Audi ska bygga snabbladdare

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

Audi ska bygga snabbladdare

Inlägg av vigge50 »

Läste denna artikeln om att Audi ska bygga ut ett laddnätverk tillsammans med andra biltillverkare med CCS på 150 kW. I det långa loppet så planerar de att öka effekten till 350 kW för att göra laddstoppen så korta som ett normal tankstopp.

http://www.greencarreports.com/news/110 ... ging-sites
OBS! två sidor
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Audi ska bygga snabbladdare

Inlägg av chpaulin »

Cool men tror det när jag ser det :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Läste denna artikeln om att Audi ska bygga ut ett laddnätverk tillsammans med andra biltillverkare med CCS på 150 kWh. I det långa loppet så planerar de att öka effekten till 350 kWh för att göra laddstoppen så korta som ett normal tankstopp.

OBS! två sidor
Du menar effekt på 150 kW och 350 kW och inte energi (kWh). Dels ska alltså Audi snacka med andra biltillverkare och försöka komma överens om ny standard för CCS, sedan ska de börja bygga ut detta nät globalt samtidigt som de ska sälja bilar med 95 kWh batteripack som klarar av att laddas med 150 kW och senare med 350 kW. Jag skulle bli positivt överraskad om de lyckas med detta men hittills har jag bara sett prat och en prototyp till elbil från Audi. Att tillsammans med ett antal andra bolag ta fram en ny standard för CCS och dessutom battericeller som klarar av att ta emot 350 kW laddning är ingen liten bedrift.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Läste denna artikeln om att Audi ska bygga ut ett laddnätverk tillsammans med andra biltillverkare med CCS på 150 kWh. I det långa loppet så planerar de att öka effekten till 350 kWh för att göra laddstoppen så korta som ett normal tankstopp.

OBS! två sidor
Du menar effekt på 150 kW och 350 kW och inte energi (kWh). Dels ska alltså Audi snacka med andra biltillverkare och försöka komma överens om ny standard för CCS, sedan ska de börja bygga ut detta nät globalt samtidigt som de ska sälja bilar med 95 kWh batteripack som klarar av att laddas med 150 kW och senare med 350 kW. Jag skulle bli positivt överraskad om de lyckas med detta men hittills har jag bara sett prat och en prototyp till elbil från Audi. Att tillsammans med ett antal andra bolag ta fram en ny standard för CCS och dessutom battericeller som klarar av att ta emot 350 kW laddning är ingen liten bedrift.
Har ändrat det nu :)
Nä, det är inget litet mål det har satt upp men detta visar i alla fall på att de verkligen tänker satsa på elbilar vilket är positivt och sen får vi väll se hur bra de lyckas med målet de har satt upp
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

När de har sådana ambitioner, varför inte bara ansluta sig till Teslas standard? Nu pinkar man revir och mäter snoppar igen...
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det är väl bra om dom alls tänkt jobba med en standard, och inte hitta på en helt egen...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det riktigt intressanta är att se hur ofta Tesla nämns i artikeln! Tesla tvingar alla andra tillverkare att förhålla sig till dem! :mrgreen:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
Det är väl bra om dom alls tänkt jobba med en standard, och inte hitta på en helt egen...
Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Bild
Hahaha, ja men du vet att standarder är bra, det är därför det finns så många.

Jag resonerar så här: det är bättre att dom använder en standard (CCS) även om dom gör en ny variant på den som andra kan använda, än hittar på nåt helt nytt som ingen annan får använda.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Det är ju fullständigt lysande nyheter! Vi vet att Tesla har ett bra concept, nu har Audi bekräftat det, skriftligt. Elbilen har vunnit. Ser fram emot en intensiv kapplöpning mellan biltillverkarna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Surfaren skrev:
danni skrev:
Bild
Hahaha, ja men du vet att standarder är bra, det är därför det finns så många.

Jag resonerar så här: det är bättre att dom använder en standard (CCS) även om dom gör en ny variant på den som andra kan använda, än hittar på nåt helt nytt som ingen annan får använda.

Japp ligger lite i det.
Och om dom nu Bygger dom ut CSS så kanske Tesla kommer med en adapter.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

om man ser en bit tillbaks i tiden och försöker räkna framåt när Audi eventuellt kan vara där dom vill vara. Hur länge sedan är det som Tesla visade en skiss och idéer på SC-nätverk? Att sen plussa på antal år till en färdig produkt (som nu är ordentligt field proven) och ett stabilt SC-nätverk kanske kan ge en ide om hur lång tid det är tills Audi har det dom beskriver. Vad tror vi, 2020? 2022?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
om man ser en bit tillbaks i tiden och försöker räkna framåt när Audi eventuellt kan vara där dom vill vara. Hur länge sedan är det som Tesla visade en skiss och idéer på SC-nätverk? Att sen plussa på antal år till en färdig produkt (som nu är ordentligt field proven) och ett stabilt SC-nätverk kanske kan ge en ide om hur lång tid det är tills Audi har det dom beskriver. Vad tror vi, 2020? 2022?
Ja det är klart, men CSS är en färdig standard.
Bara att beställa :D
Om dom nu verkligen ska satsa på detta så bör dom göra det direkt eftersom detta kommer hjälpa dom med försäljningen av elbilar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Ja det är klart, men CSS är en färdig standard.
Bara att beställa :D
Om dom nu verkligen ska satsa på detta så bör dom göra det direkt eftersom detta kommer hjälpa dom med försäljningen av elbilar.
man kanske kan balansera tiden det tar att bli överrens med de andra tillverkarna och tiden det tog att ta fram SC-nätverket :lol: det lär ju ta minst lika lång tid för de gamla dinosaurierna att gå till sängs med sina värsta konkurrenter.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

