Kommer du privatleasa din elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

FredrikR skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Precis, jag klarade min återlämning av min Leaf.
Men kände inte precis att det var ett bekymmersfritt ägande. Framförallt sista månaderna var jag väldigt orolig över att de skulle hitta något att anmärka på och att det skulle bli extra kostnader. Och kände hela tiden att jag var överdrivet försiktig med bilen.

Så numera är jag åter en sådan som inte finns, som köper bilen kontant istället.

Men vist, från och till kommer det leasing erbjudanden som verkar väldigt intressanta, men tror inte det blir något sådant för mig igen.
Skador kostar pengar på en bil du äger också. Är bara att fixa allt, utom normalt slitage, innan återlämnandet så slipper du obehagliga överraskningar. Att lämna in en leasingbil med skador är som att lämna in en hyrbil med tom tank. Blir dyrare än att fixa det själv. :)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Fredrik j »

Bilhandlarna vill hellre att man leasar än köper. Det borde ju ge en ledtråd till vilket som är bäst för kunden.
Privatleasing är ju ett utmärkt sätt att få även privatpersoner att byta till ny bil varannat år.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

FredrikR skrev:
MWall skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Gäller att sköta bilen normalt så händer inte sånt. Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.
Kan säkert vara så, men var otroligt mycket skriverier om leasing av Leaf bilar och Santanders krav vid återlämnande.
Sen vet man ju inte vilka historier det går att lita på, men nätet svämmade över av historier där det var hutlösa priser och folk som tvingades betala för saker som borde anses som normalt slitage.
Ja, den bakgrunden känner jag inte till. Kanske var extra kinkigt där?
FredrikR
elbilist
Inlägg: 433
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av FredrikR »

MWall skrev:
FredrikR skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Precis, jag klarade min återlämning av min Leaf.
Men kände inte precis att det var ett bekymmersfritt ägande. Framförallt sista månaderna var jag väldigt orolig över att de skulle hitta något att anmärka på och att det skulle bli extra kostnader. Och kände hela tiden att jag var överdrivet försiktig med bilen.

Så numera är jag åter en sådan som inte finns, som köper bilen kontant istället.

Men vist, från och till kommer det leasing erbjudanden som verkar väldigt intressanta, men tror inte det blir något sådant för mig igen.
Skador kostar pengar på en bil du äger också. Är bara att fixa allt, utom normalt slitage, innan återlämnandet så slipper du obehagliga överraskningar. Att lämna in en leasingbil med skador är som att lämna in en hyrbil med tom tank. Blir dyrare än att fixa det själv. :)
Absolut, men det är det där med vad som är normalt slitage och att de vid en besiktning ska anmärka på saker man inte ens tänkt på.
Som sagt jag klarade mig utan anmärkning. Anser att jag behandlar mina bilar helt normalt och tyckte inte att jag hade några skador som jag skulle vara orolig över, men var det i alla fall.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Legato »

Mig veterligen så är det enbart Tesla som inte subventionerar sina leasingerbjudanden.

För mig spelar det noll roll vem som står som ägare av bilen så länge rätten att bruka bilen är oinskränkt.

Jag väljer det som är ekonomiskt mest fördelaktigt. Det har (oftast) varit företagsleasing historiskt, men jag tycker också det verkar gå mot privatleasing för allt "normalt" brukande.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

FredrikR skrev:
MWall skrev:
FredrikR skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Precis, jag klarade min återlämning av min Leaf.
Men kände inte precis att det var ett bekymmersfritt ägande. Framförallt sista månaderna var jag väldigt orolig över att de skulle hitta något att anmärka på och att det skulle bli extra kostnader. Och kände hela tiden att jag var överdrivet försiktig med bilen.

Så numera är jag åter en sådan som inte finns, som köper bilen kontant istället.

Men vist, från och till kommer det leasing erbjudanden som verkar väldigt intressanta, men tror inte det blir något sådant för mig igen.
Skador kostar pengar på en bil du äger också. Är bara att fixa allt, utom normalt slitage, innan återlämnandet så slipper du obehagliga överraskningar. Att lämna in en leasingbil med skador är som att lämna in en hyrbil med tom tank. Blir dyrare än att fixa det själv. :)
Absolut, men det är det där med vad som är normalt slitage och att de vid en besiktning ska anmärka på saker man inte ens tänkt på.
Som sagt jag klarade mig utan anmärkning. Anser att jag behandlar mina bilar helt normalt och tyckte inte att jag hade några skador som jag skulle vara orolig över, men var det i alla fall.
Hur gick det då? Fick du betala extra?
FredrikR
elbilist
Inlägg: 433
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av FredrikR »

MWall skrev:
FredrikR skrev:
MWall skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Gäller att sköta bilen normalt så händer inte sånt. Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.
Kan säkert vara så, men var otroligt mycket skriverier om leasing av Leaf bilar och Santanders krav vid återlämnande.
Sen vet man ju inte vilka historier det går att lita på, men nätet svämmade över av historier där det var hutlösa priser och folk som tvingades betala för saker som borde anses som normalt slitage.
Ja, den bakgrunden känner jag inte till. Kanske var extra kinkigt där?

Det var nog det, dvs de som leasade via Santander råkade ut för väldigt mycket anmälningar och hutlösa kostnader. De som leasade via DNB klarade sig mycket bättre. Men visar ju också på godtyckligheten i bedömningarna.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
FredrikR
elbilist
Inlägg: 433
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av FredrikR »

MWall skrev:
FredrikR skrev:
MWall skrev:
FredrikR skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Precis, jag klarade min återlämning av min Leaf.
Men kände inte precis att det var ett bekymmersfritt ägande. Framförallt sista månaderna var jag väldigt orolig över att de skulle hitta något att anmärka på och att det skulle bli extra kostnader. Och kände hela tiden att jag var överdrivet försiktig med bilen.

Så numera är jag åter en sådan som inte finns, som köper bilen kontant istället.

Men vist, från och till kommer det leasing erbjudanden som verkar väldigt intressanta, men tror inte det blir något sådant för mig igen.
Skador kostar pengar på en bil du äger också. Är bara att fixa allt, utom normalt slitage, innan återlämnandet så slipper du obehagliga överraskningar. Att lämna in en leasingbil med skador är som att lämna in en hyrbil med tom tank. Blir dyrare än att fixa det själv. :)
Absolut, men det är det där med vad som är normalt slitage och att de vid en besiktning ska anmärka på saker man inte ens tänkt på.
Som sagt jag klarade mig utan anmärkning. Anser att jag behandlar mina bilar helt normalt och tyckte inte att jag hade några skador som jag skulle vara orolig över, men var det i alla fall.
Hur gick det då? Fick du betala extra?
Nä, som sagt, ingen anmärkning för min del. Så oron var med facit i hand kanske onödig, men min poäng är att det känns mycket mer harmoniskt att äga själv. Har på nuvarande bil lyckats få en liten liten repskada på plastdelen vid bakskärmen (första gången jag lyckats med det). Inget jag kommer fixa, men vid en leasing hade jag väl blivit tvungen till det.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Fredrik j »

Har en bekant som råkade ut för fulknep när han leasade en Audi. Man hittade onormalt slitage på bilen men man var villig att stryka det om han fortsatte leasa en ny bil. Han ville byta märke och hade berättat det.
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Nect »

Jerka skrev:
Nästa gång jag köper bil kommer jag, som alltid, att göra en kalkyl på vad bilen kommer kosta mig per månad över den tid jag beräknar äga den, kanske 3 eller 5 år. Om privatleasing då är billigast så varför inte?

