https://teslamag.de/news/batterie-foerd ... hmen-33441Godkänt batterisubvention: 2,9 miljarder euro för Tesla, BMW och 40 andra företag.
Europa behöver akut mer av sin egen produktionskapacitet för battericeller - för att möta den ökande efterfrågan, särskilt från elbiltillverkare, men också för att inte hamna längre bakom Asien när det gäller dessa byggstenar för en framtid med ren energi . I slutet av 2019 godkände därför EU-kommissionen ett stort finansieringsprojekt från sju medlemsstater för batteriforskning och innovation med en volym på 3,2 miljarder euro, och det andra följde på tisdag: Tolv EU-medlemmar tillåts till 42 företag i detta stöd området med ytterligare 2,9 miljarder euro. I Tyskland är Tesla och BMW bland dem.
Minister ser en kritisk massa växa fram
Det var redan känt att Tesla söker finansiering för att utvidga sin egen cellproduktion i Tyskland och att Gigafactory i Grünheide nära Berlin planeras som plats för detta. Förra veckan fick ämnet ny aktualitet eftersom tabloidtidningar presenterade ett förhandsgodkännande från det federala ekonomiministeriet (BMWi) i samband med den finansiering som ansökts om som grönt ljus för byggandet av en Tesla-batterifabrik . Tesla och andra företag hade bara ansökt om en "tidig start av åtgärder som inte är skadliga för finansiering" för att säkerställa att de inte skulle uteslutas från finansiering eftersom de skulle börja planera sina projekt innan EU-godkännandet som nu har ägt rum.
EU-godkännandet för den andra finansieringsrundan, känd som European Battery Innovation (Eubatin), tillkännagavs på tisdag av BMWi och Europeiska kommissionen. Federal minister för ekonomi Peter Altmaier beskrev det som en stor framgång som skapade den kritiska massan för batteriets ekosystem i Tyskland och Europa. Enbart den federala regeringen bidrar med upp till tre miljarder euro till de två stora projekten. Det utgör ungefär hälften av den totala EU-finansieringen för de två IPCEI-batterierna (Viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse). Enligt Altmaier kommer detta att utlösa investeringar på 13 miljarder euro bara i Tyskland.
Tesla vill producera och återvinna celler
Enligt ett meddelande från BMWi finansieras nu tolv andra företag: Tyskland, ACI Systems, Alumina Systems, BMW, Cellforce Group, ElringKlinger, Liofit, Manz, Northvolt, SGL Carbon, Skeleton Technologies och Tesla. Välkända och stora företag ingår såväl som mindre företag. Planerna sträcker sig från klimatvänlig produktion av litium från saltlösning till olika förbättrade litiumjonceller, höljen och återvinning, maskiner och processer för cellproduktion till en kombination av batterier med ultrakondensatorer. Enligt BMWi är det centrala målet för Tesla ”utveckling och implementering av avancerade tillverknings- och återvinningsmetoder för Li-ion-battericeller” till lägre kostnader och med mindre miljöpåverkan.
Enligt ett meddelande från kommissionen ingår ytterligare 30 företag i hela EU direkt i det nya batteriet IPCEI Eubatin. De ska arbeta nära i totalt 300 projekt och även med mer än 150 externa partners. Vem får vilken del av de nya miljarder som ska meddelas så snart det har förtydligats vilken information i kommissionens beslut som ska behandlas konfidentiellt och därför måste raderas från den offentliga versionen.
Tesla, BMW och Northvolt får batteristöd
Moderator: Redaktion
Tesla, BMW och Northvolt får batteristöd
Google translate.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla, BMW och Northvolt får batteristöd
Och här kommer tilldelningen till Northvolt från regeringen.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... tion-i-eu/
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... tion-i-eu/
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40