Först en Plaid och sedan en Plaid+ ?
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Först en Plaid och sedan en Plaid+ ?
Har idag en MSP årsmodell 2021 och har beställt både Plaid och Plaid+. Det egentliga målet är Plaid+. Det är den modellen som jag vill ha pga batteristorleken.
Funderar nu på hur jag ska göra med inbyte/köp av nya bilar och ser följande alternativ:
Alt 1.) Lämna nuvarande bil i inbyte när första Plaid kommer, hämta ut Plaid, köra och se glad ut, för att sedan lämna den i inbyte när Plaid+ kommer,
Alt 2.) Eller helt enkelt vänta och köra med nuvarande bil tills det är dags för Plaid+.
Egentligen är jag inte jättesugen på vanliga Plaid. Visst skulle det vara skoj att köra nya modellen när den kommer, men att plocka ut en standard-Plaid skulle mest vara en strategi för att ha en nyare bilmodell med färre mil som inbyte när det är dags för Plaid+.
I ekvationen ska nämnas att jag lägger relativt många mil på min bil som just nu är uppe i 980 mil, uttagen i december. Därav kanske det är vettigt att INTE ha kvar nuvarande bilen tills Plaid+ levereras.. när den nu än kommer.. eller så är det smartare att INTE plocka ut standard-Plaid och istället vänta in Plaid+.. beroende på vart någonstans som jag kan antas blöda mest/minst pengar.
Köper privat med avbetalning/restvärde och har stoppat in 400k som grundplåt för nuvarande bilen. Planerar att utöver detta lägga in ca 300-500k för Plaid+ (eventuellt mer om det behövs för en vettig månadskostnad) när det är dags.
Funderar nu på hur jag ska göra med inbyte/köp av nya bilar och ser följande alternativ:
Alt 1.) Lämna nuvarande bil i inbyte när första Plaid kommer, hämta ut Plaid, köra och se glad ut, för att sedan lämna den i inbyte när Plaid+ kommer,
Alt 2.) Eller helt enkelt vänta och köra med nuvarande bil tills det är dags för Plaid+.
Egentligen är jag inte jättesugen på vanliga Plaid. Visst skulle det vara skoj att köra nya modellen när den kommer, men att plocka ut en standard-Plaid skulle mest vara en strategi för att ha en nyare bilmodell med färre mil som inbyte när det är dags för Plaid+.
I ekvationen ska nämnas att jag lägger relativt många mil på min bil som just nu är uppe i 980 mil, uttagen i december. Därav kanske det är vettigt att INTE ha kvar nuvarande bilen tills Plaid+ levereras.. när den nu än kommer.. eller så är det smartare att INTE plocka ut standard-Plaid och istället vänta in Plaid+.. beroende på vart någonstans som jag kan antas blöda mest/minst pengar.
Köper privat med avbetalning/restvärde och har stoppat in 400k som grundplåt för nuvarande bilen. Planerar att utöver detta lägga in ca 300-500k för Plaid+ (eventuellt mer om det behövs för en vettig månadskostnad) när det är dags.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Först en Plaid och sedan en Plaid+ ?
Ekonomiskt så är det ju vänta som gäller. Kommer ta en stor smäll på Plaid annars
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Om du inte snabbladdar mkt så byt till en gammal S kanske?
Värdeminskningen verkar ju plana ut rejält när de nått ca 500k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- bjornnilsson
- Teslaägare
Vore ju smartast såklart men bilen besöker SuC ett par gånger veckan och jag behöver alla mil som den kan ge ifrån sig. Använder bilen för långresor varje vecka. Så jag ser inget alternativ 3..taliz skrev:Om du inte snabbladdar mkt så byt till en gammal S kanske?
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Monark1954
- Teslaägare
Har en MXP "-21" Har inte valet med + men tror på något högre värdeminskning på nu nyaste bilen.
Kanske försöker jag övertala men själv att det var rätt att beställa en Plaid X.
Lägger ut "-21:an" nu i hopp om att någon inte vill vänta eller inte vill ha den kommande.
Låter bli att sälja den som skulle ha sålt när jag fick min -21:a" tills nästa bil levereras.
S Plaid kanske inte tappar så mycket så det mellansteget kanske inte kostar mer på väg mot Plaid+.
Miljöbilspremien kan inverka lite beroende på vad leveranstiderna blir.
Kanske försöker jag övertala men själv att det var rätt att beställa en Plaid X.
Lägger ut "-21:an" nu i hopp om att någon inte vill vänta eller inte vill ha den kommande.
Låter bli att sälja den som skulle ha sålt när jag fick min -21:a" tills nästa bil levereras.
S Plaid kanske inte tappar så mycket så det mellansteget kanske inte kostar mer på väg mot Plaid+.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- bjornnilsson
- Teslaägare
Funderar i samma banor..Monark1954 skrev:
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
bjornnilsson skrev:Funderar i samma banor..Monark1954 skrev:
Ett extra byte kommer nog 9 ggr av 10 bli dyrare. Är svårt att komma ifrån. Särskilt om man tänker sig byta in den hos Tesla.
Dessutom kommer väl Plaid+ bara 3-4 månader efter Plaid?
Få lär va intresserade av Plaid när väl Plaid+ börjat levereras.
De flesta som köpte Performance valde väl Ludicrous när det var ett val. + ger ju betydligt större fördelar än Ludicrous...
De flesta som köpte Performance valde väl Ludicrous när det var ett val. + ger ju betydligt större fördelar än Ludicrous...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Det lär ju vara 999 ggr av 1000 minst. Det är ju det klassiska "kör iväg bilen från leverans, så har du -25% direkt" typ. Sen helt separat så skulle jag personligen inte tycka det vara värt mecket att byta en extra gång på vägen om det ens var ekonomiskt ok. (Tars skulle säkert tycka annorlunda, han verkar ju gilla byta oftaMWall skrev:bjornnilsson skrev:Funderar i samma banor..Monark1954 skrev:
Ett extra byte kommer nog 9 ggr av 10 bli dyrare. Är svårt att komma ifrån. Särskilt om man tänker sig byta in den hos Tesla.

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
thebishop skrev:Det lär ju vara 999 ggr av 1000 minst. Det är ju det klassiska "kör iväg bilen från leverans, så har du -25% direkt" typ. Sen helt separat så skulle jag personligen inte tycka det vara värt mecket att byta en extra gång på vägen om det ens var ekonomiskt ok. (Tars skulle säkert tycka annorlunda, han verkar ju gilla byta oftaMWall skrev:bjornnilsson skrev:Funderar i samma banor..Monark1954 skrev:
25% är dock inte riktigt sant heller.

- bjornnilsson
- Teslaägare
Om jag körde som normalbilisten så vore det nog smartast att behålla nuvarande bilen som inbyte till Plaid+.. men jag har säkert lagt 4-5000 extra mil till i sommar. Och lätt över 10k mil tills att Plaid+ levereras.
På något vis får jag känslan att sprida de milen på två bilar kan vara smartare än att lägga alla mil på en. Men jag får nog vänta lite och se.. håller även med om att det är meckigt med bilbyte.
Kanske att jag helt enkelt tar beslutet baserat på vad Tesla bjuder på nuvarande bilen när det är dags för inbyte till Plaid. Blir det orimligt stort gap vid inbytet då så väntar jag nog och tar den surdegen när Plaid+ kommer istället.
På något vis får jag känslan att sprida de milen på två bilar kan vara smartare än att lägga alla mil på en. Men jag får nog vänta lite och se.. håller även med om att det är meckigt med bilbyte.
Kanske att jag helt enkelt tar beslutet baserat på vad Tesla bjuder på nuvarande bilen när det är dags för inbyte till Plaid. Blir det orimligt stort gap vid inbytet då så väntar jag nog och tar den surdegen när Plaid+ kommer istället.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Om man då har i åtanke att garantin ryker vid 8000mil så kan du ju göra rätt i att göra ett extra
byte eftersom värdet kan göra ett litet extra skutt neråt just vid den gränsen...
byte eftersom värdet kan göra ett litet extra skutt neråt just vid den gränsen...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
Sen miljöaspekten med att få ut en extra, begagnat, MS på marknaden som kan ersätta en ICE för de av oss som har svårt att lägga pengarna på en ny bil.Bjelke skrev:Om man då har i åtanke att garantin ryker vid 8000mil så kan du ju göra rätt i att göra ett extra
- bjornnilsson
- Teslaägare
Den är absolut viktig. Nu är jag inte gjord av pengar, bilägandet är för mig en prioritering, men jag tänker precis som så att om jag kan bidra till att köpa ut en riktigt bra bil så kanske detta kan leda till att andra slipper elda fossilbränsle.heldiggrisen skrev:Sen miljöaspekten med att få ut en extra, begagnat, MS på marknaden som kan ersätta en ICE för de av oss som har svårt att lägga pengarna på en ny bil.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
Model S Plaid With Yoke Steering Wheel Spotted Near Factory
Source:
https://teslamotorsclub.com/2021/03/29/ ... r-factory/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Hoppsan...
Hade för avsikt att posta i en annan tråd...
Oh well...
Hade för avsikt att posta i en annan tråd...
Oh well...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
bjornnilsson skrev:Den är absolut viktig. Nu är jag inte gjord av pengar, bilägandet är för mig en prioritering, men jag tänker precis som så att om jag kan bidra till att köpa ut en riktigt bra bil så kanske detta kan leda till att andra slipper elda fossilbränsle.heldiggrisen skrev:Sen miljöaspekten med att få ut en extra, begagnat, MS på marknaden som kan ersätta en ICE för de av oss som har svårt att lägga pengarna på en ny bil.
Ska du bidra får du väl sänka priset rätt mycket så du hittar köpare som inte haft råd att köpa en ny. Annars skulle nog köparen av din begagnade själv ha köpt en ny om inte din funnits.