https://www.wayke.se/artiklar/kopa-bil/ ... aavEAS98xE
Detta är elbilarna och modellerna som håller värdet bäst - värdeminskning efter 1000 mil inom parentes:
1. Tesla Model S (4%)
2. Tesla Model X (5%)
3. Hyundai IONIQ (10%)
4. Kia Soul EV (10%)
5. Volkswagen e-Golf (10%)
Tesla har liten värdeminskning
Moderator: Redaktion
Tesla har liten värdeminskning
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Tesla har liten värdeminskning
Det där stämmer ju inte alls över tid.
När bilarna blir lite äldre och det kommer nya versioner, facelift, större batteri, raven etc har priserna sjunkit ordentligt. Till detta prissänkningar på nya bilar. Så man kan absolut inte utgå från bra andrahandsvärde, även om många har gjort riktigt bra affärer.
När bilarna blir lite äldre och det kommer nya versioner, facelift, större batteri, raven etc har priserna sjunkit ordentligt. Till detta prissänkningar på nya bilar. Så man kan absolut inte utgå från bra andrahandsvärde, även om många har gjort riktigt bra affärer.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- elbilist
De senaste åren har värdeminskningen varit låg för Tesla då de varit ensamma på marknaden. Framåt nu ser man det motsatta för just Tesla då en del nu vill testa nåt annat. En Tesla ägare i en annan tråd vittnade om att han förlorade 44% på ett år. Tror elbilar generellt de närmaste åren kommer ha sämre andrahandsvärden.
För mig som inte kan ladda hemma och har gratis laddning är den värd så mycket att jag inte har råd att sälja den.MWall skrev:Det där är ren bullshit. Vad är din egen 75D värd nu Zalman?

Vad är det för märkliga siffror? Verklighetsförankring tack.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Samma här!Zalman3 skrev:För mig som inte kan ladda hemma och har gratis laddning är den värd så mycket att jag inte har råd att sälja den.MWall skrev:Det där är ren bullshit. Vad är din egen 75D värd nu Zalman?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Och hur räknar de fram de siffrorna? Om du tar försäljningspriset som begagnad och dividerar det med listpriset som ny så får Tesla en klar fördel då det endast säljer till listpriset. Om Audi i snitt ger 10% rabatt till alla eTron köpare så kan en audiköpare gå med vinst på bilen och ändå teoretiskt ha större värdeminskning än Teslan. Enda sättet att räkna den faktiska värdeminskningen är att veta hur mycket första köparen faktiskt betalade för bilen och det är inte helt enkelt att veta.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
”För mig”......Zalman3 skrev:För mig som inte kan ladda hemma och har gratis laddning är den värd så mycket att jag inte har råd att sälja den.MWall skrev:Det där är ren bullshit. Vad är din egen 75D värd nu Zalman?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har ju nu gratis laddning.
Gratis Premium Connectivity.
8 års garanti på drivlina och batteri med obegränsade mil.
Det får jag inte om jag byter till en nyare bil.
Varför ska jag byta ner mig?
Dessutom har jag plåttak med tjock isolering som gör att min bil är den tystaste och varmaste Tesla jag åkt i.
Sveriges bästa Tesla???
Är helt enkelt galet nöjd!!
Dessutom har jag plåttak med tjock isolering som gör att min bil är den tystaste och varmaste Tesla jag åkt i.
Sveriges bästa Tesla???

Ändå frågade du hur mycket det kostade att byta till ett större batteri.Zalman3 skrev:Jag har ju nu gratis laddning.
Sveriges bästa Tesla???![]()

Det är ju bättre med ett nytt större batteri som kan ladda snabbare.MWall skrev:Ändå frågade du hur mycket det kostade att byta till ett större batteri.Zalman3 skrev:Jag har ju nu gratis laddning.
Men nu i Coronatider så reser jag mycket mindre.
Så lång räckvidd är inte lika intressant längre.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hur nöjd du är säger väl precis 0 om försäljningsvärdet?Zalman3 skrev:Jag har ju nu gratis laddning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:Hur nöjd du är säger väl precis 0 om försäljningsvärdet?Zalman3 skrev:Jag har ju nu gratis laddning.
Ok, skulle jag köpa en Tesla idag så ska den ha följande:
1. Gratis laddning
2. Gratis Premium Connect
3. 8 års drivlinegaranti med obegränsade mil
4. MCU2
5. FSD
6. CCS laddning
7. Plåttak
8. Luftfjädring
Betalar 900.000kr för en bil som uppfyller detta.
Det betyder en bil från oktober 2016 till mars 2017 typ. Före det fanns inte FSD och efter finns inte fri supercharging. MCU2 och CCS går att lägga på i efterhand.Zalman3 skrev:Ok, skulle jag köpa en Tesla idag så ska den ha följande:
1. Gratis laddning
4. MCU2
5. FSD
6. CCS laddning
7. Plåttak
8. Luftfjädring
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Observera att plåttak också är ett krav!Svenssons skrev:Det betyder en bil från oktober 2016 till mars 2017 typ. Före det fanns inte FSD och efter finns inte fri supercharging. MCU2 och CCS går att lägga på i efterhand.Zalman3 skrev:Ok, skulle jag köpa en Tesla idag så ska den ha följande:
1. Gratis laddning
4. MCU2
5. FSD
6. CCS laddning
7. Plåttak
8. Luftfjädring

Ja men det fanns ju under perioden. För november 2016 tex så fanns följande alternativ:Zalman3 skrev:Observera att plåttak också är ett krav!Svenssons skrev:Det betyder en bil från oktober 2016 till mars 2017 typ. Före det fanns inte FSD och efter finns inte fri supercharging. MCU2 och CCS går att lägga på i efterhand.Zalman3 skrev:Ok, skulle jag köpa en Tesla idag så ska den ha följande:
1. Gratis laddning
4. MCU2
5. FSD
6. CCS laddning
7. Plåttak
8. Luftfjädring
https://sites.google.com/site/teslamoto ... ns-by-yearThe three options for roof treatment are: Painted Roof, Solid Glass Roof, Active Panoramic Roof.
Painted Roof borde vara plåttak om de inte målat glaset...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Helt riktigt. Känns som en klar miss mellan teori och verklighet där.vigge50 skrev:Och hur räknar de fram de siffrorna? Om du tar försäljningspriset som begagnad och dividerar det med listpriset som ny så får Tesla en klar fördel då det endast säljer till listpriset. Om Audi i snitt ger 10% rabatt till alla eTron köpare så kan en audiköpare gå med vinst på bilen och ändå teoretiskt ha större värdeminskning än Teslan. Enda sättet att räkna den faktiska värdeminskningen är att veta hur mycket första köparen faktiskt betalade för bilen och det är inte helt enkelt att veta.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/