En SR+ borde kanske funka? Eller en Ford Mustang Mach E?
Hej,
Båda dessa ligger väl på 515-520k efter rabatt.
Skulle man hitta rätt begagnad SR+ så kanske den är en möjlighet men det verkar inte säljas så många och till rätt höga priser, sen känns räckvidden lite på gränsen...
Sorry, fick för mig att budgeten var 500'.
Vad kostar en Kia E-Niro? Hyundai Kona? Nåt sånt kanske?
Synd att budget är just runt 450'.
Man får ju så mycket mer elbil för pengarna om man går upp till runt 510'.
Extrem skillnad i bilar på procentuellt ganska liten skillnad i kapitalinvestering.
Känns som den "magiska" gränsen för en bra elbil ligger på runt 500' idag (kommer säkert att flyttas neråt med tiden som tillverkningskostnaden för batterier sjunker).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
. Men jämför man t.ex. en ID4 med en M3 SR+ så tycker jag inte att Teslan känns särskilt prisvärd om man inte prioriterar Teslas fina laddnätverk.
.
Hur mycket skiljer det i pris med den utrustningen du vill ha på ID4 ?
Tesla har fler fördelar än laddnätverket, även om du inte har någon nytta av det så gynnas nog andrahandsvärdet av laddnätverket iallafall.
- Vad kostar service på ID4? Teslan behöver du inte serva, garantin gäller ändå och kupéfilter kan man byta själv eller så gör tesla det billigt
- Garanti på ID4? 4år nybil på tesla / 8år batteri/drivlina
- överlägset infotainmentsystem på teslan
- prestandan
- statusen
- gynnar ej fossiltillverkare
- app som funkar och funkar snabbt
- med mera
Men visst ID4 har andra fördelar som kanske är viktigare för er, jag tycker dock teslan är överlägsen.
Hej, ska vi jämföra lite snabbt så skulle jag nöja mig med en ID4 Life, eventuellt med dragkrok som tillägg. Skulle då hamna på 505k innan bonus för en ny bil, så 445 eller 435 om den nu blir 70k i april. Model 3 SR+ på Blocket/Bytbil ser ut att ligga runt 490 begagnat. En ny ser ut att ligga på 586 innan bonus, sä säg 516 efter. (Alltså, dessa begagnatpriser, betalar folk verkligen dem?!)
Så runt 80k i skillnad på en ny bil. Förmodligen går det att få lite rabatt på ID4 med.
ID4 har då större batteri och är en kombi/SUV vilket jag föredrar över sedan. Teslan är onekligen "häftigare" och med mer kul funktioner men det är inte riktigt något jag prioriterar högt.
. Men jämför man t.ex. en ID4 med en M3 SR+ så tycker jag inte att Teslan känns särskilt prisvärd om man inte prioriterar Teslas fina laddnätverk.
.
Hur mycket skiljer det i pris med den utrustningen du vill ha på ID4 ?
Tesla har fler fördelar än laddnätverket, även om du inte har någon nytta av det så gynnas nog andrahandsvärdet av laddnätverket iallafall.
- Vad kostar service på ID4? Teslan behöver du inte serva, garantin gäller ändå och kupéfilter kan man byta själv eller så gör tesla det billigt
- Garanti på ID4? 4år nybil på tesla / 8år batteri/drivlina
- överlägset infotainmentsystem på teslan
- prestandan
- statusen
- gynnar ej fossiltillverkare
- app som funkar och funkar snabbt
- med mera
Men visst ID4 har andra fördelar som kanske är viktigare för er, jag tycker dock teslan är överlägsen.
Hej, ska vi jämföra lite snabbt så skulle jag nöja mig med en ID4 Life, eventuellt med dragkrok som tillägg. Skulle då hamna på 505k innan bonus för en ny bil, så 445 eller 435 om den nu blir 70k i april. Model 3 SR+ på Blocket/Bytbil ser ut att ligga runt 490 begagnat. En ny ser ut att ligga på 586 innan bonus, sä säg 516 efter. (Alltså, dessa begagnatpriser, betalar folk verkligen dem?!)
