https://www.mynewsdesk.com/se/bee/press ... ge-3071432Statkraft och Bee går samman för Mer elbilsladdning i Sverige
Statkraft fortsätter att investera i elbilsladdning och ingår partnerskap med de regionala energibolagen som idag äger Bee Charging Solutions AB. Bee kommer att vara en del av företagets engagemang för elbilsladdning i Europa under varumärket Mer.
Statkraft förvärvar genom en nyemission 51% av Bee, medan Öresundskraft, Jämtkraft och Tekniska verken i Linköping behåller 49%.
Tillsammans med Statkrafts svenska laddverksamhet Grön Kontakt AB kommer Bee Charging Solutions nu bilda det nya bolaget Mer Sweden AB.
Det sammanslagna bolaget kommer att ledas av VD:n för Bee, Fredrik Nordin och kommer att ingå i Statkrafts portfölj av laddbolag i Norge, Tyskland och Storbritannien.
För att leda gruppen av laddbolag inom Statkraft har Kristoffer Thoner nyligen anställts.
- Jag ser fram emot att ta mig an uppgiften och tillsammans med resten av organisationen, samt våra nya kollegor på Bee, skapa det bästa och mest kundorienterade företaget inom elbilsladdning i Europa; säger ny koncernchef och verkställande direktör för Mer, Kristoffer Thoner.
Statkraft har en tydlig ambition att växa på den europeiska marknaden för elbilsladdning. Sammanslagningen med Bee är en del i detta initiativ och kommer att göra Mer till en av de största aktörerna på den svenska marknaden redan idag. Samtidigt rustas företaget till att ta del av den förestående elbilsboomen i Sverige. Idag finns det ca. 200 000 laddbara personbilar och prognosen är att beståndet kommer växa kraftigt de kommande åren. Utvecklingen innebär stor efterfrågan för publika snabb- och ultrasnabba laddmöjligheter samt smarta laddlösningar för arbetsplatser och bostäder.
- Partnerskapet är ett drömscenario för oss. Det stärker vår marknadsledande position och innebär ett stort steg framåt i ambitionen att göra det lätt att köra elbil. Vi kommer även erbjuda våra kunder och partners möjligheten att elektrifiera över nationsgränser och ser med tillförsikt fram emot att fortsätta utveckla den bästa kundupplevelsen för elbilsladdning, nu som en del av Mer’s europeiska organisation; säger Fredrik Nordin, ny VD på Mer Sweden AB.
- Kombinationen av Statkrafts ambitioner och unika kompetens från Europas ledande elbilsland tillsammans med Bee’s position på den svenska marknaden skapar en stabil plattform för tillväxt och förutsättningarna för att vara den mest relevanta laddaktören; säger Erik Brandsma, ordförande för Bee Charging Solutions.
Bee är en av Sveriges ledande aktörer för elbilsladdning och driver omställningen till e-mobilitet genom att erbjuda sömlösa laddlösningar för privatpersoner, företag, fastighetsägare och kommunala aktörer. Bee driver även ett av Sveriges största publika laddnätverk med drygt 2 000 laddpunkter. Det svenska laddbolaget bildades 2015 och har sitt huvudkontor i Helsingborg.
Mer är ett europeiskt företag som består av flera laddbolag i Norge, Sverige Tyskland och Storbritannien och ägs av Statkraft. Även om Mer grundades 2020, omfattar företaget ett brett utbud av lång erfarenhet inom elektrisk mobilitet.
Statkraft är ett ledande företag inom vattenkraft internationellt, Europas största leverantör av förnybar energi och Sveriges fjärde största elproducent. Koncernen producerar vattenkraft, vindkraft, solkraft, gaskraft och levererar fjärrvärme. Statkraft är ett globalt företag inom energihandel. Statkraft har 4000 anställda i 17 länder.
MER(Grön kontakt) går samman med BEE. Blir Mer Sweden AB
Moderator: Redaktion
MER(Grön kontakt) går samman med BEE. Blir Mer Sweden AB
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MER(Grön kontakt) går samman med BEE. Blir Mer Sweden AB
Då blir det minut- + kwh-pris och inget fastprisavtal hos Bee då, det var ju tråkigt. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Isf blir det tack och hej för mig iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Grönn kontakt i Norge har haft ganska goda mängdrabatter för de som laddar mycket, så återstår väl att se vad detta resulterar i. Nu rullas det väl snart ut SuC lite varstans när tillverkningen kommer igång av V3 ordentligt. Nu är det väl billigare på BEE med avtal än på SuC?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Har pratat med Grön kontakt och de vill satsa 500 miljoner på att bygga snabbladdare i Sverige.
Standard är att man minst har 300kW fördelat på 2 stolpar och 4 laddpunkter.
1. 2 kan ladda med 150 kW samtidigt
2. 4 kan ladda med 75 kW samtidigt
Man har stöd för CCS och Chademo.
Att ha en betal modell som både kostar för tid och kWh är bra.
Det blir dyrt att stå kvar när man laddat klart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Så länge man enbart betalar för kWh när man laddar så är jag nöjd.Zalman3 skrev:Har pratat med Grön kontakt och de vill satsa 500 miljoner på att bygga snabbladdare i Sverige.
Dessa jäkla minutpriser när man laddar är ett jäkla hittepå.
Laddade i Linköping i höstas med min Model 3 på en 50kW laddare, fick ut 35kW när jag hade runt 40% batteri i bilen.
Ringer till eon eller vilka det var och påtalar att det är för låg hastighet och de har bara som svar att min bil inte klarar att ladda snabbare.
Att jag fick ut 150kW på en tesla laddare 40 minuter innan hör inte till saken.
Finns inget incitament för att de ska kunna leverera sin effekt när de tar minutpriser utan snarare tvärt om, sänk hastigheten istället och tjäna mer pengar.
Det borde vara olagligt att kalla 50kW laddare för just 50kW eftersom det inte går att komma upp i den effekten.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Känns spontat som ganska lite och en relativt svag satsning i sammanhanget?Zalman3 skrev:Har pratat med Grön kontakt och de vill satsa 500 miljoner på att bygga snabbladdare i Sverige.
Skulle (helt ifrån luften skall erkännas), grovt gissa på att en normal laddstation hos Tesla går bara den på ca. 70-100 miljoner per sajt.
Känns lite som det skulle heta "mindre" än "mer"...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ungefär kostar en laddplats ca 250-300k enligt UBS så dina 70-100 miljoner är väldigt överdrivna. Dela din summa med 10 så är du nog närmare.martinot skrev:Känns spontat som ganska lite och en relativt svag satsning i sammanhanget?Zalman3 skrev:Har pratat med Grön kontakt och de vill satsa 500 miljoner på att bygga snabbladdare i Sverige.
Skulle (helt ifrån luften skall erkännas), grovt gissa på att en normal laddstation hos Tesla går bara den på ca. 70-100 miljoner per sajt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Gustafsson
- Teslaägare
Läste på grön kontakts sida att de avtal som finns ska ligga kvar. Kanske gäller Bee också..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag kanske har fel, men gissade på ca. 3 miljoner per V3-laddplats, och ca. 25 st. för en sajt. Kanske är lite för högt räknat, men det var vad jag gjorde snabbt överslag på.frippan skrev:Ungefär kostar en laddplats ca 250-300k enligt UBS så dina 70-100 miljoner är väldigt överdrivna. Dela din summa med 10 så är du nog närmare.martinot skrev:Känns spontat som ganska lite och en relativt svag satsning i sammanhanget?Zalman3 skrev:Har pratat med Grön kontakt och de vill satsa 500 miljoner på att bygga snabbladdare i Sverige.

Vilka är UBS?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Ett Schweiziskt finansbolag, de släpper ekonomiska rapporter om olika bolag till investerare man kan läsa.martinot skrev:Jag kanske har fel, men gissade på ca. 3 miljoner per V3-laddplats, och ca. 25 st. för en sajt. Kanske är lite för högt räknat, men det var vad jag gjorde snabbt överslag på.frippan skrev:Ungefär kostar en laddplats ca 250-300k enligt UBS så dina 70-100 miljoner är väldigt överdrivna. Dela din summa med 10 så är du nog närmare.martinot skrev:Känns spontat som ganska lite och en relativt svag satsning i sammanhanget?Zalman3 skrev:Har pratat med Grön kontakt och de vill satsa 500 miljoner på att bygga snabbladdare i Sverige.
Vilka är UBS?
Tror om MER bygger "mer" så lär det inte vara mer än 6-8 platser.
Nu kostar säkert tesla's betydligt mindre då allt än inhouse. Så 500k-1 miljon kan säkert det kosta MER per plats.
Så 35 platser borde de väl kunna få till. Är ju inte så dåligt tycker jag.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
Ja det kan man ju hoppas påGustafsson skrev:Läste på grön kontakts sida att de avtal som finns ska ligga kvar. Kanske gäller Bee också..

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ahh. Då vet jag vilket UBS det handlar om (tänkte inte på att det var en bank som åsyftades).frippan skrev:Ett Schweiziskt finansbolag, de släpper ekonomiska rapporter om olika bolag till investerare man kan läsa.martinot skrev:Jag kanske har fel, men gissade på ca. 3 miljoner per V3-laddplats, och ca. 25 st. för en sajt. Kanske är lite för högt räknat, men det var vad jag gjorde snabbt överslag på.frippan skrev:Ungefär kostar en laddplats ca 250-300k enligt UBS så dina 70-100 miljoner är väldigt överdrivna. Dela din summa med 10 så är du nog närmare.martinot skrev:Känns spontat som ganska lite och en relativt svag satsning i sammanhanget?Zalman3 skrev:Har pratat med Grön kontakt och de vill satsa 500 miljoner på att bygga snabbladdare i Sverige.
Vilka är UBS?

Vad skrev de för rapporter om kostnader för laddstationer, och vilka handlade det om? Om det är Teslas så är det nog rätt stor skillnad mellan gamla V2 och nya V3.
Om inte Tesla, var det Ionity eller någon annan snabbladdare med hög effekt?

Nja, om det endast är 6-8 platser per laddstation så känns det ju klart "mindre" än "mer".frippan skrev:Tror om MER bygger "mer" så lär det inte vara mer än 6-8 platser.
Nu kostar säkert tesla's betydligt mindre då allt än inhouse. Så 500k-1 miljon kan säkert det kosta MER per plats.
Så 35 platser borde de väl kunna få till. Är ju inte så dåligt tycker jag.

Mer som sega/fega Ionity än SuC.

Nej. Minutpriser för laddning är ett jävla otyg. Eller vore det också okej om Ica tog extra betalt när man stannar för länge i affären?Zalman3 skrev:Att ha en betal modell som både kostar för tid och kWh är bra.
Vem stannar frivilligt för länge hos en snabbladdare? Jag är glad när det äntligen är klart, jag åker hellre lite för tidigt än att jag stannar längre än nödvändigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Hittade en MER-laddare i Stockholm via ChargeFinder appen.
Kostar tydligen 2:50/minut + 3:50/kWh på en 50kW laddare.
Dvs, i början medan bilen i bästa fall lyckas ladda med 50kW kostar det 6:50/kWh och sedan blir det bara dyrare och dyrare per kWh varefter laddeffekten sjunker. Vid 28kW kostar det mer per kWh än på IONITY.
Någon som har provat att ladda på MER och räknat ut erat genomsnittliga kWh pris?
PS. För vana elbilister som vet att man måste krångla med registreringar, medlemsskap och rfid-taggar i god tid innan så blir det förstås lite billigare.
Dvs, i början medan bilen i bästa fall lyckas ladda med 50kW kostar det 6:50/kWh och sedan blir det bara dyrare och dyrare per kWh varefter laddeffekten sjunker. Vid 28kW kostar det mer per kWh än på IONITY.
Någon som har provat att ladda på MER och räknat ut erat genomsnittliga kWh pris?
PS. För vana elbilister som vet att man måste krångla med registreringar, medlemsskap och rfid-taggar i god tid innan så blir det förstås lite billigare.
Dyrare än Ionity?BEV[e-Rage] skrev:Hittade en MER-laddare i Stockholm via ChargeFinder appen.
Låter inte direkt lovande för MER då.

Men det kanske inte är "mer" som i "kundmervärde" eller "mer för pengarna", utan "mer" som i "mer pengar åt oss elbolag".

-
Intressant är ju vilken prismodell som MER kommer att ha.
BEE
BEE
Bee Ahead
Bee Ahead passar dig som är företagskund och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 999 kr per månad. När du når maxtaket på 900 kWh, är priset för AC-laddning 1.80 kr och DC-laddning 3.80 kr. Samtliga priser är inklusive moms.
Jo, håller med att det är rätt avgörande.Peter Andersson skrev:Intressant är ju vilken prismodell som MER kommer att ha.
Hoppas personligen att de får en modell och prisnivå mer liknande Teslas än Ionitys eller BEEs.

-
Jag antar att det är dessa priser som gäller: https://se.mer.eco/snabbladdning/prisermartinot skrev:Jo, håller med att det är rätt avgörande.Peter Andersson skrev:Intressant är ju vilken prismodell som MER kommer att ha.
Hoppas personligen att de får en modell och prisnivå mer liknande Teslas än Ionitys eller BEEs.
..fast de har visst ”glömt” att ta med sina priser för oregistrerade kunder.
Kan bli svårt att veta exakt hur mycket en laddning kommer att kosta, men det kanske är just det som är meningen.
Hoppas verkligen det.Gustafsson skrev:Läste på grön kontakts sida att de avtal som finns ska ligga kvar. Kanske gäller Bee också..
Jag bor i lägenhet och laddar allt nere i stan via Bee.
Jag kör flat-rate och det passar mig perfekt.
Ändrar dem och nu när SuC kommer byggas i Jönköping och då jag har fri SuC med min bil får jag kanske leka taxi och stå och ladda där istället...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag ser framför mig styrelsemötet:
- Ska vi ta betalt per minut eller kWh?
- Jag vet! Vi tar båda!

- Jag vet! Vi tar båda!

Men är inte det den bästa modellen egentligen? Man slipper de som ockuperar laddarna samtidigt som hög hastighet premieras.TiborBlomhall skrev:Jag ser framför mig styrelsemötet:
- Jag vet! Vi tar båda!
- Bjelke
- Teslaägare
Nix det är fel på flera sätt tyvärrB99 skrev:Men är inte det den bästa modellen egentligen? Man slipper de som ockuperar laddarna samtidigt som hög hastighet premieras.TiborBlomhall skrev:Jag ser framför mig styrelsemötet:
- Jag vet! Vi tar båda!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19