Utöver de vanliga posterna som drivmedel, verkstadskostnader, värdetapp o.s.v. så gäller det att räkna på alternativkostnaden om man köper kontant. 400 000 som man köper bil för istället för att investera på börsen innebär ju att man går miste om en eventuell intäkt.
Något som de flesta inte tänker på, att vid kontantköp även ta hänsyn till kapitalkostnaden (minskad avkastning på kapitalet). Visst kursfall kan inträffa men även ett ras på andrahandsvärdet på bilen som får samma effekt. När vi (företag) räknar på större investeringar så brukar kapitalkostnaden sättas till ca 2-3% (som motsvarar en säkrare investering mot ränta eller lågriskfond.)
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag väljer det som är ekonomiskt mest fördelaktigt. Det har (oftast) varit företagsleasing historiskt, men jag tycker också det verkar gå mot privatleasing för allt "normalt" brukande.
De riktigt billiga privatleasingerbjudandena bygger ju oftast på relativt få mil. Kanske 1000 mil/år eller så. Tidigare hade jag bara skrattat över detta, min Tesla körde jag över 3000 mil första året. Det hade alltså aldrig funkat med privatleasing. Men nu är det ju andra tider. Man reser inte längre, man jobbar hemifrån, osv. Jag har kört mindre än 600 mil sen januari 2020. Då funkar ju privatleasing med låga mil. Samtidigt blir det svårt att köra 100 mil i tjänsten för min del när man aldrig åker nånstans. Då blir det ju helt fel med företagsleasing, framförallt nu när förmånsvärdet dessutom kommer att höjas till sommarn.
Frågan är ju om man någonsin kommer återgå till tidigare körvanor, dvs innan coronaskiten började. Det har ju ganska stor betydelse för valet av bil samt hur den ska finansieras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev:
Jerka skrev:
Nästa gång jag köper bil kommer jag, som alltid, att göra en kalkyl på vad bilen kommer kosta mig per månad över den tid jag beräknar äga den, kanske 3 eller 5 år. Om privatleasing då är billigast så varför inte?

Utöver de vanliga posterna som drivmedel, verkstadskostnader, värdetapp o.s.v. så gäller det att räkna på alternativkostnaden om man köper kontant. 400 000 som man köper bil för istället för att investera på börsen innebär ju att man går miste om en eventuell intäkt.
Något som de flesta inte tänker på, att vid kontantköp även ta hänsyn till kapitalkostnaden (minskad avkastning på kapitalet). Visst kursfall kan inträffa men även ett ras på andrahandsvärdet på bilen som får samma effekt. När vi (företag) räknar på större investeringar så brukar kapitalkostnaden sättas till ca 2-3% (som motsvarar en säkrare investering mot rönta eller lågriskfond.)
Man får ju då räkna med en avkastning utan risk.
Leaf
elbilist
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 jun 2020 08:17

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Leaf »

FredrikR skrev:
MWall skrev:
FredrikR skrev:
MWall skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Gäller att sköta bilen normalt så händer inte sånt. Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.
Kan säkert vara så, men var otroligt mycket skriverier om leasing av Leaf bilar och Santanders krav vid återlämnande.
Sen vet man ju inte vilka historier det går att lita på, men nätet svämmade över av historier där det var hutlösa priser och folk som tvingades betala för saker som borde anses som normalt slitage.
Ja, den bakgrunden känner jag inte till. Kanske var extra kinkigt där?

Det var nog det, dvs de som leasade via Santander råkade ut för väldigt mycket anmälningar och hutlösa kostnader. De som leasade via DNB klarade sig mycket bättre. Men visar ju också på godtyckligheten i bedömningarna.
Ja, det var helt kopplat till leasing genom Santander. Dom hade något fulavtal (som det verkar) med ett besiktningsföretag, där varje liten lackskada etc. räknades separat. Dvs. om det kostar säg 3000:- att fixa ett litet stegskott, så kostade 5 små stenskott 5x3000 att fixa enligt Santander, vilket är ett ganska "kreativt" sätt att fakturera.
Jag hade faktiskt ett kontrakt redo på en Leaf, men när det visade sig vara Santander som låg bakom finansieringen (säljaren hade "råkat" skriva fel finansbolag i kontraktet) så var jag väldigt tydlig med varför jag inte skrev på det kontraktet, och valde en annan Leaf genom DNB istället.
Som svar på frågan; ja, jag kommer välja privatleasing igen. Börsen går alldeles för bra för att gräva ned den summan i en värdetappande bil.
Nissan Leaf -18
BMW X4 35d
Land Crusier 90
Erxon
elbilist
Inlägg: 462
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Erxon »