HelectriC skrev:
Martinen skrev:
man kanske kan balansera tiden det tar att bli överrens med de andra tillverkarna och tiden det tog att ta fram SC-nätverket :lol: det lär ju ta minst lika lång tid för de gamla dinosaurierna att gå till sängs med sina värsta konkurrenter.
Frågan är om dom anser sig behöva sälja sig till sina konkurrenter. Audi är en del av VAG, och om VAG bestämmer sig för att satsa på detta ordentligt (vilket dom borde göra nu genast, med tanke på deras "lilla" dieselskandal) så kan dom bara kötta på, dom är ju hyfsat stora (än så länge).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Surfaren skrev:
HelectriC skrev:
Martinen skrev:
Frågan är om dom anser sig behöva sälja sig till sina konkurrenter. Audi är en del av VAG, och om VAG bestämmer sig för att satsa på detta ordentligt (vilket dom borde göra nu genast, med tanke på deras "lilla" dieselskandal) så kan dom bara kötta på, dom är ju hyfsat stora (än så länge).
artikeln refererar dock till flera tillverkare och att dom behöver bli överrens. samtidigt säger Audi att dom inte har några planer om att bli en energileverantör, dvs dom har inga planer på att köra detta själva.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Det kommer aldrig att hända.....
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

HelectriC skrev:
artikeln refererar dock till flera tillverkare och att dom behöver bli överrens. samtidigt säger Audi att dom inte har några planer om att bli en energileverantör, dvs dom har inga planer på att köra detta själva.
Då får jag ta på mig dumstruten, kan hända att jag glömde läsa artikeln... :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Surfaren skrev:
HelectriC skrev:
Då får jag ta på mig dumstruten, kan hända att jag glömde läsa artikeln... :roll:
no offense, för en gångs skull så läste jag artikeln det refereras till, så just denna gång kunde jag vara mallig 8-)
Model 3-24/Polestar 3-24
olza

Inlägg av olza »

Men är det inte så att det redan finns en variant av CCS, som klarar betydligt mer än 50 kW.

Eller har jag totalt missuppfattat att Tesla använder en CCS-kontakt, möjligen något modifierad.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
vigge50

Inlägg av vigge50 »

olza skrev:
Men är det inte så att det redan finns en variant av CCS, som klarar betydligt mer än 50 kW.

Eller har jag totalt missuppfattat att Tesla använder en CCS-kontakt, möjligen något modifierad.
Tesla använder en modifierad Typ-2 kontakt i Europa och en helt egen kontakt i USA. CCS går inte att använda med en Tesla
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

olza skrev:

Som jag tolkar det så stödjer CCS 90 kW idag med möjlighet att kunna gå upp till 240 kW med samma kontakt om man kommer överens men för 350 kW krävs antagligen nya protokoll och kontakter.

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772 ... ing_system

Om Audi vill kunna ladda bilar i 350 kW i framtiden så måste de antingen komma överens med andra och ta fram ny kontakt för detta idag eller bara låta framtida bilar kunna ladda från laddstationer som klarar av 350 kW. Tredje alternativ kan vara att det hänger dubbla kontakter vid framtida CCS-stationer men att prata om 350 kW laddning när man inte har en bil, ett batteripack som klarar av det och inte heller fastslaget hur man ska kunna ladda snabbare än 90 kW känns som att det bara är dimmridåer.

Audi vill säkert att ny standard skall bli fastslagen men det verkar som de vill att det är tredje part som bygger nätet. Kanske genom krav på att varje återförsäljare och märkesverkstad installerar en station? Dessa stationer kommer dock inte bli strategiskt placerade för resor mellan städer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Eftersom Tesla klarar av att dra 135 kW genom en kontakt som är fysiskt identisk med en Mennekes så har jag lite svårt att förstå vad CCS-standarden och extrapinnarna för DC-laddning tillför i dagsläget. Klart, ska man upp i 350 kW kanske de behövs.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Eftersom Tesla klarar av att dra 135 kW genom en kontakt som är fysiskt identisk med en Mennekes så har jag lite svårt att förstå vad CCS-standarden och extrapinnarna för DC-laddning tillför i dagsläget. Klart, ska man upp i 350 kW kanske de behövs.
det känns lite som hjälmen i Space Balls, den blir bara större och större till ingen nytta. Snart får man väl plugga in en kontakt stor som hela bakdelen på bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Såvitt jag förstår av artikeln så säger ingen på Audi att de ska bygga ett nätverk av 150ccs, bara att standarden kommer att vara på den effekten då. Sen verkar artikelmakaren själv skriva lite om att de ska bygga stationer men i slutet finns däremot ett citat om att VW säger att de vill bygga bilar, inte laddinfra.
Skriv svar