Men sen under drift går det åt el för elbilen, men för fossilbilen går det åt bensin/diesel, kanske adblue, oljebyten, glykolbyten, luftfilterbyten, oljefilterbyten, partikelfilterbyten, tändstiftsbyten, kamremsbyten, avgassystembyten.
Med lite otur kan man få byta vattenpump, turbo mm.
https://elbilen.se/nyheter/rapport-visa ... ssildrift/Rapport visar: mängden råmaterial för elbilar endast en bråkdel jämfört med fossildrift.
Att elbilar har nollutsläpp under körning är det ingen som kan argumentera emot. Men i diskussionen om hur miljövänliga elbilar verkligen är lyfter kritiker ofta fram att produktionen inte räknas in. Det gäller framförallt tillverkningen av batterier, som innehåller flera metaller. Men att även fossildrivna bilar har ett miljöavtryck vid både tillverkning och användning är så klart en faktor som måste vägas in för en rättvis jämförelse.
Det är just vad organisationen Transport & Environment, som verkar för en omställning till eldrift i Europa, har gjort i en ny studie.
Och den visar på en enorm skillnad.
Enligt studien förbrukar en elbil under sin livstid endast 30 kilo råmaterial. Det kan jämföras med en genomsnittlig fossilbil som hinner förbränna 17 000 liter bensin eller 13 500 liter diesel. Det innebär en råvaruförbrukning som är 300-400 gånger högre än den för en batteridriven elbil.