Volvo blir 100% BEV år 2030

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Peter Andersson

Volvo blir 100% BEV år 2030

Inlägg av Peter Andersson »

Volvo Cars ska vara helt elektriskt senast 2030.

Volvo Cars har som mål att bli en ledare på den snabbt växande marknaden för premium-elbilar och planerar att bli ett helt elektriskt bilmärke senast 2030.

Företagets ambition är att man då endast ska sälja helt elektriska bilar och fasa ut alla bilar i sitt globala modellprogram som är utrustade med en förbränningsmotor, inklusive hybrider.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... L6iyE1suxA
Peter Andersson

Re: Volvo blir 100% BEV år 2030

Inlägg av Peter Andersson »

Det här hänt en del sedan 2014.
20210302_081835.jpg
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Håkan Samuelsson i P1 nyss (från mitt bristfälliga kortminne):

Man ska sluta drömma om andra lösningar

Elbilar är lösningen, de är effektiva

Lyssna på kunderna, de vill även att det ska vara lättare att köpa bil. Elbilar i kombination med online sales.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Expressen illustrerar sin artikel med en bild på en av Volvo ABs anläggningar. Hur låga kunskaper får man ha om företagssverige och fortfarande få lön som journalist på Dina Pengar?
Skärmbild 2021-03-02 091027.png
https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... a-elbilar/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bara medieutspel av ”politiska skäl” ?

Någon som minns 2017, om 2019?
F09ADA7C-7481-4757-9046-BA20EC687DC3.png
Så, inga årsmodell 2019 utan minst hybrid? ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

AAKEE skrev:

Nä, det var "alla nya _modeller_" efter 2019... inte nya årsmodeller av befintliga bilar. Elegant, eller hur?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Andersen skrev:
AAKEE skrev:

Nä, det var "alla nya _modeller_" efter 2019... inte nya årsmodeller av befintliga bilar. Elegant, eller hur?
Men alla Volvos bilar är ju hybrider numera. Vilken årsmodell skedde det? Var det 2020?

Jag tror förvirringen handlar om definitionen av bil med elmotor. Det finns elbilar, laddhybrider och mildhybrider (som inte är laddbara). Alla dessa har en elmotor.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Det är ju bra att Volvo blir 100% BEV från 2030.

Det är väl bara 22 år senare än Tesla blev 100% BEV?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

På Facebook är iaf förbittringen och ilskan stor bland alla alumni från livets hårda skola. Alltid något. Jag börjar verkligen undra vilket fel det är på folk. Vissa är ju helt klart mänskligt avskräde men bakom en hel del profiler verkar det vara normalt till synes hyggligt folk bakom. Men sen ser man hur de uttrycker sig. Herregud. Jag blir mörkrädd. Gubbar på 60-70 år skriver som om de vore 14...

Edit. Kan det vara att det är deras inre 14-åring som är grunden till deras bilintresse och syn på vad en bra bil är? Bara en tanke.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
På Facebook är iaf förbittringen och ilskan stor bland alla alumni från livets hårda skola. Alltid något. Jag börjar verkligen undra vilket fel det är på folk. Vissa är ju helt klart mänskligt avskräde men bakom en hel del profiler verkar det vara normalt till synes hyggligt folk bakom. Men sen ser man hur de uttrycker sig. Herregud. Jag blir mörkrädd. Gubbar på 60-70 år skriver som om de vore 14...
Det behövs ju inte många 60-70åringar för att det ska framstå som en "folkstorm".

Jag misstänker att det även finns en del fakekonton i flödet. Många har mycket märkliga profiler för att vara riktiga personer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Volvo har ju stort inflytande i Sverige.

Bonus gränsen på 60g CO2 per km höljdes ju till 70g på Volvos begäran.

Nu verkar ju Volvo/Polestar äntligen få lite fart på sin elbils satsning.
Så nu är det nya tongångar.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ser gärna att regeringar inför förbud mot både bensin- och dieselbilar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... ensinbilar

Volvo/Polestar kommer ju snart med elbilarna:
XC20
C/V40
XC40
XC90
Polestar 2
Polestar 3

Tror inte det dröjer till 2030 innan Volvo bara säljer elbilar, kan lika gärna bli 2025.

Så med Volvos goda minne så kommer bilbeskattningen nu snabbt ändras.
Så blir det nu drakoniska malus skatter som i Frankrike?
The government in Europe’s second-largest auto market after Germany is planning to
more than double the “malus” -- or penalty -- consumers must pay based on cars’ carbon-dioxide emissions to as much as 50,000 euros ($59,000) in 2022.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... tax-france
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Expressen illustrerar sin artikel med en bild på en av Volvo ABs anläggningar. Hur låga kunskaper får man ha om företagssverige och fortfarande få lön som journalist på Dina Pengar?
Skärmbild 2021-03-02 091027.png
https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... a-elbilar/
Journalister på Sveriges största industri- och ekonomitidning borde iaf. veta bättre (hade det varit Aftonbladet så hade jag inte varit lika förvånad).

Den där var ju riktigt pinsam!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:

Edit. Kan det vara att det är deras inre 14-åring som är grunden till deras bilintresse och syn på vad en bra bil är? Bara en tanke.
Det är när man läser sådant här som man blir glad att man inte längre följer och läser vad som skrivs på Facebook (lägger hellre tid på forum som detta :D istället).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:

Det är när man läser sådant här som man blir glad att man inte längre följer och läser vad som skrivs på Facebook (lägger hellre tid på forum som detta :D istället).
Det är för att jag följer några biltidningar och råkar se kommentarsfälten. Jag tycker det är nyttigt för övrigt. Att gömma sig i filterbubblor har aldrig lett till något bra.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:

Det är för att jag följer några biltidningar och råkar se kommentarsfälten. Jag tycker det är nyttigt för övrigt. Att gömma sig i filterbubblor har aldrig lett till något bra.
Jag tycker också det kan vara bra att läsa en del trams också. Om man ska försöka bilda sig en uppfattning om framtiden får man nog förstå att även dåligt insatta kommer att påverka den i någon utsträckning. Antingen som konsumenter eller som väljare.
Det är ju lätt att hamna i en filterbubbla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Att inte lägga tid på (a)sociala medier är inte att för att "gömma sig" eller för att leva i någon "bubbla". Jag väljer att umgås med mina vänner mycket och direkt istället, även om det nu i Cv19-tider blir mer via telefon och mail istället för fysiskt (tyvärr).

Tvärt om; finns mycket forskning och studier som visar på att de som spenderar mycket tid på Facebook ersätter verkligheten med det som skrivs där, och får ofta en filtrerad bild av verkligheten. Denna "bubbla" (för att använda ett bra ord av dig) av tillrättalagd verklighet (alla visar upp fina bilder på hur lyckliga alla är, och hur fin familj, hus, bak och resor det har) som de då väljer att leva i, gör att blir både olyckligare och osäkrare som människor. Det gäller inte absolut alla, men enligt forskningsrapporter blir majoriteten av människor som är aktiva på Facebook olyckligare i genomsnitt.

Säger inte vad andra skall spendera sin tid på och göra med sina liv, men kan iaf. vara värt att tänka på och vara medveten om.
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Att inte lägga tid på (a)sociala medier är inte att för att "gömma sig" eller för att leva i någon "bubbla". Jag väljer att umgås med mina vänner mycket och direkt istället, även om det nu i Cv19-tider blir mer via telefon och mail istället för fysiskt (tyvärr).

Tvärt om; finns mycket forskning och studier som visar på att de som spenderar mycket tid på Facebook ersätter verkligheten med det som skrivs där, och får ofta en filtrerad bild av verkligheten. Denna "bubbla" (för att använda ett bra ord av dig) av tillrättalagd verklighet (alla visar upp fina bilder på hur lyckliga alla är, och hur fin familj, hus, bak och resor det har) som de då väljer att leva i, gör att blir både olyckligare och osäkrare som människor. Det gäller inte absolut alla, men enligt forskningsrapporter blir majoriteten av människor som är aktiva på Facebook olyckligare i genomsnitt.

Säger inte vad andra skall spendera sin tid på och göra med sina liv, men kan iaf. vara värt att tänka på och vara medveten om.
Medvetenheten om att man oftast befinner sig en informationsbubbla är viktig.
Det är ju mycket vanligt att man även sitter i en bubbla och diskuterar om man träffar sina vänner fysiskt. Man umgås oftast i en bubbla med likasinnade.
Informationsbubblor finns ju inte bara i sociala medier. Det kan ju t.o.m. vara så att man sätter i en ännu snävare bubbla om man bara umgås med sina vänner.

En bubbla är ju inte bara en tillrättalagd verklighet utan också en verklighet från perspektiv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Jag misstänker att det även finns en del fakekonton i flödet. Många har mycket märkliga profiler för att vara riktiga personer.
Många riktiga personer är märkliga. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker på relativt nya konton där nästan 100% av alla offentliga inlägg är i samma ämne. Gör man en fotosökning på bilderna får man ofta träff på nätet.
Ibland används lite ovanliga namn och då kan man söka på ratsit. Inte sällan finns det ingen med det namnet folkbokförd i sverige.

Under pandemins inledning fanns det en grupp på facebook som fokuserade på att fastlänningar inte skulle resa till Gotland på semester.
I den gruppen fanns det väldigt många skumma konton som var kritiska mot svenska hanteringen av pandemin. Stämningen uppviglades.
Man fick ju lätt intrycket att hela gotland hade en åsikt. Det är nog det tydligaste exemplet på påverkan från misstänkta fakekonton jag sett.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
:lol:
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker på relativt nya konton där nästan 100% av alla offentliga inlägg är i samma ämne. Gör man en fotosökning på bilderna får man ofta träff på nätet.
Ibland används lite ovanliga namn och då kan man söka på ratsit. Inte sällan finns det ingen med det namnet folkbokförd i sverige.

Under pandemins inledning fanns det en grupp på facebook som fokuserade på att fastlänningar inte skulle resa till Gotland på semester.
I den gruppen fanns det väldigt många skumma konton som var kritiska mot svenska hanteringen av pandemin. Stämningen uppviglades.
Man fick ju lätt intrycket att hela gotland hade en åsikt. Det är nog det tydligaste exemplet på påverkan från misstänkta fakekonton jag sett.
Kan säkert förekomma, utan att vara allt för konspiratorisk.

Är ju lätt att skapa nya konton om man har ett nytt epostkonto (som finns gratis från Google, Microsoft, mflr.).

Facebook har väl inget ID-krav, som de flesta (a)sociala tjänster. Annars så kunde man ju tänka sig att de kunde verifierat konton med tex. bank-id (om de hade velat det).
Bild
SwedishAdvocate

Volvo PV blir 100% BEV år 2030

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tydligen inte.
Volvo Cars skrotar elbilsmålet – blir inte 100 procent eldrivet 2030

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ca ... 30/4285405
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Oväntat…. Not. :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar