Bedrägerier med elbilsstöd i Tyskland

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Bedrägerier med elbilsstöd i Tyskland

Inlägg av Zalman3 »

nextmove varnar för BAFA-bedrägeri: VW-tripletter och ID.3 påverkas

I november 2020 bad Bayerns premiärminister att förlänga elbilens köppremie, höja premiesummorna och integrera plug-in-hybrider närmare. Förståeligt vill man stärka e-mobiliteten. Det är dock viktigt att först ta en titt på hur detta kan göras bättre. Eftersom, som experter på elrörlighet har visat, ledde bedrägerier från oberoende bilhandlare med VW-tripletter och ID.3 till subventioner där köpare omedvetet dras.


Som nextmove fick reda på ökade antalet "kreativa" faktureringar för att få innovationsbonusar eller miljöbonusar för nya fordon eller dagliga registreringar av bedrägerier. VW-tripletterna som Skoda Citigo , Seat Mii eller VW ID.3 drabbades särskilt . Dessa erbjöds antingen som nya fordon eller som återimport från EU med daglig registrering (andra registrering) till ett högre pris än det ”kvalificerade begagnade priset” tillåter. Icke desto mindre beskrevs detta och annonserades med BAFA-kvalifikation i belopp 5 000 för unga begagnade bilar.

I den aktuella videon visar nextmove hur det var möjligt för oberoende återförsäljare att simulera det ”kvalificerade begagnade bilpriset” trots ett betydligt högre försäljningspris. Olika knep användes här.

Fakturan delas med en andra faktura för ”specialkostnader för fordonsupphandling” upp till ⅓ av inköpspriset - endast för kundens användning.
Kontantutbetalningar för fordonet som inte visas på den slutliga "BAFA-fakturan".
Återförsäljaren tar på sig BAFA-ansökan på egen hand och låter fordonet vara hos sin återförsäljare i 6 månader. Han anger ett motsvarande reducerat inköpspris med hänvisning till ett ”hyresköp”.
Den rena e-biluthyrningen visar i det aktuella klippet att faktureringsnätet blir klart efter att köpeavtalet har undertecknats. ”Trickarna är bara transparenta om du känner till den mycket komplexa rättsliga situationen”, förklarar nextmove vd Stefan Moeller. "Det finns några faktorer att tänka på när man beräknar det" Kvalificerade priset på begagnad bil " , säger Moeller. Korrekt kan endast 80 procent av listpriset inklusive komplett specialutrustning användas för att rättvisa mot avskrivningen av ett begagnat fordon. Å andra sidan är endast priset på basutrustningen relevant för applikationer för nya fordon.

Sådana bedrägliga system skadar främst skattebetalaren, som måste betala för subventionen genom bedrägeri, såväl som seriösa återförsäljare som erbjuder fordonen till rimliga priser. Dessutom påverkas naturligtvis också köparna av e-fordonen, som knappast kan se igenom bedrägeriet. Men du kan sitta kvar i en avvisad BAFA-ansökan. Enligt Moeller kan detta förhindras genom att specifikt fråga återförsäljaren innan köpet avslutas och, om du är osäker, få en provfaktura skickad i förväg.

Eftersom en sak inte bör glömmas bort, om en kund ansöker om BAFA-finansiering med falsk information, misstänks han också för subventioner. Han kan då behöva bevisa att han är oskyldig. I det nästa rörliga YouTube-klippet inbäddat nedan fokuserar e-biluthyrningsföretaget på Sebastian B., som köpte ett ID.3 tillsammans med sin far och påverkas av ett sådant bedrägeri. För när vi ansöker om miljöbonus matchade inte data. ”Vi ville faktiskt göra något bra för miljön genom att byta till elbilar. Men jag hade verkligen inte sådana problem på min checklista när jag köpte en bil. " BAFA i sig kan knappast nås för allmänna förfrågningar från kunder via telefon eller e-post - i detta avseende är kunderna beroende av bilförsäljarens erfarenhet och levereras i de fall som visas av nextmove.

https://www.elektroauto-news.net/2021/n ... -betroffen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension