Noob-varning, X eller S

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Noob-varning, X eller S

Inlägg av mackan_ax »

Jag har nu spenderat så många timmar på det här forum och läst många liknande trådar men jag känner mig fortfarande lika osäker. Jag sitter idag på en Mercedes E220 AMG Diesel som jag köpte lätt begagnad och varit väldigt nöjd med men tittar drömmande på alla som kommer i sina Teslor.

Min favorit är Model S men hittade en Model X 100D som utåt sett har allt jag vill ha. Blå lack, ljus inredning, FSD och dragkrok.
https://fordonsbolaget.se/bilar-i-lager ... 019-wmg28h

Men nu har jag lärt mig att 2019 kom uppdateringen Raven och inte någonstans står det Raven så jag misstänker att ovan bil är tillverkad innan.
Dragkrok är egentligen ingen deal breaker för jag använder det kanske 1-2ggr per år och då kan jag väl hyra bil istället. FSD har jag begränsad insigt i men jag har förstått inte är så stor grej här i Europa och jag misstänker att jag inte kan släppa ratten och åka hela vägen från Laholm till svärföräldrarna i Göteborg (16 mil) utan att hålla i ratten på många år.

Jag har läst så mycket kring att MX har mycket strul och att MS är roligare att köra samt tystare. Inser att jag kan få en MS 2019 billigare eller en 2020 Raven till samma pris som ovan MX. För mig är det här mycket pengar och svårt att göra lättvindiga beslut.

Jag har en familj med två barn 10 och 13 samt hund (Whippet 16kg med mankhöjd på drygt 50cm) så därför går M3 bort. Men ser ju att en Model Y är på G. Samtidigt är jag skeptisk till helt ny då man får ta hela första värdeminskningen. MS verkar gå bra med hund, såg ett klipp på YouTube där en kille lastade in två Golden Retrievers i bagaget.

Finns det någon vänlig själ som har varit i samma sits som kan styra in mig på rätt väg eller någon med insigt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av mati »

Model S går bra med hund, ja. Jag har två hundar 40-50 kg styck, och det var inga större problem att få in dem i en Model S. Bagagemässigt är Model S klart större än de flesta kombibilar på marknaden. Den sväljer massor. Verkligen.

Om du är säker på att du inte behöver dragkrok så ska du ta en Model S. Men det där med "man kan ju hyra bil, det går nog bra ändå" gick jag också på. Det funkade inte för mig. Man gör nämligen inte det. Man bara skjuter upp saker som kräver släpkärra och till sist går det inte längre. Så var det för mig i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 892
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av Delta »

Bor som du i Laholm. Har kört Tesla MS i snart 7 år. Har en del erfarenheter. Ring 0707470742 om du undrar över något eller vill testa med din hund.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av Remuz »

Jag körde ofta kärra innan jag skaffade min första X. X och S är så stora så jag behövde nästan aldrig kärra när jag körde X. Nu med trean skulle drag vara trevligt igen dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av Teslared »

Den blå är inte raven, då den inreggades i maj 2019, så tidigt fanns inga Raven i Sverige.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av JonasPersson »

Vi började med en Model S men efter att ha övergått till Model X så vill jag inte gå tillbaka. Visst, det är inte samma sportbilskänsla men den är majestätisk på något sätt :D Det enda jag stör mig på är stolparna framför dörrarna som skymmer sikten ganska rejält. Annars väldigt trevlig när man har barn som ska bältas. Vi har en 6-sits och hundar brukar trivas på golvet mellan de 2 mellersta sätena. Har ingen hund själv så har inte testat med hundbur. Dock en husvagn på 2,5 ton :lol:
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av HelectriC »

En parentes, men är inte den enda AMG-dieseln som någonsin producerats C 30 AMG? Finns väl ingen E220 AMG?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av dstr »

Heter den 100D så är det ingen Raven. Raven heter Long Range.

Vi bytte från S till X efter fem år. Helt suverän som familjebil. Skönt att sitta högre upp och köra samt praktiskt med dragkrok.

Nu hägrar Plaid+, så när den kommer så lär X'en bytas mot en S igen och så får vi skaffa en Mercedes GL (eller likn) som familje- och dragbil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
En parentes, men är inte den enda AMG-dieseln som någonsin producerats C 30 AMG? Finns väl ingen E220 AMG?
Nej det får vi verkligen hoppas. :D

AMG är "AMG-paket" i det här fallet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
En parentes, men är inte den enda AMG-dieseln som någonsin producerats C 30 AMG? Finns väl ingen E220 AMG?
Nej det får vi verkligen hoppas. :D

AMG är "AMG-paket" i det här fallet.
Jaha, dekaltrimning. Är inte motorn AMG, så är det ingen AMG!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av mackan_ax »

HelectriC skrev:
En parentes, men är inte den enda AMG-dieseln som någonsin producerats C 30 AMG? Finns väl ingen E220 AMG?
Ja, förlåt mig AMG-paket menade jag förstås. Inte meningen att vilseleda någon. :D
Jag hade sådan huvudvärk av allt velade fram och tillbaka så jag tänkte mig inte för när jag skrev det. Det var ju rätt meningslöst av mig att nämna i sammanhanget.
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av mackan_ax »

JonasPersson skrev:
Vi började med en Model S men efter att ha övergått till Model X så vill jag inte gå tillbaka. Visst, det är inte samma sportbilskänsla men den är majestätisk på något sätt :D Det enda jag stör mig på är stolparna framför dörrarna som skymmer sikten ganska rejält. Annars väldigt trevlig när man har barn som ska bältas. Vi har en 6-sits och hundar brukar trivas på golvet mellan de 2 mellersta sätena. Har ingen hund själv så har inte testat med hundbur. Dock en husvagn på 2,5 ton :lol:
Förstår det som att du är riktigt nöjd med ditt val. Har du haft några problem med din X? Känns som att det är ett återkommande ämne med X tyvärr. Dörrar som öppnas och stängs spontant, fönster som inte stängs helt eller inte öppnas.

Går man miste om mycket om man inte har den nya Raven-drivlina?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av fth »

mackan_ax skrev:
Förstår det som att du är riktigt nöjd med ditt val. Har du haft några problem med din X? Känns som att det är ett återkommande ämne med X tyvärr. Dörrar som öppnas och stängs spontant, fönster som inte stängs helt eller inte öppnas.

Går man miste om mycket om man inte har den nya Raven-drivlina?
Jag har en 2016 X90 som jag har kört >12000 mil med över hela Europa, mycket nöjd.

Jag har haft diverse mindre problem som SC fixat snabbt för det mesta, det största felet jag har haft är vibration i framvagnen, jag har bytt drivaxlar etc tre ggr, sista gången till den "permanenta" fixen, inga problem sedan dess. Jag tror dock inte någon "permanent" fix finns ännu för Raven (rätta mig någon om jag har fel), så där kan det bli flera byten om du är het på gröten vid rödljuset ;)

Problemen med dörrar och fönster som du nämner har jag inte ens hört talas om, vilket jag borde ha gjort om det var vanligt förekommande, det närmaste jag kan komma på är väl att de karmlösa fönstren kan trilskas lite på vintern, men det är ju inte något som är unikt för X. Det fanns också en del barnsjukdomar med FWD, men dom tror jag var åtgärdade redan innan min bil.

Vilka problem med dörrar/fönster är det du menar, och var har du hört det?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av mackan_ax »

fth skrev:
mackan_ax skrev:
Förstår det som att du är riktigt nöjd med ditt val. Har du haft några problem med din X? Känns som att det är ett återkommande ämne med X tyvärr. Dörrar som öppnas och stängs spontant, fönster som inte stängs helt eller inte öppnas.

Går man miste om mycket om man inte har den nya Raven-drivlina?
Jag har en 2016 X90 som jag har kört >12000 mil med över hela Europa, mycket nöjd.

Jag har haft diverse mindre problem som SC fixat snabbt för det mesta, det största felet jag har haft är vibration i framvagnen, jag har bytt drivaxlar etc tre ggr, sista gången till den "permanenta" fixen, inga problem sedan dess. Jag tror dock inte någon "permanent" fix finns ännu för Raven (rätta mig någon om jag har fel), så där kan det bli flera byten om du är het på gröten vid rödljuset ;)

Problemen med dörrar och fönster som du nämner har jag inte ens hört talas om, vilket jag borde ha gjort om det var vanligt förekommande, det närmaste jag kan komma på är väl att de karmlösa fönstren kan trilskas lite på vintern, men det är ju inte något som är unikt för X. Det fanns också en del barnsjukdomar med FWD, men dom tror jag var åtgärdade redan innan min bil.

Vilka problem med dörrar/fönster är det du menar, och var har du hört det?

/fth
Jag läste det här:
https://www.hotcars.com/tesla-model-x-common-problems/

Problemet är väl att man kan göra en sådan lite med vanliga fel på alla bilar på marknaden så det är ju svårt att veta hur vanliga de är. Behöva byta drivaxel 3ggr låter ju dock lite läskigt om det behövs efter att garantin har löpt ut. Låter som en dyr historia.

Tycker du att din X låter mycket på motorvägen? Såg lite jämförelser på Raven och modellen innan där de sa att Raven Long Range var märkbart tystare. Jag har själv de senaste 20 åren enbart kört BMW och Mercedes och gillar kvalitén på dessa bilar. Men som den teknikgalning jag är i övrigt så älskar jag ju Teslas nytändning till fordonsbranschen med bland annat deras OTA-uppdateringar.
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av mackan_ax »

Delta skrev:
Bor som du i Laholm. Har kört Tesla MS i snart 7 år. Har en del erfarenheter. Ring 0707470742 om du undrar över något eller vill testa med din hund.
Tack, jag det gör jag gärna. Intressant att få din inblick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av fth »

mackan_ax skrev:
Den där sammanställningen var väldigt tveksam, vissa punkter är direkt felaktiga och andra extremt överdrivna. Jag skulle kalla det där ren clickbait, klagomål på Tesla har en tendens att generera mycket uppmärksamhet.
mackan_ax skrev:
Problemet är väl att man kan göra en sådan lite med vanliga fel på alla bilar på marknaden så det är ju svårt att veta hur vanliga de är. Behöva byta drivaxel 3ggr låter ju dock lite läskigt om det behövs efter att garantin har löpt ut. Låter som en dyr historia.
Ja, det kostar nog en slant, och jag skulle inte acceptera en "icke permanent" lösning innan garantitiden går ut, min bil har som sagt inte haft några problem med detta efter den "permanenta" fixen.
mackan_ax skrev:
Tycker du att din X låter mycket på motorvägen? Såg lite jämförelser på Raven och modellen innan där de sa att Raven Long Range var märkbart tystare.
Jag tycker den är väldigt tyst och bekväm i motorvägsfart, men då får man ta med i beräkningen att jag aldrig tidigare varit särskilt intresserad av bilar innan Tesla, och har aldrig haft någon "prestigebil" tidigare.
På autobahn kör jag normalt max 150 km/h (AP slutar funka över det), och i den hastigheten kan man absolut föra normala samtal i kupén, både med fram- och baksätespassagerare.

Jag har kört ett par olika Raven X som lånebilar, och tyckte inte det var någon direkt skillnad mot min map ljudnivå. Jag försökte också hitta skillnaden i komfort som den nya fjädringen enligt uppgift skall ge, men kan inte påstå att jag märkte av den i någon större utsträckning. Förbättringarna finns alldeles säkert där, men jag skulle nog behöva kunna teleportera mellan båda bilarna i realtid på samma sträcka för att upptäcka skillnaderna, jag är nog helt enkelt inte tillräckligt mycket connoisseur av lyxbilar ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av Elexotico »

mackan_ax skrev:
Delta skrev:
Bor som du i Laholm. Har kört Tesla MS i snart 7 år. Har en del erfarenheter. Ring 0707470742 om du undrar över något eller vill testa med din hund.
Tack, jag det gör jag gärna. Intressant att få din inblick.
Jag har en Eurasier (ca 50-55 i mankhöjd och 30 kg) som åker mycket bil med mig.

Bifogar två bilder så kan du se hur han har det i sin bur (jag ville han skulle ha bur då vi åker många mil i veckan). Han älskar för övrigt att åka Tesla :D
20210309_095637.jpg
20210309_095528.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av MWall »

Vi har bara en plutt än så länge men ska bli ca 40 kg som fullvuxen. Har löst det utan skrymmande bur så det blir lätt att använda bagaget till annat också. Dessutom tar inte hunden upp hela om man inte vill. Sidoväggen är flyttbar så hunden kan få 40%, 50%, 60%, 70%... Eller vad man nu tycker är lämpligt.
IMG_20210225_164043.jpg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av Teslaspolen »

Jag har kört mycket X och lite S. Mellan dem skulle definitivt välja S rent subjektivt. Det är många kosmetiska delar som lätt blir slitna på X, och sedan är det en SUV som inte allts är lika, subjektivt igen, vacker som S. Sedan är det ju det där med dragkrok som fortfarande saknas på S men det skulme jag också kalla dess enda nackdel.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Vi har bara en plutt än så länge men ska bli ca 40 kg som fullvuxen. Har löst det utan skrymmande bur så det blir lätt att använda bagaget till annat också. Dessutom tar inte hunden upp hela om man inte vill. Sidoväggen är flyttbar så hunden kan få 40%, 50%, 60%, 70%... Eller vad man nu tycker är lämpligt.
Det där var ju en väldigt elegant och praktisk lösning, var har du hittat den? Finns den till X också?

/fth

P.S. söt hund förresten! :D
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Vi har bara en plutt än så länge men ska bli ca 40 kg som fullvuxen. Har löst det utan skrymmande bur så det blir lätt att använda bagaget till annat också. Dessutom tar inte hunden upp hela om man inte vill. Sidoväggen är flyttbar så hunden kan få 40%, 50%, 60%, 70%... Eller vad man nu tycker är lämpligt.
Det där var ju en väldigt elegant och praktisk lösning, var har du hittat den? Finns den till X också?

/fth
Köpte grejerna av en kille i Tesla Köp och sälj-gruppen på FB. Gallret in mot kupén är tillverkat av Travall och finns att köpa lite varstans. T ex: https://www.hundibil.se/travall-lastgal ... s-(2012_)/

Avdelaren är däremot one of a kind, tillverkad av en smed i Jönköping. Man hänger fast den i Travall-gallret (i den "ögla" man nu vill ha den) och den står grymt stadigt.

Vill du ha en likadan kanske jag kan be säljaren om kontaktuppgifter till smeden?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av LarsL »

mackan_ax skrev:
Jag har en familj med två barn 10 och 13 samt hund (Whippet 16kg med mankhöjd på drygt 50cm) så därför går M3 bort. Men ser ju att en Model Y är på G. Samtidigt är jag skeptisk till helt ny då man får ta hela första värdeminskningen. MS verkar gå bra med hund, såg ett klipp på YouTube där en kille lastade in två Golden Retrievers i bagaget.

Finns det någon vänlig själ som har varit i samma sits som kan styra in mig på rätt väg eller någon med insigt?
Just nu är övergången är i rullning så gäller inte samma regler som förut när det gäller nytt och begagnat. Jag som innan elbil aldrig skulle kunna tänka mig ny bil har nu svängt helt och har köpt nytt två gånger. Varför? Begagnat priserna är höga, dels blir det dyrt att köpa begagnad med man förlorar också mindre när man säljer sin nya bil. Men också tryggheten med ny teknik och garantier som väger tungt för mig just nu.

Jag kommer från ungefär samma läge som dig med MB E-klass (sedan iofs) och har 3 barn och numera en hund också. Vi har en Model 3 som är likvärdig i storlek med MB E-klass men det är ju inte helt praktiskt med hunden, även om det funkar i Coronatider. Jag har också tittat på Model X och S, S går bort pga dragkrok och Model X är lite för dyr och plottrig med teknik. Därför kommer jag förmodligen byta till Model Y när den kommer till Sverige.
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av mackan_ax »

LarsL skrev:
mackan_ax skrev:
Jag har en familj med två barn 10 och 13 samt hund (Whippet 16kg med mankhöjd på drygt 50cm) så därför går M3 bort. Men ser ju att en Model Y är på G. Samtidigt är jag skeptisk till helt ny då man får ta hela första värdeminskningen. MS verkar gå bra med hund, såg ett klipp på YouTube där en kille lastade in två Golden Retrievers i bagaget.

Finns det någon vänlig själ som har varit i samma sits som kan styra in mig på rätt väg eller någon med insigt?
Just nu är övergången är i rullning så gäller inte samma regler som förut när det gäller nytt och begagnat. Jag som innan elbil aldrig skulle kunna tänka mig ny bil har nu svängt helt och har köpt nytt två gånger. Varför? Begagnat priserna är höga, dels blir det dyrt att köpa begagnad med man förlorar också mindre när man säljer sin nya bil. Men också tryggheten med ny teknik och garantier som väger tungt för mig just nu.

Jag kommer från ungefär samma läge som dig med MB E-klass (sedan iofs) och har 3 barn och numera en hund också. Vi har en Model 3 som är likvärdig i storlek med MB E-klass men det är ju inte helt praktiskt med hunden, även om det funkar i Coronatider. Jag har också tittat på Model X och S, S går bort pga dragkrok och Model X är lite för dyr och plottrig med teknik. Därför kommer jag förmodligen byta till Model Y när den kommer till Sverige.
Jag börjar tänka precis som du med teknikskifte, garanti och höga begagnatpriser (vilket iofs är bra när jag vill sälja). Jag vill inte ha en allt för gammal Tesla. 4 år är gränsen känner jag spontant, men då är man nästan uppe i samma peng som en Model Y om man jämför med S och X.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Noob-varning, X eller S

Inlägg av Hertsh »

Teslared skrev:
Den blå är inte raven, då den inreggades i maj 2019, så tidigt fanns inga Raven i Sverige.
Helt korrekt. Min X reggades den 28 juni 2019 och är en av de allra första Raven i Sverige. Producerades första dagen Raven gick i produktion (tror det var 14e april om jag kommer ihåg korrekt).

Du ser enkelt att en bil inte är en Raven om den har batteristorlek på bakluckan, tex 100D. Tror mig förstått att några bilar kallas Long Range men ändå utan Raven, så kolla via menyn kring fjädring om det är fully adaptive suspension om den tagen i trafik under juni 2019.

STOR skillnad i fjädringskomfort mellan gamla o nya X. Provkör och se om du finner gamla fjädringen komfortabel nog. För mig var det så för vi köpte bilen efter provkörning av gamla versionen, men fick Raven och blev glatt överraskad. Lite tystare också pga bättre fjädring är min uppfattning. Gällande din kommentar om tysthet så finner jag inga problem alls med ljudnivå i min X i motorvägsfart men sånt är individuellt. För mig uppfattas bilen som tyst. Effektiviteten verkar också vara ca 10% bättre men i stora hela är det ingen dealbreaker för de flesta eftersom det finns så många SuC.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Noob-varning, X eller S

Inlägg av mackan_ax »

Tack för alla era tips och råd. Efter allt velade fram och tillbaka så slutade det med att jag förbokade en Model Y. Vill man ha en hyfsat ny Model S eller X så blir det dyrare än en ny Y och jag tror den kommer passa oss utmärkt.
Skriv svar