I går kväll lät jag min bil ladda till 80 %, något den var klar med c:a 02:00. Därefter stod den med kabeln ansluten till 11 kW ladduttag och på morgonen 07:10 startade jag laddning igen, samt värming av kupé och batteri. Det var -6 ° ute och det dröjde ända till 07:35 innan symbolen för batterivärmning slockande i appen. Strax därefter började laddningen krypa upp över 80 %.
Det verkar alltså som att under de första 25 min går all ström från 11 kW uttaget (dvs c:a 5 kWh) till att värma kupé och batteri.
Är det någon som vet hur hög yttertemperatur som krävs för att bilen inte ska värma batteriet?
Värmning av batteri och kupé
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Värmning av batteri och kupé
Cirka 10-11 grader varmt i batteriet enligt B Nylands tester. Stämmer också med vad jag sett, att bilen börjar ladda tämligen omgånde när jag har cirka 10gr i garaget.
5kWh stämmer också med mina tester i fjällen, att 10% SoC åtgår innan värmaren går ned på rimligare effektnivåer vid c:a 10 minus ute.
5kWh stämmer också med mina tester i fjällen, att 10% SoC åtgår innan värmaren går ned på rimligare effektnivåer vid c:a 10 minus ute.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -