d3marcus skrev:Var i samma situation som dig för ett halvår sedan och mitt val blev en begagnad MS (facelift). Jag hade kört båda modellerna innan jag fattade mitt beslut.
För- och nackdelar med beggad MS:
+ Redan förlorat 500k i värde.
+ Avgjort snyggare.
+ Bättre komfort.
+ Bättre UX med instrumentering bakom ratten. Tycker även vertikal skärm är bättre än horisontell för navigering.
+ Mindre buller.
+ Stooooort bagageutrymme.
+ Möjlighet till fri SuC och premium connectivity.
+ Köper du en med AP1 får du fungerande regnsensor, helljusautomatik och slipper spökbromsningar.
- Tveksam kvalitet och dyra reparationer (varselljus, handtag, etc.)
- Galet dyr att försäkra.
- Inte så smidig i stan.
- Dålig laddkurva.
- Väldigt lågt baksäte för vuxna.
För och nackdelar med M3:
+ Effektivare.
+ Bättre laddkurva.
+ Möjlighet till dragkrok.
+ Aningen högre kvalitet.
+ Styvare chassi.
+ Mer direkt styrning.
+ Garanti.
- Vacker är den inte.
- För liten för en stor familj.
- Svennigaste/vanligaste elbilen i Sverige.
- Interiören upplevs billig.
- Högt vägljud.
- Ingen höjdare att inte ha instrumentkluster bakom ratten. Svårt att upptäcka antisladdindikering exempelvis.
Minustecknen ovan för 3:an som jag upplever dem, förutom att jag tycker 3:an är rolig att köra, lite gokart-känsla:
Utseende kan man alltid diskutera, en del tycker vissa BMW-modeller är snygga, jag tycker de är fula. Skönhet ligger i betraktarens ögon.
Den absolut vanligaste elbilen i området där jag bor (Malmö och området söder därom) är Teslas S-modell, så om man ska benämna någon svennig så är det den.
Upplever inte interiören som billig, jämför med andra elbilar i samma prisklass, många känns betydligt billigare, mycket sköna stolar t ex.
Vägljudet är mycket beroende av underlaget, relativt högt på grov asfalt, mycket lågt på finare asfalt, typ danska eller franska motorvägar.
Att ha instrumentet vid sidan vänjer man sig snabbt vid, antisladdindikering, ska det behövas? Vid risk för sladd känner man det i bilen direkt utan att se någon indikering.