Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av martinot »

pefreli skrev:
Körde en helt ny LR-21 idag. Har själv en LR-19 som snart fyller 2 år.

När jag hoppar tillbaka i min ”gamla” bil så blir jag positivt överraskad över hur ny den fortfarande känns. Tidigare bilar jag haft har man tydligare känt att de rullat 4000-5000 mil.

Faceliften har en del positivt med sig såklart. Elbaklucka och värmepump som kanske de största grejerna.

Mittkonsolen är jag däremot lite kluven över. Men snyggt med veganlädret/sömmen på sidan.

Mitt samlade intryck var att skillnaderna är mkt små mot tidigare.

Vad gäller de svarta listerna är det såklart en smaksak. Jag har vit bil och tycker den är snyggare med kromlister än svarta. Blir för mkt stormtrooper för min smak. Övriga färger är dock snyggare med svarta lister som jag ser det.

Jag sa till säljaren att han skulle höra av sig när Elon lagt in värme i ratten, då blir det kanske en ny P... ;)

Eller så väntar jag in de nya batterierna först. När nu de kommer. Men ingen brådska. Bilen håller ihop förvånansvärt bra. ;)
På vit (storm trooper som du säger) och svart (inte snyggt med svart på svart) lack så är krom snyggare tycker jag.

Kom gärna med mer rapporter och jämförelser rörande skillnader i buller, byggkvalitet, och annat som kanske skiljer till det (förhoppningsvis) bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av pefreli »

jramer skrev:
[mention]pefreli [/mention] märkte du nån skillnad i vind och vägljud mellan nya och gamla m3?
Det är det enda jag stör mig på med min m3 LR 2019
Jag försökte verkligen bilda mig en uppfattning över skillnad på just vind och vägljud men det är mkt svårt att avgöra då så många aspekter spelar in.

Möjligtvis kunde jag notera något mindre vind fram tack vare de laminerade rutorna. Eventuellt absorberar de även lite av vägljudet men jag uppfattar skillnaderna som minimala och som sagt svårt att avgöra. T.ex. hade 2021:an 18’ original och jag har 19’ på min från 2019. Tror val av däck och fälg spelar större roll.

Sen tycker jag egentligen att ljudkomforten är ok i förhållande till tidigare bilar jag haft med lite sportigare framtoning.

Ska man ”få bukt” med vägbullret kanske luftfjädring är vägen fram.

Jag var orolig att värmepumpen skulle höras/väsnas men det var inget jag noterade. Vet ej om den var aktiv (för kallt?). Lite synd att frunken blivit mindre. Men över bilens livstid så kanske VP sparar tillräckligt med kWh för att väga upp. Hoppas värmepumpen håller måttet och inte ”strular” med tiden.

Noterade att solskydden nu fästs med magnet. Kändes lite sådär. Föredrar den tidigare lösningen. Men nu pratar vi verkligen detaljer... :lol:

Men den viktigaste känslan var just hur bra bilen verkar stå emot åldrande. Fortfarande nybilskänsla efter nästan 2 år. Ett gott betyg. :P
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av Elix747 »

jramer skrev:
[mention]pefreli [/mention] märkte du nån skillnad i vind och vägljud mellan nya och gamla m3?
Det är det enda jag stör mig på med min m3 LR 2019
Jag provkörde en ny M3 LR för 2 veckor sedan. Funderade på att byta min LR -19. Värmepump och elbaklucka lockade och något längre räckvidd lockade.

Jag testade även vägljud. Körde samma väg och lyssnade och mätte med telefonen. Jag upplevde ljudnivån som samma och även telefonen visade samma dB. Dvs ingen skillnad som är märkbar. Båda hade 18” vinterhjul.

(Telefonen är ju inget ljudmätningsinstrument, men använde som enkel bedömning av skillnaden.)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
gummiboll
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2020 16:12

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av gummiboll »

Satt oxå i samma tankar som dig i slutet på förra året, beg kontra ny, jag har nu beställt en ny med önskad leverans efter 1 april så får väl se om det blir i Maj i värsta fall.

