Elon uppmanar folk via twitter att ansöka FSD beta.
Moderator: Redaktion
- mindfeeder
- Teslaägare
Elon uppmanar folk via twitter att ansöka FSD beta.
“If you want the Tesla Full Self-Driving Beta downloaded to your car, let us know. Doubling beta program size now with 8.2 & probably 10X size with 8.3. Still be careful, but it’s getting mature.”
https://twitter.com/elonmusk/status/136 ... 98850?s=21
Relativt flummigt hur man ansöker.
https://twitter.com/elonmusk/status/136 ... 98850?s=21
Relativt flummigt hur man ansöker.
Re: Elon uppmanar folk via twitter att ansöka FSD beta.
Lägg ett service ärende i appen. Men inte aktuellt i Sverige så klart.
Det är bara ett reklamjippo. Dom kommer att välja folk själva. Folka är så jävla godtrogna när det gäller Elon.
Ja, självklart är det reklam och ett försök att hålla igång snacket.spacecoin skrev:Det är bara ett reklamjippo. Dom kommer att välja folk själva. Folka är så jävla godtrogna när det gäller Elon.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Tror dom fick lite problem med överlastning på supporten
... var nog rätt många som anmälde ett serviceärende "Elon twittrade, jag vill ha FSD beta..."

... var nog rätt många som anmälde ett serviceärende "Elon twittrade, jag vill ha FSD beta..."

"Due to high demand"
Ja, vad trodde han. Folk vill ha det som betalat för?
Ja, vad trodde han. Folk vill ha det som betalat för?
Hur många procent av teslaägarna har betalat för FSD? Tesla har väl inte kommunicerat några siffror?
Varför inte i Sverige? Så länge föraren fortfarande är ansvarig och att det tydligt kommuniceras med Beta-taggen, vad kan reglement säga?LarsL skrev:Lägg ett service ärende i appen. Men inte aktuellt i Sverige så klart.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Finns specifika regler i EU hur mycket en bil själv får svänga osv vilket nog gör att upplevelsen för FSD blir mindre trevlig när bilen konstant piper och kräver att föraren svänger när det krävs för bilen får själv inte svänga. Detta kommer väl ändras när tyskarna inte bryr sig om dessa regler och ger "körkort" till specifika modeller med specifik mjukvara, dvs när tyska märken är redo för detta.McMagnus skrev:Varför inte i Sverige? Så länge föraren fortfarande är ansvarig och att det tydligt kommuniceras med Beta-taggen, vad kan reglement säga?LarsL skrev:Lägg ett service ärende i appen. Men inte aktuellt i Sverige så klart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så det är fortfarande 'bara' dom reglerna som är i vägen? Bilen brukar ju sakta ner lite i såna kurvor, så regeln verkar vara formulerad i termer av vinkel/sek? Och i stadskörning kör man ju långsammare runt hörn så det kanske bara kommer gå lite långsamt? I vilket fall finns det ju inget direkt hinder, bara kanske att, som du säger, det blir en trist o långsam körupplevelse. Så Tesla kanske då väljer att inte bli föremål för löjeväckande beteende när det är reglernas fel.Svenssons skrev:Finns specifika regler i EU hur mycket en bil själv får svänga osv vilket nog gör att upplevelsen för FSD blir mindre trevlig när bilen konstant piper och kräver att föraren svänger när det krävs för bilen får själv inte svänga.
Undrar om vi måste vänta på att se förkrossande statistik på låg olycksfrekvens där FSD använts innan EU får tummen ur?
Tror det kommer dröja innan man kan se i olycksstatistiken om en tesla hade FSD på eller av vid en olycka. Hur ska man i efterhand kunna avgöra om FSD hade räddat situationen?McMagnus skrev:Så det är fortfarande 'bara' dom reglerna som är i vägen? Bilen brukar ju sakta ner lite i såna kurvor, så regeln verkar vara formulerad i termer av vinkel/sek? Och i stadskörning kör man ju långsammare runt hörn så det kanske bara kommer gå lite långsamt? I vilket fall finns det ju inget direkt hinder, bara kanske att, som du säger, det blir en trist o långsam körupplevelse. Så Tesla kanske då väljer att inte bli föremål för löjeväckande beteende när det är reglernas fel.Svenssons skrev:Finns specifika regler i EU hur mycket en bil själv får svänga osv vilket nog gör att upplevelsen för FSD blir mindre trevlig när bilen konstant piper och kräver att föraren svänger när det krävs för bilen får själv inte svänga.
Undrar om vi måste vänta på att se förkrossande statistik på låg olycksfrekvens där FSD använts innan EU får tummen ur?
Är det någon speciell olyckstyp du tänker på där en tesla med FSD skulle klara sig bättre än en utan?
Tesla brukar ju visa statistik över det kvartalsvis, och den statistiken brukar vara uppdelad på FSD, autopilot o manuell. Jag tror den statistiken inte kan komma högre, dvs kan inte visa på 10x säkrare med FSD vs manuell, utan att även kunna inkludera stadskörning. Det är där vi kommer se ett skutt med nya betan när den kommer ut globalt.Fredrik j skrev:Tror det kommer dröja innan man kan se i olycksstatistiken om en tesla hade FSD på eller av vid en olycka. Hur ska man i efterhand kunna avgöra om FSD hade räddat situationen?
Är det någon speciell olyckstyp du tänker på där en tesla med FSD skulle klara sig bättre än en utan?
Olyckstyper är säkert helt olika i stan än på landsväg. Kan tänka mig mer trötthetsrelaterat på landsväg och mer fender benders pga otillräcklig uppmärksamhet i stan. FSD ser ju åt alla håll jämt.
Men autobroms mot kökrock och line assist på landsväg finns väl även utan FSD?McMagnus skrev:Tesla brukar ju visa statistik över det kvartalsvis, och den statistiken brukar vara uppdelad på FSD, autopilot o manuell. Jag tror den statistiken inte kan komma högre, dvs kan inte visa på 10x säkrare med FSD vs manuell, utan att även kunna inkludera stadskörning. Det är där vi kommer se ett skutt med nya betan när den kommer ut globalt.Fredrik j skrev:Tror det kommer dröja innan man kan se i olycksstatistiken om en tesla hade FSD på eller av vid en olycka. Hur ska man i efterhand kunna avgöra om FSD hade räddat situationen?
Olyckstyper är säkert helt olika i stan än på landsväg. Kan tänka mig mer trötthetsrelaterat på landsväg och mer fender benders pga otillräcklig uppmärksamhet i stan. FSD ser ju åt alla håll jämt.
FSD handlar ju mest om att slippa styra bilen.
Är teslor utan FSD ofta vållande i olyckor?
Är det ett problem som behöver lösas skyndsamt?
Ja. Men du kommer ta över manuellt för omkörningar.Fredrik j skrev:Men autobroms mot kökrock och line assist på landsväg finns väl även utan FSD?
Nej. Det handlar om att uppnå nivå 5 och får bort den 'mänskliga faktorn' för att öka säkerheten.Fredrik j skrev:FSD handlar ju mest om att slippa styra bilen.
Jag tror inte dom är överrepresenterade? De jämförelser jag nämnde är totala olyckor per x mil för ett helt land, inte bara Teslor.Fredrik j skrev:Är teslor utan FSD ofta vållande i olyckor?
Om det räddar liv så tycker jag inte man ska lägga krokben för framsteg med regionpolitiska jantelagar.Fredrik j skrev:Är det ett problem som behöver lösas skyndsamt?
Precis som vi inte kör amerikanska bilar i Sverige utan en specifik godkänd EU-variant så behövs en speciell FSD-variant här. Bland annat skiljer sig vägmärken, markeringar och annat rejält. Elon har tex påpekat att redan Kanada kräver en specialanpassning av mjukvaran.McMagnus skrev:Varför inte i Sverige? Så länge föraren fortfarande är ansvarig och att det tydligt kommuniceras med Beta-taggen, vad kan reglement säga?LarsL skrev:Lägg ett service ärende i appen. Men inte aktuellt i Sverige så klart.
Jag skulle säga att vi kommer få se full FSD-funktionalitet för alla i USA innan vi ens får se en beta här. Att träna på svenska vägar hjälper inte Tesla att få level 4-5 godkänt i USA...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Autobroms och vingelvarning fungerar ju även vid omkörning. Kolla euro ncap.McMagnus skrev:Ja. Men du kommer ta över manuellt för omkörningar.Fredrik j skrev:Men autobroms mot kökrock och line assist på landsväg finns väl även utan FSD?Nej. Det handlar om att uppnå nivå 5 och får bort den 'mänskliga faktorn' för att öka säkerheten.Fredrik j skrev:FSD handlar ju mest om att slippa styra bilen.Jag tror inte dom är överrepresenterade? De jämförelser jag nämnde är totala olyckor per x mil för ett helt land, inte bara Teslor.Fredrik j skrev:Är teslor utan FSD ofta vållande i olyckor?Om det räddar liv så tycker jag inte man ska lägga krokben för framsteg med regionpolitiska jantelagar.Fredrik j skrev:Är det ett problem som behöver lösas skyndsamt?
Det handlar inte om nivå5.
Jo om du ska hävda att FSD ökar säkerheten får du ju jämföra med samma bil utan FSD, inte en bil utan säkerhetssystem. Dom system som alla nya bilar har idag kommer ha stor betydelse för säkerheten. Som exempel kommer upphinnandeolyckor bli betydligt mindre vanligt även utan FSD.
Jag tror införandet av självkörande bilar kommer kosta liv innan systemen är tillförlitliga. Jag tror det skulle vara förödande att släppa det för tidigt till fel personer.
Man behöver vara insatt och intresserad av tekniken.
Elon har sagt att de vill lansera FSD beta tidigt i Norge och det är lite skillnad mellan Norge och Sverige när det gäller utseende på vägmärken och trafikregler.Andersen skrev:Precis som vi inte kör amerikanska bilar i Sverige utan en specifik godkänd EU-variant så behövs en speciell FSD-variant här. Bland annat skiljer sig vägmärken, markeringar och annat rejält. Elon har tex påpekat att redan Kanada kräver en specialanpassning av mjukvaran.McMagnus skrev:Varför inte i Sverige? Så länge föraren fortfarande är ansvarig och att det tydligt kommuniceras med Beta-taggen, vad kan reglement säga?LarsL skrev:Lägg ett service ärende i appen. Men inte aktuellt i Sverige så klart.
Jag skulle säga att vi kommer få se full FSD-funktionalitet för alla i USA innan vi ens får se en beta här. Att träna på svenska vägar hjälper inte Tesla att få level 4-5 godkänt i USA...
Elon talade mycket om det i intervjun med Sandy Munro. Självkörande teknik är som farligast när den är nästan färdig. De verkar vara rejält medvetna om problemet iaf. De kan lösa det med tex varningssignaler som ökar uppmärksamhet hos förare inför situationer som kan vara farliga. Det kan säkert också komma bättre övervakning av föraren genom kupékameran.Fredrik j skrev:Jag tror införandet av självkörande bilar kommer kosta liv innan systemen är tillförlitliga. Jag tror det skulle vara förödande att släppa det för tidigt till fel personer.
Det är ju orsaken till att myndigheterna är kritiska. Man får ju komma ihåg att regelverket ju måste klara av att sortera bort och förbjuda system som inte håller måttet. Inte bara godkänna dom som gör det.Jordad skrev:Elon talade mycket om det i intervjun med Sandy Munro. Självkörande teknik är som farligast när den är nästan färdig. De verkar vara rejält medvetna om problemet iaf. De kan lösa det med tex varningssignaler som ökar uppmärksamhet hos förare inför situationer som kan vara farliga. Det kan säkert också komma bättre övervakning av föraren genom kupékameran.Fredrik j skrev:Jag tror införandet av självkörande bilar kommer kosta liv innan systemen är tillförlitliga. Jag tror det skulle vara förödande att släppa det för tidigt till fel personer.
Man kommer ju garanterat drabbas av bakslag som man kommer bli tvungna att hantera. Man kommer säkert hamna i domstol och få förklara att det var förarens fel att den fullt självkörande bilen krockade.
Man kommer inte undan utan att skylla på kunden vilket ju kanske inte är den bästa marknadsföringstekniken. Skulle kunden lyckas bevisa att det var bilens fel (d.v.s. att föraren fullföljt sina åtaganden till punkt och pricka) kan skadeståndet bli så högt att det kan ruinera vilken biltillverkare som helst. I USA skulle ju skadeståndet kunna baseras på hur mycket biltillverkaren tjänat på att släppa ut en ofärdig produkt på marknaden.
Tesla vill ha ansökningar till earlyaccess@tesla.com och inte som servicebokning eller andra vägar. Kan tänka mig att de på golvet är lite trötta på Elons infall när de översvämmas med ansökningar...
Elbilist sedan 2014
Undrar hur dom sorterar fram kandidaterna? Gäller ju att man får med förare som verkligen förstår hur systemet fungerar och vilka begränsningar som finns.Klintan skrev:Tesla vill ha ansökningar till earlyaccess@tesla.com och inte som servicebokning eller andra vägar. Kan tänka mig att de på golvet är lite trötta på Elons infall när de översvämmas med ansökningar...