Hjälp behövs till en ny Tesla ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dellinho
Teslaägare

Hjälp behövs till en ny Tesla ägare

Inlägg av Dellinho »

Hej!
Jag har nu bytt min BMW X5 mot Tesla Modell X.

Jag kan inte mycket om Tesla bilar förutom att köra hahaha. Vad har ni för råd att ge mig? Jag som aldrig haft en Tesla förut?

Vill också fråga lite frågor:
1- att snabbladda bilen OFTA i Supercharger stationer för och nackdelar.
2- hur sparar man batteri på bästa sätt?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Hjälp behövs till en ny Tesla ägare

Inlägg av Svenssons »

Går att ladda på Superchargers ofta men det är inte optimalt. Lär slita lite mer på batteriet och om det laddas där istället för på natten så går man miste om en av de största fördelarna med en elbil, att komma till en färdigladdad bil varje morgon.

Absolut bästa sättet att spara på batteriet för räckvidd under körning är att sänka farten. Detta gäller Model X i större utsträckning än för andra elbilar pga storleken på bilen. Har kunnat köra min Model X med en snittförbrukning över 50 km på 165 Wh/km genom att enbart sänka hastigheten. Normalt ligger jag på 300 Wh/km och skulle kunna öka denna om jag ökar hastigheten.

Att spara på batteriet över tid, dvs så det håller kapaciteten, så bör man normalt inte ladda upp till mer än 80% +-10 %-enheter, inte snabbladda för ofta och inte lämna bilen med mindre än ca 10% utan att starta laddningen. Vid låg laddstatus och kallt väder är det särskilt viktigt att börja ladda bilen. Styrningen för batteriladdningen (BMS, Battery Management System) blir bättre när bilen ibland laddas upp till 100 % och att man ibland kör ner till lite lägre State of Charge (SoC), typ 5-10% kanske.

Viktigt dock att man inte lämna bilen med 100% under längre tid, mer än några timmar och att man startar laddningen vid låg SoC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Dellinho
Teslaägare

Inlägg av Dellinho »

Svenssons skrev:
Går att ladda på Superchargers ofta men det är inte optimalt. Lär slita lite mer på batteriet och om det laddas där istället för på natten så går man miste om en av de största fördelarna med en elbil, att komma till en färdigladdad bil varje morgon.

Absolut bästa sättet att spara på batteriet för räckvidd under körning är att sänka farten. Detta gäller Model X i större utsträckning än för andra elbilar pga storleken på bilen. Har kunnat köra min Model X med en snittförbrukning över 50 km på 165 Wh/km genom att enbart sänka hastigheten. Normalt ligger jag på 300 Wh/km och skulle kunna öka denna om jag ökar hastigheten.

Att spara på batteriet över tid, dvs så det håller kapaciteten, så bör man normalt inte ladda upp till mer än 80% +-10 %-enheter, inte snabbladda för ofta och inte lämna bilen med mindre än ca 10% utan att starta laddningen. Vid låg laddstatus och kallt väder är det särskilt viktigt att börja ladda bilen. Styrningen för batteriladdningen (BMS, Battery Management System) blir bättre när bilen ibland laddas upp till 100 % och att man ibland kör ner till lite lägre State of Charge (SoC), typ 5-10% kanske.

Viktigt dock att man inte lämna bilen med 100% under längre tid, mer än några timmar och att man startar laddningen vid låg SoC.

Tack min vän
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Rent generellt gäller att hemmaladdning är bästa sättet att ladda en elbil. Om du inte redan har gjort det bör du skaffa en laddbox hemma. Laddning via stickpropp är inte att rekommendera. Trefasuttag fungerar däremot bra.
Inför långresor brukar man ladda fullt, till vardags inte mer än ungefär 80% så som Svenssons redan påpekat. Förvärmning av bilen gör underverk för räckvidden på vintern. Om du känner att du får ont om elektroner i batteriet, sänk farten. Ju långsammare du kör desto mindre förbrukning får du. Inte som med en fossilbil som har sin sweet-spot nånstans runt 80-100 eller så. En elbil är mer förutsägbar.
Kör långsammare och du kommer fram.
Lita på navigatorns räckviddsberäkning.
Använd abetterrouteplanner för att planera resor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bra råd och fin service av er både Svenssons och Mati! :D

Och till Dellinho så önskar vi dig välkommen i "klubben"! :mrgreen:

Tveka inte att ställa fler frågor i forumet...
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Svar inom en timme till nya elbilister är målet här på forumet...
Absolut! :) vi kör ju dessutom med dygnetruntöppen service :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Svar inom en timme till nya elbilister är målet här på forumet...
Absolut! :) vi kör ju dessutom med dygnetruntöppen service :mrgreen:
Vi får börja med schemalagd jourtid bland forum-rävarna för att uppfylla vårt tuffa SLA :D

Varför är det så att alla fritidsintressen tenderar att över tid mer och mer likna ett jobb? ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

*LOL* :lol:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Dellinho skrev:
Hej!
Jag har nu bytt min BMW X5 mot Tesla Modell X.

Jag kan inte mycket om Tesla bilar förutom att köra hahaha. Vad har ni för råd att ge mig? Jag som aldrig haft en Tesla förut?

Vill också fråga lite frågor:
1- att snabbladda bilen OFTA i Supercharger stationer för och nackdelar.
2- hur sparar man batteri på bästa sätt?

Tack på förhand.
Hade haft elbil innan men när jag själv hämtade ut min X så laddade jag hela tiden pg av någon idé om att man var tvungen eftersom man bara kan ladda Tesla på SuC???
Numera så vare sig bryr jag mig eller planerar något särkilt och laddar rätt sällan. Har inte laddning hemma och det finkar hur bra som helst. Lägg in och bookmark abetterrouteplanner.com och uppladdning.nu i Tesla bowsern så kan du snabbt hitta stolpar i närheten av dit du ska även när du är på rull.

Allmänt tips annar för X är att lära familjen hur dörrar funkar och annan automatik inte funkar och kanske frugan att X är en j_vligt bred bil :D
Användarvisningsbild
Dellinho
Teslaägare

Inlägg av Dellinho »

mati skrev:
Rent generellt gäller att hemmaladdning är bästa sättet att ladda en elbil. Om du inte redan har gjort det bör du skaffa en laddbox hemma. Laddning via stickpropp är inte att rekommendera. Trefasuttag fungerar däremot bra.
Inför långresor brukar man ladda fullt, till vardags inte mer än ungefär 80% så som Svenssons redan påpekat. Förvärmning av bilen gör underverk för räckvidden på vintern. Om du känner att du får ont om elektroner i batteriet, sänk farten. Ju långsammare du kör desto mindre förbrukning får du. Inte som med en fossilbil som har sin sweet-spot nånstans runt 80-100 eller så. En elbil är mer förutsägbar.

Är det alltid bra att ladda till 100% i långa resor?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Dellinho skrev:
mati skrev:

Nej inte om du inte måste.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Dellinho skrev:
Det kan vara bra att ladda fullt ibland för att batteriövervakningssystemet (BMS) ska kalibrera sig. Det hjälper bilen att hålla koll på laddnivån. Om du laddar fullt inför långresor då och då är det bra.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Niklas Z skrev:
Dellinho skrev:
Det kan vara bra att ladda fullt ibland för att batteriövervakningssystemet (BMS) ska kalibrera sig. Det hjälper bilen att hålla koll på laddnivån. Om du laddar fullt inför långresor då och då är det bra.
Jo men det är ju bara för BMS skall kalibrerar det sliter dock lika fullt på batteriet om det inte finns någon buffert ovan så att 100% inte är 100%. Men om du skall åka en resa som du beräknar att om du klarar resan på 100% utan laddstopp men med 80% med laddstopp är det sistnämnda bättre ur batteriets livslängdcykel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dellinho skrev:
Som vanligt, det beror väl på. Man laddar ju i så fall till 100% hemmavid (inte när du snabbladdar på resan) för att ta sig något längre på första etappen. Det spelar såklart mindre roll om du ändå har planerat att stanna och ladda efter en sträcka som skulle kunna avverkas även om du inte laddar fullt. Men även i det fallet tar ju första laddstoppet mindre tid om du har startat med fullt batteri. Det kan ju vara en kostnadsfråga också. Hemmaladdning är billigare, eller till och med mycket billigare än snabbladdning. Ju mer du ladda hemma desto mindre behöver du ladda med dyr ström på resan.
För mig är det också en psykologisk fråga. Jag försöker undvika att köra helt slut på batteriet. Jag har gärna lite marginal när jag anländer till en laddare. Och kan jag på ett enkelt sätt skapa en sådan marginal genom att ladda till 100% medan bilen står hemma i garaget så gör jag det. Batteriet går ju inte sönder av att man laddar fullt då och då.
Tänk bara på att om du laddar fullt så ska du åka iväg inom en timme eller så. Batteriet vill inte gärna stå fulladdat för länge.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Det jag pratar om vad som är "bra" för batteriet och så skall man undvika 100% och framför allt 0%. BMS kalibrireng sker på alla nivåer i Model 3 och den är beroende av att bilen får "sova" på olika nivåer minst 2,5 timmar för då samlar den mätdata för de olika nivåerna. Detta innebär att för kalibreringens skull i en Model 3 är kasst att alltid ladda typ 60-80%, det är bättre att låta bli att ladda ibland så att den får känna på områdena mellan 10-95%. Tror dock att BMS i en Model X (då tråden ligger i detta forum) inte funkar lika dant som en Model 3.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag blev instruerad av Tesla SC en gång i tiden att man bör ladda fullt då och då för att BMS:en ska kunna kalibrera sig. Det var en Model S. Samma borde alltså gälla Model X, det är ju samma typ av celler. Om nu denna rekommendation fortfarande gäller. Tesla har ju ändrat filosofin kring laddning hundra gånger de senaste åren, känns det som.
Jag fick då även lära mig att man bör låta bilen stå fulladdad över natten för att cellerna ska hinna jämna ut sig. Men detta krockar ju hemskt mycket med den andra rekommendationen att man inte bör låta bilen stå fulladdad för länge för att inte slita på cellerna för mycket. Jag följde således aldrig det rådet.
Nu verkar det ju vara konsensus att tomt eller fullt för länge är dåligt. Lagom i mitten är bäst för batteriets livslängd.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

ChristerSjo skrev:
Men om du skall åka en resa som du beräknar att om du klarar resan på 100% utan laddstopp men med 80% med laddstopp är det sistnämnda bättre ur batteriets livslängdcykel.
Hög SoC och DC-laddning sliter båda på batteriet, så i det här fallet tror jag faktiskt det är i princip hugget som stucket vilket man väljer. Jag skulle ladda till 100% och slippa stanna alla dagar i veckan.

/fth
Användarvisningsbild
Dellinho
Teslaägare

Inlägg av Dellinho »

Niklas Z skrev:
Dellinho skrev:

Tack
Användarvisningsbild
Dellinho
Teslaägare

Inlägg av Dellinho »

mati skrev:
Dellinho skrev:
Som vanligt, det beror väl på. Man laddar ju i så fall till 100% hemmavid (inte när du snabbladdar på resan) för att ta sig något längre på första etappen. Det spelar såklart mindre roll om du ändå har planerat att stanna och ladda efter en sträcka som skulle kunna avverkas även om du inte laddar fullt. Men även i det fallet tar ju första laddstoppet mindre tid om du har startat med fullt batteri. Det kan ju vara en kostnadsfråga också. Hemmaladdning är billigare, eller till och med mycket billigare än snabbladdning. Ju mer du ladda hemma desto mindre behöver du ladda med dyr ström på resan.
För mig är det också en psykologisk fråga. Jag försöker undvika att köra helt slut på batteriet. Jag har gärna lite marginal när jag anländer till en laddare. Och kan jag på ett enkelt sätt skapa en sådan marginal genom att ladda till 100% medan bilen står hemma i garaget så gör jag det. Batteriet går ju inte sönder av att man laddar fullt då och då.
Tänk bara på att om du laddar fullt så ska du åka iväg inom en timme eller så. Batteriet vill inte gärna stå fulladdat för länge.

Det kommer att kosta mig ingenting att snabbladda än hemma för att på min Tesla X har bilen grattis snabbladdning hela livet.
Användarvisningsbild
Dellinho
Teslaägare

Inlägg av Dellinho »

fth skrev:
ChristerSjo skrev:
Men om du skall åka en resa som du beräknar att om du klarar resan på 100% utan laddstopp men med 80% med laddstopp är det sistnämnda bättre ur batteriets livslängdcykel.
Hög SoC och DC-laddning sliter båda på batteriet, så i det här fallet tror jag faktiskt det är i princip hugget som stucket vilket man väljer. Jag skulle ladda till 100% och slippa stanna alla dagar i veckan.

/fth
Jag vill gärna göra som dig hehehe
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Skaffa teslafi eller annan motsvarande loggning av bilen så får du bättre koll på hur bilen mår och det blir lättare att planera sina resor.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare

Inlägg av alma83 »

Jag har haft x i några veckor nu och är så nöjd!

Jag har en fråga om hur ni gör med upplåsningen. Nu har jag automatisk upplåsning och pinkod. Lite jobbig dock när man råkar gå förbi bilen med fob/nyckel i fickan, vet inte hur många gånger den låstes upp hos svärföräldrarna. Dessutom vill jag kunna lämna barnen i bilen utan att larmet går igång. Igår gick larmet... idag lämnade jag foben hos barnen när jag skulle plocka upp ett paket hos och när jag kom tillbaka öppnade och stängde de ena Falcon wing för att stereon skulle vara igång (de är är inte gamla). Hur gör ni?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
Skaffa teslafi eller annan motsvarande loggning av bilen så får du bättre koll på hur bilen mår och det blir lättare att planera sina resor.
Håller med, som datanörd ångrar jag att jag inte skaffade det från dag ett, men nu vägrar jag eftersom jag ändå inte kommer att få komplett historik :D

Tesla borde erbjuda nedladdning av all insamlad fordonsdata som extratjänst, jag skulle utan tvekan vara beredd att betala extra för detta.

/fth
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

alma83 skrev:
Jag har haft x i några veckor nu och är så nöjd!

Jag har en fråga om hur ni gör med upplåsningen. Nu har jag automatisk upplåsning och pinkod. Lite jobbig dock när man råkar gå förbi bilen med fob/nyckel i fickan, vet inte hur många gånger den låstes upp hos svärföräldrarna. Dessutom vill jag kunna lämna barnen i bilen utan att larmet går igång. Igår gick larmet... idag lämnade jag foben hos barnen när jag skulle plocka upp ett paket hos och när jag kom tillbaka öppnade och stängde de ena Falcon wing för att stereon skulle vara igång (de är är inte gamla). Hur gör ni?
Att ha automatisk upplåsning med FOB har iaf. tidigare varit osäkert. Kanske de löst det på de nyare Tesla med kryptering och bättre skydd, men kan vara värt att kolla upp.
Bild
Skriv svar