Kollar lite på att köpa en begagnad Model S direkt från Tesla. Vill gärna ha 1 års garanti.
Om man kollar på de modeller som finns i lager, är det någon som har lite klok input? Finns det vissa årsmodeller som är bättre än andra ur ett kvalitetsperspektiv? Face-lift eller pre face-lift tex?
Man bytte till MCU2 ca juni 2018, när min bil är ifrån. Det tycker jag gör skillnad i upplevelsen av bilen. Många finns med taklucka, vilket inte nyare bilar gick att få med. Vet inte när den togs bort dock. Äldre bilar hade flera ”paket” vilka ingår i senare bilar. Tänker på vinterpaket med rattvärme,hifipaketet med subwoofer, paketet med innerbelysningsdetaljer t.ex. Även luftfjädring var tillval.
Jämfört med min förra pre facelift är mycket förbättrat. Backkameran ger mycket bättre bilder, fler kameror för AP och sentry mode.
Allt är inte bättre - jag hade gärna bytt tillbaks till stålfjädringen t.ex. inte bara för att luftfjädringen går sönder ibland, men för att den inte är helt tyst. Haft knakljud i den sedan bilen var ny. Åtgärdades på garantin men blev bara nästan bra.
Från Tesla får du inte gratis supercharging, vilket du kan få med äldre bilar privat.
Bara några exempel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Man bytte till MCU2 ca juni 2018, när min bil är ifrån. Det tycker jag gör skillnad i upplevelsen av bilen. Många finns med taklucka, vilket inte nyare bilar gick att få med. Vet inte när den togs bort dock. Äldre bilar hade flera ”paket” vilka ingår i senare bilar. Tänker på vinterpaket med rattvärme,hifipaketet med subwoofer, paketet med innerbelysningsdetaljer t.ex. Även luftfjädring var tillval.
Jämfört med min förra pre facelift är mycket förbättrat. Backkameran ger mycket bättre bilder, fler kameror för AP och sentry mode.
Allt är inte bättre - jag hade gärna bytt tillbaks till stålfjädringen t.ex. inte bara för att luftfjädringen går sönder ibland, men för att den inte är helt tyst. Haft knakljud i den sedan bilen var ny. Åtgärdades på garantin men blev bara nästan bra.
Från Tesla får du inte gratis supercharging, vilket du kan få med äldre bilar privat.
Bara några exempel.
Har inte dessa bilar gratis laddning och Premium Connectivity???
Tesla tar bort fri laddning när de byter in och säljer vidare begagnade bilar. Så vill du ha fri laddning ska du leta efter bilar som inte varit inne hos tesla, eller att de säljs via andra kanaler.
En viktig brytpunkt för pre facelift är produktion före 2015-07 bilarna efter har i princip alla barnsjukdomar fixade
För facelift är det svåra att hålla reda på standardutrustning då det blev riktigt rörigt ett tag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Nu är det väl 90 som gäller igen, iaf jämfört med 85 som fått strypt snabbladdning.
Oj, strypt snabbladdning lät inte särskilt kul. Vad innebär det i praktiken?
Att de maxar kring 86 kW. En bil med 90-pack kan komma upp i 140 kW.
Fel, S85 maxar oftast högre än S90,vid låg ladddprocent, men faller mer i mellanregistret, Min S85 startar 119kW men har bara 45kW vid 50%. Medan min s90 startar på ca 90kW maxar 100Kw vid 45%.
Men ny update 20.48....ökar dock S90 sin laddhastiget i starten, men s85 oförändrad.
Någon gång (minns inte när) bytte Tesla till en nyare konstruktion på länkarmarna. Den konstruktion som var från början är tydligen sämre ur rostsynpunkt. Och att byta länkarmar på S kan som jag förstår det tyvärr kosta en del...
Om den tilltänkta bilen har öppningsbart soltak kan det som jag förstår det även vara bra att ha koll på vad som kan hända med ett sånt.
Det här är på intet sätt en komplett lista över aspekter som kan vara bra att ha koll på vid köp av beg. MS...
Någon gång (minns inte när) bytte Tesla till en nyare konstruktion på länkarmarna. Den konstruktion som var från början är tydligen sämre ur rostsynpunkt. Och att byta länkarmar på S kan som jag förstår det tyvärr kosta en del...
Om den tilltänkta bilen har öppningsbart soltak kan det som jag förstår det även vara bra att ha koll på vad som kan hända med ett sånt.
Det här är på intet sätt en komplett lista över aspekter som kan vara bra att ha koll på vid köp av beg. MS...
Jag antar att du pratar om de övre främre länkarmarna? Dessa har fått en ny bättre utformning men det är i modern tid. Så sent som i somras fick man de gamla om man beställde från Tesla... Kostnaden för att byta dessa övre främre är marginell. Ca 1000 kr/st och enkelt utfört på garageuppfarten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Någon gång (minns inte när) bytte Tesla till en nyare konstruktion på länkarmarna. Den konstruktion som var från början är tydligen sämre ur rostsynpunkt. Och att byta länkarmar på S kan som jag förstår det tyvärr kosta en del...
Om den tilltänkta bilen har öppningsbart soltak kan det som jag förstår det även vara bra att ha koll på vad som kan hända med ett sånt.
Det här är på intet sätt en komplett lista över aspekter som kan vara bra att ha koll på vid köp av beg. MS...
Jag antar att du pratar om de övre främre länkarmarna? Dessa har fått en ny bättre utformning men det är i modern tid. Så sent som i somras fick man de gamla om man beställde från Tesla... Kostnaden för att byta dessa övre främre är marginell. Ca 1000 kr/st och enkelt utfört på garageuppfarten.
Där var ju frågan vad det skulle kosta att byta samtliga länkarmar på en Tesla SC. Jag antog, som du väl såg, att du pratar om de övre främre länkarmarna. De är mig veterligen de enda som har ändrats.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
En viktig brytpunkt för pre facelift är produktion före 2015-07 bilarna efter har i princip alla barnsjukdomar fixade
För facelift är det svåra att hålla reda på standardutrustning då det blev riktigt rörigt ett tag
Sedan har ju Tesla infört nya barnsjukdomar i och med Facelift, exempelvis övre LED-listen till varselljusen som slocknar (kostar 17 000:-/st att laga) samt gulnande ram runt displayen.
En viktig brytpunkt för pre facelift är produktion före 2015-07 bilarna efter har i princip alla barnsjukdomar fixade
För facelift är det svåra att hålla reda på standardutrustning då det blev riktigt rörigt ett tag
Sedan har ju Tesla infört nya barnsjukdomar i och med Facelift, exempelvis övre LED-listen till varselljusen som slocknar (kostar 17 000:-/st att laga) samt gulnande ram runt displayen.
Jag har faktiskt mycket hellre en beg P85D med låg effekt (=billig försäkring), fri suc, öppningsbart soltak, riktiga skinnstolar, xenonlampor som inte pajar, plus-chassit med bättre väghållning och det trevligare baksätet än t.ex. en P100D som inte har något av det. Har bara föregående ägare sorterat bort barnsjukdomar och kanske som jag t.ex. har uppdaterat med lite nya bitar t.ex med nya knapparna på ratten, CCS, LTE, V3-handtagen, osv. så är det ju ingen jätteskillnad mer än förstås långsammare laddning och mindre batteri.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt