mati skrev:Henriksson skrev:
Man kan köra den en bit under WLTP men då får man se till att knappt nudda gasen och hålla hastigheten.
En bit under vet jag inte, det kanske går med nyare bilar. Jag har lyckats köra 39,5 mil på en laddning en gång. Man kan väl säga att det motsvarar WLTP-räckvidden som är 41 mil för min bil. Det var från Sveg till Kristinehamn, alltså en ganska kraftig höjdskillnad till bilens fördel. Det var sommar och jag körde väääääldigt försiktigt, snålkörde efter konstens alla regler. Tveksamt om jag hade kunnat kräma ur ännu mer räckvidd. Men min bil är iofs en tidig 2019, det har ju hänt en del sedan dess.
Minns jag rätt så var WLTP blandad körning max 41mil när de släppte e-tron. När jag köpte min så fick jag en WLTP blandad förbrukningen baserad på min utrustning och låg på 37mil.(advanced-paketet + lite till, digitala speglar och 21tums) Har för mig att du har utrustat din ganska ordentligt(dock 19tum men större speglar). Din WLTP torde då ligga runt 39mil. Vilket då stämmer något bättre.
37mil har jag lyckats med några ggr i jämna förhållanden(ingen vind och ingen höjdskillnad)och relativt laglig körning. Kräver dock högt däcktryck 3,0-3,2 bar.
Att e-tron är törstig det är sant men jag tycker den får orättvist mycket pisk här på forumet och i media.
Finns flera här på forumet som vittnar om räckvidd på 30 mil på långfärd och vinter.
Varpå vissa(ärliga) Teslaägare kommenterat "30 mil då är ju inte det ett problem"
De ggr e-tron är riktigt kass på räckvidd är när man kör fort, kraftig motvind, mycket uppför eller stadskörning på vintern. (Går åt mycket energi till att värma batteriet och kupén, gör mig dock inte så mycket då jag laddar billigt) Den straffas också lite hårdare om man har noll koll på ecodriving.(dvs ej håller en jämn trafikrytm, gasar över krön, låg fart inför en backe) E-tron är även lätt att köra ecodriving med då den indikerar när man ska släppa gasen.
Och med rattpadlarna styr du lätt när du vill coasta och när du vill regenerera och hur mycket.