https://sonomotors.com/en/preorder/Sono Motors is providing a warranty for the Sion of probably two years or 100,000 kilometers as well as a warranty for the battery of two years,
100,000 kilometers or 2,000 charge cycles.
Batterigarantin anger laddcykler
Moderator: Redaktion
Batterigarantin anger laddcykler
Nu när elbilar får V2X så ändras batterigarantin till laddcykler.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Ingen höjdargaranti...
Räknar de med 5 mil i range mht 10000km/2000 cykler ?
Batterier är rätt dyra grejer, då vill man ju ha vettig garanti. Jag skulle läsa den där garantin som att inte ens tillverkaren tror på sin bil...
Räknar de med 5 mil i range mht 10000km/2000 cykler ?

Batterier är rätt dyra grejer, då vill man ju ha vettig garanti. Jag skulle läsa den där garantin som att inte ens tillverkaren tror på sin bil...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batterigarantin anger laddcykler
35 mils räckvidd gånger 2000 cykler blir max 70.000 mil.AAKEE skrev:Ingen höjdargaranti...
Räknar de med 5 mil i range mht 10000km/2000 cykler ?![]()
Batterier är rätt dyra grejer, då vill man ju ha vettig garanti. Jag skulle läsa den där garantin som att inte ens tillverkaren tror på sin bil...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Men 100.000 km är bara 10.000mil.Zalman3 skrev:35 mils räckvidd gånger 2000 cykler blir max 70.000 mil.
Förstår jag texten rätt kommer det bli 10.000 mil om man når det före de 2000 cyklerna vilket är väldigt troligt om inte tillverkaren tänker att räckvidden är 5 mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Bortsätt från att garantin anger km, hur många kommer hinna komma i närheten av det på två år?Zalman3 skrev:35 mils räckvidd gånger 2000 cykler blir max 70.000 mil.AAKEE skrev:Ingen höjdargaranti...
Räknar de med 5 mil i range mht 10000km/2000 cykler ?![]()
Batterier är rätt dyra grejer, då vill man ju ha vettig garanti. Jag skulle läsa den där garantin som att inte ens tillverkaren tror på sin bil...
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Exakt.vigge50 skrev:Bortsätt från att garantin anger km, hur många kommer hinna komma i närheten av det på två år?
Och 2000 cykler på två år, mer eller mindre omöjligt. Då får man kontinuerligt ladda från 0 till 100% på 4timmar och 20 minuter, köra slut på 4:20 och fortsätta så utan avbrott.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Tanken med tråden är att det är antal laddcykler som är intressant. Inte hur många mil man kört.AAKEE skrev:Exakt.vigge50 skrev:Bortsätt från att garantin anger km, hur många kommer hinna komma i närheten av det på två år?
Och 2000 cykler på två år, mer eller mindre omöjligt. Då får man kontinuerligt ladda från 0 till 100% på 4timmar och 20 minuter, köra slut på 4:20 och fortsätta så utan avbrott.
Dessutom så är 2.000 laddcykler inte så bra garanti. Batteriet borde klara mycket mera.
LFP batterier verkar klara 4.000-12.000 laddcykler.
viewtopic.php?f=29&t=24461&p=509427#p509427
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Ja, men om du postar information om en garanti som har såna villkor att man inte rimligen hinner uppnå något annat innan tiden går ut, borde vi kunna diskutera det också. Det är ju den sammantagna garantin med alla villkor som kommer drabba kunden.Zalman3 skrev:Tanken med tråden är att det är antal laddcykler som är intressant. Inte hur många mil man kört.
Dessutom så är 2.000 laddcykler inte så bra garanti. Batteriet borde klara mycket mera.
LFP batterier verkar klara 4.000-12.000 laddcykler.
Även om 2000 cykler innebär 70.000 mil kommer garantin vara slut efter 10.000, men för de allra flesta långt under det också, därför att 2 år kommer först.
Har Sono motors LFP?
För, annars är 2000 cykler en ganska rimlig förväntning av ett Lithiumionbatteri. Det beror förstås på hur det är implementerat men normalen för hur fort vi laddar och drar ut batteriet i en elbil gör att det är kring 1000-2000 cykler vi kan förvänta oss av det.
Dessutom beror det på vad garantin menar med batterigarantin....70% kapacitet eller vad?
När det gäller just LFP-batterier är jag lite mindre påläst men har för mig jag läst att de förväntas hålla aningen löngre än vanliga li ion. Storleksordningen är 2500 cyckler. Inte 12000 cyckler i en elbil.
Man kan få teslas NCA att hålla 10-15000 cykler också, om man använder batteriet på det sätt som det mår allra bäst av, men det passar inte så bra att göra så och i 9999 fall av 1000 är det ingen brukare av en elbil som kommer kunna uppfylla de förutsättningarna. Samma gäller sannolikt en bil med LFP.
Om vi tror att batteriet håller cirka 2500 cykler sätter vi nog inte garantin högre än 2000.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Nu är det ju V2G, och används det mycket som det så är väl det inte så konstigt. 2000 cycler garanterar säkert att batteriet håller minst det även om det misshandlas
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Nu kan ju bilen styra att V2G bara får användas inom 30-70% och därmed slita på batteriet minimalt.wheels skrev:Nu är det ju V2G, och används det mycket som det så är väl det inte så konstigt. 2000 cycler garanterar säkert att batteriet håller minst det även om det misshandlas
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Sono Motors anger att bilen ska få ett batteri med NMC622 PHEV2-celler. De kunde lika gärna ange 1000.000 cykler eller två års garanti, vilket som kommer först. Hade kanske låtit mer imponerande.
Elbilist sedan 2014
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Jag förstår ärligt talat inte begreppet "laddcykel". Eller jo, det är ju så man mäter batterier på labb: Cyklar dem från 100 till noll till 100 till noll osv. Vilket är det som sliter allra mest på batteriet.Zalman3 skrev:Nu när elbilar får V2X så ändras batterigarantin till laddcykler.
https://sonomotors.com/en/preorder/Sono Motors is providing a warranty for the Sion of probably two years or 100,000 kilometers as well as a warranty for the battery of two years,
100,000 kilometers or 2,000 charge cycles.
Men vilken elbils BMS tillåter batteriet att användas på det sättet? Alla har ju en buffert i botten, och många också i toppen. Och vana elbilister laddar kanske bara till 80% dagligdags, och låter aldrig batteriet nå ens den buffrade nollan.
Så vad är det garantin gäller? Är varje gång man laddar bilen en laddcykel, oavsett mellan vilka nivåer? Då kan man ju glömma det där med regenering under färd, tex!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Sono Motors kommer väl max sälja något hundratal bilar. Blir faktiskt förvånad om de ens får fram en produktionsbil som går att köpa.
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Nej, det går att räkna om på nåt vis. En laddning från 40% till 90% är t ex mindre än en halv laddcykel trots att det är 50% av en hel. Kan inte alls detta men har för mig att jag läst det nånstans.Andersen skrev:Jag förstår ärligt talat inte begreppet "laddcykel". Eller jo, det är ju så man mäter batterier på labb: Cyklar dem från 100 till noll till 100 till noll osv. Vilket är det som sliter allra mest på batteriet.Zalman3 skrev:Nu när elbilar får V2X så ändras batterigarantin till laddcykler.
https://sonomotors.com/en/preorder/Sono Motors is providing a warranty for the Sion of probably two years or 100,000 kilometers as well as a warranty for the battery of two years,
100,000 kilometers or 2,000 charge cycles.
Men vilken elbils BMS tillåter batteriet att användas på det sättet? Alla har ju en buffert i botten, och många också i toppen. Och vana elbilister laddar kanske bara till 80% dagligdags, och låter aldrig batteriet nå ens den buffrade nollan.
Så vad är det garantin gäller? Är varje gång man laddar bilen en laddcykel, oavsett mellan vilka nivåer? Då kan man ju glömma det där med regenering under färd, tex!
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Utgår ifrån att man med laddcykel menar 0 till 100% och ner till 0% igen.Andersen skrev:Jag förstår ärligt talat inte begreppet "laddcykel". Eller jo, det är ju så man mäter batterier på labb: Cyklar dem från 100 till noll till 100 till noll osv. Vilket är det som sliter allra mest på batteriet.Zalman3 skrev:Nu när elbilar får V2X så ändras batterigarantin till laddcykler.
https://sonomotors.com/en/preorder/Sono Motors is providing a warranty for the Sion of probably two years or 100,000 kilometers as well as a warranty for the battery of two years,
100,000 kilometers or 2,000 charge cycles.
Men vilken elbils BMS tillåter batteriet att användas på det sättet? Alla har ju en buffert i botten, och många också i toppen. Och vana elbilister laddar kanske bara till 80% dagligdags, och låter aldrig batteriet nå ens den buffrade nollan.
Så vad är det garantin gäller? Är varje gång man laddar bilen en laddcykel, oavsett mellan vilka nivåer? Då kan man ju glömma det där med regenering under färd, tex!
Vilket man normalt inte gör när man använder den som bil.
Problemet är när man använder den ihop med solceller I sin bostad.
Då laddar man kanske till 100% på dagen och laddar ut till 0% varje natt.
Och detta gör man varje dygn.
Vilket såklart sliter på batteriet på ett helt annat sätt än vid bilkörning.
Så därför är exempelvis en garanti på 16.000 mil ett trubbigt sätt att ge en batterigaranti.
Laddcykler eller antal kWh laddade är ett bättre sätt att mäta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1033
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Men då måste det också gå att se detta någonstans i bilen/fordonet hur många laddcykler som man använt sig av. Hur ska man annars veta när garantin gäller eller inte. På en elcykel t.ex känns det ju inte som att det går att få fram överhuvudtaget. Kan man på något sätt diagnostisera fram detta själv?
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Jag skulle gissa att man tar höjd för idioter, eller leasar och skiter i vilketZalman3 skrev:Nu kan ju bilen styra att V2G bara får användas inom 30-70% och därmed slita på batteriet minimalt.wheels skrev:Nu är det ju V2G, och används det mycket som det så är väl det inte så konstigt. 2000 cycler garanterar säkert att batteriet håller minst det även om det misshandlas
Re: Batterigarantin anger laddcykler
Man använder lite olika begrepp för laddcykler. Man får hålla koll på om man menar absoluta antal laddningar, eller EFC, Equivalent full cycles.
Sono torde mena 2000 ekvivalenta fulla cykler, dvs totalt hela batteriets kapacitet x 2000 kilowatttimmar laddning.
Laddar man 33% varje gång blir det 6000 laddningar för att nå 2000 laddcykler.
I Teslas system går det se antal laddcykler och då menar de EFC, ekvivalenta fulla cykler.
Sono torde mena 2000 ekvivalenta fulla cykler, dvs totalt hela batteriets kapacitet x 2000 kilowatttimmar laddning.
Laddar man 33% varje gång blir det 6000 laddningar för att nå 2000 laddcykler.
I Teslas system går det se antal laddcykler och då menar de EFC, ekvivalenta fulla cykler.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5