Jag tittade beg och i Tyskland men fick svårt att få ihop ekonomin med en beg då det skillde så lite i verkligheten, några saker.

- 2021 facelift, värmepump, rutor, mobilladdare, crome delete osv osv, torde ge ett bättre andrahandsvärde om ett par år
- Finansiering, om man inte vill casha så får du 1.99% på avbetalning (2.25 effektiv) via DNB för abetalning, om man inte kan lägga in i bostadslån så är det svårslaget, beg på firma begär ofta 4-5% samma med teslaleasing etc = 1500kr mer i månaden i ränta på 500K SEK. Jag tog 20% cash och finansiering så låter jag börsen förhoppningsvis göra lite fler % avkastning på sparpengarna. Jag lag den på 5 år men det kostar inget att lösa i förtid eller göra en extra amortering om man vill. det blir ca 6000kr i månaden i snitt efter avdragen premie
- Vagnskada 3 år = billigare försäkring
- Skattefri 5 år
- Slitage bil, däck etc.
- Efter 6 månader kommer miljöbilspremien som då i princip gör de kommande 10 månaderna "gratis" på avbetalningen
dnb.JPG
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av pingflood »

BrooklynS skrev:
Köpte ny, kontantinsats och DNB-lån på 6 år. Alltid bäst att köpa själv.

Kapital/lån är i sammanhanget billigt idag, vilket betyder att det sannolikt är bättre att investera pengarna istället för att lägga en stor kontantinsats.

+300.000 i stabila fonder ger lätt 4000 kr/mån i avkastning vilket är mer än halva TOTALA månadskostnaden för bilen.
Lite OT men skulle gärna vilja se dessa "stabila" fonder som ger dig 16% avkastning.
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av KatarinaTH »

Jag tänker tvärtom angående avkastning på börsen kontra lån. OM börsen går ner så står jag där och betalar onödig ränta. Detta kommer säkerligen ske samtidigt som man blir arbetslös/sjuk och inte har råd att betala av bilen...
För oss är 800 000 väldigt mycket pengar, en summa vi kommer lägga på bil troligtvis bara en gång i livet. Då känns det tryggt att ha råd att bli sjuk och inte behöva tänka på avbetalningar vid en kris.

/Mvh - sjukskriven och utförsäkrad
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av chaffis75 »

KatarinaTH skrev:
Jag tänker tvärtom angående avkastning på börsen kontra lån. OM börsen går ner så står jag där och betalar onödig ränta. Detta kommer säkerligen ske samtidigt som man blir arbetslös/sjuk och inte har råd att betala av bilen...
För oss är 800 000 väldigt mycket pengar, en summa vi kommer lägga på bil troligtvis bara en gång i livet. Då känns det tryggt att ha råd att bli sjuk och inte behöva tänka på avbetalningar vid en kris.

/Mvh - sjukskriven och utförsäkrad
Tycker låter klokt och så jag också tänker.. Har en bra stabilt jobb men man n vet aldrig vilken dag de måste dra ner eller man blir sjuk.. Då är de skönt att ha så lite utgifter som möjligt så man slipper sälja saker i panik.

Sen tror jag ibland vi trygghetsnarkomaner gör fel i Sverige där man ska luta sig mer mot samhället tar hand om en bara man är fattig nog..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av Oykkh47 »

Hittade en M3 LR AWD på fordonsbolaget som hade metallic grå, acceleration boost samt FSD. Även lackskyddad och foliering på känsliga ställer och nya vinterdäck på Tesla orginal fälgar 3000 mil 2019 och pris sänkt från 630.000-580.000kr. Är ett ok pris för det tycker jag. FSD verkar inte ge ngt högre andrahandsvärde riktigt? Om ett år när jag ska byta min e-tron så lär det ösa in beggade 3 or som ska tillbaka efter 3 år. Många mars 2019 hade ju FSD. Kommer gå att pruta enormt på bilarna
Skriv svar