Elbilar för 4 år sedan
Moderator: Redaktion
Elbilar för 4 år sedan
Hej, jag fick just ett mail angående laddplatserna här på jobbet och där skriver man att för 4 år sedan hade en typisk elbil 25 kWh batteri, Tesla undantaget. Jag måste erkänna att jag har dålig koll men det känns fel och jag vet att många här har koll, så vad fanns det för batterier i elbilarna för 4 år sedan?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elbilar för 4 år sedan
Varför skulle man undanta Tesla?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lite pyssel, men kollar du år 2016 och 2017 hittar du ett gäng testade elbilar.
Typisk elbil 25 kWh? Stämmer nog hyggligt. 18.7, 22, 24, 27, 28, 33 kWh
http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... enault-zoe
Typisk elbil 25 kWh? Stämmer nog hyggligt. 18.7, 22, 24, 27, 28, 33 kWh
http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... enault-zoe
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Jo, det är ju extremt märkligt. Speciellt som de var en av de två enda stora tillverkarna av elbilar på den tiden (Nissan den andra).mikebike skrev:Varför skulle man undanta Tesla?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Renault hade väl också en hygglig del av marknaden på den tiden också?martinot skrev:Jo, det är ju extremt märkligt. Speciellt som de var en av de två enda stora tillverkarna av elbilar på den tiden (Nissan den andra).mikebike skrev:Varför skulle man undanta Tesla?
Chevrolet Bolt fanns ju också från hösten 2016 och hade 60 kwh men den såldes kanske inte i Sverige?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag tolkar det som att man säger att de flesta elbilar för 4 år sen hade 25kWh medan Tesla hade ju inte det, dom var ju i en annan liga helt enkelt.
Ioniq 5 FE AWD
Precis. Man vill beskriva hur elbilen har utvecklats på 4år. Om man räknar in Tesla blir bilden att elbilen totalt sett har utvecklats mindre samma tid.MrRun skrev:Jag tolkar det som att man säger att de flesta elbilar för 4 år sen hade 25kWh medan Tesla hade ju inte det, dom var ju i en annan liga helt enkelt.
Det som dög för fyra år sedan duger inte idag.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tesla har ju utvecklats baklänges:
Mest sålda Model S för några år sedan hade 85 kWh batterier - dagens Model 3 har bara 75
Mest sålda Model S för några år sedan hade 85 kWh batterier - dagens Model 3 har bara 75

Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Han kan ju inte välja och vraka godtyckligt som han vill med statistiken. Isf. kan man ju påstå precis vad som helst. Helt meningslöst då. Självklart så skall Tesla med 85kWh med.Pontus skrev:Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
50 kW är *inte* snabbladdning oavsett. Skulle som bäst kunna sträcka mig till att kalla det "semi-snabb" (om man vill vara riktigt snäll).
Sedan är sådana begrepp, och även skyltar, rätt meningslösa. Vill de ha ett enkelt budskap som alla förstår och som stämmer; skriv "50 kW DC" eller liknande på skylten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
-
Du tänker nog lite fel nu Martinot, påståendet är helt korrekt och det handlar inte om att trixa med statistiken. Då de flesta elbilarna hade ca 25 kWh på den tiden kan man absolut skriva som det var skrivet. Det är mycket mera informativt än att skriva typ att "elbilarna i medeltal hade en batteristorlek på 38.7 kWh" - när de fakto elbilarna var grupperade i två grupper, en med ca 25 kWh och en med ca 85 kWh.
Nissan Leaf 2014
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Har ni en 50 kW laddare på jobbet? Det borde väl vara ganska ovanligt?Pontus skrev:Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag menat att det är helt korkat att ange hur lång tid det tar att ladda en bils batteribank full. Alla bilar har ju helt olika storlek på batteribankerna, och ser inte att det någonsin kommer bli någon enda standard/storlek (och hade också varit dåligt). Bättre att skriva max effekt som laddplatsen kan ge. Allt annat är missriktad information och feltänk.granlundii skrev:Du tänker nog lite fel nu Martinot, påståendet är helt korrekt och det handlar inte om att trixa med statistiken. Då de flesta elbilarna hade ca 25 kWh på den tiden kan man absolut skriva som det var skrivet. Det är mycket mera informativt än att skriva typ att "elbilarna i medeltal hade en batteristorlek på 38.7 kWh" - när de fakto elbilarna var grupperade i två grupper, en med ca 25 kWh och en med ca 85 kWh.
Skriver bensinmackar också ut vad det kostar att fylla en bensintank (baserat på hur stor de anser att en tank är)?
Folk lyckas ändå räkna ut vad det ungefär kommer att kosta att fylla deras tank.
På samma sätt så kan folk räkna ut och få en överslagskänsla för hur snabbt de kommer ladda sin batteribank om de bara får reda på laddeffekten (det tycker jag däremot är sympatiskt att skylta tydligt).

Med 50kW laddare och 25 kWh batteripack i snitt undantaget Tesla skulle mindre än hälften av bilarna kunna ladda 0-100% på 30 minuter undantaget Tesla. Dels får man ju inte ut mer än max ca 48kW från en 50kW-laddare och det kan vara än lägre beroende på spänningen för batteripacken. Sedan avtar laddhastigheten är man börjar närma sig 100% för alla bilar.Pontus skrev:Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Är det en laddare på 50kW är det troligen en kombinerad för växelström upp till kanske 44kW+CCS+CHAdeMO. För den som laddar på växelström kommer man troligen bara få 5 kWh på en halvtimme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men på en halvtimme fick de flesta en rejäl påfyllning? Med leafen har jag utnyttjat en 50 kW för att snabbt fylla upp tillräckligt för att få 5-6 mil extra.Svenssons skrev:Med 50kW laddare och 25 kWh batteripack i snitt undantaget Tesla skulle mindre än hälften av bilarna kunna ladda 0-100% på 30 minuter undantaget Tesla. Dels får man ju inte ut mer än max ca 48kW från en 50kW-laddare och det kan vara än lägre beroende på spänningen för batteripacken. Sedan avtar laddhastigheten är man börjar närma sig 100% för alla bilar.Pontus skrev:Anledningen var att han ville försvara vad som står på deras skylt där det står snabbladdning 10-30 min. Samtidigt som laddaren har 50 kW effekt.
Är det en laddare på 50kW är det troligen en kombinerad för växelström upp till kanske 44kW+CCS+CHAdeMO. För den som laddar på växelström kommer man troligen bara få 5 kWh på en halvtimme.
En 50 kW är ju inget man ska parkera hela arbetsdagen vid. Bättre om flera kan utnyttja den. Men kanske höja gränsen från 30 min något idag.
Elbilist sedan 2014