VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför har VW infört SAABs Night panel på dan???
Screenshot_20210207-204654_Samsung Internet.jpg
Vad är de du försöker säga med detta inlägg? Förstår inte poängen? Försöker du göra dig lustig? I sådan fall glömde du en smily.
Han glömde även ge cred till den han snodde bilden från på VW. Sverige gruppen på Facebook.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför har VW infört SAABs Night panel på dan???
Screenshot_20210207-204654_Samsung Internet.jpg
Vad är de du försöker säga med detta inlägg? Förstår inte poängen? Försöker du göra dig lustig? I sådan fall glömde du en smily.
Om man är så tydlig med att Tesla är bäst på allt, så kanske man ska hålla sig borta från att ta upp just ”svart skärm”hos andra tillverkare ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför har VW infört SAABs Night panel på dan???
Screenshot_20210207-204654_Samsung Internet.jpg
Vad är de du försöker säga med detta inlägg? Förstår inte poängen? Försöker du göra dig lustig? I sådan fall glömde du en smily.
Om man är så tydlig med att Tesla är bäst på allt, så kanske man ska hålla sig borta från att ta upp just ”svart skärm”hos andra tillverkare ;)
Touché! Håller med i detta fallet! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför har VW infört SAABs Night panel på dan???
Screenshot_20210207-204654_Samsung Internet.jpg
Vad är de du försöker säga med detta inlägg? Förstår inte poängen? Försöker du göra dig lustig? I sådan fall glömde du en smily.
Om man är så tydlig med att Tesla är bäst på allt, så kanske man ska hålla sig borta från att ta upp just ”svart skärm”hos andra tillverkare ;)
Ja precis, man bör upprätthålla illusionen att alla andra tillverkare är felfria. Endast Tesla har problem. Något annat vore helt orimligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför har VW infört SAABs Night panel på dan???
Screenshot_20210207-204654_Samsung Internet.jpg
Vad är de du försöker säga med detta inlägg? Förstår inte poängen? Försöker du göra dig lustig? I sådan fall glömde du en smily.
Om man är så tydlig med att Tesla är bäst på allt, så kanske man ska hålla sig borta från att ta upp just ”svart skärm”hos andra tillverkare ;)
Ja precis, man bör upprätthålla illusionen att alla andra tillverkare är felfria. Endast Tesla har problem. Något annat vore helt orimligt.
Jag tror du missade nåt här. Det var alltså en kommentar från en som konsekvent menar att Tesla inte har några problem (men inte från dig denna gång), så tas ett exempel som är väldigt vanligt hos just Tesla upp, som ett problem att skratta åt hos konkurrenten. Det blir som att kasta sten i glashus.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:

Jag tror du missade nåt här. Det var alltså en kommentar från en som konsekvent menar att Tesla inte har några problem (men inte från dig denna gång), så tas ett exempel som är väldigt vanligt hos just Tesla upp, som ett problem att skratta åt hos konkurrenten. Det blir som att kasta sten i glashus.
Väldigt vanligt? Skrattande konkurrenter?

Är ju inget vanligt problem och tror inte konkurrenter, särskilt inte VW skrattar åt det. Kan finnas de som vill snacka skit om Tesla som skrattar åt det och som blir upprörda när någon pekar på att det förkommer hos andra tillverkare men det är något annat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Det är ganska tydligt att det som menades var att vissa personer på forumet skrattar åt "problem" som teslas konkurrenter har och inte vill se att samma sak finns hos tesla.
Det är den ironin som man vill få fram. konkurrenterna och tesla skrattar givetvis inte inte utan det är vissa fanbois som har väldigt bias. och det som är det lustiga.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4983
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

Jag tror du missade nåt här. Det var alltså en kommentar från en som konsekvent menar att Tesla inte har några problem (men inte från dig denna gång), så tas ett exempel som är väldigt vanligt hos just Tesla upp, som ett problem att skratta åt hos konkurrenten. Det blir som att kasta sten i glashus.
Väldigt vanligt? Skrattande konkurrenter?

Är ju inget vanligt problem och tror inte konkurrenter, särskilt inte VW skrattar åt det. Kan finnas de som vill snacka skit om Tesla som skrattar åt det och som blir upprörda när någon pekar på att det förkommer hos andra tillverkare men det är något annat.
Som bevis händer de aldrig på en id3 eftersom de inte har hänt mig på min id3.. :lol:
Och på den bilden varde inte heller hänt, fejk News..

Ja vi brukar använd data med en data punkt på detta forum ju :roll:

Ursäkta mitt sarkastiska inlägg, jag håller inte med mig själv här ens.. Ja förutom att de är korrekt att jag aldrig fått de felet på min id3, men som sagt lite för få datapunkter där..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Det är ganska tydligt att det som menades var att vissa personer på forumet skrattar åt "problem" som teslas konkurrenter har och inte vill se att samma sak finns hos tesla.
Det är den ironin som man vill få fram. konkurrenterna och tesla skrattar givetvis inte inte utan det är vissa fanbois som har väldigt bias. och det som är det lustiga.
Ogillar släntrianmässigt slängande av "fanbois" om forummedlemmar. Är som jag ser det mest ett sätt att försöka trycka ned vissa forummedlemmar utan att behöva argumentera. Att Tesla kan få svart skärm, tex pga sönderskrivet minne i äldre bilar, är ett känt problem bland de flesta på detta forum. Så känt att en del verkar tro att det är ett vanligt problem vilket inte är fallet. När någon lägger upp liknande problem hos konkurrent tror inte jag det är för att skratta åt konkurrenten till Tesla utan mer att peka på att det inte endast är Tesla som har detta problem. Är detta något lustigt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

Jag tror du missade nåt här. Det var alltså en kommentar från en som konsekvent menar att Tesla inte har några problem (men inte från dig denna gång), så tas ett exempel som är väldigt vanligt hos just Tesla upp, som ett problem att skratta åt hos konkurrenten. Det blir som att kasta sten i glashus.
Väldigt vanligt? Skrattande konkurrenter?

Är ju inget vanligt problem och tror inte konkurrenter, särskilt inte VW skrattar åt det. Kan finnas de som vill snacka skit om Tesla som skrattar åt det och som blir upprörda när någon pekar på att det förkommer hos andra tillverkare men det är något annat.
nu tror jag du missförstår (eller kanske vill missförstå?). Det är inte VAG eller Tesla som skrattat åt problemen, men den som lägger ut bilden på att ID.3 får svart skärm samtidigt som samma person om och om igen menar att Tesla i stort sett är felfria. Det vi vet är att både Tesla och ID.3 har problem med "svart skärm". När man är just så obalanserad i uttalelser om att Tesla är felfri, så blir det bara fel när man lyfter upp ett specifikt fel hos konkurrenten, som de facto Tesla har stora problem med också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Det är ganska tydligt att det som menades var att vissa personer på forumet skrattar åt "problem" som teslas konkurrenter har och inte vill se att samma sak finns hos tesla.
Det är den ironin som man vill få fram. konkurrenterna och tesla skrattar givetvis inte inte utan det är vissa fanbois som har väldigt bias. och det som är det lustiga.
Ogillar släntrianmässigt slängande av "fanbois" om forummedlemmar. Är som jag ser det mest ett sätt att försöka trycka ned vissa forummedlemmar utan att behöva argumentera. Att Tesla kan få svart skärm, tex pga sönderskrivet minne i äldre bilar, är ett känt problem bland de flesta på detta forum. Så känt att en del verkar tro att det är ett vanligt problem vilket inte är fallet. När någon lägger upp liknande problem hos konkurrent tror inte jag det är för att skratta åt konkurrenten till Tesla utan mer att peka på att det inte endast är Tesla som har detta problem. Är detta något lustigt?
självklart är meningen att skratta åt problemet när man skriver liknelser med "SAAB night panel". Det är ju ganska tydligt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ohmgren
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 feb 2021 10:15
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Ohmgren »

Ang night panel etc så måste jag säga att det hade trevligt om de hade bytt ut skärmarna i ex Model 3 eller Id3 mot Oled-skärmar då dessa kan bli fullständigt kolsvarta. Tillsammans med ett svart tema i UIt hade det blivit rätt bra när man är ute och kör i vintermörkret tänker jag. Hade väl också blivit dyrare, men ändå.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

Ohmgren skrev:
Ang night panel etc så måste jag säga att det hade trevligt om de hade bytt ut skärmarna i ex Model 3 eller Id3 mot Oled-skärmar då dessa kan bli fullständigt kolsvarta. Tillsammans med ett svart tema i UIt hade det blivit rätt bra när man är ute och kör i vintermörkret tänker jag. Hade väl också blivit dyrare, men ändå.

Vad är problemet med Tesla 3 då menar du? Nattläget är väldigt svart.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Den stora fördelen med OLED på bilskärmar ser jag främst är att det skulle bli högre kontrast och trevligare att kika på film via Netflix. Bättre bioupplevelse helt enkelt!

Nackdelen är att det är normalt svårare att få lika hög ljusstyrka som med LCD. Vilket kan vara viktigt att ha i starkt solsken och med en så öppna bilar som tesla (med glastak).

Så sätt kan jag förstå att biltillverkare prioriterar ljusstyrka och möjlighet att se hastighet, kartor och annat när man kör bil, än att prioritera bästa Netflixupplevelse (även om det är trevligt). Blir lite av en säkerhetsfråga skulle jag misstänka, och att den då förmodligen vinner över att få absolut bästa filmupplevelsen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4983
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Den stora fördelen med OLED på bilskärmar ser jag främst är att det skulle bli högre kontrast och trevligare att kika på film via Netflix. Bättre bioupplevelse helt enkelt!

Nackdelen är att det är normalt svårare att få lika hög ljusstyrka som med LCD. Vilket kan vara viktigt att ha i starkt solsken och med en så öppna bilar som tesla (med glastak).

Så sätt kan jag förstå att biltillverkare prioriterar ljusstyrka och möjlighet att se hastighet, kartor och annat när man kör bil, än att prioritera bästa Netflixupplevelse (även om det är trevligt). Blir lite av en säkerhetsfråga skulle jag misstänka, och att den då förmodligen vinner över att få absolut bästa filmupplevelsen.
Jag skulle kunna tänka mig att oled inte klarar bil miljön med extrema temperatur skiftningar som en bil som ska klara kanske 80 grader på sommaren och -30 på vintern.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Den stora fördelen med OLED på bilskärmar ser jag främst är att det skulle bli högre kontrast och trevligare att kika på film via Netflix. Bättre bioupplevelse helt enkelt!

Nackdelen är att det är normalt svårare att få lika hög ljusstyrka som med LCD. Vilket kan vara viktigt att ha i starkt solsken och med en så öppna bilar som tesla (med glastak).

Så sätt kan jag förstå att biltillverkare prioriterar ljusstyrka och möjlighet att se hastighet, kartor och annat när man kör bil, än att prioritera bästa Netflixupplevelse (även om det är trevligt). Blir lite av en säkerhetsfråga skulle jag misstänka, och att den då förmodligen vinner över att få absolut bästa filmupplevelsen.
Jag skulle kunna tänka mig att oled inte klarar bil miljön med extrema temperatur skiftningar som en bil som ska klara kanske 80 grader på sommaren och -30 på vintern.
Bra synpunkt.

Nu kanske det inte är något större problem med moderna OLED-teknik, men förr så fanns ju ibland även vissa problem med inbränning på OLED-skärmar när de var relativt nya på marknaden (tänker att många element och symboler på en bils infotainmentskärm normalt ofta visas på samma ställe).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Force-Walker
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: VW I.D

Inlägg av Force-Walker »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Den stora fördelen med OLED på bilskärmar ser jag främst är att det skulle bli högre kontrast och trevligare att kika på film via Netflix. Bättre bioupplevelse helt enkelt!

Nackdelen är att det är normalt svårare att få lika hög ljusstyrka som med LCD. Vilket kan vara viktigt att ha i starkt solsken och med en så öppna bilar som tesla (med glastak).

Så sätt kan jag förstå att biltillverkare prioriterar ljusstyrka och möjlighet att se hastighet, kartor och annat när man kör bil, än att prioritera bästa Netflixupplevelse (även om det är trevligt). Blir lite av en säkerhetsfråga skulle jag misstänka, och att den då förmodligen vinner över att få absolut bästa filmupplevelsen.
Jag skulle kunna tänka mig att oled inte klarar bil miljön med extrema temperatur skiftningar som en bil som ska klara kanske 80 grader på sommaren och -30 på vintern.
Bra synpunkt.

Nu kanske det inte är något större problem med moderna OLED-teknik, men förr så fanns ju ibland även vissa problem med inbränning på OLED-skärmar när de var relativt nya på marknaden (tänker att många element och symboler på en bils infotainmentskärm normalt ofta visas på samma ställe).
Mercedes kör oled i sin kommande EQS.

https://www.mynewsdesk.com/se/mercedes- ... qs-3063672
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Force-Walker skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Den stora fördelen med OLED på bilskärmar ser jag främst är att det skulle bli högre kontrast och trevligare att kika på film via Netflix. Bättre bioupplevelse helt enkelt!

Nackdelen är att det är normalt svårare att få lika hög ljusstyrka som med LCD. Vilket kan vara viktigt att ha i starkt solsken och med en så öppna bilar som tesla (med glastak).

Så sätt kan jag förstå att biltillverkare prioriterar ljusstyrka och möjlighet att se hastighet, kartor och annat när man kör bil, än att prioritera bästa Netflixupplevelse (även om det är trevligt). Blir lite av en säkerhetsfråga skulle jag misstänka, och att den då förmodligen vinner över att få absolut bästa filmupplevelsen.
Jag skulle kunna tänka mig att oled inte klarar bil miljön med extrema temperatur skiftningar som en bil som ska klara kanske 80 grader på sommaren och -30 på vintern.
Bra synpunkt.

Nu kanske det inte är något större problem med moderna OLED-teknik, men förr så fanns ju ibland även vissa problem med inbränning på OLED-skärmar när de var relativt nya på marknaden (tänker att många element och symboler på en bils infotainmentskärm normalt ofta visas på samma ställe).
Mercedes kör oled i sin kommande EQS.

https://www.mynewsdesk.com/se/mercedes- ... qs-3063672
Intressant! Då har de förmodligen löst de andra klassiska problemen (ljusstyrka, inbränning och temp.).

Då ser jag fram emot OLED i nästa Teslor, då film/TV-upplevelsen (men sina äkta svarta partier) är överlägsen LCD i mitt tycke. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Ruthen
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 feb 2020 19:45

Re: VW I.D

Inlägg av Ruthen »

Om man skulle ha en id.3 och en id.4, behöver man 2 abonnemang, we-charge, eller kan man använda sig av samma abonnemang till bägge bilar?
M3P - Såld
ID.4 Max
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Moelito »

martinot skrev:
Force-Walker skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Den stora fördelen med OLED på bilskärmar ser jag främst är att det skulle bli högre kontrast och trevligare att kika på film via Netflix. Bättre bioupplevelse helt enkelt!

Nackdelen är att det är normalt svårare att få lika hög ljusstyrka som med LCD. Vilket kan vara viktigt att ha i starkt solsken och med en så öppna bilar som tesla (med glastak).

Så sätt kan jag förstå att biltillverkare prioriterar ljusstyrka och möjlighet att se hastighet, kartor och annat när man kör bil, än att prioritera bästa Netflixupplevelse (även om det är trevligt). Blir lite av en säkerhetsfråga skulle jag misstänka, och att den då förmodligen vinner över att få absolut bästa filmupplevelsen.
Jag skulle kunna tänka mig att oled inte klarar bil miljön med extrema temperatur skiftningar som en bil som ska klara kanske 80 grader på sommaren och -30 på vintern.
Bra synpunkt.

Nu kanske det inte är något större problem med moderna OLED-teknik, men förr så fanns ju ibland även vissa problem med inbränning på OLED-skärmar när de var relativt nya på marknaden (tänker att många element och symboler på en bils infotainmentskärm normalt ofta visas på samma ställe).
Mercedes kör oled i sin kommande EQS.

https://www.mynewsdesk.com/se/mercedes- ... qs-3063672
Intressant! Då har de förmodligen löst de andra klassiska problemen (ljusstyrka, inbränning och temp.).

