Svart vit inredning, Jobbig att leva med?
Moderator: Redaktion
Svart vit inredning, Jobbig att leva med?
Hej, en fråga till er som valde den svart vita interiören i er Model 3.
Hur är den att leva med? Blir den lätt smutsig? Svår att göra ren?
Inget ifall man har barn?
Tesla skriver själv
"Svart och vit interiör är vårt mest slitstarka alternativ och har lättskötta, smutsresistenta material."
Mest slitstarka låter ju bra ifall man har barn.
Men det förvånar mig lite, jag hade uppfattat det som att det var samma material på den svarta och den svart vita interiören.
Är det någon som levt med båda och har någon uppfattning i frågan?
Hur är den att leva med? Blir den lätt smutsig? Svår att göra ren?
Inget ifall man har barn?
Tesla skriver själv
"Svart och vit interiör är vårt mest slitstarka alternativ och har lättskötta, smutsresistenta material."
Mest slitstarka låter ju bra ifall man har barn.
Men det förvånar mig lite, jag hade uppfattat det som att det var samma material på den svarta och den svart vita interiören.
Är det någon som levt med båda och har någon uppfattning i frågan?
Re: Svart vit inredning, Jobbig att leva med?
Hej
Jag har haft den vita klädseln i min M3 sedan juni -19.
Jag är sjukt nöjd med det valet, men visst, jag har för säkerhets skull tvättat av den med hyfsat jämna mellanrum och nya blåa jeans är ”no-no” hos oss.
Det blir vit inredning på nästa också.
F
Jag har haft den vita klädseln i min M3 sedan juni -19.
Jag är sjukt nöjd med det valet, men visst, jag har för säkerhets skull tvättat av den med hyfsat jämna mellanrum och nya blåa jeans är ”no-no” hos oss.
Det blir vit inredning på nästa också.
F
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Har bara haft den vita inredningen och det är hittills inga problem med den. Eftersom den är mycket snyggare än svart så skulle jag välja den även om den krävt mycket jobb.
Jag har inga småbarn, men innan jag köpte Teslan hade jag flera BMW med ljusgrå eller beige läderklädsel under en 20-årsperiod och då var även golvet ljusgrått respektive beige. De bilarna såg väldigt fräscha ut när jag sålde dem. Visst städade jag dem en del, men inte mer än vad jag gjort med annan färg.
Jag har inga småbarn, men innan jag köpte Teslan hade jag flera BMW med ljusgrå eller beige läderklädsel under en 20-årsperiod och då var även golvet ljusgrått respektive beige. De bilarna såg väldigt fräscha ut när jag sålde dem. Visst städade jag dem en del, men inte mer än vad jag gjort med annan färg.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Hei!
Har begge innredninger. Svart på en model s, hvit på en model 3. veldig fornøyd med begge. Den hvite holder seg overraskende hvit over lang tid, og jeg bruker bare å rengjøre den med disse babyvaskekluter som inneholder mild såpe og olje.
Hilsen
Mikael
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har begge innredninger. Svart på en model s, hvit på en model 3. veldig fornøyd med begge. Den hvite holder seg overraskende hvit over lang tid, og jeg bruker bare å rengjøre den med disse babyvaskekluter som inneholder mild såpe og olje.
Hilsen
Mikael
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag ser att du har precis den kombination som jag funderar på blå med vit inredning. Det låter som du är nöjd med den vilket verkar lovande.Niklas Z skrev:Har bara haft den vita inredningen och det är hittills inga problem med den. Eftersom den är mycket snyggare än svart så skulle jag välja den även om den krävt mycket jobb.
Kanske skulle tillägga att jag kör lite mer än genomsnittet ca 4000 mil om året därför så har jag också mina bilar ganska länge minst 5 år brukar det bli, vilket antagligen ökar upp slitaget lite mer.
Kan det vara värt att göra enskyddsbehandling av inredningen också? Jag har sett att dom som gör lackskydds behandling också har för inredningen på programmet.
