Felsökning efter skada
Moderator: Redaktion
Felsökning efter skada
Hej
Min vän har köpt en Tesla S 2016 från USA som är lite skadad.
Han vill felsöka själv istället för att anlita en Tesla verkstad. Vilken info kan man få via bilens dator om eventuella felkoder, om motorn/drivningen är skadad etc?
Tack på förhand.
Han vill felsöka själv istället för att anlita en Tesla verkstad. Vilken info kan man få via bilens dator om eventuella felkoder, om motorn/drivningen är skadad etc?
Tack på förhand.
-
Re: Felsökning efter skada
Hoppas det inte är någon översvämningsskadad, det skulle jag inte vilja ha på en elbil.Ampa skrev:Hej
Tack på förhand.
- Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
- lator
- Teslaägare
Hej. Om man köper en "lite skadad" USA-Tesla som man tänker sig åtgärda själv utan att ens veta hur man läser ut felkoder... är man inte lite snett ute redan från början då?
Om "din vän" bor i Stockholmsområdet och bilen går att köra så skulle han kunna ta den till Grufman. Norr om Göteborg så finns Markus Hjelte... Om vi pratar om Jämtland så finns jag där. Skåne vet jag ju att det finns en firma i Malmö men har glömt namnet just nu.
Felkoder säger inte alltid allt...
Om "din vän" bor i Stockholmsområdet och bilen går att köra så skulle han kunna ta den till Grufman. Norr om Göteborg så finns Markus Hjelte... Om vi pratar om Jämtland så finns jag där. Skåne vet jag ju att det finns en firma i Malmö men har glömt namnet just nu.
Felkoder säger inte alltid allt...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

USA-tesla i Europa känns lite vanskligt till att börja med...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Särskilt från 2016 då Tesla hade levererat Model S till Europa under många år. Är det 2012 kan man tänka sig någon som ville vara tidig med en Tesla och då fanns inga alternativ direkt, 2016 så är det troligen en USA-bil som dömts ut i USA pga av krock eller annan skada som ansetts vara för stor eller dyr för att repareras. Kan vara värre än så också.thebishop skrev:USA-tesla i Europa känns lite vanskligt till att börja med...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är lättare om folk låter bli att spekulera med att bilen är vattenskadad eller har dömts ut i USA.
Min vän bor i Belgien och har köpt bilen som ingått i en annan affär av totalt 3 bilar. Bilen kör felfritt men en dörr är omlackerad. Han är okunnig och vill ha hjälp med att läsa av eventuella felkoder. Kan man göra detta på egen hand via datorn som finns i bilen eller ej?
Tacksam för alla svar.
Min vän bor i Belgien och har köpt bilen som ingått i en annan affär av totalt 3 bilar. Bilen kör felfritt men en dörr är omlackerad. Han är okunnig och vill ha hjälp med att läsa av eventuella felkoder. Kan man göra detta på egen hand via datorn som finns i bilen eller ej?
Tacksam för alla svar.
Vill du inte ha några spekulationer eller få reda på troliga förutsättningar så är det till Tesla som du ska gå. De felkoder dvs felmeddelanden som du kan läsa på skärmen säger i princip inget. Med tex Scan My Tesla och adapter+ODBII-dongle kan du få ut lite mer men lär inte hjälpa en som är okunnig som mig gissar jag. Lär inte vara helt till hjälp heller utan det lär krävas att man kollar på bilen.Ampa skrev:Det är lättare om folk låter bli att spekulera med att bilen är vattenskadad eller har dömts ut i USA.
Tacksam för alla svar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Omlackerade dörrar ger inga felkoder.
Däremot är det väldigt opraktiskt med us-specade Tesla i Europa, då de inte kan snabbladdas förutom med amerikansk Chademoadapter, knappt 50kW. AC-laddning är endast enfas. Navigation fungerar ej. Teslas support är begränsad. Därför är de väldigt lågt värderade.
Däremot är det väldigt opraktiskt med us-specade Tesla i Europa, då de inte kan snabbladdas förutom med amerikansk Chademoadapter, knappt 50kW. AC-laddning är endast enfas. Navigation fungerar ej. Teslas support är begränsad. Därför är de väldigt lågt värderade.
Elbilist sedan 2014
- lator
- Teslaägare
Om man vill undvika spekulationer så är väl det bästa sättet att lägga upp alla korten på bordet direkt.Ampa skrev:Det är lättare om folk låter bli att spekulera med att bilen är vattenskadad eller har dömts ut i USA.
Tacksam för alla svar.
Skaffa adapterkabel samt elm 327 och läs med hjälp av Scan My Tesla.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Har också svårt att se att en ytligt tillbucklad dörr skulle ge upphov till några felkoder, men OK kanske sitter någon sensor i dörren som kan påverkats (även om inte så troligt om bilen fungerar normalt i drift, och utan felkoder/felmeddelanden på den vanliga skärmen). Lite märkligt det där kan jag hålla med om.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nu skulle vi ju inte spekulera ...
MEN om dörren är bucklad kanske en krockkudde har löst ut? Det gillar inte bilar av märket Tesla. Hur kunde den exporteras isf?
Sannolikt ett dåligt köp, hur som helst. Lärpengar.

MEN om dörren är bucklad kanske en krockkudde har löst ut? Det gillar inte bilar av märket Tesla. Hur kunde den exporteras isf?
Sannolikt ett dåligt köp, hur som helst. Lärpengar.
Bara att man inte kan ladda på vanlig 3-fas hemma, och inte heller på Tesla SuC, hade fått mig att avstå även en fabriksny US-Tesla i Europa.
Tror även andra saker som eSIM och kartor kan bli strul (känns som man verkligen tigger om problem och stökigheter).
Tror även andra saker som eSIM och kartor kan bli strul (känns som man verkligen tigger om problem och stökigheter).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
Kanske läge att lägga lite stålar på att få tillgång till Teslas programvara/manualer för att felsöka?
https://service.teslamotors.com/
https://service.teslamotors.com/
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC