Kvalitet svart lack 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Kvalitet svart lack 2021

Inlägg av ippii »

Jag har en svart Model 3 som levererades mars 2019, från den första batchen som kom till Sverige.
Lacken är ganska känslig, lite småblästrad bakom hjulhusen osv.

Jag är på gång nu att beställa en ny M3LR och jag undra om den svarta lacken har blivit bättre, eller om den bara börjat kosta pengar?
Personligen så tycker jag att den är snyggast så för mig är det okej att betala extra för den.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
ElectRickard

Re: Kvalitet svart lack 2021

Inlägg av ElectRickard »

Får min den 12 mars och lovar att återkomma i frågan.
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare

Inlägg av ERR »

Hämtade ut en svart LR den 18:e December och har inget att anmärka på än så länge,har ingen tidigare M3 att jämföra med men upplever den inte mer eller mindre känslig än A4:an jag hade innan.
JLI

Inlägg av JLI »

Kul att tråden dök upp.
Jag hämtade min m3 i december, tycker lacken håller extremt dålig kvalité på en så dyr bil.

Upplevs som extremt känslig, alla ställen där man figurerar (handtag, frunk etc) är redan påverkade så de syns.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Tesla beslutade tidigare att vit skulle vara standard och övriga vara tillval. Svart må vara dyrare men det är nog också den med sämst kvalitét då övriga är metallic/flerskikts. Sedan skall Tesla ha förändrat lackeringsprocessen precis i slutet av förra året. Man hade konstaterat att lacken inte fick tillräckligt med tid på sig att torka vilket skapade problem. Det dröjer väl dock några veckor innan bilar som lackerats enligt det "nya" sättet kommer till Europa i större utsträckning och vi kan se hur bra det blev egentligen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare

Inlägg av ERR »

Franz skrev:
Tesla beslutade tidigare att vit skulle vara standard och övriga vara tillval. Svart må vara dyrare men det är nog också den med sämst kvalitét då övriga är metallic/flerskikts. Sedan skall Tesla ha förändrat lackeringsprocessen precis i slutet av förra året. Man hade konstaterat att lacken inte fick tillräckligt med tid på sig att torka vilket skapade problem. Det dröjer väl dock några veckor innan bilar som lackerats enligt det "nya" sättet kommer till Europa i större utsträckning och vi kan se hur bra det blev egentligen.
Att det är multicoat skall inte spela någon roll för hur känslig lacken är på ytan,då alla kulörer ändå klarlackas i sista skedet.

Tror snarare det har att göra med att svart är den mest otacksamma helt enkelt,ytliga repor som tex tvättrepor är inte lika iögonfallande på en vit bil.

Edit: Om man diskuterar känslighet som JLI här ovan alltså,tjocklek är en annan femma.
Skriv svar