Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

ippii skrev:
Zalman3 skrev:
Vilken färg ska du ha på din Ioniq 5?

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

https://www.hyundai.com/de/ioniq5-reser ... oniq5.html
Måste man ha en? ;)
Man kan ju välja Porsche dödaren Kia EV5 också! :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

50 shades of grey? Vad ska det föreställa? Det kanske är det som är bilens svaga punkt. Jag vill ha en blå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

Jag valde matt guld, den verkar kul :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Leaf
elbilist

Inlägg av Leaf »

Zalman3 skrev:

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

Det var verkligen fattigt med "färger".
Jag vill ha en orange.
Nissan Leaf -18
BMW X4 35d
Land Crusier 90
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

Har du redan kunnat lägga beställning i Norge? Var färg det enda valbara? För 45an var väl typ maxutrustad?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

Det är väl bara 45 versionen som har så få färger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

Jag trodde Digital Teal Green Pearl och Gravity Gold Matte skulle betyda grön och guld, inte mörkgrå och ljusgrå...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Jag trodde Digital Teal Green Pearl och Gravity Gold Matte skulle betyda grön och guld, inte mörkgrå och ljusgrå...
Det skulle man kunna tro. Men det finns nog en anledning att de har knölat in så många ord i färgbeteckningen. Grön och guld ska väl bara antyda att det handlar om kulörer. Den första har lika lite med grön att göra som den är digital, och den andra är nog minst lika matte som den inte är guld.
Min e-tron är ju blå enligt färgbeteckningen. För mig är den helt klart grön. Möjligen grön med inslag av blått. Jag saknar riktiga färger på moderna bilar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Leaf skrev:
Zalman3 skrev:

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

Det var verkligen fattigt med "färger".
Jag vill ha en orange.
Det är färgerna som är till introduktionsmodellen ”45”. Det kommer fler färger efter de första 3000 bilarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:

Phantom Black Pearl
Atlas White
Digital Teal Green Pearl
Gravity Gold Matte

Har du redan kunnat lägga beställning i Norge? Var färg det enda valbara? För 45an var väl typ maxutrustad?
Kunde bara välja färg på in- och utsida ja. Allt annat är standard.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mera Ioniq 5 film.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Några svenska priser och möjligheter att beställa snart?

Speciellt intresserad av mer basprisversioner/grundpaket av Ioniq, eller kommande KIA-modeller, som kan konkurrera med priserna hos basversioner av ID3/ID4 (har tröttnat allt mer på deras, som det framkommer allt mer med tiden, misslyckade eldrivlina hos ID-bilarna).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:

Speciellt intresserad av mer basprisversioner/grundpaket av Ioniq, eller kommande KIA-modeller, som kan konkurrera med priserna hos basversioner av ID3/ID4 (har tröttnat allt mer på deras, som det framkommer allt mer med tiden, misslyckade eldrivlina hos ID-bilarna).
Utifrån priset på Ionic 5 first edition i Tyskland kan man nog utgå från att de kommer kunna konkurrera med ID4 prismässigt. Den kostar exakt lika myclet som ID4 1st Max gjorde i Tyskland. Men om du är besviken på ID-bilarnas eldrivlina kommer du nog vara besviken på Koreanernas också. Ionic 5 verkar dra lika mycket som ID4 GTX, baserat på den uppskattade WLTP räckvidden. Det verkar märkligt nog inte gå att trolla bort att en SUV drar mer än en sedan. Var det förresten inte du som aldrig kunde tänka dig en SUV?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:

Utifrån priset på Ionic 5 first edition i Tyskland kan man nog utgå från att de kommer kunna konkurrera med ID4 prismässigt. Den kostar exakt lika myclet som ID4 1st Max gjorde i Tyskland. Men om du är besviken på ID-bilarnas eldrivlina kommer du nog vara besviken på Koreanernas också. Ionic 5 verkar dra lika mycket som ID4 GTX, baserat på den uppskattade WLTP räckvidden. Det verkar märkligt nog inte gå att trolla bort att en SUV drar mer än en sedan. Var det förresten inte du som aldrig kunde tänka dig en SUV?
Tänkte på att laddkurvan är så efterbliven (iaf. som jag anser det för att vara 2021) på ID-bilarna, och hoppas att Hyundai/KIA har ett lite modernare batteri/el-paket i sin nya elplattform.

Nej, jag och min familj skulle nog aldrig köpa varken VW, Kia eller Hyundai, och helst inte någon SUV om det finns bättre alternativ. Jag och min familj (min fru tycker själv lika starkt i saken) anser att SUV i allmänhet är dåligt för både miljön, energieffektiviteten (precis som du är inne på) och körkänslan.

Men jag försöker hjälpa min pappa som är pensionär att hitta ett elektriskt alternativ nu när det är dags för honom att förnya sin gamla ICE Yaris. Toyota som han gillar, har ju inga elbilar alls vad jag vet. Förutom Yaris har en pickup, och han är inte lika negativ till en mindre SUV för rätt pris (till skillnad från mig och min fru).

Fram tills nu så har vi mest snackat om och kikat på ID3/ID4, men här kanske det kan finns ett bättre alternativ hos Hyundai (till skillnad från oss så bryr sig pappa väldigt lite om varumärken, och är dessutom mer priskänslig/snål med utlägg). Har tidigare fått honom att testköra e-Golf (förra året innan ID-bilarna anlänt) som han gillade, så därför var VW och ID ett naturligt spår. Men börjar tänka om lite där nu när jag upptäcker allt mer nackdelar med ID, och allt mer fördelar med Ioniq.

Så om jag skall få pappa att byta en av hans ICE-bilar till en BEV, så måste det vara rimligt pris, bra räckvidd och (då han gillar att resa och köra mycket i Sverige, speciellt på konstresor och är historiskt/arkeologiskt intresserad) så skall de helst vara nästan lika enkla och snabba att ladda som att tanka de ICE han är van vid (iaf. så nära det rimligen går med dagens teknik).

Eftersom jag hjälper pappa att fundera på och försöka överväga en BEV, så är det ju viktigt att hitta en bra elbil som passar hans preferenser (och inte mina egna).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Stor succé för Ioniq 5.
Man måste därför öka produktionen.

Hyundai Ioniq 5 production to be increased due to high demand

Given the overwhelming demand for the Ioniq 5 in Korea and Europe, Hyundai has decided that it will increase the EV’s global production target for this year from 70,000 units to 90,000 units, as per a new report from edaily.co.kr. It is yet to discuss the increase in targeted production with the labor union, though. Production of 70,000 units requires overtime work for about four days every month, and the significant increase in production would lead require even more overtime work.

An insider has said that Hyundai has enough battery supply to meet the higher annual production target of 90,000 units. However, the shortage of semiconductors could affect the execution of the new plan. “We are reviewing the availability of batteries and related parts from various angles to increase production,” a Hyundai official commented. “We are also watching the supply and demand of semiconductors,” the company source added.

The Hyundai Ioniq 5 has received a tremendous response from customers in Korea and Europe. Some 45,000 units have been pre-ordered already, which is a clear indicator of an extremely high interest in the new electric crossover. Check the release date section for more details.

The US-bound Hyundai Ioniq 5 crossover made its world debut in South Korea on February 23. It is the symbol of a new era for Hyundai Motor Group, as it is the group company’s first electric car developed from the ground up. In this story we track the progress of the Ioniq 5 in the global market.
https://topelectricsuv.com/news/hyundai ... re-orders/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Ionic 5 verkar dra lika mycket som ID4 GTX, baserat på den uppskattade WLTP räckvidden. Det verkar märkligt nog inte gå att trolla bort att en SUV drar mer än en sedan. Var det förresten inte du som aldrig kunde tänka dig en SUV?
Ja, det där verkar konstigt med tanke på att Kona/e-Niro är så snåla. Eller så är Hyundais WLTP-uppskattning (för det är ju bara en sådan än så länge) mer realistisk än Volkswagens angivna WLTP siffror. De första provkörningarna av Tesla Björn & Co lär nog visa vad som gäller.
wheels

Inlägg av wheels »

Har för mig att Konans WLTP är 157/km. Jag har betydligt under det vid blandad körning. Det är snarare motorvägskörning på sommaren.
Så vi får se. Kul om den klarar 50 mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Är Ioniq 5 lite för bra?
Blir Kona helt plötsligt svårsåld?
Hyundai in dilemma over increasing IONIQ 5 production volume

Production increase may cannibalize other EVs.

The popularity of Hyundai Motor's new IONIQ 5 electric vehicle (EV) is creating a dilemma for the carmaker, because limited incentives and an auto semiconductor supply shortage are forcing the automaker to juggle priorities.

According to Hyundai Motor, domestic preorders for the IONIQ 5 surpassed 38,000 vehicles as of Tuesday, reaching more than half of the automaker's annual production target of 70,000, just two weeks after the car was unveiled. However, the company has yet to decide whether to increase production due to a number of factors that may result in the cannibalization of other EVs Hyundai Motor plans to debut later this year.
pingflood

Inlägg av pingflood »

Zalman3 skrev:
Är Ioniq 5 lite för bra?
Blir Kona helt plötsligt svårsåld?
Tror priserna måste pressas nedåt på dessa äldre varianter. Samma med e-Niro, förvisso har den lite mer utrustning men när jag stod i valet mellan en e-Niro för 485k eller en ID4 1st för 515 så kändes Niron rätt dyr... kan tänka mig att Ioniq 5 / CV5 kommer att konkurrera rätt hårt med dessa om priserna blir någorlunda bra.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Kona är ju en betydligt mindre bil och med helt annan spec, så båda modellerna kan nog co-existera.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Prislista från Österrike.
Hyundai IONIQ 5 PL.pdf
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 kan prismässigt konkurrera bra med VW ID4.
Österrikiska ID4 priser.
Screenshot_20210312-181935_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Svenska priser måste komma snart.
För nu poppar priser upp runt om i Europa.

Belgien:
Ioniq 5 erbjuds i två versioner med olika batterikapacitet. Den minsta är 58 kWh och tar dig mer än 380 kilometer med 170 hk. För det lägger du 45999 euro på bordet. Det är Core-grundversionen, som endast finns med det minsta batteriet.

https://autofans.be/nieuws/officieel/47 ... -beet-2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jämför Ioniq 5 med VW ID4 och Tesla modell Y.

https://www.evspecifications.com/en/comparison/cfe91e3c
Skriv svar