Jo. Det går sådär med mitt skojande utan. Nåväl. Se det som en utmaning.fth skrev:Jag håller nog inte med, i den här typen av forum är emojis eller motsvarande i det närmaste nödvändiga för att undvika missförstånd och för att hålla en civiliserad ton och bra stämning.Banane skrev:Emojis är för barn.
Många meningar kan ju tolkas alltifrån dryga och sarkastiska, till småroliga och med "glimten i ögat", men med en emoji kan man förtydliga var på den skalan man avsåg att vara.
/fth
Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Moderator: Redaktion
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Sandy Munro tror Quantomscape är ute på marknaden om 2 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Hyperchange.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Va fan har hänt med aktien! Från att ha varit en lyssande stjärna i portföljen är jag nu nere på + - 0. Faller som en sten.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
En orsak kan vara något liknande detta...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Om du kollat på klippen i denna flik och om dom stämmer så är SolidScape långt från masstillverkning till skillnad från Teslas 4680celler som redan är i produktion och snart i relevanta produkter man kan köpa.FredrikR skrev:Va fan har hänt med aktien! Från att ha varit en lyssande stjärna i portföljen är jag nu nere på + - 0. Faller som en sten.
Dessutom är prestandan mellan SolidScapes batteri och Teslas 4680celler inte så stor.
Teslas 4680 celler är billigare att tillverka och sälja (USD/KWH) än SolidScapes batterier.
Min bild efter att ha tittat på klippen.
Mvh
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Jo, det är väl så, har kanske haft en viss överoptimism kring just detta företag, men man vet ju att det är en jäkla chansning. Gick in tidigt i december och är nu tillbaka på samma efter en jäkla topp. Men va fan, har inga gigantiska poster och är väl lika bra att ligga kvar.NiklasTesla skrev:Om du kollat på klippen i denna flik och om dom stämmer så är SolidScape långt från masstillverkning till skillnad från Teslas 4680celler som redan är i produktion och snart i relevanta produkter man kan köpa.FredrikR skrev:Va fan har hänt med aktien! Från att ha varit en lyssande stjärna i portföljen är jag nu nere på + - 0. Faller som en sten.
Dessutom är prestandan mellan SolidScapes batteri och Teslas 4680celler inte så stor.
Teslas 4680 celler är billigare att tillverka och sälja (USD/KWH) än SolidScapes batterier.
Min bild efter att ha tittat på klippen.
Mvh
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
https://www.elektroauto-news.net/2021/q ... alifornienQuantumScape bygger pilotanläggning för halvledarbatteri i Kalifornien.
”För att hjälpa till att skala ytterligare, och baserat på de senaste framstegen, är vi glada att meddela att vi har beslutat att bygga en fabrik för pilotprojekt i San Jose som vi kommer att ringa QS-0,” sa företaget i ett motsvarande meddelande. Pilotfabriken skiljer sig från den senare storskaliga produktionen genom att den kan täcka en begränsad kapacitet på 100 000 celler per år.
”QS-0 är tänkt att vara en mycket automatiserad, kontinuerlig flödeslinje som kan producera över 100 000 tekniska cellprover per år. Vi förväntar oss att teckna ett långsiktigt hyresavtal för en andra byggnad på cirka 18 580 m² under andra halvåret i år och QS-0 kommer att producera celler till 2023, fortsatte QuantumScape. Det är dock också klart att även om kapaciteten är begränsad kan celler tillhandahållas för utvecklingsarbete. Dessa hjälper till att designa nästa generations tillverkningsutrustning.
”QS-0 kommer att hjälpa till att ge den ytterligare kapacitet vi behöver för vårt utvecklingsarbete och gör det möjligt för oss att påskynda arbetet med nästa generation tillverkningsverktyg. Det kommer också att ha kapacitet att tillverka batterier för hundratals elektriska testfordon med lång räckvidd per år. Detta gör det möjligt för oss att tillhandahålla tidiga celler för VW och andra fordonspartners, undersöka applikationer som inte är fordonsindustrin och bidra till att minska risken för framtida kommersiell expansion. "
År 2024 ska huvudfabriken börja arbeta med att tillverka motsvarande solid state-batterier i större skala - fabriken för detta kommer att kosta 1,6 miljarder dollar. . En investering på 230 till 290 miljoner US dollar planeras för närvarande, vilket ska flöda till byggandet av pilotfabriken. Motsvarande kontanter är tillgängliga tack vare privat finansiering från Volkswagen och ett nyligen SPAC-avtal för en börsintroduktion (NYSE: QS).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
https://www.electrive.com/2021/07/29/qu ... ate-cells/QuantumScape starts testing ten-layered solid-state cells.
Solid-state battery specialist and Volkswagen partner QuantumScape has announced the development of ten-layer battery cells in a recent quarterly report. The goal is to lead the new cells to similar capacity retention and cycling behaviour as the previous single- and four-layer cells.
In winter, QuantumScape published performance data on prototype cells for the first time and announced its intention to improve the range of electric cars by up to 80 per cent compared to today’s lithium-ion cells. Well-known investors are pushing the Americans’ technology development, including the Volkswagen Group, which now owns a third of the California-based company.
The results with single-layer pouch cells from December suggested that QuantumScape’s battery can be quickly charged to 80 per cent of capacity in 15 minutes. In addition, the developer promised a remaining battery capacity of more than 80 per cent after 800 cycles, which means that “hundreds of thousands of kilometres can be covered”. In addition, the solid-state battery is said to be extremely fireproof and to function on a broad temperature continuum without much drop in performance – even in cold temperatures of up to minus 30 degrees. Then, in the spring, QuantumScape announced it also had a four-layer version of the cell in development.
According to QuantumScape, it has succeeded in optimising the lithium metal solid-state battery through ten years of development work so that all aspects from high energy density, fast-charging capability and long service life to safety and realistic operating temperature are guaranteed. Until now, the low cycle stability has been considered a major weakness of solid-state batteries. The core of the QuantumScape technology is a ceramic separator, which is supposed to remedy exactly this. In addition, the solid-state battery does not have a classic anode. This is formed from pure lithium metal as soon as the battery is charged.
So much for the preface. In a quarterly report, QuantumScape now makes public that it is making progress with multi-layer cells. Specifically, the developer mentions a ten-layer battery cell in the 70×85 mm format already being tested. The report says: “These commercially relevant format cells are being tested at 1C and C/3 (one and three hour charge and discharge rates) under our standard temperatures (25 °C) and pressure (3.4 physical atmosphere) – conditions that we believe are relevant for automotive applications.”
QuantumScape aims to unveil its ten-layer solid-state batteries by the end of 2021, with improvements to be made before then. Cells with “several dozen layers” are to follow in 2022, followed by the production of test cells for electric vehicles in 2023. Then, with Volkswagen’s help, mass production of solid-state battery cells is to start in 2024 or 2025. The Wolfsburg-based company will then have the right to become the first buyer of the new batteries based on solid-state technology.
In parallel to the cell development, testing and production capacities are being built up: In February, QuantumScape announced the construction of a pilot plant called QS-0 in San José (California). At the end of March, QuantumScape announced in a share issue that it would also build a pilot plant with VW. A few weeks later, Volkswagen invested a further $100 million in the battery specialist, as QuantumScape’s cells had previously met contractually agreed requirements. According to a report from mid-May, the plant planned together with VW could be built in Salzgitter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
800 cykler. Hur har dom räknat dom 0-100% x 800 eller typ 20-70% x 1600?
Har för mig att ett lithium fosfor järn batterie klara 3-5000 cykler på DoD på 90% typ 8-98%
Har för mig att ett lithium fosfor järn batterie klara 3-5000 cykler på DoD på 90% typ 8-98%
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
En aktuell, kort och kärnful "intervju" med QuantumScape CTO Dr. Tim Holme inför Solid-state-konferensen som börjar i morgon.
Så vitt jag förstår är energidensiteten 50% högre än dagens batterier, man har lägre tillverkningskostnad, och både laddkurvan (full laddning på 15min) och antal cykler är flera gånger bättre, så man kan använda dem till V2G till exempel. Men just nu är det inte något som är färdig för kommersialisering. Inom 2-4 år om det inte går åt skogen. Egentligen är det sjukt att pre-revenue-företag är noterat. Jag tycker det hör hemma i riskkapitalmarknaden, med motsvarande spelregler: 10x-100x eller pengarna borta.
Så vitt jag förstår är energidensiteten 50% högre än dagens batterier, man har lägre tillverkningskostnad, och både laddkurvan (full laddning på 15min) och antal cykler är flera gånger bättre, så man kan använda dem till V2G till exempel. Men just nu är det inte något som är färdig för kommersialisering. Inom 2-4 år om det inte går åt skogen. Egentligen är det sjukt att pre-revenue-företag är noterat. Jag tycker det hör hemma i riskkapitalmarknaden, med motsvarande spelregler: 10x-100x eller pengarna borta.
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Mycket spännande batteritider nu.spacecoin skrev:En aktuell, kort och kärnful "intervju" med QuantumScape CTO Dr. Tim Holme inför Solid-state-konferensen som börjar i morgon.
Så vitt jag förstår är energidensiteten 50% högre än dagens batterier, man har lägre tillverkningskostnad, och både laddkurvan (full laddning på 15min) och antal cykler är flera gånger bättre, så man kan använda dem till V2G till exempel. Men just nu är det inte något som är färdig för kommersialisering. Inom 2-4 år om det inte går åt skogen. Egentligen är det sjukt att pre-revenue-företag är noterat. Jag tycker det hör hemma i riskkapitalmarknaden, med motsvarande spelregler: 10x-100x eller pengarna borta.
Alla kan inte lyckas, samtidigt kan alla inte heller misslyckas.
Blir intressant om batterimarknaden är mera mogen om 5 år.
Så när rätt teknik utkristalliserat sig, då gäller det att rampa upp volymerna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Det är det här eftersläntrarna alltid hävdar. Vi kommer rampa först någon gång i framtiden när någon magisk teknologi har kommit men till dess kommer vi fortsätta sälja våra föråldrade förbränningsmotorer.Zalman3 skrev:Så när rätt teknik utkristalliserat sig, då gäller det att rampa upp volymerna.
Batteriteknologi är redan tillräckligt bra för att göra all markbunden transport eldriven. Det behövs inga magiska framtida genombrott för det. Däremot är det självklart intressant när ny teknologi sätts i produktion. Men innan verklig massproduktion är det mest en massa meningslösa förhoppningar som extremt sällan leder till något.
Senast jag kollade på QS kändes det som att deras teknologi diskvalificerades pga att den presterade för dåligt vid låga temperaturer. Har det blivit bättre?
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Är ju lite orolig för Northvolt.Jordad skrev:Det är det här eftersläntrarna alltid hävdar. Vi kommer rampa först någon gång i framtiden när någon magisk teknologi har kommit men till dess kommer vi fortsätta sälja våra föråldrade förbränningsmotorer.Zalman3 skrev:Så när rätt teknik utkristalliserat sig, då gäller det att rampa upp volymerna.
Batteriteknologi är redan tillräckligt bra för att göra all markbunden transport eldriven. Det behövs inga magiska framtida genombrott för det. Däremot är det självklart intressant när ny teknologi sätts i produktion. Men innan verklig massproduktion är det mest en massa meningslösa förhoppningar som extremt sällan leder till något.
Senast jag kollade på QS kändes det som att deras teknologi diskvalificerades pga att den presterade för dåligt vid låga temperaturer. Har det blivit bättre?
De har ju hållit en mycket låg profil angående teknikval.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
När "behövs" det ett genombrott? "640K ought to be enough for anybody" osvJordad skrev:Det är det här eftersläntrarna alltid hävdar. Vi kommer rampa först någon gång i framtiden när någon magisk teknologi har kommit men till dess kommer vi fortsätta sälja våra föråldrade förbränningsmotorer.Zalman3 skrev:Så när rätt teknik utkristalliserat sig, då gäller det att rampa upp volymerna.
Batteriteknologi är redan tillräckligt bra för att göra all markbunden transport eldriven. Det behövs inga magiska framtida genombrott för det. Däremot är det självklart intressant när ny teknologi sätts i produktion. Men innan verklig massproduktion är det mest en massa meningslösa förhoppningar som extremt sällan leder till något.
Senast jag kollade på QS kändes det som att deras teknologi diskvalificerades pga att den presterade för dåligt vid låga temperaturer. Har det blivit bättre?
V2G och full laddning på 15 min tycker jag vore trevligt även om det inte behövs. Solid state är ju inte direkt kall fusion. Det kommer. Frågan är från vem det kommer först bara.
QS har testat ned till -30 grader celsius, så jag tror inte att det är ett problem.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... dex991.htm
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
https://www.computerworld.com/article/2 ... y-it-.htmlspacecoin skrev:När "behövs" det ett genombrott? "640 kB should to be enough for everyone" osv
Bill Gates skrev:"I keep bumping into that silly quotation attributed to me that says 640K of memory is enough. There's never a citation; the quotation just floats like a rumor, repeated again and again."
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
OK, Bill förnekar det. Jag tror ni fattar poängen ändåGargamel skrev:https://www.computerworld.com/article/2 ... y-it-.htmlspacecoin skrev:När "behövs" det ett genombrott? "640 kB should to be enough for everyone" osv
Bill Gates skrev:"I keep bumping into that silly quotation attributed to me that says 640K of memory is enough. There's never a citation; the quotation just floats like a rumor, repeated again and again."
Beyond its ability to function at high rates of power while delivering high energy density, other key characteristics of QuantumScape’s solid-state lithium-metal battery technology include:
* Zero excess lithium: In addition to eliminating the carbon or carbon/silicon anode, QuantumScape’s solid-state design further increases energy density because it uses no excess lithium on the anode. Some previous attempts at solid-state batteries used a lithium foil or other deposited-lithium anode, which reduces energy density.
* Long life: Because it eliminates the side reaction between the liquid electrolyte and the carbon in the anode of conventional lithium-ion cells, QuantumScape’s battery technology is designed to last hundreds of thousands of miles of driving. Alternative solid-state approaches with a lithium metal anode typically have not demonstrated the ability to work reliably at close to room temperatures (30 degrees Celsius) with zero excess lithium at high current densities (>3mAh/cm2) for more than a few hundred cycles, and result in a short-circuit or capacity loss before the life target is met. By contrast, today’s test results show that QuantumScape’s battery technology is capable of running for over 800 cycles with greater than 80% capacity retention.
* Low-temperature operation: QuantumScape’s solid-state separator is designed to operate at a wide range of temperatures, and it has been tested to -30 degrees Celsius, temperatures that render some other solid-state designs inoperable.
* Safety: QuantumScape’s solid-state separator is noncombustible and isolates the anode from the cathode even at very high temperatures — much higher than conventional organic separators used in lithium-ion batteries.
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Problemet var att QS förlorade mycket vid minusgrader även om det kanske fortfarande gav spänning ända ner till -30. Det var avsevärt sämre än Li-jon. Men det behöver kanske inte vara ett oöverkomligt problem. Nästan alla elbilar har väl redan uppvärmning av pack idag.spacecoin skrev:När "behövs" det ett genombrott? "640K ought to be enough for anybody" osvJordad skrev:Det är det här eftersläntrarna alltid hävdar. Vi kommer rampa först någon gång i framtiden när någon magisk teknologi har kommit men till dess kommer vi fortsätta sälja våra föråldrade förbränningsmotorer.Zalman3 skrev:Så när rätt teknik utkristalliserat sig, då gäller det att rampa upp volymerna.
Batteriteknologi är redan tillräckligt bra för att göra all markbunden transport eldriven. Det behövs inga magiska framtida genombrott för det. Däremot är det självklart intressant när ny teknologi sätts i produktion. Men innan verklig massproduktion är det mest en massa meningslösa förhoppningar som extremt sällan leder till något.
Senast jag kollade på QS kändes det som att deras teknologi diskvalificerades pga att den presterade för dåligt vid låga temperaturer. Har det blivit bättre?
V2G och full laddning på 15 min tycker jag vore trevligt även om det inte behövs. Solid state är ju inte direkt kall fusion. Det kommer. Frågan är från vem det kommer först bara.
QS har testat ned till -30 grader celsius, så jag tror inte att det är ett problem.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... dex991.htm
Hoppas det lyckas ta det i produktion.
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Ja, verkligen! Dom ligger före sitt eget schema med 3 månader i alla fall. Nyligen gjorde dom en 4-lagers cell, och vad jag förstår så blir det lättare nu, men det är ju långt kvar till att det sitter i en bil man kan köpa och till revenue för QS...Jordad skrev:Hoppas det lyckas ta det i produktion.
Jag kastade in 1-2% i QS på kul, på lång sikt. Hittills har det varit en mycket dålig affär eftersom Scorpion Capital började hård-blanka QS i april två dagar efter jag köpte eller så, och släppte en rapport där dom säger att QS är en scam. Det är inte omöjligt att dom har rätt, men jag tror och hoppas det inte är så.
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
The Limiting Factor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Bra video! QS är ett moonshot, och hör kanske inte hemma på börsen utan i riskkapitalet, som jag skrev ovan.
Det är exakt samma resonemang i videon om QS som jag har när det gäller Tesla och självkörning.
Man lovar saker från 2016 i syfte att ta in pengar (via FSD-försäljning och att hypa kursen, emittera aktier), och sedan när/om man kommer till marknaden med vad man lovat tio år senare så har världen flyttat sig.
Det är en hel del personer som förstår det resonemanget när man tittar på QS, men är helt oförstående till om man tar samma diskussion om Tesla och autonomi
Det är exakt samma resonemang i videon om QS som jag har när det gäller Tesla och självkörning.
Man lovar saker från 2016 i syfte att ta in pengar (via FSD-försäljning och att hypa kursen, emittera aktier), och sedan när/om man kommer till marknaden med vad man lovat tio år senare så har världen flyttat sig.
Det är en hel del personer som förstår det resonemanget när man tittar på QS, men är helt oförstående till om man tar samma diskussion om Tesla och autonomi
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Skillnaden är att Teslas FSD med stor sannolikhet kommer vara det som flyttat världen 10 år senare....spacecoin skrev:Bra video! QS är ett moonshot, och hör kanske inte hemma på börsen utan i riskkapitalet, som jag skrev ovan.
Det är exakt samma resonemang i videon om QS som jag har när det gäller Tesla och självkörning.
Man lovar saker från 2016 i syfte att ta in pengar (via FSD-försäljning och att hypa kursen, emittera aktier), och sedan när/om man kommer till marknaden med vad man lovat tio år senare så har världen flyttat sig.
Det är en hel del personer som förstår det resonemanget när man tittar på QS, men är helt oförstående till om man tar samma diskussion om Tesla och autonomi
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Inte som det ser ut nu. Jag tror min MX 2019 är på skroten innan den är självkörande.[JM] skrev:Skillnaden är att Teslas FSD med stor sannolikhet kommer vara det som flyttat världen 10 år senare....spacecoin skrev:Bra video! QS är ett moonshot, och hör kanske inte hemma på börsen utan i riskkapitalet, som jag skrev ovan.
Det är exakt samma resonemang i videon om QS som jag har när det gäller Tesla och självkörning.
Man lovar saker från 2016 i syfte att ta in pengar (via FSD-försäljning och att hypa kursen, emittera aktier), och sedan när/om man kommer till marknaden med vad man lovat tio år senare så har världen flyttat sig.
Det är en hel del personer som förstår det resonemanget när man tittar på QS, men är helt oförstående till om man tar samma diskussion om Tesla och autonomi
Re: Quantomscape Solid State 40% bättre än Tesla 4680?
Kanske läge att köra lite försiktigare under tiden?spacecoin skrev:Inte som det ser ut nu. Jag tror min MX 2019 är på skroten innan den är självkörande.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"