Nödladdare (backup) i bakluckan
Moderator: Redaktion
Nödladdare (backup) i bakluckan
Min bror har nyligen köpt en Tesla och funderar på om det finns något batteri att ha som backup i bakluckan som kan ladda upp bilen vid "soppatorsk". Han har blivit rekommenderad denna Power Station efter att ha frågat runt. Hade tydligen fått bra kritik i en Norsk testtidning. Någon av er som har erfarenhet av EcoFLow Delta eller tips på annat?
//Anders
//Anders
Re: Nödladdare (backup) i bakluckan
Du skojar va? Om inte kan jag rekommendera att lägga på fem kilometers extra marginal på laddstoppen istället.
Personligen känner jag att att dessa km extra räckvidd för 15 tusen känns rätt bortkastat. Förmodligen smartare att ringa en bärgare om det skulle hända.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Ja eller sakta ner om man märker att det börjar bli knapert.
Skulle ta enormt mkt längre att stanna och ladda med den där än att helt enkelt köra saktare.
Skulle ta enormt mkt längre att stanna och ladda med den där än att helt enkelt köra saktare.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Får man soppatorsk så gör man på precis samma sätt oavsett om de är en elbil eller fossil bil, dvs ring bärgare.
Har aldrig kört slut varken på fossil bil eller elbil under mina 25 år med körkort.
Har aldrig kört slut varken på fossil bil eller elbil under mina 25 år med körkort.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Kommer inte funka med Teslas UMC heller så man måste även skaffa sig en extra laddbox men som sagt var, sänk hastigheten, ladda 5 minuter längre, håll koll på laddstatus eller i värsta fall ring bärgare om du inte har koll på något inklusive alla varningar och lyckas köra soppatorsk. Är detta förtäckt reklam för sidan då det är första inlägget av trådskaparen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det tror jag iaf... ”min bror...” osv.... nja...Svenssons skrev:Kommer inte funka med Teslas UMC heller så man måste även skaffa sig en extra laddbox men som sagt var, sänk hastigheten, ladda 5 minuter längre, håll koll på laddstatus eller i värsta fall ring bärgare om du inte har koll på något inklusive alla varningar och lyckas köra soppatorsk. Är detta förtäckt reklam för sidan då det är första inlägget av trådskaparen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tips (som är både billigare och enklare);AndersDL skrev:Min bror har nyligen köpt en Tesla och funderar på om det finns något batteri att ha som backup i bakluckan som kan ladda upp bilen vid "soppatorsk". Han har blivit rekommenderad denna Power Station efter att ha frågat runt. Hade tydligen fått bra kritik i en Norsk testtidning. Någon av er som har erfarenhet av EcoFLow Delta eller tips på annat?
//Anders
Jag brukar planera för att aldrig komma fram med mindre än 18-20% batteri. Har fungerat fint, och även vid de värsta oförutsedda händelserna och felkalkylerna så har vår Tesla aldrig någonsin varit under 8%-strecket i batterikapacitet.
Enkelt och smidigt. Fungerar klockrent (vi har haft bilen i två år framme i maj månad)!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
Totalt 1,2 kWh energi, så i bästa fall några kilometer.....AndersDL skrev:Min bror har nyligen köpt en Tesla och funderar på om det finns något batteri att ha som backup i bakluckan som kan ladda upp bilen vid "soppatorsk". Han har blivit rekommenderad denna Power Station efter att ha frågat runt. Hade tydligen fått bra kritik i en Norsk testtidning. Någon av er som har erfarenhet av EcoFLow Delta eller tips på annat?
//Anders
Det är ju bara en stor powerbank.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Skogslasse
- Teslaägare
Fråga din bror hur ofta han har kört soppa stopp med fossilbilen eller stått vid vägkanten och tankat från dunk.
För min egen del har det aldrig hänt på 40 år och jag är ingen ordentlig typ.
Förefaller att vara en ganska onödig utgift
För min egen del har det aldrig hänt på 40 år och jag är ingen ordentlig typ.
Förefaller att vara en ganska onödig utgift
TMS 2020 nov
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Säg åt din bror att lägga ned dom där tankarna helt, fullständigt meningslös pryl att ha med i bilen.
Han får många gånger mer extra räckvidd än vad det där batteriet kan ge genom att helt enkelt släppa på gasen lite om han börjar bli orolig att inte nå fram.
/fth

