Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrift

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrift

Inlägg av Zalman3 »

Vid tillverkning så går det åt mera el att bygga en elbil än för en fossilbil.
Men sen under drift går det åt el för elbilen, men för fossilbilen går det åt bensin/diesel, kanske adblue, oljebyten, glykolbyten, luftfilterbyten, oljefilterbyten, partikelfilterbyten, tändstiftsbyten, kamremsbyten, avgassystembyten.
Med lite otur kan man få byta vattenpump, turbo mm.
Rapport visar: mängden råmaterial för elbilar endast en bråkdel jämfört med fossildrift.

Att elbilar har nollutsläpp under körning är det ingen som kan argumentera emot. Men i diskussionen om hur miljövänliga elbilar verkligen är lyfter kritiker ofta fram att produktionen inte räknas in. Det gäller framförallt tillverkningen av batterier, som innehåller flera metaller. Men att även fossildrivna bilar har ett miljöavtryck vid både tillverkning och användning är så klart en faktor som måste vägas in för en rättvis jämförelse.

Det är just vad organisationen Transport & Environment, som verkar för en omställning till eldrift i Europa, har gjort i en ny studie.

Och den visar på en enorm skillnad.

Enligt studien förbrukar en elbil under sin livstid endast 30 kilo råmaterial. Det kan jämföras med en genomsnittlig fossilbil som hinner förbränna 17 000 liter bensin eller 13 500 liter diesel. Det innebär en råvaruförbrukning som är 300-400 gånger högre än den för en batteridriven elbil.
https://elbilen.se/nyheter/rapport-visa ... ssildrift/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrif

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Vid tillverkning så går det åt mera el att bygga en elbil än för en fossilbil.
Men sen under drift går det åt el för elbilen, men för fossilbilen går det åt bensin/diesel, kanske adblue, oljebyten, glykolbyten, luftfilterbyten, oljefilterbyten, partikelfilterbyten, tändstiftsbyten, kamremsbyten, avgassystembyten.
Med lite otur kan man få byta vattenpump, turbo mm.
Rapport visar: mängden råmaterial för elbilar endast en bråkdel jämfört med fossildrift.

Att elbilar har nollutsläpp under körning är det ingen som kan argumentera emot. Men i diskussionen om hur miljövänliga elbilar verkligen är lyfter kritiker ofta fram att produktionen inte räknas in. Det gäller framförallt tillverkningen av batterier, som innehåller flera metaller. Men att även fossildrivna bilar har ett miljöavtryck vid både tillverkning och användning är så klart en faktor som måste vägas in för en rättvis jämförelse.

Det är just vad organisationen Transport & Environment, som verkar för en omställning till eldrift i Europa, har gjort i en ny studie.

Och den visar på en enorm skillnad.

Enligt studien förbrukar en elbil under sin livstid endast 30 kilo råmaterial. Det kan jämföras med en genomsnittlig fossilbil som hinner förbränna 17 000 liter bensin eller 13 500 liter diesel. Det innebär en råvaruförbrukning som är 300-400 gånger högre än den för en batteridriven elbil.
https://elbilen.se/nyheter/rapport-visa ... ssildrift/
Bra fakta att se på hela livscykeln.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tessi19
elbilist
Inlägg: 633
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrif

Inlägg av Tessi19 »

Se även dagens publicerade animering från Fully Charged:

____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrif

Inlägg av mati »

Nu kommer ju elbilsdissarna såklart hävda att en elbil "förbränner" x-antal ton kol under sin livstid, dvs under drift. Därmed är elbilen inte alls så resurssnål. Och även om det alltid är ett worst-case scenario som hatarna lyfter fram så är det ju i ärlighetens namn inte så att en elbil inte förbrukar några resurser under drift eftersom elmixen idag inte är fossilfri. Att det är teoretiskt möjligt att driva alla elbilar med förnyelsebar el innebär ju inte att så är fallet redan idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Råmaterial för elbilar en bråkdel jämfört med fossildrif

Inlägg av Elof »

Kompletta helhetsanalyser är alltid av godo. Vete tusan om detta är en sådan. Elen till elbilsdriften kommer ju inte utan miljöpåverkan den heller, det är oärligt att låtsas att så är fallet. Och servicedelar till ICE-bilar måste väl ändå vara ett myggpiss i sammanhanget, möjligen att de frekventa motoroljebytena är problematiska.
Skriv svar