Så runt 80k i skillnad på en ny bil. Förmodligen går det att få lite rabatt på ID4 med.
ID4 har då större batteri och är en kombi/SUV vilket jag föredrar över sedan. Teslan är onekligen "häftigare" och med mer kul funktioner men det är inte riktigt något jag prioriterar högt.
Jag tycker spontant också att det låter som en ID4 skulle kunna bli en bra bil för dina behov.
Om man ändå inte skall åka på långresa, då är ju en helt strippad ID.4 med minsta batteriet, "City" med vinterdäck och dragkrok för ganska prick 400' efter bonus kanske inte så tokigt?
Helt sjukt att man måste lägga på 100 lök för att komma upp i en nivå där man får backkamera (men ändå manuella tygstolar). Men det kommer att bli prisvärda mil, helt klart.
e-Niro har ju helt klart mer lullull för liknande pengar, men ID.4 är ju en mycket modernare bil, helt klart (säger jag utan att ha kört endera).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Om man ser till din kravlista låter helt klart ID4 i en av de lägre utrustningsnivåerna som det bästa alternativet, om du får in den i din budget. Handlarna kan nog ge en del rabatt, så stirra dig inte blind på listpriset. Annars skulle säkert en lätt begagnad e-Niro också funka, men den har inte lika brett baksäte som ID4, så det kan bli lite trångt om det är tre vuxna som ska åka där bak. Det har även mindre bagage. Däremot är den betydligt bättre utrustad än ID4 i de prisnivåer som är aktuellt för dig, iallafall om du väljer en Advance+ med Tech-paketet. Räckvidden är nog ungeför likvärdig med ID4, möjligtvis något kortare.
En Model 3 SR+ som en del föreslår är väl sämre än ID4 på i princip allt som verkar relevant för dig, förutom 0-100 km/h. Mycket kortare räckvidd, sämre utrymmen och väldigt tveksam laddhastighet om du får en kinatillverkad med LFP batterier. Och det till ett högre pris. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en SR+ i nuläget, så länge man inte får garantier att det är en USA byggd med Panasonic-batterier.
Disclaimer: Jag har kört ca 6000 mil med e-Niro och väntar nu på en ID4. Jag har kört Model 3, men aldrig ägt en.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Om man ser till din kravlista låter helt klart ID4 i en av de lägre utrustningsnivåerna som det bästa alternativet, om du får in den i din budget. Handlarna kan nog ge en del rabatt, så stirra dig inte blind på listpriset. Annars skulle säkert en lätt begagnad e-Niro också funka, men den har inte lika brett baksäte som ID4, så det kan bli lite trångt om det är tre vuxna som ska åka där bak. Det har även mindre bagage. Däremot är den betydligt bättre utrustad än ID4 i de prisnivåer som är aktuellt för dig, iallafall om du väljer en Advance+ med Tech-paketet. Räckvidden är nog ungeför likvärdig med ID4, möjligtvis något kortare.
En Model 3 SR+ som en del föreslår är väl sämre än ID4 på i princip allt som verkar relevant för dig, förutom 0-100 km/h. Mycket kortare räckvidd, sämre utrymmen och väldigt tveksam laddhastighet om du får en kinatillverkad med LFP batterier. Och det till ett högre pris. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en SR+ i nuläget, så länge man inte får garantier att det är en USA byggd med Panasonic-batterier.
Disclaimer: Jag har kört ca 6000 mil med e-Niro och väntar nu på en ID4. Jag har kört Model 3, men aldrig ägt en.
Hej!
Har tre barn (bara en i bilstol och inte länge till) så Nirons baksäte lär räcka till våra behov. Det jag skulle sakna och skulle kunna få med ID4 är drag, men som sagt har vi en bil till som har dragkrok så det är ingen dealbreaker.
Ser ut som om man skulle kunna få loss en 2020 Niro med Tech paketet lätt begagnad / demobil för nära 400k vilket är frestande. Kan ju hoppas på att priserna pressas nedåt ytterligare nu när CV5 och Ioniq 5 är på väg.
Om det fortfarande går att få tag på en ID4 1st så borde den vara ett väldigt bra alternativ för dig. Stor bil som fått bra omdömen och hyfsat välutrustad med bla dragkrok och metallic. Har själv beställt en och gav strax över 500’ inkl fri service i 3 år, dvs ca 430’ efter bonus om jag hämtar ut den efter 1 april. Svårslaget jämfört med eNiro, Kona etc. För min del spelar bristen på laddnätverk inte heller någon roll då jag har en M3 LR för långresor (och nöjeskörning).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Borde vara lätt att svara på, men är fasen inte helt självklart.
Vilken ägandeform? Privatköp, privatlease, hyra/abb, företagsköp eller företagslease? Känns som det är mycket dealar där ute som man måste ta hänsyn till. Jag själv har en ID.3 just nu av den anledningen (pre-nyårs-kampanjen på privatlease 24mån med 79% restvärde var för bra för att inte hoppa på). Innan det månadshyrde jag privat i 20 månader. Innan det företagsleasing.
Hej, i just mitt fall är det privatköp som gäller. Vill inte ha några skulder i mitt liv förutom huset.
Om det fortfarande går att få tag på en ID4 1st så borde den vara ett väldigt bra alternativ för dig. Stor bil som fått bra omdömen och hyfsat välutrustad med bla dragkrok och metallic. Har själv beställt en och gav strax över 500’ inkl fri service i 3 år, dvs ca 430’ efter bonus om jag hämtar ut den efter 1 april. Svårslaget jämfört med eNiro, Kona etc. För min del spelar bristen på laddnätverk inte heller någon roll då jag har en M3 LR för långresor (och nöjeskörning).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kollade med ett par handlare och de verkar tyvärr inte gå att beställa längre. Annars var det en bra affär om man jämför med priserna på "vanliga" modellerna.
Borde vara lätt att svara på, men är fasen inte helt självklart.
Vilken ägandeform? Privatköp, privatlease, hyra/abb, företagsköp eller företagslease? Känns som det är mycket dealar där ute som man måste ta hänsyn till. Jag själv har en ID.3 just nu av den anledningen (pre-nyårs-kampanjen på privatlease 24mån med 79% restvärde var för bra för att inte hoppa på). Innan det månadshyrde jag privat i 20 månader. Innan det företagsleasing.
Hej, i just mitt fall är det privatköp som gäller. Vill inte ha några skulder i mitt liv förutom huset.
Du kanske kan låna mer på huset?
Det är inte kontot som är problemet, snarare att min personliga smärtgräns för saker som har hjul ligger runt den nivån och jag kan inte riktigt föreställa mig att spendera 550-600k på en bil. Hade jag pendlat ett par timmar om dagen hade det varit en helt annan sak men jag spenderar inte tillräckligt med tid i bil för att känna att det är värt det. Men vill gärna köra på el för det känns rätt.
Men man ska väl överväga TCO så att säga, så frågan är vad kostnaden för att äga de olika bilarna blir över 3-4 år om man tar hänsyn till värdetapp, service osv.
Tror inte eNiro och andra konverterade avgasbilar kommer hålla värdet så bra på sikt.
Bättre med en bil som är byggd som elbil från grunden med OTA etc.
Just nu är det väl bara Tesla och VWs MEB-bilar som matchar det.
Blir intressant att se om det blir köprush i år, eller om det kommer pressas ut erbjudanden i slutet av året precis som 2020.
Om du har möjlighet att vänta så kommer ju Model Y, Enyaq, Aryia mfl ut på marknaden snart. Tror priserna kommer att komma ner till de nivåer du siktar på för allihop under året.
Tror inte eNiro och andra konverterade avgasbilar kommer hålla värdet så bra på sikt.
Blir intressant att se om det blir köprush i år, eller om det kommer pressas ut erbjudanden i slutet av året precis som 2020.
Om du har möjlighet att vänta så kommer ju Model Y, Enyaq, Aryia mfl ut på marknaden snart. Tror priserna kommer att komma ner till de nivåer du siktar på för allihop under året.
Har inte bråttom alls, funderar bara på hur värdet på min nuvarande bil kommer att utveckla sig. Just nu är den attraktiv pga låga skatten (jf med ny motsvarande bil) men de första bilarna som drabbades av malus återvänder väl till "normal" skatt inom nåt år nu och då blir de äldre inte lika åtråvärda tänker jag.
Men skulle min nuvarande tappa 30-40k i värde för att jag väntar så kanske det är värt det om priserna på elbilar pressats med motsvarande eller mer under året.
Tror priserna kommer att komma ner till de nivåer du siktar på för allihop under året.
Vis av erfarenhet så synar jag denna åsikt stenhårt (väntat på prissänkningar i "budgetsegmentet" (HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHAHAHAHA, budgetsegmentet) i 18 månader)...
Nu har det istället blivit så att pengarna på hög har växt såpass att det finns utrymme i detta område. Men väntar jag 18 månader till med denna sjuka ekonomiska bubbeltillväxt så kommer jag kunna köpa en MY-LR istället... Och då kan jag vänta ytterligare 18 månader till. Osv.
Om 18 månader tippar jag att baspriset på elbilar - med de yttre förutsättningar som TS kräver - fortfarande, som idag, ligger på 420k utan ratt, pedaler och däck. DVS 520-600k för en användbar bil med trefasladdare, backkamera, ev drag, app-stöd etc.
En elbil som blivit lite förbisedd här är Opel Mokka-E. Den kostar från 369 000 före bonus men når med sitt 50 kWh-batteri inte riktigt upp i trådskaparens krav. Inte heller är bagaget tillräckligt om man inte fäller sätet. Men jag tycker ändå den är lite intressant pga sitt pris.
Det trista är att en bensindriven Opel Mokka kostar från 199 000, så det är ju en rätt saftig prislapp på själva eldriften. Tyvärr ser det ut så här på elbilsmarknaden idag - bilarna är rätt rejält dyrare än sina fossila motsvarigheter, och jag tror inte att priserna kommer sjunka väsentligt förrän batterifabrikerna som byggs nu är uppe i full produktion om 3-5 år. De modeller som finns nu (VW ID, Hyundai Kona, Kia E-Niro osv) är ju helt eller nästan nya, så jag tror inte på några sänkta priser kommande 1-2 år.
Ja när man jämför Tesla med andra elbilar blir det lite som att jämföra iphone när den kom med en nokia/ericsson knapptelefon om man är lite elak. Båda gick på el och nokian hade några få fördelar som bättre batteritid, man slapp också hålla på och uppdatera programvaran
Men andrahandsvärdet blev inte så bra bland annat.
Jag tycker ändå en bil är nåt annat. Tar t ex mycket hellre en EQC än en ID.4.
Ja när man jämför Tesla med andra elbilar blir det lite som att jämföra iphone när den kom med en nokia/ericsson knapptelefon om man är lite elak. Båda gick på el och nokian hade några få fördelar som bättre batteritid, man slapp också hålla på och uppdatera programvaran
Men andrahandsvärdet blev inte så bra bland annat.
Jag skulle säga att den stora skillnaden är känslan av "välkommen till MISÄREN" när man byter från Tesla till andra bilar map laddnätverk.
En elbil som blivit lite förbisedd här är Opel Mokka-E. Den kostar från 369 000 före bonus men når med sitt 50 kWh-batteri inte riktigt upp i trådskaparens krav. Inte heller är bagaget tillräckligt om man inte fäller sätet. Men jag tycker ändå den är lite intressant pga sitt pris.
Det trista är att en bensindriven Opel Mokka kostar från 199 000, så det är ju en rätt saftig prislapp på själva eldriften. Tyvärr ser det ut så här på elbilsmarknaden idag - bilarna är rätt rejält dyrare än sina fossila motsvarigheter, och jag tror inte att priserna kommer sjunka väsentligt förrän batterifabrikerna som byggs nu är uppe i full produktion om 3-5 år. De modeller som finns nu (VW ID, Hyundai Kona, Kia E-Niro osv) är ju helt eller nästan nya, så jag tror inte på några sänkta priser kommande 1-2 år.
ID4 1st kostade nästan exakt som en Tiguan med samma utrustning och hästkrafter, efter bonus, när jag kikade. Skiljde bara några enstaka tusenlappar. Dvs en "riktig" elbil har nått ner i samma prisklass som motsvarande svensson-avgasbil(Tesla har ju främst matchat Audi, BMW, Mercedes med 300+hk). Elbilen är förstås mkt billigare i drift, så det är ju ett enkelt val.
Jag tror inte priserna kommer gå ner så mkt mer än det på den typen av bil. Det som kommer ske är att det kommer fler konkurrenter på samma prisnivå. Beroende på hur de säljer kommer det då att finnas mer eller mindre prutmån.
Om några år kommer sedan småbilar i samma prisnivå som dagens små avgasbilar.
Sen är det klappat och klart, avgasbilen är död.
Jag skulle säga att den stora skillnaden är känslan av "välkommen till MISÄREN" när man byter från Tesla till andra bilar map laddnätverk.
Om TS rör sig mycket i Norrland är kommentaren kanske relevant, men i södra halvan av landet och ner i Europa är det numera smooth soiling även utan tillgång till SuC. Sen verkar ju inte MiC SR+ med LFP-batterier ladda snabbare än vad man laddar på en 50 kW laddare alldeles oavsett, iallafall vintertid.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MICs långsamma laddning går att fixa i mjukvara, det är "bara" slå på batterivärmaren och värma batteriet. Lita på att det kommer en fix. SR+ classic med NMC-batteri laddade också "långsamt" de första månaderna, medelhastighet kanske 75kW i nedre SoC-halvan, och definitivt under 50kW i övre halvan. 18 mjukvarufixar senare skottar den på bra *dock* ner mot 50kW när man börjar komma upp mot 60% SoC.
Men hursomhelst, det är inte kilowatten som är allena saliggörande, när man står där i kö på 50kW-laddaren är laddhastigheten 0kW. På SuC är du med största sannolikhet laddad och på väg inom en timme *oavsett* förutsättningar. Oftast inom en halvtimme eller ännu kortare. För det finns mer än ett uttag
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag gillar e-niron skarpt, samma som kona men med barn funkar inte baksätet och bilstolar på Kona så blev en e-niro. Ska man köra längre sträckor går det nästan inte att ha något annat än Tesla, men det vet ju de flesta här. Laddning är allt och tydligen bara Tesla som förstått det. Jag provkörde så många olika elbilar jag kunde i höstas innan vi bestämde oss för en e-niro. Med pluspaket är den spot on, kan du hitta en sådan inom din budget så är det bara att gratulera.
Jag gillar e-niron skarpt, samma som kona men med barn funkar inte baksätet och bilstolar på Kona så blev en e-niro. Ska man köra längre sträckor går det nästan inte att ha något annat än Tesla, men det vet ju de flesta här. Laddning är allt och tydligen bara Tesla som förstått det. Jag provkörde så många olika elbilar jag kunde i höstas innan vi bestämde oss för en e-niro. Med pluspaket är den spot on, kan du hitta en sådan inom din budget så är det bara att gratulera.
Har sett några Advance Plus med Tech för 420k (demobilar så ingen bonus).
Fick nu mail från en VW handlare som sade att de fortfarande har några 1st som inte blivit sålda med...
Om TS rör sig mycket i Norrland är kommentaren kanske relevant, men i södra halvan av landet och ner i Europa är det numera smooth soiling även utan tillgång till SuC. Sen verkar ju inte MiC SR+ med LFP-batterier ladda snabbare än vad man laddar på en 50 kW laddare alldeles oavsett, iallafall vintertid.
Smooth soiling, dvs man gör på sig medan man väntar i laddkö?
Det krävs förstås en hel del planerande om man skall ge sig ut på en Europa-tripp utan access till SUC. Man bör nog inte bara dra neråt utan att först skaffa sig appar, tags etc för de olika laddnätverk man kan tänkas behöva besöka. Kolla vad det kostar, hur många stolpar där är, vad det är för effekt etc etc...