MWall skrev:
FredrikR skrev:
MWall skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Gäller att sköta bilen normalt så händer inte sånt. Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.
Kan säkert vara så, men var otroligt mycket skriverier om leasing av Leaf bilar och Santanders krav vid återlämnande.
Sen vet man ju inte vilka historier det går att lita på, men nätet svämmade över av historier där det var hutlösa priser och folk som tvingades betala för saker som borde anses som normalt slitage.
Ja, den bakgrunden känner jag inte till. Kanske var extra kinkigt där?
När det var som mest ”skrik” om dessa orimliga kostnader så var det Satandär som var leasingbolaget.
När man lämnade tillbaka bilen skulle man besikta den hos Opus om jag kommer ihåg rätt och de hade tydligen strikta order om att vara petiga.

Nu var det faktiskt ett tag sedan jag läst något mer om detta, så de kanske har ändrat på processen?

Men, detta samt att jag tidigare har en bil finansierad genom dem som jag upplevde som inte var helt okomplicerat gör att jag inte kommer att ha med dem att göra något mer. Har bilfirman endast dem som finansbolag går jag vidare till annan firma.

Om någon hade sagt privatleasing till mig för 3 år sedan hade jag sagt aldrig. Men jag har svängt i denna fråga och i somras tog vi den nya Zoe’n på privatleasing. En av frågorna jag hade var vem som besiktigar bilen vid återlämning och fick svaret att det var de själva och i detta fall blir det Upplands Motor.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Jag väljer det som är ekonomiskt mest fördelaktigt. Det har (oftast) varit företagsleasing historiskt, men jag tycker också det verkar gå mot privatleasing för allt "normalt" brukande.
De riktigt billiga privatleasingerbjudandena bygger ju oftast på relativt få mil. Kanske 1000 mil/år eller så. Tidigare hade jag bara skrattat över detta, min Tesla körde jag över 3000 mil första året. Det hade alltså aldrig funkat med privatleasing. Men nu är det ju andra tider. Man reser inte längre, man jobbar hemifrån, osv. Jag har kört mindre än 600 mil sen januari 2020. Då funkar ju privatleasing med låga mil. Samtidigt blir det svårt att köra 100 mil i tjänsten för min del när man aldrig åker nånstans. Då blir det ju helt fel med företagsleasing, framförallt nu när förmånsvärdet dessutom kommer att höjas till sommarn.
Frågan är ju om man någonsin kommer återgå till tidigare körvanor, dvs innan coronaskiten började. Det har ju ganska stor betydelse för valet av bil samt hur den ska finansieras.
Ja "lockpriserna" är nog alltid satta med 1000 mil/år. Dock tycker jag inte tex 15:- per övermil är så blodigt. Funderade på det nu när vi skaffar Audin på 1000 mils-leasing. Insåg att 15:- per mil på bolaget, dvs 9:- per mil privat ungefär, är klart billigare än att lägga samma sträcka på vår privatägda X. Den tappar såklart avsevärt mycket mer än 90.000:- per 10.000 mil i andrahandsvärde. Dessutom då med risk för mer/dyrare service.

Men visst med 15:- på privatleasing så blir det inte lika solklart.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Nect skrev:
Jerka skrev:
Nästa gång jag köper bil kommer jag, som alltid, att göra en kalkyl på vad bilen kommer kosta mig per månad över den tid jag beräknar äga den, kanske 3 eller 5 år. Om privatleasing då är billigast så varför inte?

Utöver de vanliga posterna som drivmedel, verkstadskostnader, värdetapp o.s.v. så gäller det att räkna på alternativkostnaden om man köper kontant. 400 000 som man köper bil för istället för att investera på börsen innebär ju att man går miste om en eventuell intäkt.
Något som de flesta inte tänker på, att vid kontantköp även ta hänsyn till kapitalkostnaden (minskad avkastning på kapitalet). Visst kursfall kan inträffa men även ett ras på andrahandsvärdet på bilen som får samma effekt. När vi (företag) räknar på större investeringar så brukar kapitalkostnaden sättas till ca 2-3% (som motsvarar en säkrare investering mot rönta eller lågriskfond.)
Man får ju då räkna med en avkastning utan risk.

Inte nödvändigtvis. Risknivån får man bedöma själv utifrån sin egen finansiella situation. Pengar som skulle kunnat gå till en bil kan väl mycket väl anses vara långsiktiga också?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av dd88 »

FredrikR skrev:
Har på nuvarande bil lyckats få en liten liten repskada på plastdelen vid bakskärmen (första gången jag lyckats med det). Inget jag kommer fixa, men vid en leasing hade jag väl blivit tvungen till det.
Du tror inte att skadan kommer påverka priset när du väl kommer sälja den?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Jag väljer det som är ekonomiskt mest fördelaktigt. Det har (oftast) varit företagsleasing historiskt, men jag tycker också det verkar gå mot privatleasing för allt "normalt" brukande.
De riktigt billiga privatleasingerbjudandena bygger ju oftast på relativt få mil. Kanske 1000 mil/år eller så. Tidigare hade jag bara skrattat över detta, min Tesla körde jag över 3000 mil första året. Det hade alltså aldrig funkat med privatleasing. Men nu är det ju andra tider. Man reser inte längre, man jobbar hemifrån, osv. Jag har kört mindre än 600 mil sen januari 2020. Då funkar ju privatleasing med låga mil. Samtidigt blir det svårt att köra 100 mil i tjänsten för min del när man aldrig åker nånstans. Då blir det ju helt fel med företagsleasing, framförallt nu när förmånsvärdet dessutom kommer att höjas till sommarn.
Frågan är ju om man någonsin kommer återgå till tidigare körvanor, dvs innan coronaskiten började. Det har ju ganska stor betydelse för valet av bil samt hur den ska finansieras.
Ja "lockpriserna" är nog alltid satta med 1000 mil/år. Dock tycker jag inte tex 15:- per övermil är så blodigt. Funderade på det nu när vi skaffar Audin på 1000 mils-leasing. Insåg att 15:- per mil på bolaget, dvs 9:- per mil privat ungefär, är klart billigare än att lägga samma sträcka på vår privatägda X. Den tappar såklart avsevärt mycket mer än 90.000:- per 10.000 mil i andrahandsvärde. Dessutom då med risk för mer/dyrare service.

Men visst med 15:- på privatleasing så blir det inte lika solklart.

Fast som du själv upptäckte så är restvärdet på extrautrustning 0:-. Man får välja en modell som är bra utrustad redan från start. Elbilar brukar ju vara det, tack och lov.

Jag läste nån som skrev att han fick betala 20:-/mil för övermil på sin E-Tron. Lät oerhört dyrt.
Kjellz
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jul 2016 10:41

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Kjellz »

Hej!
Privat leasing Ja kanske beroende på kostnader som direkt är jämförbara med att äga fordonet samt ta med i beräkningarna om slitaget på fordonet är i paritet till normalt slitage. Vi har hund och slitaget kan vara lite högre i bagaget. Klart intressant alternativ i alla fall.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av pingflood »

nek0 skrev:
Henriksson skrev:
Varför skullle man inte privatleasa? Att köpa kontant så står du ju risken för begagnat marknaden. Dessutom betalar ju ingen en bil kontant utan genom lån, vilket gör det till en riktigt dålig investering. Personligen har jag sällan fått det jag önskat för en bil.
Jag gör det, men jag kanske är ingen :lol:
Har inte haft ett billån sen 2004. Visst kan man resonera sig fram till att det inte är det optimala sättet att hantera kapital på (jämfört med investering i börsen eller andra tillgångar) men för min del är jag allergisk mot att vara skyldig pengar. Villalånet kan jag leva med men det är allt.

Gott att se att ingen än så länge hävdat att man kan få en stadig avkastning på 15% på börsen i alla fall, brukar alltid dyka upp i såna här sammanhang.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
Jerka skrev:
Nästa gång jag köper bil kommer jag, som alltid, att göra en kalkyl på vad bilen kommer kosta mig per månad över den tid jag beräknar äga den, kanske 3 eller 5 år. Om privatleasing då är billigast så varför inte?

Utöver de vanliga posterna som drivmedel, verkstadskostnader, värdetapp o.s.v. så gäller det att räkna på alternativkostnaden om man köper kontant. 400 000 som man köper bil för istället för att investera på börsen innebär ju att man går miste om en eventuell intäkt.
Något som de flesta inte tänker på, att vid kontantköp även ta hänsyn till kapitalkostnaden (minskad avkastning på kapitalet). Visst kursfall kan inträffa men även ett ras på andrahandsvärdet på bilen som får samma effekt. När vi (företag) räknar på större investeringar så brukar kapitalkostnaden sättas till ca 2-3% (som motsvarar en säkrare investering mot rönta eller lågriskfond.)
Man får ju då räkna med en avkastning utan risk.

Inte nödvändigtvis. Risknivån får man bedöma själv utifrån sin egen finansiella situation. Pengar som skulle kunnat gå till en bil kan väl mycket väl anses vara långsiktiga också?
Om du själv väljer risk för avkastningen kan du ju få till vilken kalkyl som helst. Kanske är jag fortfarande lite påverkad av 90-talskrisen som slog hårt. Många ser aktier som en säker investering.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Jag väljer det som är ekonomiskt mest fördelaktigt. Det har (oftast) varit företagsleasing historiskt, men jag tycker också det verkar gå mot privatleasing för allt "normalt" brukande.
De riktigt billiga privatleasingerbjudandena bygger ju oftast på relativt få mil. Kanske 1000 mil/år eller så. Tidigare hade jag bara skrattat över detta, min Tesla körde jag över 3000 mil första året. Det hade alltså aldrig funkat med privatleasing. Men nu är det ju andra tider. Man reser inte längre, man jobbar hemifrån, osv. Jag har kört mindre än 600 mil sen januari 2020. Då funkar ju privatleasing med låga mil. Samtidigt blir det svårt att köra 100 mil i tjänsten för min del när man aldrig åker nånstans. Då blir det ju helt fel med företagsleasing, framförallt nu när förmånsvärdet dessutom kommer att höjas till sommarn.
Frågan är ju om man någonsin kommer återgå till tidigare körvanor, dvs innan coronaskiten började. Det har ju ganska stor betydelse för valet av bil samt hur den ska finansieras.
Ja "lockpriserna" är nog alltid satta med 1000 mil/år. Dock tycker jag inte tex 15:- per övermil är så blodigt. Funderade på det nu när vi skaffar Audin på 1000 mils-leasing. Insåg att 15:- per mil på bolaget, dvs 9:- per mil privat ungefär, är klart billigare än att lägga samma sträcka på vår privatägda X. Den tappar såklart avsevärt mycket mer än 90.000:- per 10.000 mil i andrahandsvärde. Dessutom då med risk för mer/dyrare service.

Men visst med 15:- på privatleasing så blir det inte lika solklart.

Fast som du själv upptäckte så är restvärdet på extrautrustning 0:-. Man får välja en modell som är bra utrustad redan från start. Elbilar brukar ju vara det, tack och lov.

Jag läste nån som skrev att han fick betala 20:-/mil för övermil på sin E-Tron. Lät oerhört dyrt.
Om man tycker utrustning är viktigt så absolut.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av pingflood »

Fredrik j skrev:

Om du själv väljer risk för avkastningen kan du ju få till vilken kalkyl som helst. Kanske är jag fortfarande lite påverkad av 90-talskrisen som slog hårt. Många ser aktier som en säker investering.
Samma med fastigheter. Allt kan gå ner.

Senaste åren på börsen har ju belönat risktagande och det har skapat lite av en attityd att det är lätt att tjäna pengar där. Tror det blir ett brutalt uppvaknande för många när nästa riktiga nedgång slår till.

Tror det är enklast att slänga de pengar man investerar långsiktigt i en global indexfond med låg avgift och sen inte oroa sig över det mer. I längden slår den strategin det mesta. Får naturligtvis balansera det med sparkonto/räntor i det omfång man är komfortabel med.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Fredrik j »

pingflood skrev:

Samma med fastigheter. Allt kan gå ner.
Det var just fastigheter som rasade i början av 90-talet.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Elof »

MWall skrev:
Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.
Stora hål i karossen, eller vad?
Skriv svar