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag tycker blå lack och vita säten är en jättesnygg kombination. Om jag fått önska skulle fler ytor i bilen vara vita. Jag köpte ett överdrag till mittarmstödet fram, från RPM Tesla. Tyvärr hade det en lite gräddigare vit färg, jämfört med sätena, men jag behåller det i alla fall.
Än så länge har jag bara kört knappt 1000 mil med bilen, men är mycket nöjd med färgvalet. Den BMW jag hade före Teslan ägde jag i åtta år och den hade ljus inredning (beige skinn), inklusive hela golvet. Den var lätt att hålla i bra skick och såg väldigt bra ut när jag sålde den. Jag räknar med att behålla Teslan länge, om inte andrahandsvärdet visar sig vara så starkt att det är värt att byta till en ny.
Än så länge har jag bara kört knappt 1000 mil med bilen, men är mycket nöjd med färgvalet. Den BMW jag hade före Teslan ägde jag i åtta år och den hade ljus inredning (beige skinn), inklusive hela golvet. Den var lätt att hålla i bra skick och såg väldigt bra ut när jag sålde den. Jag räknar med att behålla Teslan länge, om inte andrahandsvärdet visar sig vara så starkt att det är värt att byta till en ny.
Hur man tar bort jeansfärgen från vita säten:
viewtopic.php?f=62&t=20996
viewtopic.php?f=62&t=20996
(Såld) M3P - Röd - vita säten
Jag har haft flera bilar med både svarta och vita. Har också 4 barn. Lättast att sköta och hålla ren är den vita.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Förr oss som inte rengör är svart optimalt eftersom skiten inte syns.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Ja tycker man om att ha skitig bil så är väl det bra....holden skrev:Förr oss som inte rengör är svart optimalt eftersom skiten inte syns.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Syns det inte så finns det inteMWall skrev:Ja tycker man om att ha skitig bil så är väl det bra....holden skrev:Förr oss som inte rengör är svart optimalt eftersom skiten inte syns.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:Syns det inte så finns det inteMWall skrev:Ja tycker man om att ha skitig bil så är väl det bra....holden skrev:Förr oss som inte rengör är svart optimalt eftersom skiten inte syns.
Exakt. Gillar du rengöring, köp vitt. Easy peasy.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Svart blir också smutsig. Iaf om man har någon i familjen som använder solskyddssalva...
Tror fortfarande jag har kvar en del sen förra sommaren...
Tror fortfarande jag har kvar en del sen förra sommaren...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Min vita klädsel håller sig mycket fräschare än min gamla svarta (båda M3P)..
Sen är det ju sen gammalt att man aldrig äter i bilen, och undviker att ha barn i bilen. Men det gäller ju oavsett bil och färg på klädseln.
Sen är det ju sen gammalt att man aldrig äter i bilen, och undviker att ha barn i bilen. Men det gäller ju oavsett bil och färg på klädseln.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Håller sig fräschare, eller håller du den fräschare. Svårt att tro att vitt fejk-läder per automatik håller sig fräschare än svart dito. Barnen får sunka ner bilen hur mycket dom vill i tre år, sen rekond och bilbyte.Frippanecci skrev:Min vita klädsel håller sig mycket fräschare än min gamla svarta (båda M3P)..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Ibland undrar jag... Trodde folk brydde sig om sina bilar. Blir svårt att köpa begagnat efter att ha läst sånt här.holden skrev:Håller sig fräschare, eller håller du den fräschare. Svårt att tro att vitt fejk-läder per automatik håller sig fräschare än svart dito. Barnen får sunka ner bilen hur mycket dom vill i tre år, sen rekond och bilbyte.Frippanecci skrev:Min vita klädsel håller sig mycket fräschare än min gamla svarta (båda M3P)..

Det beror ju på hur man värderar sin fritid, och en massa andra prioriteringar i livet varav rengöra bilinredningar inte toppar listan i mitt fall.MWall skrev:Ibland undrar jag... Trodde folk brydde sig om sina bilar. Blir svårt att köpa begagnat efter att ha läst sånt här.holden skrev:Håller sig fräschare, eller håller du den fräschare. Svårt att tro att vitt fejk-läder per automatik håller sig fräschare än svart dito. Barnen får sunka ner bilen hur mycket dom vill i tre år, sen rekond och bilbyte.Frippanecci skrev:Min vita klädsel håller sig mycket fräschare än min gamla svarta (båda M3P)..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Frippanecci
- Teslaägare
Jag gör inget mer än vanligt förnuft.. man slår av skorna innan man sätter sig i bilen, har folk skita byxor eller nya blå jeans så får dom ta av sig det. Dricker inte i bilen, äter inte i bilen - skulle aldrig någonsin få för mig att ha mat i bilen (drive thru, hämtpizza, kassar från ICA).MWall skrev:Ibland undrar jag... Trodde folk brydde sig om sina bilar. Blir svårt att köpa begagnat efter att ha läst sånt här.holden skrev:Håller sig fräschare, eller håller du den fräschare. Svårt att tro att vitt fejk-läder per automatik håller sig fräschare än svart dito. Barnen får sunka ner bilen hur mycket dom vill i tre år, sen rekond och bilbyte.Frippanecci skrev:Min vita klädsel håller sig mycket fräschare än min gamla svarta (båda M3P)..
- det är det bästa med frunken, där åker maten. (I mina Porschar la jag hämtpizzan i svarta sopsäckar i frunken).
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Barn kommer att åka i bilen varje dag. Hon är dock 10 så det värsta är kanske över gällande nersmutsande barn 
Men som sagt bilen ska användas som skol transport och pendelbil varje dag så det är kanske lite vanskligt att gå med vitt?
Men som sagt väldigt snyggt!

Men som sagt bilen ska användas som skol transport och pendelbil varje dag så det är kanske lite vanskligt att gå med vitt?
- Frippanecci
- Teslaägare
Ha en filt i bilen, be henne sätta sig och slå av skorna innan.. ta av utebyxor.Merlin skrev:Barn kommer att åka i bilen varje dag. Hon är dock 10 så det värsta är kanske över gällande nersmutsande barn
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Underbar tråd det här, hämtpizza i svarta sopsäckar och inga ICA-kassar i bilen haha. Är det månne ett analt retendentiv vi skönjer bland dessa fakta.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Niklas Z
- Teslaägare
Att rengöra bilinredning är inget jag njuter av heller, men jag njuter av att ha en snygg interiör. Den lilla tid jag lägger på vård av bilens interiör väger lätt jämfört med att dagligen behöva kliva in i och sitta i en bil som är ful invändigt.holden skrev:Det beror ju på hur man värderar sin fritid, och en massa andra prioriteringar i livet varav rengöra bilinredningar inte toppar listan i mitt fall.
Min bil är ett transportmedel och inte något utställningsobjekt. Dock tycker jag vit klädsel är trevligt och lätt att tvätta. Tvättar den mycket oftare än min svarta eftersom man ser smutsen på den vita.
Barn 10 och 6 gör att det ganska ofta är ett skomärke på sätet bak, kanske en fettfläck från nån hand osv, men det går bort väldigt enkelt med metoden som beskrivs i en annan tråd.
Enda gången jag haft lite bekymmer var med ett par mjukisbyxor som färgade. Det löste sig dock med lite högre koncentration och mer tid...
Barn 10 och 6 gör att det ganska ofta är ett skomärke på sätet bak, kanske en fettfläck från nån hand osv, men det går bort väldigt enkelt med metoden som beskrivs i en annan tråd.
Enda gången jag haft lite bekymmer var med ett par mjukisbyxor som färgade. Det löste sig dock med lite högre koncentration och mer tid...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
Merlin skrev:Barn kommer att åka i bilen varje dag. Hon är dock 10 så det värsta är kanske över gällande nersmutsande barn![]()