte gjorts än.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Snart dags för premiär, lite allmänt snack nu 13:00:

Samt lansering av bilen 19:00:

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ok, den första live videon var ju egentligen bara "klubb för inbördes beundran". Vad ska folk som jobbar med bilen säga annat än att den är jättebra på alla sätt och vis. Hoppas det blir bättre ikväll.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Vi fick ju lära oss att en bakhjulsdriven bil är långsammare än en fyrhjulsdriven från 0 :roll:

Vem hade kunnat ana det.

Hoppas på smaskig info ikväll.
macky

Inlägg av macky »

Har förstått det som att RS-versionen kommer presenteras men inte riktigt klar över om det redan nu även blir andra versioner. RS verkar hamna precis under Taycan turbo prestandamässigt 0.1 sek långsammare till 100 och i Tyskland ca 15 000 Eur billigare. Sen får man se vad som är standard gällande utrustning förstås. Blir väl en RS performance vad det lider som ligger ngn tiondel eller två under turbo s. Med det nära samarbete dessa märken har nu kommer audi (tyvärr) aldrig få vara snabbast. Jag skulle vilja ha den med motsvarande 4S prestanda, kombi och dragkrok. Då ska jag krossa spargrisen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Har förstått det som att RS-versionen kommer presenteras men inte riktigt klar över om det redan nu även blir andra versioner. RS verkar hamna precis under Taycan turbo prestandamässigt 0.1 sek långsammare till 100 och i Tyskland ca 15 000 Eur billigare. Sen får man se vad som är standard gällande utrustning förstås. Blir väl en RS performance vad det lider som ligger ngn tiondel eller två under turbo s. Med det nära samarbete dessa märken har nu kommer audi (tyvärr) aldrig få vara snabbast. Jag skulle vilja ha den med motsvarande 4S prestanda, kombi och dragkrok. Då ska jag krossa spargrisen.
Man får väl hoppas att Porsche vässar Taycan för att bättre konkurrera med S Plaid(+). Då kan Audi släppa snabbare versioner också ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
macky

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Man får väl hoppas att Porsche vässar Taycan för att bättre konkurrera med S Plaid(+). Då kan Audi släppa snabbare versioner också ;)
Ja, det måste de ju. Blir svårt att snacka prestanda om man inte förhåller sig till konkurrensen. Men det blir för mastiga prislappr för att jag ska engagera mig alltför mycket. ;)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Upp till 700 kW laddning sa de på presentationen, svårt att hitta dessa laddare tror jag
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

frippan skrev:
Upp till 700 kW laddning sa de på presentationen, svårt att hitta dessa laddare tror jag
Snyggt med 700 kW (även om jag vet att det är massor med annat som man måste ta hänsyn till i verkligheten när man jämför bilar)!

Där har Tesla något att komma ikapp... :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare

Inlägg av Benz »

frippan skrev:
Haha, hörde det också...

tyckte även han sa 95kWh batteri och 0.2 Cd. Bör resultera i lång räckvidd, speciellt på motorväg.

Tesla S har som jämförelse 0.208 Cd och runt 100kWh.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Benz skrev:
frippan skrev:
Haha, hörde det också...

tyckte även han sa 95kWh batteri och 0.2 Cd. Bör resultera i lång räckvidd, speciellt på motorväg.

De har visat wltp-förbrukningen i nederkant flera ggr. Den är tyvärr inte lika låg som Model S. Är ju inte bara CD utan även drivlinans effektivitet som avgör.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tror det gör lite ont för Tesla att Nico Rosberg är där och hyllar bilen. Var ju mycket buzz när Rosberg skulle köra Plaid S på ringen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ric

Inlägg av Ric »

Legato skrev:
Benz skrev:
frippan skrev:
Haha, hörde det också...

De har visat wltp-förbrukningen i nederkant flera ggr. Den är tyvärr inte lika låg som Model S. Är ju inte bara CD utan även drivlinans effektivitet som avgör.
Och frontarean.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Legato skrev:
Tror det gör lite ont för Tesla att Nico Rosberg är där och hyllar bilen. Var ju mycket buzz när Rosberg skulle köra Plaid S på ringen.
Tror inte de bryr sig då Nico är en tölp.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Tycker det är snyggaste elbilen jag har sett :)
Polish_20210209_193350830.png
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Jag gillar Rosberg, som den halv(finlands)svensk han är, men nu när han inte är i F1 längre så hänger nog publikt främst där han får betalt för det. :)

Så lägg inte så mycket personliga värderingar i det, för det tror jag inte Rosberg själv gör. :D
Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Ric skrev:
Legato skrev:
Benz skrev:
frippan skrev:
Haha, hörde det också...

Och frontarean.
True, true.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tycker den är ganska brutal (snygg) men satan va lång huven är...
Sen så är prestandan kanske inte lika grym som dom försöker få det att låta som (inkl räckvidd) men den
lär inte göra sin ägare besviken om man säger så... ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Att standardversionen nu kallas för GT Quattro tyder på att det även kommer en bakhjulsdriven precis som instegsmodellen av Taycan.

Kan bli intressant
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
Tycker det är snyggaste elbilen jag har sett :)
Polish_20210209_193350830.png
Personligen så tycker nog PS3 är snyggare, och även Rimac C2, men de är ju inte helt klara än (så de kanske inte räknas).

Tycker inte den är fantastiskt snygg, men jag gillar nog iaf. designen klart bättre än både Taycan och Tesla.
Bild
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare

Inlägg av Benz »

Legato skrev:
Benz skrev:
frippan skrev:
Haha, hörde det också...

Yes, såg det, typ runt 210wh/km eller nått sånt. Dock litar jag MYCKET mer på dessa siffror än teslas glädjesiffror. Tesla s LR ska typ dra 100000/663= 150wh/km. Hur ofta ligger man och snittar 150wh/km??

Enligt björn kom porsche taycan 580km i 90km/h med Cd värde på 0,22 och batterikapacitet på 93,4 kWh.

Enligt björn kommer tesla model s LR raven 644km i 90km/h.

Troligtvis/förhoppningsvis kommer audin kanske 600km enligt björns test.

Nu kommer ju tesla med nästa generation och kommer troligtvis demolera motståndet men jag tror faktiskt inte konkurrenterna är så pass mycket efter i utvecklingen som man kan tro.

Jag hoppas (peppar peppar) att mercedes EQS kommer med 700km räckvidd och 350 kw laddning för inte allt för mycket pengar. Då får man kanske äntligen åka bil med stjärna igen :)

Mvh
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Riktigt läcker!

Skriv svar