Då ser jag fram emot OLED i nästa Teslor, då film/TV-upplevelsen (men sina äkta svarta partier) är överlägsen LCD i mitt tycke. :)
Väldigt OT men en anekdot ang. OLED i bilar.
För länge sedan jobbade jag med mjukvaran för Aston Martins infotainment för DB9. Det var exakt samma mjukvara med några få ändringar som i Volvo V50/S40 samt att de såklart ändrat lite HW, bla till en dot matrix monochrome OLED.
På den här tiden var inbränning ett riktigt stort problem samt väldigt dyrt och vi förstod inte hur de tänkte. Svaret vi fick från AM.. "Inget problem, våra kunder kör inte sina bilar speciellt många timmar och kommer aldrig att märka något. Det ser ju fräckt ut med OLED"

De hade dock inte råd att byta ut fonten i systemet, de hade fortfarande Volvo-fontBild

Med det sagt så har fortfarande OLED mer eller mindre problem med inbränning. Så statiska bilder på EXAKT samma position under lång tid är i princip en dålig ide. Nu blir jag nyfiken över hur Daimler löst det..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Volkswagen är nu igång med fyra elbilsfabriker

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//

Tillsammans har de kapacitet på 900000 bilar per år.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
Volkswagen är nu igång med fyra elbilsfabriker

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//

Tillsammans har de kapacitet på 900000 bilar per år.
Imponerande! Kul att de verkligen satsar seriöst på detta som en volymprodukt redan nu. Känns som VAG ligger långt före alla andra stora tillverkare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Volkswagen är nu igång med fyra elbilsfabriker

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//

Tillsammans har de kapacitet på 900000 bilar per år.
Imponerande! Kul att de verkligen satsar seriöst på detta som en volymprodukt redan nu. Känns som VAG ligger långt före alla andra stora tillverkare.
Är det någon som kan volymproduktion så är det ju VW.

Notera att dom verkar använda den gamla "fossilfabriken" där man tidigare tillverkade Phaeton. Gamla fabriker har ju tidigare setts som en belastning av många...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Volkswagen är nu igång med fyra elbilsfabriker

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//

Tillsammans har de kapacitet på 900000 bilar per år.
Imponerande! Kul att de verkligen satsar seriöst på detta som en volymprodukt redan nu. Känns som VAG ligger långt före alla andra stora tillverkare.
Är det någon som kan volymproduktion så är det ju VW.

Notera att dom verkar använda den gamla "fossilfabriken" där man tidigare tillverkade Phaeton. Gamla fabriker har ju tidigare setts som en belastning av många...
Nu var ju Phaeton verkligen ingen volymprodukt, så den fabriken var ju mer optimerad för kortare serier och mer manuell hantering i lägre volymer (de gjorde mycket konceptbilar, och även specialordrar i den). Så just den kanske inte är något lysande argument för att man satsa på volymtillverkning av ID.

Men eftersom de satsar på flera andra fabriker så ser jag mycket positivt på att det satsar på stora volymer (även om just Phaeton-fabriken var ett dåligt exempel).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Volkswagen är nu igång med fyra elbilsfabriker

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//

Tillsammans har de kapacitet på 900000 bilar per år.
Imponerande! Kul att de verkligen satsar seriöst på detta som en volymprodukt redan nu. Känns som VAG ligger långt före alla andra stora tillverkare.
Är det någon som kan volymproduktion så är det ju VW.

Notera att dom verkar använda den gamla "fossilfabriken" där man tidigare tillverkade Phaeton. Gamla fabriker har ju tidigare setts som en belastning av många...
Nu var ju Phaeton verkligen ingen volymprodukt, så den fabriken var ju mer optimerad för kortare serier och mer manuell hantering i lägre volymer (de gjorde mycket konceptbilar, och även specialordrar i den). Så just den kanske inte är något lysande argument för att man satsa på volymtillverkning av ID.

Men eftersom de satsar på flera andra fabriker så ser jag mycket positivt på att det satsar på stora volymer (även om just Phaeton-fabriken var ett dåligt exempel).
Den andra fabriken man ställt om till ID-bilar är ju den i Zwickau.
Där har man ju tillverkat fossilbilar i 30år fram tills nu. Är det ett bättre exempel på vad man kan använda redan existerande kapacitet till och hur fort det kan gå?
Skriv svar