Håller med. Skulle aldrig få för mig att köpa någon bil utan backkamera. Räcker ju med att man en enda gång varit nära att backa in i något så har man igen den kostnaden.
Däremot så är det skit (återigen som mugghållare, och sätesvärme på den Nordiska marknaden) att det inte är standard.
OBS: För att förekomma "märkeskrigare" som opponerar sig; detta är ingen invändning riktat mot Audi, utan gäller oavsett varumärke/logga på bilen (är precis lika dåligt att Tesla inte har sätesvärme i baksätet på deras billigaste M3-variant).
Backkamera är dessutom, för oss som har katt och grannar som har hund, en säkerhetsfråga när man backar med bilen på parkeringen hemma. Samma sak vid butiker där man kan missa hundar och barn lättare utan backkamera.
Personligen kan jag tycka att det borde vara lagkrav med backkamera på samtliga bilar inom EU (tror Japan redan har lagstiftat om det), men fram tills dess så borde alla tillverkare som marknadsför och prioriterar säkerhet se till att det ingår i basutrustningen.
Att det inte är standard på premiumbilar som kostar runt 1 miljon (+/- 350 papp), är ju däremot ett skämt.
Håller helt med ang. basfunktioner som jag tidigare skrivit i tråden. Är de standard på bilar för 300-400k så borde de definitivt vara det i miljonbilar också. Det finns ju så mycket annat Audi mfl kan ta betalt för som faktiskt är mervärden relativt "enklare" bilar.
Sätesvärme i baksätet är dock faktiskt inget problem för just mig i praktiken. Sitter alla barn i barnstolar så gör de varken till eller från
Jag kände mig tvungen att lägga till backkameran trots allt. Får helt enkelt stå ut med att betala hela värdet på den.
Backkamera eller omgivningskamera, ingetdera är standard. Cockpit+ ger bara en extra vy i displayen. Ingen dragkrok? Matrix Led men det kan du ju aktivera billigare efteråt. Apple carplay/android auto är inte standard heller vad jag vet.
Mmm upptäckte det där med backkamera. Det är verkligen krav på en stor bil i den här prisklassen imo! Konstigt att det inte finns med i paketet.
Android Auto verkar vara "trådad" vilket känns segt, men kanske får lägga till det ändå.
Drag har vi på Xen och när man inte har nytta av andrahandsvärdet så blir det pass där
Mycket bra input, tack!
Akustikglas är väldigt trevligt att ha och åka med men gör det svårare för räddningstjänsten att krossa rutorna och ta sig in i bilen om det behövs vid t.ex olycka. Svår avvägning. Parkeringssensorer skulle vara ett måste för mig. Backkamera skulle jag klara mig utan men det kanske hänger ihop, har inte koll. Och är ju väldigt individuellt.
Då har man beställt en 55:a! Landar på 3800 inkl halva momsen (företag) med nya miljöbonusen.
Proline med andra fälgar som enda tillvalet.
Försäkring tillkommer, Audi ville ha 1200kr för det men har fått 1000kr från TH.
Någon annan som fått ett bättre pris på försäkring i Stockholm?
Leverans i Augusti känns väl sådär men men kan alltid hoppas på att det går snabbare...
Finns det möjlighet att följa produktionen genom app eller liknande?
Gällande Audi charging services , kan man välja när den ska dra igång? Tänker att man aktiverar den när man ska åka på flera långresor en sommar.
Annars kommer jag till 90% ladda hemma så känns rätt så onödigt för min del.
Vad landar förmånsvärdet på?
Stämmer 6826:- som jag får fram?
Ja nästan, 6869:- blev det i min offert. En no brainer med tanke på att den blir knappt 1000 kr/mån (bolagspengar) + förmånsvärde dyrare än min 10 år gamla BMW. Räknat på att BMWn är helt felfri dom 2 åren...
Ah kanske för att du ändrade fälgar. Till större antar jag?
Det var en dyr 10 år gammal BMW det eller kanske inte iofs.
Har du räknat fram vad vad kostnaden blir totalt för företaget respektive dig privat? Är lite nyfiken. Lägsta möjliga kostnaden borde bli 2473kr privat kostnad för förmånen förutsatt att man antingen gör nettolöneavdrag eller betalar in förmånsbeloppet till företaget om man kan ta ut pengarna som utdelning från företaget sen (får/kan man det?). Plus 4800 i månadskostnad för företaget med försäkringen vilket motsvarar ca 2400 "kostnad" i privata pengar om man hade tagit ut pengarna som lön, eller 3072kr som privat "kostnad" om man hade kunnat ta ut pengarna som utdelning istället. Tänker jag ungefär rätt? Dvs total kostnad 4873kr om man inte kan ta pengarna som utdelning eller 5545 om man hade kunnat ta ut pengarna som bilen kostar företaget som utdelning istället? Alla summor inkl försäkring på bilen för ca en tusenlapp/mån. Räknar jag rätt?
Bara att betala 1000 kr/mån i försäkringen privat (född 92 bor i Sthlm) på en 10 år gammal bil som kostar 170 000:- är inte hållbart. Sen har vi värdeminskning osv.
Precis, du kan öka ditt utrymme för utdelning genom nettolöneavdrag på förmånen. Ser rätt ut
Har två grannar i närområdet som kör E-Tron nu. Kul att den börjar bli lite vanlig, åtminstone här i Stockholmstrakten!
Det finns bådadera. Min granne har bytt sin e-tron mot en rätt gammal fossilbil. Det fanns ytterligare en e-tron hos ett företag här i Götene samhälle, men den har jag inte heller sett på evigheter. Misstänker att den är borta den också.
Vi hade som mest 6 elbilar i grannskapet (en håla på ~100 hushåll). Nu är det bara 3 kvar såvitt jag vet. Två av dem är mina.
Här i byn (ca 2500 invånare) tycker jag det blir vanligare och vanligare. Har sett Model S, Model 3, E-Tron, e-Golf, Kona, E-Niro, i3... Våra närmsta grannar har skaffat en Hyundai Kona och lite längre bort har de en i3S. Grannarna mitt emot har en Kia hybrid och har en laddbox uppsatt iaf.
Det här är verkligen inget område med burgen medelklass som martinot heller utan mest lärare, poliser, sjuksköterskor osv.
Liknande här men bara en Model 3 i närområdet. Två E-Tron. En i3. Flera ID3 (3+ st). Någon Kona eller två.
Då har man beställt en 55:a! Landar på 3800 inkl halva momsen (företag) med nya miljöbonusen.
Proline med andra fälgar som enda tillvalet.
Försäkring tillkommer, Audi ville ha 1200kr för det men har fått 1000kr från TH.
Någon annan som fått ett bättre pris på försäkring i Stockholm?
Leverans i Augusti känns väl sådär men men kan alltid hoppas på att det går snabbare...
Finns det möjlighet att följa produktionen genom app eller liknande?
Gällande Audi charging services , kan man välja när den ska dra igång? Tänker att man aktiverar den när man ska åka på flera långresor en sommar.
Annars kommer jag till 90% ladda hemma så känns rätt så onödigt för min del.
Vad landar förmånsvärdet på?
Stämmer 6826:- som jag får fram?
Ja nästan, 6869:- blev det i min offert. En no brainer med tanke på att den blir knappt 1000 kr/mån (bolagspengar) + förmånsvärde dyrare än min 10 år gamla BMW. Räknat på att BMWn är helt felfri dom 2 åren...
Har du räknat fram vad vad kostnaden blir totalt för företaget respektive dig privat? Är lite nyfiken. Lägsta möjliga kostnaden borde bli 2473kr privat kostnad för förmånen förutsatt att man antingen gör nettolöneavdrag eller betalar in förmånsbeloppet till företaget om man kan ta ut pengarna som utdelning från företaget sen (får/kan man det?). Plus 4800 i månadskostnad för företaget med försäkringen vilket motsvarar ca 2400 "kostnad" i privata pengar om man hade tagit ut pengarna som lön, eller 3072kr som privat "kostnad" om man hade kunnat ta ut pengarna som utdelning istället. Tänker jag ungefär rätt? Dvs total kostnad 4873kr om man inte kan ta pengarna som utdelning eller 5545 om man hade kunnat ta ut pengarna som bilen kostar företaget som utdelning istället? Alla summor inkl försäkring på bilen för ca en tusenlapp/mån. Räknar jag rätt?
Bara att betala 1000 kr/mån i försäkringen privat (född 92 bor i Sthlm) på en 10 år gammal bil som kostar 170 000:- är inte hållbart. Sen har vi värdeminskning osv.
Precis, du kan öka ditt utrymme för utdelning genom nettolöneavdrag på förmånen. Ser rätt ut
Betalade 800kr/mån för en tidigare Volvo V60 värd runt 200k. Tyckte det var billigt
Några år äldre också i Stockholmsområdet
Håller med. Skulle aldrig få för mig att köpa någon bil utan backkamera. Räcker ju med att man en enda gång varit nära att backa in i något så har man igen den kostnaden.
Däremot så är det skit (återigen som mugghållare, och sätesvärme på den Nordiska marknaden) att det inte är standard.
OBS: För att förekomma "märkeskrigare" som opponerar sig; detta är ingen invändning riktad mot Audi, utan gäller oavsett varumärke/logga på bilen (är precis lika dåligt att Tesla inte har sätesvärme i baksätet på deras billigaste M3-variant).
Backkamera är dessutom, för oss som har katt och grannar som har hund, en säkerhetsfråga när man backar med bilen på parkeringen hemma. Samma sak vid butiker där man kan missa hundar och småbarn lättare utan backkamera.
Personligen kan jag tycka att det borde vara lagkrav med backkamera på samtliga bilar inom EU (tror Japan redan har lagstiftat om det), men fram tills dess så borde alla tillverkare som marknadsför och prioriterar säkerhet se till att det ingår i basutrustningen.
Att det inte är standard på premiumbilar som kostar runt 1 miljon (+/- 350 papp), är ju däremot ett skämt.
Håller med till 100 att det är ett skämt att sånt inte ingår. Är väl bara en tidsfråga innan det blir lag på det. Har dock aldrig haft backkamera på någon av mina bilar, klarat mig jättebra hittills *knackar i trä* "Parkeringshjälp plus med omgivningsindikering" som finns specat hos mig låter tillräckligt bra för min del, vad det nu innebär...
Betalade 800kr/mån för en tidigare Volvo V60 värd runt 200k. Tyckte det var billigt
Några år äldre också i Stockholmsområdet
Jo skulle inte klaga om jag inte insåg att jag för samma pris kan försäkra en bil för 1 milj. med bolagspengar
Backkamera eller omgivningskamera, ingetdera är standard. Cockpit+ ger bara en extra vy i displayen. Ingen dragkrok? Matrix Led men det kan du ju aktivera billigare efteråt. Apple carplay/android auto är inte standard heller vad jag vet.
Mmm upptäckte det där med backkamera. Det är verkligen krav på en stor bil i den här prisklassen imo! Konstigt att det inte finns med i paketet.
Android Auto verkar vara "trådad" vilket känns segt, men kanske får lägga till det ändå.
Drag har vi på Xen och när man inte har nytta av andrahandsvärdet så blir det pass där
Mycket bra input, tack!
Akustikglas är väldigt trevligt att ha och åka med men gör det svårare för räddningstjänsten att krossa rutorna och ta sig in i bilen om det behövs vid t.ex olycka. Svår avvägning. Parkeringssensorer skulle vara ett måste för mig. Backkamera skulle jag klara mig utan men det kanske hänger ihop, har inte koll. Och är ju väldigt individuellt.
Akustikglas var faktiskt det som gjorde mest ont att offra för mig. Jag la till backkameran trots att jag tycker man betalar helt galna pengar för den, orkar inte göra detsamma med akustikglas. Men hade jag köpt bilen hade utrustningslistan verkligen sett helt annorlunda ut...
Tack alla för bra input och extra tack till Kadde, utan dig hade det inte blivit affär.
Grattis!
Vad blev det för deal?
Tack!
Operationell leasing, 24 månader, 1000 mil per år.
Drygt 3800:- ex moms (efter bonus) utan insats och inklusive service.
Ganska galet tycker jag att man för ca 100.000:- i totalkostnad (inkl försäkring, men exkl el) får bruka en bil med listpris på nästan 1 miljon under två år.
Tack alla för bra input och extra tack till Kadde, utan dig hade det inte blivit affär.
Grattis!
Vad blev det för deal?
Tack!
Ganska galet tycker jag att man för ca 100.000:- i totalkostnad (inkl försäkring, men exkl el) får bruka en bil med listpris på nästan 1 miljon under två år.
Jo, men tyvärr är väl förmånsvärdet högre än det så hade varit bättre med privatleasing. Eller tänker jag fel?
Grattis!
Vad blev det för deal?
Tack!
Jo, men tyvärr är väl förmånsvärdet högre än det så hade varit bättre med privatleasing. Eller tänker jag fel?
Tror han räknar in kostnaden för förmånsvärde i de 100.000 (men kan ha fel)
Totalkostnad på 4873kr/mån i 24 mån inkl kostnad för förmånsvärde och försäkring i 24 mån = 116.952kr för att vara exakt.
Totalkostnad på 4873kr/mån i 24 mån inkl kostnad för förmånsvärde och försäkring i 24 mån = 116.952kr för att vara exakt.
Jag uppfattade 4873:- som leasingkostnaden. Om man kör nettolöneavdrag så får man en negativ skatteeffekt om förmånsvärdet är högre än leasingavgiften. Vi får avvakta "facit" som kommer när Legato svarar.
Jag uppfattade 4873:- som leasingkostnaden. Om man kör nettolöneavdrag så får man en negativ skatteeffekt om förmånsvärdet är högre än leasingavgiften. Vi får avvakta "facit" som kommer när Legato svarar.
Aha det där har jag inte koll på. Hur funkar den negativa skatteeffekten?
Om exempelvis förmånsvärdet är 7000:-/mån så får företaget betala skatt och sociala avgifter för 7000:- om man ska kunna göra nettolöneavdrag. Om leasingavgiften då är t ex 5000:-/mån så gör företaget en "vinst" från dig som privatperson på 2000:-/mån. Antar att man då betalar mer skatt än om man haft den på privatleasing.
Fast det finns kanske andra sätt att lägga upp det på så att det inte blir så.
Om exempelvis förmånsvärdet är 7000:-/mån så får företaget betala skatt och sociala avgifter för 7000:- om man ska kunna göra nettolöneavdrag. Om leasingavgiften då är t ex 5000:-/mån så gör företaget en "vinst" från dig som privatperson på 2000:-/mån. Antar att man då betalar mer skatt än om man haft den på privatleasing.
Fast det finns kanske andra sätt att lägga upp det på så att det inte blir så.
Okej. Men om man betalar in förmånsvärdet privat till företaget så bör man iaf slippa sociala avgifterna och bara straffas med bolagsskatten på runt 20% av den överskjutande summan över leasingavgiften.
Edit: vid nettolöneavdrag slipper man väl också de sociala avgifterna? Eller minns jag fel?
Och kan man inte täcka detta överskott med att ta bilens övriga kostnader på företaget så som försäkring, skatt, reservdelar/däck osv?
Kanske har glidit ifrån trådens ämne lite men ändå relevant tycker jag då E-Tron oftast har lägre företagsleasingavgift än förmånsvärde. Och totalkostnaden än intressant att se.