Kan det gå för snabbt!
Moderator: Redaktion
Kan det gå för snabbt!
Nu tänker jag på elbilar och inget annat. Jag tänkte på vad som skulle hända om det skulle bli en verklig boom med elbilar. Tänk om många fler länder skulle gå samma snabba väg som Norge. Vad skulle det innebära? Skulle det finnas batterier till alla. Vad ska de ladda någonstans etc? Kanske skulle bli många missnöjda kunder som antingen får vänta på sin elbil alltför länge. Medans andra har svårt att få plats vid de alltför få laddstolparna. Det kanske kan bli början och slutet på samma gång?
Re: Kan det gå för snabbt!
Ja, kurvan för försäljningsökning kommer antagligen att vara exponentiell under en period, men eftersom bil är ett sånt sällanköp så finns det en betydande tröghet i den här marknaden. Förhoppningsvis kommer tillverkarna att kunna möta efterfrågan.
Laddstationer borde lösa sig själv ganska snart, el finns ju redan över allt.
Problemet blir att få tag i batterier snabbt. Det kommer behövas många Gigafactorys och det fort.
Å andra sidan så har vi fortfarande tillgång och efterfrågan som borde inverka så priserna skulle stiga tills efterfrågan mattas av.
Problemet blir att få tag i batterier snabbt. Det kommer behövas många Gigafactorys och det fort.
Å andra sidan så har vi fortfarande tillgång och efterfrågan som borde inverka så priserna skulle stiga tills efterfrågan mattas av.
Det enda som kanske händer om det går för snabbt är att leveranstiderna blir långa. Tråkigt för då kanske folk väljer nått annat.. Är ganska säker på att infrastruktur mm kommer att byggas ut i takt med att detta finns bilar.
Nu finns det ett antal bolag som bygger och dom kommer att bygga där det finns marknad.
Nu finns det ett antal bolag som bygger och dom kommer att bygga där det finns marknad.
Blir elbilarna för dyra eller med för lång leveranstid vid en verklig boom. Är jag rädd ICE gänget inte lär bli sena att uppmärksamma detta. Toyota lär väl inte glömma att påminna bränsleceller heller.
Toyota kan dock inte säga något om problem med leveranser av större mängd bilar. Deras flaggskepp när det gäller bränslecellshybrid, Mirai, räknar de med att kunna leverera 3000 stycken av 3 år efter att den lanserades, dvs om några år...Elputte skrev:Blir elbilarna för dyra eller med för lång leveranstid vid en verklig boom. Är jag rädd ICE gänget inte lär bli sena att uppmärksamma detta. Toyota lär väl inte glömma att påminna bränsleceller heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Redan nu är vissa superladdarstationer överbelastade vid långhelger, vissa högtider etc., och det är då långa köer för att få komma till och ladda. Jag har som mest sett 6 bilar i kö för att få ladda i Uddevalla på de 8 laddplatserna som redan varit upptagna.
Laddaren i Solli i Norge har de byggt ut så att den har 10 laddplatser, men är ändå ofta full.
Det verkar vara några laddplatser som är extra utsatta - de som går västerut från Oslo och söderut mot Göteborg. Tesla borde vara proaktiva och bygga helt nya superladdarstationer på de sträckor som nu börjar bli överbelastade.
Laddaren i Solli i Norge har de byggt ut så att den har 10 laddplatser, men är ändå ofta full.
Det verkar vara några laddplatser som är extra utsatta - de som går västerut från Oslo och söderut mot Göteborg. Tesla borde vara proaktiva och bygga helt nya superladdarstationer på de sträckor som nu börjar bli överbelastade.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
en Chademoadapter är ju bra i sådana tillfällen (ofta finns det ju nån mack i närheten med en Chademo), även om det kostar några tior och det tar lite längre tid, så kanske det går fortare än att stå i kö på SC? tiden är ju ofta värd mer.Herr X skrev:Redan nu är vissa superladdarstationer överbelastade vid långhelger, vissa högtider etc., och det är då långa köer för att få komma till och ladda. Jag har som mest sett 6 bilar i kö för att få ladda i Uddevalla på de 8 laddplatserna som redan varit upptagna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det finns många variabler i det här resonemanget. Man kan t.ex. filosofera över bensinprisets betydelse för människors benägenhet att vilja köra på el. När jag räknar på mitt beslut att leasa en Renault Zoe så blir min kalkyl väldig olika om jag räknar på dagens relativt låga bensinpris på 12:50 mot 16:- som det har toppat på. Med nuvarande bensinpris får jag en ökad kostnad för mitt bilanvändande när jag går över till elbil men med ett bensinpris på 16:- blir elbilen billigare att äga och använda.
I Sverige är så stor andel av bensinpriset skatt att marknadssvängningar inte kan bli så jättestora, men i andra länder, där skatterna inte är lika höga, kommer bensin och diesel att bli väldigt billigt när elbilsexplosionen kommer, och det kommer då kanske att ha en dämpande effekt på elbilsköpandet.
Så det är inte lätt att räkna ut i förväg hur det kommer att bli, för det finns många olika samverkande faktorer att ta hänsyn till.
I Sverige är så stor andel av bensinpriset skatt att marknadssvängningar inte kan bli så jättestora, men i andra länder, där skatterna inte är lika höga, kommer bensin och diesel att bli väldigt billigt när elbilsexplosionen kommer, och det kommer då kanske att ha en dämpande effekt på elbilsköpandet.
Så det är inte lätt att räkna ut i förväg hur det kommer att bli, för det finns många olika samverkande faktorer att ta hänsyn till.