Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av Peter Andersson »

Björn Nyland går igenom och letar fel på den MS som han nu köpt tillbaka.
Intressant att se hur en MS håller ihop efter 35.000 mil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av MWall »

Är ingen bilexpert men ska det vara rost på så många ställen? Kritiska också. Bilens hjul kan falla in, man kan förlora styrningen, bromsar... Men det kanske är normalt på en 7 år gammal långmilare?
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av Peter Andersson »

MWall skrev:
Är ingen bilexpert men ska det vara rost på så många ställen? Kritiska också. Bilens hjul kan falla in, man kan förlora styrningen, bromsar... Men det kanske är normalt på en 7 år gammal långmilare?
Bromsar och fjädring får man nog räkna med att den får bytas efter 7 år och 35.000 mil.
Handtagen är en annan sjuka på MS.

Men karossen ser väldigt bra ut för sin ålder.
Den verkar inte ha några korrosionsskador alls.

Imponerande med att den inte har några felmeddelanden alls.
Annars brukar det dyka upp någon form av elektronikproblem på gamla bilar.
Luftfjädringen verkar också fungera, den brukar ju också annars spöka.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av LarsL »

Ser inga större problem med det egentligen. De delar som rostar på en Model S är väl ganska enkla att byta som hjulupphängningar.

När väl garantin har gått ut så är man ju för sig själv, så klart. Men milen är nog ingen panik i sig.

Edit: handtagen verkar ju vara någon kabel och microswitch som trasslar, borde vara lätt att fixa själv (eller låta fixa själv).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av Zalman3 »

Har ju en S75D själv och den verkar vara rätt skottsäker.
Vanliga fel är handtag och backkamera.
Vid 10.000 mil bytte man luftfjädring fram på min på regress garanti.
Bromsar och fjädring/krängningshämmare är slitdetaljer.

Drivlina med batteri är det ju 8 år och obegränsade mils garanti på.

Rost på karossen verkar inte vara ett problem.
Och elektronikproblemen verkar inte heller vara alarmerande.

Min bil fyller 4 år nu den 20 mars.
Kör mycket mindre nu i dessa Coronatider.
Blir nog att behålla bilen längre än vad jag tidigare tänkt.

Har ju både gratis laddning och gratis Premium Connect.

Leasar fortfarande bilen. Frågan är, när ska man köpa loss bilen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av MWall »

Finns det några verkstäder som tar sig an Tesla i Sverige på samma sätt som den där Bosch-verkstaden?
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av Mickep »

De visade också att de tänkte byta skydd för kablar, för det kan (oundvikligen) leda till felkoder. Annars är det som de flesta bilar. vissa känsliga ställen där rost och wear and tear kan göra bilen trafikfarlig och därför är det bra att göra en genomgång då och då och fixa till saker som kan bli problem innan de inträffar. Vissa saker har begränsad livslängd och bilar kräver underhåll.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5903
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Har ju en S75D själv och den verkar vara rätt skottsäker.
Vanliga fel är handtag och backkamera.
Vid 10.000 mil bytte man luftfjädring fram på min på regress garanti.
Bromsar och fjädring/krängningshämmare är slitdetaljer.

Drivlina med batteri är det ju 8 år och obegränsade mils garanti på.

Rost på karossen verkar inte vara ett problem.
Och elektronikproblemen verkar inte heller vara alarmerande.

Min bil fyller 4 år nu den 20 mars.
Kör mycket mindre nu i dessa Coronatider.
Blir nog att behålla bilen längre än vad jag tidigare tänkt.

Har ju både gratis laddning och gratis Premium Connect.

Leasar fortfarande bilen. Frågan är, när ska man köpa loss bilen?
Leasa så länge momsavdraget överstiger räntekostnaden ? Finns säkert fler parametrar, men det var min första tanke...Men det gör den väl hela tiden typ kom jag på...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Vågar man köpa en MS från 2013 med 35.000 mil?

Inlägg av Anonymous FTW »

Mickep skrev:
De visade också att de tänkte byta skydd för kablar, för det kan (oundvikligen) leda till felkoder. Annars är det som de flesta bilar. vissa känsliga ställen där rost och wear and tear kan göra bilen trafikfarlig och därför är det bra att göra en genomgång då och då och fixa till saker som kan bli problem innan de inträffar. Vissa saker har begränsad livslängd och bilar kräver underhåll.
Hade sprutat in grus där som nött mot kablarna, är nog inte dumt att att öppna upp och rengöra där lite nu och då. Var väl en del elektronik där men annars hade jag nog velat använt en högtryck där, kliade nästan i fingrarna efter det.
Skriv svar