iAkita skrev:martinot skrev:Några svenska priser och möjligheter att beställa snart?
Speciellt intresserad av mer basprisversioner/grundpaket av Ioniq, eller kommande KIA-modeller, som kan konkurrera med priserna hos basversioner av ID3/ID4 (har tröttnat allt mer på deras, som det framkommer allt mer med tiden, misslyckade eldrivlina hos ID-bilarna).
Utifrån priset på Ionic 5 first edition i Tyskland kan man nog utgå från att de kommer kunna konkurrera med ID4 prismässigt. Den kostar exakt lika myclet som ID4 1st Max gjorde i Tyskland. Men om du är besviken på ID-bilarnas eldrivlina kommer du nog vara besviken på Koreanernas också. Ionic 5 verkar dra lika mycket som ID4 GTX, baserat på den uppskattade WLTP räckvidden. Det verkar märkligt nog inte gå att trolla bort att en SUV drar mer än en sedan. Var det förresten inte du som aldrig kunde tänka dig en SUV?
Tänkte på att laddkurvan är så efterbliven (iaf. som jag anser det för att vara 2021) på ID-bilarna, och hoppas att Hyundai/KIA har ett lite modernare batteri/el-paket i sin nya elplattform.
Nej, jag och min familj skulle nog aldrig köpa varken VW, Kia eller Hyundai, och helst inte någon SUV om det finns bättre alternativ. Jag och min familj (min fru tycker själv lika starkt i saken) anser att SUV i allmänhet är dåligt för både miljön, energieffektiviteten (precis som du är inne på) och körkänslan.
Men jag försöker hjälpa min pappa som är pensionär att hitta ett elektriskt alternativ nu när det är dags för honom att förnya sin gamla ICE Yaris. Toyota som han gillar, har ju inga elbilar alls vad jag vet. Förutom Yaris har en pickup, och han är inte lika negativ till en mindre SUV för rätt pris (till skillnad från mig och min fru).
Fram tills nu så har vi mest snackat om och kikat på ID3/ID4, men här kanske det kan finns ett bättre alternativ hos Hyundai (till skillnad från oss så bryr sig pappa väldigt lite om varumärken, och är dessutom mer priskänslig/snål med utlägg). Har tidigare fått honom att testköra e-Golf (förra året innan ID-bilarna anlänt) som han gillade, så därför var VW och ID ett naturligt spår. Men börjar tänka om lite där nu när jag upptäcker allt mer nackdelar med ID, och allt mer fördelar med Ioniq.
Så om jag skall få pappa att byta en av hans ICE-bilar till en BEV, så måste det vara rimligt pris, bra räckvidd och (då han gillar att resa och köra mycket i Sverige, speciellt på konstresor och är historiskt/arkeologiskt intresserad) så skall de helst vara nästan lika enkla och snabba att ladda som att tanka de ICE han är van vid (iaf. så nära det rimligen går med dagens teknik).
Eftersom jag hjälper pappa att fundera på och försöka överväga en BEV, så är det ju viktigt att hitta en bra elbil som passar
hans preferenser (och inte mina egna).