Han får många gånger mer extra räckvidd än vad det där batteriet kan ge genom att helt enkelt släppa på gasen lite om han börjar bli orolig att inte nå fram.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Påminner lite om en slöjdlärare från Värmland som blev politiker och föreslog att elbilar kunde ha vindsnurra på taket för att ladda.
Var det din bror?
Var det din bror?

Vet inte något om prylen (förutom att den är helt onödig för elbilar), men skulle vara mycket försiktig med att handla något av det företaget du länkar till.AndersDL skrev:Min bror har nyligen köpt en Tesla och funderar på om det finns något batteri att ha som backup i bakluckan som kan ladda upp bilen vid "soppatorsk". Han har blivit rekommenderad denna Power Station efter att ha frågat runt. Hade tydligen fått bra kritik i en Norsk testtidning. Någon av er som har erfarenhet av EcoFLow Delta eller tips på annat?
//Anders
Kundbetyg: 1,8 av 5,0: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=29426

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Hoppas det är okunnighet och inte trolleri...AndersDL skrev:Min bror har nyligen köpt en Tesla och funderar på om det finns något batteri att ha som backup i bakluckan som kan ladda upp bilen vid "soppatorsk". Han har blivit rekommenderad denna Power Station efter att ha frågat runt. Hade tydligen fått bra kritik i en Norsk testtidning. Någon av er som har erfarenhet av EcoFLow Delta eller tips på annat?
//Anders

- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Mina helt ovetenskapliga funderingar, dock baserade på en smula bondförnuft: Känns inte som att det skulle funka på en Tesla i alla fall. Har bilen gått så torrt att man behöver tanka på med den där så är det rätt kört. Och om bilen ens tar emot el från denna powerbank så lär den förbruka typ samma mäng i ren vampire-drain i samband med laddning ändå.. och bilen drar förmodligen mer energi bara av vikten att köra omkring med den där än vad den ger.. förmodligen bättre låta den stå kvar i garaget.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Håller med alla till 100%. Håller elen på tryta är det bara dra ned på farten så vinner man en massa range.
Som det skrivs, 1.2kwh efter förluster = i bästa fall nån kilometer. Då är totalen sannolikt minus mht extra vikt.
Måste man prompt ha nåt, köp en litet elverk och ha med. Det behövs inte heller men är en ide som inte ens är en hundradel så dålig som ett kasst exrtrabatteri.
duab.se/garage-verkstad/elverk/inverter ... 5yEALw_wcB
Som det skrivs, 1.2kwh efter förluster = i bästa fall nån kilometer. Då är totalen sannolikt minus mht extra vikt.
Måste man prompt ha nåt, köp en litet elverk och ha med. Det behövs inte heller men är en ide som inte ens är en hundradel så dålig som ett kasst exrtrabatteri.
duab.se/garage-verkstad/elverk/inverter ... 5yEALw_wcB
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Soppatorsk. Jajamän, har jag fått både med vanlig bil och min elbil.
I båda fallen berodde det på samma sak. jag överskattade min förmåga att köra snålt och krama ut den sista kilometern. I båda fallen löste jag det på liknande sätt. I det ena fallet tog jag en taxi till en bensinmack, köpte en reservdunk, fyllde den med diesel medan taxin väntade och åkte tillbaka. I det andra fallet lånade jag en skarvsladd, rullade ut den och laddade från en snäll restaurangägare. I inget av fallen dog nån människa, eller tog det längre än nån timme att fixa.
Utan att veta så skulle jag gissa att om din bror är den typen som vill vara så förberedd att han funderar på att lägga 15 lakan på att vara förberedd på det värsta, så kommer aldrig det värsta att hända. Dvs som andra sagt, troligen kommer han köra med såna marginaler så att det aldrig händer iallafall. Och som så många andra sagt. Bara genom att sänka farten. I värsta fall drastiskt så adderar han potentiellt många kilometer till räckvidden.
Funkar det. Ja. Det gör det. Är det värt det. Nej.
Kolla den här om du vill se ett riktigt test
I båda fallen berodde det på samma sak. jag överskattade min förmåga att köra snålt och krama ut den sista kilometern. I båda fallen löste jag det på liknande sätt. I det ena fallet tog jag en taxi till en bensinmack, köpte en reservdunk, fyllde den med diesel medan taxin väntade och åkte tillbaka. I det andra fallet lånade jag en skarvsladd, rullade ut den och laddade från en snäll restaurangägare. I inget av fallen dog nån människa, eller tog det längre än nån timme att fixa.
Utan att veta så skulle jag gissa att om din bror är den typen som vill vara så förberedd att han funderar på att lägga 15 lakan på att vara förberedd på det värsta, så kommer aldrig det värsta att hända. Dvs som andra sagt, troligen kommer han köra med såna marginaler så att det aldrig händer iallafall. Och som så många andra sagt. Bara genom att sänka farten. I värsta fall drastiskt så adderar han potentiellt många kilometer till räckvidden.
Funkar det. Ja. Det gör det. Är det värt det. Nej.
Kolla den här om du vill se ett riktigt test
MYP
X90d
Om jag (och min syster) hade velat ha både livrem och hängslen skulle vi lägga 15 papp på ett litet kompakt bensindrivet elverk som kan ladda 2,3 kWh. Det blir ju då retro big time att vid vägkanten dra i snöret, ha en bensinmotor vrålande på 3 000 varv och koppla in en kabel till bilen. Sen tar vi fram picknickbordet, tar på oss hörselkåpor och dricker medhavt termoskaffe. 

Skulle vara bra om nyregistrerade användare inte kunde skapa länkar, många inlägg med dold reklam.
Rekommenderar att köpa en bogserlina för under hundralappen, som extra trygghet. Annars hålla koll på räckvidden, jag har aldrig fått eltorsk på de drygt 10000 mil jag kört på el.
Rekommenderar att köpa en bogserlina för under hundralappen, som extra trygghet. Annars hålla koll på räckvidden, jag har aldrig fått eltorsk på de drygt 10000 mil jag kört på el.
Elbilist sedan 2014
Mitt tips är att lära känna bilen så att man vet hur mycket den drar och hur man sparar energi om det skulle behövas. Model S har ju fördelen att den är lite törstigare än Model 3 så att snålköra ger mer för den, enligt mina erfarenheter.
Men som sagt lär känna bilen! Ha för vana att slå in din destination så talar bilen om för dig var du ska ladda och hur länge. När du sedan kör iväg kan du hålla koll på energigrafen och slå över till resa. Då kommer du se hur många procent du har kvar när du kommer fram till laddaren och om det går sämre eller bättre än vad bilen räknade med.
Men som sagt lär känna bilen! Ha för vana att slå in din destination så talar bilen om för dig var du ska ladda och hur länge. När du sedan kör iväg kan du hålla koll på energigrafen och slå över till resa. Då kommer du se hur många procent du har kvar när du kommer fram till laddaren och om det går sämre eller bättre än vad bilen räknade med.
AndersDL skrev:Min bror har nyligen köpt en Tesla och funderar på om det finns något batteri att ha som backup i bakluckan som kan ladda upp bilen vid "soppatorsk". Han har blivit rekommenderad denna Power Station efter att ha frågat runt. Hade tydligen fått bra kritik i en Norsk testtidning. Någon av er som har erfarenhet av EcoFLow Delta eller tips på annat?
//Anders
Trolleritrollera...
I praktiken. Om det funkar alls så borde den kunna ge 1% kanske. Bara hoppa in och sätta på ac o lite grejer så tar batteriet slut igen. Då måste du ladda upp den där mojängen igen.
Tror inte man klarar sig till närmsta laddstation.
Tror inte man klarar sig till närmsta laddstation.