Audi ska bygga snabbladdare

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Audi ska bygga snabbladdare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Eftersom Tesla klarar av att dra 135 kW genom en kontakt som är fysiskt identisk med en Mennekes så har jag lite svårt att förstå vad CCS-standarden och extrapinnarna för DC-laddning tillför i dagsläget. Klart, ska man upp i 350 kW kanske de behövs.
Kontroll och makt över standarden...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Surfaren skrev:
HelectriC skrev:
artikeln refererar dock till flera tillverkare och att dom behöver bli överrens. samtidigt säger Audi att dom inte har några planer om att bli en energileverantör, dvs dom har inga planer på att köra detta själva.
Då får jag ta på mig dumstruten, kan hända att jag glömde läsa artikeln... :roll:
no offense, för en gångs skull så läste jag artikeln det refereras till, så just denna gång kunde jag vara mallig 8-)
Skulle man läsa artikeln?
Brukar inte jag göra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Att bygga ett komplett nätverk av laddare är en baggis för ett företag i den här storleken, om de vill. Det handlarförst och främst om politikoch strategi inte om vad som är tekniskt möjligt. Det verkar som om de fortfarande inte vill bygga något utan tycker att någon annan ska göra det åt dem. Så... frågan är kommer de ha råd att bygga ett nätverk när de inser att de måste ha ett?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

350kW = ca 450 hästar ! Finns alla förutsättningar för en riktig burn-out :D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Eftersom Tesla klarar av att dra 135 kW genom en kontakt som är fysiskt identisk med en Mennekes så har jag lite svårt att förstå vad CCS-standarden och extrapinnarna för DC-laddning tillför i dagsläget. Klart, ska man upp i 350 kW kanske de behövs.

Men själva kontaktdon på teslas supercharger känns grövre än en standard mannekes typ 2
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Hittade den här skylten på en mack på Autobahn. Någon som vet mer?
ccs.jpg
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det står att mer information går att finna på https://www.uez.de/. Vad gäller laddtiderna är dessa i högsta grad beroende av bilmärke och modell. Laddtiden är ju beroende av hur stort batteriet är på samt vilken effekt som batteriepacket kan laddas med. BMW i3 verkar vara bilen de använder som mall. Kan inte hitta något om 150 kW och 50 kW är CCS och Chademo vilket antagligen är toppeffekten vilket i realiteten blir 40-45 kW som max.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Ahhh... Jag tolkade det som 150 kW per handtag i någon ny skum tysk standard. Men nu förstår jag att det 150 kW på hela anläggningen, dvs 3x50 kW Chademo.

Tack!
phasebox.se
P85D
Hok

Inlägg av Hok »

Direktlänk till informationen om laddstationer
https://www.uez.de/UeZ-Ladestationen.html
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det står ju faktiskt att man ska kunna ladda på 10 minuter med 150 kW (vilket ju inte går om det är 3x50 kW som avses), och så står det "vorrüstung" vilket betyder typ förutrustad. Så jag tolkar det absolut som att stationen är förutrustad för att i framtiden kunna ladda en bil med 150 kW.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Stationen är förberedd för 150 kW, vilket kan betyda allt ifrån att laddhårdvaran faktiskt redan klarar det till att de har lämnat plats i skåpen för en framtida utbyggnad.

CCS standarden håller på att uppdateras till högre laddeffekt, det är väl det stationen på något sätt är förberedd för.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Att de planerar åtminstone tre laddare per site är ju ett framsteg.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

En intressant idé skulle ju vara om de har blivit inspirerade av Tesla Superchargers och kopplat så att antingen kan tre bilar laddas med 50 kW var, eller en bil med 150 kW. Dvs att den bilen får alla tre laddares kräm på en gång.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Det finns väl en supercharger i Gramschatzer Wald?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Ja, det finns det. Det var vid ett laddstopp som jag hittade skylten.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Gillar det här uttalandet. Känns som en antydan att en del på Audi ser en förändring komma.
Ganska starkt formulerat:

http://electrek.co/2015/11/19/the-elect ... f-america/
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

pegs skrev:
Gillar det här uttalandet. Känns som en antydan att en del på Audi ser en förändring komma.
Ganska starkt formulerat:

http://electrek.co/2015/11/19/the-elect ... f-america/
Först skriver de på Twitter att den ska komma ut i USA och dagen efter följande:

"Laser matrix OLED lights. Integrated solar cells. Wireless charging. The future is now."

*Laser lights är vad jag förstår det som olagligt i USA för tillfället.
*Solceller på en bil är bara en säljgimmick och har egentligen ingen verklig nytta.
*Trådlös laddning är tyvärr väldigt ineffektivt om än rätt smidigt om man får till fungerande sådan. Misstänker dock att det kan vara svårt att få till parkeringen så att laddningen fungerar över huvud taget. Även detta är mycket säljsnack, kan locka kunder men fungerar inte praktiskt särskilt bra.
*Positivt att de dock har lärt sig att framtiden är nu och att det oundvikligt är elbilar som gäller. Ser fram emot framtida verkliga elbilar från Audi och inte bara koncept och säljsnack.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

http://www.autoblog.com/2015/11/27/audi ... -sell-evs/

Verkar som att man även funderar på lite andra försäljningsmetoder, eventuellt då liknande Teslas.
I think the charging network, at least from a public relations point of view, is quite strong and that's definitely added to the message." So many automakers want to have that, "Tesla fighter," as we've heard over and over recently, but Keogh hinted that Audi could do a better job than Tesla is doing today
Ser ut som att de förstår att laddnätverket är en viktig del, även om han antyder att det kanske har mest med PR att göra. Det tror jag knappast Tesla ägarna håller med om.
"I think they've done a good job of looking at the full package. I think we have some resources and the network and everything else that we can put a fuller package together."
"Fuller package", intressant. De har förstås redan butiker, service så då är det väl bara att börja bygga snabbladdare. Men VW koncernen har kanske andra utgifter för tillfället, siffrorna varierar lite , en totalkostnad på 30 miljarder dollar upp till 87 miljarder dollar. Vet inte om någon av dessa är rimliga men det kommer definitivt inte att bli billigt. VW har satt undan ~60 miljarder SEK för detta och det är inte så många som tror att det kommer att räcka. Speciellt om man räknar med aktiekurs, rykte, försäljningsminskning osv. Men jag är snäll och räknar med 100 miljarder. Vad kostar en Tesla snabbladdningsstation, 1.2 miljoner ? Såg 2.5 miljoner om man tar med solceller. Man får 40 000 snabbladdningsstationer med solceller för 100 miljarder. Även om vi endast tar summan VW har satt undan för "Dieselgate" så får man 24000 stationer, Tesla har i dagsläget byggt 557 snabbladdningsstationer.

Man förstår rätt snabbt att det handlar mest om vilja..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar