Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Teslas marknadsandel sjönk marginellt i Europa under 2020 jämfört med 2019. Det var en sänkning på under 10% under ett år där transporter ströps vilket påverkar Tesla mer än andra tillverkare som har fabriker inom Europa. Läget kommer vara annorlunda i år när Giga Berlin öppnar portarna. Risken minskar.
Stämmer inte. Teslas försäljning minskade med 10% i absoluta tal i Europa samtidigt som deras marknadsandel för BEV halverades.
Det stämmer visst och det är en bit under 10% (7,5% närmare bestämt) men jag kollar naturligtvis på hela marknaden och inte en delmängd av den. Hur mycket minskade Teslas marknadsandel för premium BEV? Hur mycket minskade andelen för elektrifierade bilar? Det intressanta är nu och i framtiden på hela marknaden som Tesla agerar på och där är avgasbilar idag den största konkurrenten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Teslas marknadsandel sjönk marginellt i Europa under 2020 jämfört med 2019. Det var en sänkning på under 10% under ett år där transporter ströps vilket påverkar Tesla mer än andra tillverkare som har fabriker inom Europa. Läget kommer vara annorlunda i år när Giga Berlin öppnar portarna. Risken minskar.
Stämmer inte. Teslas försäljning minskade med 10% i absoluta tal i Europa samtidigt som deras marknadsandel för BEV halverades.
Det stämmer visst och det är en bit under 10% (7,5% närmare bestämt) men jag kollar naturligtvis på hela marknaden och inte en delmängd av den. Hur mycket minskade Teslas marknadsandel för premium BEV? Hur mycket minskade andelen för elektrifierade bilar? Det intressanta är nu och i framtiden på hela marknaden som Tesla agerar på och där är avgasbilar idag den största konkurrenten.
Halvering Q3 19/20 y/y: https://insideevs.com/news/452338/tesla ... em-europe/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Måste vara en av de största uppgångarna någonsin idag... 20% nu.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Ökad marknadsandel i Europa under 2020 för Tesla:
marketshare.png
https://carsalesbase.com/europe-tesla/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Det har väl inte bara med Tesla att göra. Såg att Kavastu på Twitter skrev så här häromdagen.

Känns som att jag får följa honom lite mer aktivt. Han verkar veta vad han håller på med.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Det har väl inte bara med Tesla att göra. Såg att Kavastu på Twitter skrev så här häromdagen.

Känns som att jag får följa honom lite mer aktivt. Han verkar veta vad han håller på med.
20%...

Tesla är upp överlägset mest av de 500 bolagen på S&P 500 så jo, det är ganska Teslaspecifikt även om det är en stor rebound för tech generellt också.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
marketshare.png
Läs gärna vad jag skriver innan du kommenterar. Jag skrev marknadsandelar för BEV, vilket är det enda rimliga att jämföra med som investerare. Fossilmarknaden kommer dö ut och med det kommer de gamla fossiltillverkarna släppa BEVs istället. Inget konstigt att Teslas marknadsandel sjunker då - så kommer det vara på alla marknader. I Norge sålde både Audi och VW fler BEVs än Tesla 2020.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
marketshare.png
Läs gärna vad jag skriver innan du kommenterar. Jag skrev marknadsandelar för BEV, vilket är det enda rimliga att jämföra med som investerare. Fossilmarknaden kommer dö ut och med det kommer de gamla fossiltillverkarna släppa BEVs istället. Inget konstigt att Teslas marknadsandel sjunker då - så kommer det vara på alla marknader. I Norge sålde både Audi och VW fler BEVs än Tesla 2020.
Läs gärna vad jag skriver innan DU kommenterar.
Svenssons skrev:
Om man tror att minskande andel av levererade BEV säger något om hur det går för Tesla eller TSLA så lurar man sig själv. Du skriver ju själv att det inte är något konstigt att den sjunker. Det är marknadsandel av hela marknaden som är det intressanta, inte hur bra/dåligt konkurrenterna klarar av omställningen utan just hur bra Tesla klarar av konkurrensen på hela marknaden.

På hela marknaden så ökar till och med Tesla trots minskning i absoluta tal men detta beror delvis på att den sjunker pga Corona under 2020.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Men den verkliga raketen var Tesla. Elbilstillverkarens aktie rusade 19,6 procent, den största uppgången under en enskild börsdag på åtta år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
TomParkering

Inlägg av TomParkering »

Hur kan ni använda marknadsandelar på enskilda marknader som argument.

Vad är de europeiska bilföretagens EV marknadsandelar i USA? Knappt mätbara.

Om Tesla tillverkar en model3 i USA för att sälja i Europa så tillkommer kostnader för europaanpassning, frakt från Kalifornien till Europa, tull på 10% och en del andra småkostnader. Det finns noll ekonomisk vinning på att skicka bilar till Europa eftersom de säljer alla bilar de kan tillverka hemma i USA. Så skälen att skicka några bilar alls till Europa är för att att hålla varumärket vid liv tills Berlin fabriken kommer igång i kvartal 3. Man behöver ju också ha en viss försäljning för att motivera och hålla igång servicecenter och laddstationsutbyggnaden.

Ovanpå de skälen så tror jag att hade inte klimatkrediterna funnits hade Tesla legat ännu mycket lägre med sin försäljning här. De skickar alltså helt enkelt hit ungefär så många bilar de behöver för att ha tillräckligt många att kvitta med vad FIAT och andra behöver för att de ska slippa EU böter. Slutresultatet blir att konkurrenterna får betala deras nya fabriker. Genialt.

Säg att Tesla hade skickat model Y till europa nu? Kunderna hade fått betala alla påslagen jag nämner ovan. Om sex månader hade dom kunnat köpa en Berlin tillverkad version av samma bil förmodligen 100.000 kr eller så billigare än en USA importerad. Hur glada hade dom som köpt USA varianten blivit när dom fått reda på det?

Anledningen till att man säljer model 3 och inte model Y som import just nu är just att prisjämförelsen inte blir lika direkt eftersom det kommer att dröja ytterligare ett år efter model Y kommer igång i Berlin innan det finns Europa tillverkade model 3

Den enda marknadsandel som är värd något är den globala. Där har Tesla ökat nästan varje år och den har aldrig varit högre än 2020.

Trots att alla experter sedan starten sagt att nästa år kommer Tesla dödaren. Vi väntar fortfarande. Nio år senare.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

På ena sidan har vi ”Tesla kommer gå i konkurs”, på andra ”Tesla kommer bli världens största biltillverkare”.

Båda känns lika hopplöst orealistiska, snudd på full circle.

Kul uppgång av aktien igår, gissar på att den justeras något nedåt idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

dd88 skrev:
På ena sidan har vi ”Tesla kommer gå i konkurs”, på andra ”Tesla kommer bli världens största biltillverkare”.

Ja, jag läser med förstrött intresse alla välformulerade inlägg här om aktiens framtida värde. De år jag har följt den har gett mig en kunskap om den, och det är att den är fullständigt oförutsägbar. Det är tydligen inte många aktier som är så svår att gissa framtida rörelser på som denna. Många erfarna aktieanalytiker världen över har skrivit spaltkilometer om TSLA och det verkar inte som att nån har fått särskilt rätt. Det är mer av arten "kasta pil med ögonbindel". Ibland får någon rätt - under en begränsad tidsperiod - men det är mer tur än skicklighet. När analytiker ändrar sin "target" för aktien så rör det sig oftast om att de tvingas justera sina siffror efter den bistra verkligheten som inte alls har följt deras tidigare förutsägelser.

Aktien kommer att gå upp. Den kommer att gå ned. Ibland mycket, ibland lite.

Det är min analys. ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
dd88 skrev:

Ja, jag läser med förstrött intresse alla välformulerade inlägg här om aktiens framtida värde. De år jag har följt den har gett mig en kunskap om den, och det är att den är fullständigt oförutsägbar. Det är tydligen inte många aktier som är så svår att gissa framtida rörelser på som denna. Många erfarna aktieanalytiker världen över har skrivit spaltkilometer om TSLA och det verkar inte som att nån har fått särskilt rätt. Det är mer av arten "kasta pil med ögonbindel". Ibland får någon rätt - under en begränsad tidsperiod - men det är mer tur än skicklighet. När analytiker ändrar sin "target" för aktien så rör det sig oftast om att de tvingas justera sina siffror efter den bistra verkligheten som inte alls har följt deras tidigare förutsägelser.

Det är min analys. ;)
Jag tror ju dock att din analys kan vara väldigt rätt :D
Lite som att lyssna på vädret ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:

Är det någon i tråden som har gett uttryck för tron att Tesla ska gå i konkurs? Det tror jag är extremt osannolikt.

Jag tror Tesla som bolag kommer gå riktigt, riktigt bra. Jag förväntar mig hög tillväxt både i omsättning och vinst under överskådlig framtid.

Jag tror dock inte det kommer så abnormt bra som är indiskonterat i nuvarande aktiekurs. Så aktiens utveckling på några års sikt tror jag inte blir särskilt bra.

Hur aktien rör sig på kort sikt är däremot såklart ett lotteri i händerna på Mr Market. Precis som för alla andra aktier (dock med högre volatilitet).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TomParkering skrev:
Den enda marknadsandel som är värd något är den globala. Där har Tesla ökat nästan varje år och den har aldrig varit högre än 2020.

Trots att alla experter sedan starten sagt att nästa år kommer Tesla dödaren. Vi väntar fortfarande. Nio år senare.
Det är ju också en hel del experter som hävdat att nästa år kommer Tesla döda alla andra. Vi väntar fortfarande på det också.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:

Är det någon i tråden som har gett uttryck för tron att Tesla ska gå i konkurs? Det tror jag är extremt osannolikt.
Nej inte här, men har väl historiskt förekommit rätt frekvent i andra forum. Var väl 2019 som Elon sa att ”dom var en månad ifrån konkurs” så helt verklighetsfrånvänt var det väl inte.

Tror dock att Tesla aldrig kommer vara ”en månad från att bli världens största biltillverkare” om vi nu ska vända på myntet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
TomParkering skrev:

Det är ju också en hel del experter som hävdat att nästa år kommer Tesla döda alla andra. Vi väntar fortfarande på det också.
Är det? En hel del tom?? Kan du länka eller citera vem som hävdat något sådant? Väldigt mycket överdrifter här nu...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:

Nej inte här, men har väl historiskt förekommit rätt frekvent i andra forum. Var väl 2019 som Elon sa att ”dom var en månad ifrån konkurs” så helt verklighetsfrånvänt var det väl inte.

Tror dock att Tesla aldrig kommer vara ”en månad från att bli världens största biltillverkare” om vi nu ska vända på myntet.
OK. Du skrev "på ena sidan har vi". Då trodde jag du pratade nutid. Att Tesla riskerat konkurs historiskt är nog ingen kioskvältare direkt (även om det såklart inte var aktuellt då Musk påstod det, då fanns det hur mycket tillgång till riskkapital som helst).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
dd88 skrev:

Det är min analys. ;)
Nej nej, jag tror att den kommer att stå helt still! :lol:
(Håller med om allt annars egentligen :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

För mig är Tesla-aktien i framkant för en märklig trend som verkar gå ut på att köpa aktier i fina bolag "kosta vad det kosta vill".

Är alltid lite nyfiken på om de investerare som helt verkar strunta i pris agerar likadant i mer vardagliga situationer? Ser man en fin soffa och resonerar "den där var fin, den ska jag ha! Strunt samma om den kostar 5.000:- eller 500.000:-!"

Och nej jag påstår absolut inte att detta gäller alla ägare av Tesla. Det finns givetvis de som gjort väldigt gedigna analyser av framtida intjäning osv också. Både bland de som är långa och de som är korta. Men jag får intrycket av att väldigt många inte har något som helst hum om var framtida vinster kan komma och landa, men köper aktien ändå. Många verkar också bara tro att "aktien ska upp", helt oavsett vad aktien kostar.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
TomParkering skrev:

Är det? En hel del tom?? Kan du länka eller citera vem som hävdat något sådant? Väldigt mycket överdrifter här nu...
Det här är ju en tråd med ganska mycket domedagsprofetior.

viewtopic.php?f=29&t=16415&start=40&hilit=konkurs
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
TomParkering skrev:

Direktlänka gärna till en av dessa "en hel del" experter som hävdat att Tesla ska "döda alla andra" nästa år.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
För mig är Tesla-aktien i framkant för en märklig trend som verkar gå ut på att köpa aktier i fina bolag "kosta vad det kosta vill".

Är alltid lite nyfiken på om de investerare som helt verkar strunta i pris agerar likadant i mer vardagliga situationer? Ser man en fin soffa och resonerar "den där var fin, den ska jag ha! Strunt samma om den kostar 5.000:- eller 500.000:-!"
Byt ut soffa mot tavla och tavlan är av känd konstnär. En del aktier verkar kunna fungera som konst där priset visserligen är högt men köparen räknar med uppgång ändå. Själv köpte jag en meme-aktie, GME. Utgångspunkten vid köpet var att aktien troligen skulle gå mot noll med tiden. Det var en rolig grej och jag gillar historien med aktien. Där är ju svängningarna än mer extrema än för TSLA. Räknar dock inte mitt köp som en investering på börsen utan just som en rolig grej.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
TomParkering skrev:

Direktlänka gärna till en av dessa "en hel del" experter som hävdat att Tesla ska "döda alla andra" nästa år.
Nej du får läsa tråden själv.

Du skrev ju att alla experter sagt att det nästa år kommer en bilmodell som kommer att döda Tesla? Och nu ber du mig efter ett specifikt exempel på någon som sagt att Tesla kommer driva dom andra i konkurs?
Och du kan inte hitta en enda bland dom 800 sidorna i den tråden jag länkade?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Byt ut soffa mot tavla och tavlan är av känd konstnär. En del aktier verkar kunna fungera som konst där priset visserligen är högt men köparen räknar med uppgång ändå. Själv köpte jag en meme-aktie, GME. Utgångspunkten vid köpet var att aktien troligen skulle gå mot noll med tiden. Det var en rolig grej och jag gillar historien med aktien. Där är ju svängningarna än mer extrema än för TSLA. Räknar dock inte mitt köp som en investering på börsen utan just som en rolig grej.
Tycker inte liknelsen är så bra. Tavlan har ju ett reellt värde just pga den kända konstnären. Soffan har det inte (well, soffan kanske kan vara limiterad och från någon väldigt känd designer, men u get it...).

Aktien däremot har ett väldigt tydligt realvärde, man köper ju en andel av bolagets framtida vinster, varken mer eller mindre. Sen kan man såklart spekulera eller bara köpa "på kul", men då är det ju inte längre investeringar vi pratar om.

Aktien kan säkert bete sig som konst i det korta perspektivet, men över tid vet vi att det enda som spelar roll är vinstgenerering. Därmed inte sagt att inte Tesla kan växa i sin värdering, det kan såklart ske även om jag tror det är relativt osannolikt, men jag tycker att det är så synd att så många verkar köpa "i blindo".

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar