Elbilsnörd - utfryst? Detta forum ett vattenhål!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Elbilsnörd - utfryst? Detta forum ett vattenhål!

Inlägg av Jerker »

Är det fler än jag som hänger här som upplever att folk omkring dig i vardagen inte alls fattar hur intressant det är med elbilar? Att ni känner att ni riskerar att bli utfrysta ur gemenskapen om ni inte slutar prata elbil?

Det är bl.a. därför jag hänger här, för att mätta mitt behov av att diskutera elbilar, och för att få dricka ur elbilskunskapens källa!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Elbilsnörd - utfryst? Detta forum ett vattenhål!

Inlägg av apkungen »

I feel u broo!! :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Folks allmänna kunskap brukar ofta vara 5-10 år efter verkligheten. Må det gälla elbilar, datorer eller de senaste rönen kring getostframställning.

Jag brukar också försöka hålla mig tillbaka till vardags - men om någon yttrar sig nåt om elbilar så överöser jag hen med relevant fakta ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
I feel u broo!! :lol:
+1
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag har hört från andra att jag inte pratar om annat än Tesla, det trots att jag medvetet håller igen och själv tycker att jag aldrig säger något om elbilar över huvud taget.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Folks allmänna kunskap brukar ofta vara 5-10 år efter verkligheten. Må det gälla elbilar, datorer eller de senaste rönen kring getostframställning.

Jag brukar också försöka hålla mig tillbaka till vardags - men om någon yttrar sig nåt om elbilar så överöser jag hen med relevant fakta ;)
Haha! Ja, och då brukar vederbörande få anledning att ångra sig och ställer aldrig mer nån fråga om elbilar! :-D

Eller så sitter de storögt och lyssnar intresserat!

Jag tror att vi genom att äga en elbil som vi kör i vardagen gör en stor insats för förståelsen av elbilar! Jag har funderat över min Zoe som kommer snart. Den leasar jag på 3 år, men tänker ställa mig i kö på en modell 3 så snabbt det går. Om jag skulle hamna i den situationen att jag får en modell tre några månader innan leasingen går ut så kan jag kanske hyra ut den till vänner och bekanta som då får chansen att köra elbil och kanske vill de sedan köpa en själv!

Edit: Hyra ut Zoen, såklart! Inte Teslan!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Telsa skrev:
Jag har hört från andra att jag inte pratar om annat än Tesla, det trots att jag medvetet håller igen och själv tycker att jag aldrig säger något om elbilar över huvud taget.
Haha! Känt fenomen! Jag är den sortens människa som går in med hull och hår i sånt som intresserar mig, så min omgivning brukar få stå ut med föreläsningar i det ämne som för tillfället står högst upp på min agenda! Just nu är det elbilar och släktforskning! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

+3
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Om min fru har synpunkter på att jag sitter för mycket framför datorn så säger jag bara t.ex.: "Älskling, vet du vad jag läste på Tesla Club Sweden?" Då får hon genast bråttom att göra nåt annat och jag blir lämnad ifred igen! :lol:
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

TiborBlomhall skrev:

Man har svårt att hålla sig när någon börjar prata om elbilar. Senast på middag med jobbet så satt jag brevid bolagets ägare och diskussionen gled in på elbilar. Snabbt började man rabbla upp elbilsmyt efter elbilsmyt och jag var tvungen att hoppa in. Efter ett par minuters monolog om hur det egentligen ligger till så sa ägaren "Du kan verkligen allt om det här" :D Det hela slutade med att jag tyckte han skulle boka sig en provkörning för att se vad det handlar om på riktigt :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
TiborBlomhall skrev:

Man har svårt att hålla sig när någon börjar prata om elbilar. Senast på middag med jobbet så satt jag brevid bolagets ägare och diskussionen gled in på elbilar. Snabbt började man rabbla upp elbilsmyt efter elbilsmyt och jag var tvungen att hoppa in. Efter ett par minuters monolog om hur det egentligen ligger till så sa ägaren "Du kan verkligen allt om det här" :D Det hela slutade med att jag tyckte han skulle boka sig en provkörning för att se vad det handlar om på riktigt :)
Ja, det är ju verkligen så! Folk vet absolut inget om elbilar! Och jag håller definitivt med Tibor om att folk i allmänhet ligger många år efter verkligheten, något som egentligen inte är så konstigt! Man kan ju inte hålla sig uppdaterad om allt!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, folk brukar ligga 5-10 efter och tycker därför att utvecklingen hoppar fram hela tiden.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Märkligt, ju längre tid som gått från att jag blev intresserad, beställde och sedan hämtade ut min Teslal så har jag blivit mindre och mindre pratsam om bilen och företaget. Naturligtvis så svarar jag artigt på frågor men den där långa lovsången och monologen uteblir oftast. Egentligen borde det vara precis tvärtom eftersom jag blir nöjdare och nöjdare med bilen för varje dag.
Kanske är det som med kärleken; nyförälskade par kan vara väldigt jobbiga för omgivningen att hantera när de i tid och otid ska bekräfta sin kärlek för alla medan när förälskelsen övergår till lycka och harmoni så finns inte längre det behovet...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Jag tyckte jag pratade väldigt mycket om teslor i alla sammanhang, när de flesta i min omgivning ofta kommenterar om min (eller deras eller firmans) kommande bil. Därför började jag lägga band på mig och hängde bara på när andra skojade, eller kommenterade de gånger min nuvarande bil uppvisade fel som inte skulle kunna uppstå på en elbil.
Därför blev jag ganska förvånad när en arbetskompis i en konversation sade "Tesla, är det en bil eller?", men det triggade också min sedvanliga föreläsning. Han lyssnade artigt, googlade fram bilder på telefonen, och frågade sedan "Men vad kostar den". Han fick veta det och började resonera högt.
"Bla bla renoverar huset bla bla sälja och flytta till bla bla, för där är husen billiga, och då skulle vi ju faktiskt ha råd med det. Jag ska kolla vad min fru säger."
Jag blev lite lång i synen och sa: "Det är egentligen bara ett fel med den planen."
"Vad då?" frågade han.
"Då skulle inte jag vara den förste på jobbet som skaffade en tesla."
"Aha. Men det vet jag inte om jag kommer ta någon hänsyn till" sa han och flinade.

Så hur som helst händer det att elbilssnacket landar bra ibland.
Senast redigerad av Simon, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag har i princip slutat snacka elbil på jobbet. Men på senare tid har det hänt att fler och fler frågar om elbilar och Tesla. Många är fortfarande oroliga och vill hänga fast med en fossilmotor, alltså en laddhybrid. Försöker förklara att med en Tesla, även den "billiga" (som förmånsbil) 70kWh, så kan du hoppa mellan SC... Andra oroar sig fortfarande för laddning vilket går att dämpa med avslöja att du inte behöver mer laddning än vad du förbrukar under dagen, för de flesta bara 8-10kWh till vardags.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

En kollega va jättenöjd en dag och kom in till mig och skröt att han beställt en elbil.
Jag blev glad och frågade såklart vad det var för nått.
Passat GTE. :shock:

Det är såklart lite kul ändå att han som första på firman tar nått annat än vanlig bensin eller diesel. Dom är tvungna att välja VW eftersom företaget har bestämt det så det finns ju inte mycket annat att välja på.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

E golf kan väl funka annars :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

apkungen skrev:
E golf kan väl funka annars :)
Jo men blir ju svårt med långturer. Det är ju ingen Tesla.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Allt beror på hur gott om tid man har...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

dom senaste dagarna har jættemånga påpekat att tesla kallar in sina bilar. Jag svarar att den kør in sjælv med hjælp av autopiloten och fixar felet... :D
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

kontakten2 skrev:
dom senaste dagarna har jættemånga påpekat att tesla kallar in sina bilar. Jag svarar att den kør in sjælv med hjælp av autopiloten och fixar felet... :D
+1
Ha, ha - den lånar jag rakt av :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, samma här!

Jag har nog dock lyckats snacka ned alla runt mig i skosulorna. Från att de varit mytomaner eller bara helt omedvetna till att vara intresserade av företaget. Men jag har hållit på av och till i ett drygt års tid, så jag har inte legat på 100% vilket jag hoppas har gjort mig mera uthärdig. :lol:
Skriv svar