Tesla säljer dåligt i Frankrike och Tyskland av någon anledning. Antagligen därför priserna är lägre. Det är ju två stora marknader.Maw skrev:Man kan jämföra med id4 1st Max..
Ur mitt något svaga minne
Tyskland 59900 € minus bidrag
Sverige 615000 kr minus bidrag
Tar man hänsyn till momsen blir det ganska jämn prisbild mellan länderna.
Konstigt att det skiljer så mycket mer på Teslas bilar.
Det borde rimligtvis jämna ut sig med tiden.
Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Moderator: Redaktion
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
jag tror att Tesla har just börjat sänka europeiska priserna och ännu inte sverige.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Man har redan sänkt priserna på M3 LR och M3 P. Se info här på forumet i tråden "Prissänkning snart?"MelAmir skrev:jag tror att Tesla har just börjat sänka europeiska priserna och ännu inte sverige.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
Men finns väl ingen konkret information om att M3 SR+ kommer att sänkas i Sverige.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....hooked skrev:Inte något specifikt för Tesla
Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Några fälgar i bilens färg eller kontrastsömmar i 20 färger kommer ju aldrig att finnas som tillval på en Tesla så väljer man mellan en Model S och Taycan får man ju försöka bortse från alla tillval som erbjuds på Porschen.LeffeP skrev:Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....hooked skrev:Inte något specifikt för Tesla
Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Man får ju jämföra basbilar. Dom flesta av porsches tillbehör har ju som syfte att göra just ditt exemplar mer personligt. Är man inte intresserad av det spelar det väl ingen roll om det finns 1000 såna tillval?
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Självklart är det så, men Taycan som bas eller Tesla som bas, skillnad, ja....Fredrik j skrev:Några fälgar i bilens färg eller kontrastsömmar i 20 färger kommer ju aldrig att finnas som tillval på en Tesla så väljer man mellan en Model S och Taycan får man ju försöka bortse från alla tillval som erbjuds på Porschen.LeffeP skrev:Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....hooked skrev:Inte något specifikt för Tesla
Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Man får ju jämföra basbilar. Dom flesta av porsches tillbehör har ju som syfte att göra just ditt exemplar mer personligt. Är man inte intresserad av det spelar det väl ingen roll om det finns 1000 såna tillval?
Vad jag ville få fram är att ingen kommer köpa en Taycan för baspriset 980' medans folk faktiskt köper en Tesla för de priser man jämför med här.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Jag tror du har helt rätt när det gäller dom dyrare modellerna. Det finns nog få Turbo S med bara standardutrustning. På dom billigaste ser man faktiskt dom basutrustade bilarna som begagnade rätt ofta.LeffeP skrev:Självklart är det så, men Taycan som bas eller Tesla som bas, skillnad, ja....Fredrik j skrev:Några fälgar i bilens färg eller kontrastsömmar i 20 färger kommer ju aldrig att finnas som tillval på en Tesla så väljer man mellan en Model S och Taycan får man ju försöka bortse från alla tillval som erbjuds på Porschen.LeffeP skrev:Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....hooked skrev:Inte något specifikt för Tesla
Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Man får ju jämföra basbilar. Dom flesta av porsches tillbehör har ju som syfte att göra just ditt exemplar mer personligt. Är man inte intresserad av det spelar det väl ingen roll om det finns 1000 såna tillval?
Vad jag ville få fram är att ingen kommer köpa en Taycan för baspriset 980' medans folk faktiskt köper en Tesla för de priser man jämför med här.
Det är väl kunder som precis orkat upp till porsche prismässigt.
Det är klart, helt bas är det ju kanske inte. Då ingår ju ofta inte ens stolsvärme men det går ju att köpa en porsche för listpris och få med det där nödvändigaste.
Jag tror dom kommer sälja ett gäng Taycan 4 med nordicpaketet.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turboMelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...MelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Dessutom har de flesta av Porsches fossilbilar turbo, men bara ett fåtal har benämningen Turbo.MelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Porsche säljer nog snart fler bilar som heter turbo och inte har det, än bilar med turbo som också heter turbo.mikebike skrev:Dessutom har de flesta av Porsches fossilbilar turbo, men bara ett fåtal har benämningen Turbo.MelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Intressant att det enbart skiljer 1000 euro mellan Norge och Tyskland trots att Tyskland har 19% moms på bilen och Norge 0%Fredrik j skrev:Momsfri i Norge.MelAmir skrev:Jag har kollat teslas officiella från priser
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
Blir ju sjukt billigt att importera till Norge från Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Svenssons skrev:Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...MelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Kan du få de €3 000 i bidrag som är bortdraget i priset ovan då ifall du vill exportera till Norge och dra av tyska momsen? Pris i Tyskland utan bidrag och moms är €36 126.HelectriC skrev:Intressant att det enbart skiljer 1000 euro mellan Norge och Tyskland trots att Tyskland har 19% moms på bilen och Norge 0%Fredrik j skrev:Momsfri i Norge.MelAmir skrev:Jag har kollat teslas officiella från priser
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
Blir ju sjukt billigt att importera till Norge från Tyskland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Fast man väljer själv vad bilen ska heta, precis som hos Tesla. Inga problem för mig att göra så här:Tellus skrev:Svenssons skrev:Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...MelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Ok, jag förstod det som att priserna vi jämförde var utan bidrag. Då fattar jag.Svenssons skrev:Kan du få de €3 000 i bidrag som är bortdraget i priset ovan då ifall du vill exportera till Norge och dra av tyska momsen? Pris i Tyskland utan bidrag och moms är €36 126.HelectriC skrev:Intressant att det enbart skiljer 1000 euro mellan Norge och Tyskland trots att Tyskland har 19% moms på bilen och Norge 0%Fredrik j skrev:Momsfri i Norge.MelAmir skrev:Jag har kollat teslas officiella från priser
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
Blir ju sjukt billigt att importera till Norge från Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Det var just det jag syftade på. Tror inte One motor, one engine funkar lika bra marknadsföringsmässigt. Förändrar dock inte att det inte är "twin engine" i bilen.HelectriC skrev:Fast man väljer själv vad bilen ska heta, precis som hos Tesla. Inga problem för mig att göra så här:Tellus skrev:Svenssons skrev:Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...MelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Det är väl Volvos definition av 1 fossilmotor + 1 elmotor. Kunde kanske kallat det ”twin motor” för att få det helt rätt.Svenssons skrev:Det var just det jag syftade på. Tror inte One motor, one engine funkar lika bra marknadsföringsmässigt. Förändrar dock inte att det inte är "twin engine" i bilen.HelectriC skrev:Fast man väljer själv vad bilen ska heta, precis som hos Tesla. Inga problem för mig att göra så här:Tellus skrev:Svenssons skrev:Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...MelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Just i Tyskland funkar det så att de bakar in bidraget i priset som biltillverkaren presenterar. Därför kan det se billigare ut än vad det egentligen är.HelectriC skrev:Ok, jag förstod det som att priserna vi jämförde var utan bidrag. Då fattar jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Ja, det har dom.mastodontfilmsmats skrev:Har de nya SR+ från USA värmepump?
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Det finns ju elbilar med Supercharger också.LeffeP skrev:Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turboMelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Är inte Superchargers för elbilar externa saker? Sitter väl ingen Supercharger i någon elbil ännu.mati skrev:Det finns ju elbilar med Supercharger också.LeffeP skrev:Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turboMelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Hrm nu dök det ju upp en cool idé ju, Teslas lastbil borde ha kapacitet nog för att agera SuperchargerSvenssons skrev:Är inte Superchargers för elbilar externa saker? Sitter väl ingen Supercharger i någon elbil ännu.mati skrev:Det finns ju elbilar med Supercharger också.LeffeP skrev:Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turboMelAmir skrev:En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Snacka om mobil laddstation! Hur många laddningar skulle den kunna leverera och fortfarande själv ta sig
säg 10 mil (tom dvs ingen annan last) för att åka och fylla upp? 10-12 fulladdningar? (Hehe kul ord just här)
Säg ett grymt event på något udda ställe tex Tesla Plaid+ på Paris - Dakar tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19